vraag

Zon op Toon

Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 29 reacties
Allen, ik heb de volgende vraag.

Deze week heb ik mijn PV installatie opgeleverd gekregen als ook een nieuwe slimme meter. Ik wil nu ook Zon op Toon om de opbrengst en verbruik mooi op Toon zichtbaar te krijgen.

Nu lees ik erop in het forum er een aparte Kwh meter (digitaal) tussen de PV omvormer en de PC aardlek moet worden geplaatst om voor het meten van de opbrengst.....

De slimme meter wordt aangesloten op de P1 aansluiting van de Toon repeater, vervolgens nog een sensor op de te plaatsen Kwh meter die dan in de elektra poort van de repeater gaat.

Waarom is die aparte Kwh meter nodig? Kost me 100 euro. wat het PV systeem terug lieverd wordt toch ook door de slimme meter gemeten? Als ik door de opties klik van de slimme meter is dat dacht ik een van de menu items....

3 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Klopt. Maar dat is niet de opwek die de slimme meter ziet maar alleen de teruglevering. Daar is dus het eigen verbruik van af gegaan.
Zonder deze kWh meter kan de Toon niet weten hoeveel er opgewekt is. Door dit opgewekt getalletje te vergelijken met de teruglevering getal (uit de slimme meter) weet de Toon hoeveel er eigen verbruik is gedaan.

Je kan ook zelf een kWh meter (laten) plaatsen. Soms goedkoper (zie bijv. https://www.kwhmeter.nl/1-fase-kwh-meters) en dan Eneco verzoeken de ZonopToon software aan te zetten (zonder extra kosten dan). Hoewel dan de support vanuit Eneco wegvalt.
Reputatie 1
Badge
Heb ik evenna zitten kijken inderdaad. “Probleem” is alleen dat die goedkopere KWh meter niet zo nauwkeurig zijn als de KWh die Eneco laat plaats. Die van Eneco is 10000/pls per KWh dacht ik. Die goedkopere vaak maar 100 dacht ik. Maar misschien bestel ik zelf zo’n 1000 meter, gat het vast snelle ? ff kijken vanmiddag
Reputatie 6
Badge +2
1000 impulses per kWh is inderdaad wat aan de lage kant. Dat merk je dan vooral in de wat lagere opwek wattages (minder nauwkeurig tussen de 0 en 500 Watt). met 2000 impulses kom je al een heel eind (heb ik zelf ook).
10.000 is naar mijn mening wat overdreven. Maar er zullen vast anderen zijn die beweren dat dit echt wel nodig is 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen