Zelflerendheid Toon | Eneco Community
vraag

Zelflerendheid Toon

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

93 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
@moderator.
Ik heb wel een andere vraag over inleren, met programma instelling. In onderstaande foto's kun je zien wat de temp instellingen zijn : 7 uur op 18c en 9.30 op 19.5c.
Nu gaat de toon om 6 uur verwarmen, zgn preheat, en is de temp om 7 uur inderdaad 18c, prima dus.
Echter om het om 9.30 uur op 19.5c te krijgen, start de nieuwe preheat om 8.30. Echter om 11 uur is het pas 19.5c.

Dat laatste begrijp ik niet, aangezien Toon weet hoelang het duurt om 1.5c te verhogen en doet dat s'ochtends prima. Wordt via OT het stook nivo lager gezet?
Kunnen jullie daar misschien iets over zeggen of Toon uitlezen.
Foto's gemaakt van de Domoticz app en Toon programma.

Reputatie 4
Badge +1
Hallo RuudS,

Ik zie het! Gelukkig stond de externe toegang nog aan 😉 Hoewel het volgens onze informatie normaal gesproken wel goed gaat, zat er gister even een dipje in het verwarmen van de woning. Hierdoor duurde het inderdaad een stuk langer voor de ruimte op temperatuur was. Kan er geen invloed zijn geweest van bijvoorbeeld een open raam?

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge +1
Mike , dank voor je antwoord. Neen, tussen 7 uur en 9 .30 gebeurt er eigenlijk niets. Deze situatie heeft zich al vaker voorgedaan op precies dezelfde manier, waarbij zelfs tot 13 uur gestookt werd voordat het 19.5 is.
Is vindt het zo vreemd, dat om 7 uur op korte termijn wel de temp overbrugd wordt, en meteen daarna om 9.30 blijkbaar niet meer. Of is de Toon nog steeds aan het leren.
Voorbeepd vanochtend : om 8 uur handmatig op 19.5 gezet, en om 9 uur nogmaals. Nu om 12.30 is het nog maar 19c

Anders gevraagd : op welke manier kan ik de kachel een zgn boost geven dat die snel oPwarmt.
Ik kan nml niet uitlezen of de kachel op laag nivo of hoog nivo werkt.
Ben benieuwd naar tips.
Reputatie 3
Badge +1
@Mike, ik stuur nog een aanvulling van vanochtend .
Via programma Toon moet het om 9.30 uur 18c zijn. Betekent normaal dat Toon zgn voorververwarmen doet en intern setpoint alvast omhoog zet. Tot zover normaal.
Nu Zoë ik vanochtend dat de temp nog niet bereikt is en dat het zgn interne setpoint weer naar beneden gaat.
Gevolg, kachel uit, temp wordt niet bereikt om 9.30. Zie plaatjes hier beneden.
Ik had verwacht dat dan de eerste verhoging setpoint later zou starten en daarmee de correcte temp op correct tijdstip zou halen.
Wellicht iets voor ontwikkelaars of andere verklaring. Ik heb wep nieuwe release geïnstalleerd.

@RuudS

Al lezend door je bovenstaande reacties kan ik je vanuit mijn eigen ervaring vertellen dat toon vanaf 1 graad gaat pendelen om de woning gelijkmatig te verwarmen.

Toon leert met elke stookbeurt, om een zo optimale rendement te behalen. e.a. Loopt samen met al dan niet een aanpassing van aanvoertemperatuur. (Hierdoor is mij niet OT geregelde aansturing eveneens een betere rendement te behalen)

Daarnaast kan de woning kouder zijn waardoor toon met enige tussenposen de temp aanpast waardoor deze weer optimaal aan het programma staat.
Reputatie 3
Badge +1
@RuudS

Al lezend door je bovenstaande reacties kan ik je vanuit mijn eigen ervaring vertellen dat toon vanaf 1 graad gaat pendelen om de woning gelijkmatig te verwarmen.

Toon leert met elke stookbeurt, om een zo optimale rendement te behalen. e.a. Loopt samen met al dan niet een aanpassing van aanvoertemperatuur. (Hierdoor is mij niet OT geregelde aansturing eveneens een betere rendement te behalen)

Daarnaast kan de woning kouder zijn waardoor toon met enige tussenposen de temp aanpast waardoor deze weer optimaal aan het programma staat.

Zelflerendheid begrijp ik en na vanochtend was het weer beter als de vorige dagen.
Echter na oplossen van de storing (of is het toch de nieuwe release) heb ik voor het eerst een overshoot van 0,7 graden, terwijl dat altijd maar max 0,2 was. Nog erger, bij 19,7 graden weer gaan verwarmen, terwijl instelpunt 19,5c is. (Stukje voorverwarmen is logisch).

@Moderator. Jullie kunnen nog uitlezen, ik begrijp deze grote overshoot niet, nog nooit gezien.
Ik zal morgen bij normale cyclus, blijven meten.

Toch zie ik dit als inleren, en niet zozeer een probleem van toon. Er zijn meerdere slimme termostaten die dit probleem kennen en is wat betreft de afwijking normaal.

De meeste fabrikanten geven een overshoot/ondertemp van 1 graad. Als normaal aan

De overshoot zal met de dag kleiner worden
Reputatie 3
Badge +1
Als andere thermostaten tot 1 graad kunnen afwijken, doet Toon het echt heel goed. Zoals inderdaad op meerdere forums al gemeld, is het een kwestie van geduld, dan wordt er weer bijgeleerd door Toon.
Reputatie 7
Badge +6
@Ruud S

Rond 20.35 zie je de temperatuur dalen op dat moment was de ketel al aangesprongen op zo'n 60% van het vermogen, doordat deze daling zicht even voortzette is Toon de ketel op een hoger vermogen gaan aansturen, hierdoor is de overshoot iets hoger dan je gewend bent.
Reputatie 3
Badge +1
@Folkert, ik ben erg blij met je reaktie, niet zozeer met de verklaring, want dat begrijp ik.
Meer over je constatering van 60% aansturing. Ik zou graag deze waarde uitlezen als data, want dat verklaard heel veel in bv hoog en laag vermogen aansturing ketel.
(Als je de gehele dag voor Toon gaat zitten, kun je ahv grote vlammetjes een beeld krijgen, lijkt me niet de bedoeling -:) )
Is die aanstuurdata van Toon voor OT beschikbaar of vraag ik nu te veel. Voor mij is dat voor analyse zeer waardevol en jullie zien blijkbaar die data wel en kunnen uitlezen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb weer een aanvulling op vreemd stoken. Vanochtend na een weekend weg (instelling op vakantie 12.5c) de instelling naar 16.5 gezet. Programma zegt dan netjes, dat het op 17.00 uur 19.5c moet zijn.
Toch iets eerder thuis en om 13 uur toon op 18c gezet ( met de bedoeling nog steeds op 19.5c om 17.00 uur).

Was om 17.30 weer thuis en temp pas 18c????.
Hieronder de momenten van nieuw setpoint en de bijbehorende temperatuur stijging.
Kachel heeft vanaf 17.00 uur continue aangestaan op kleinste vlam aansturing.
Ik begrijp nml niet dat er geen boost is geweest. Normaal kan Toon in 30 min 1.5c bijverwarmen, dus wat is hier nu anders, de vakantiestand? Of is het gehele huis te koud geworden, dus meer opwarmtijd?

Kan een moderator hier ook eens naar kijken, toegang staat aan.

Heb al eens eerder gereageerd binnen dit topic, aangezien ik dit destijds bij mijn nefit ook terug zag.dat de temperatuur op de juiste tijdstip niet gehaald word ligt aan het feit dat toon de ketel laag laat stoken om zo een optimale verbruik te verkrijgen.

Inmiddels maak ik gebruik van een intergas cv ketel en woon ik in een zeer goed geissoleerde woning en zie dat toon goed reageert op de ingestelde temperatuur.

Het lijkt mij dat nefit in fit geval niet optimaal reageert met toon
Reputatie 3
Badge +1
Heb al eens eerder gereageerd binnen dit topic, aangezien ik dit destijds bij mijn nefit ook terug zag.dat de temperatuur op de juiste tijdstip niet gehaald word ligt aan het feit dat toon de ketel laag laat stoken om zo een optimale verbruik te verkrijgen.

Inmiddels maak ik gebruik van een intergas cv ketel en woon ik in een zeer goed geissoleerde woning en zie dat toon goed reageert op de ingestelde temperatuur.

Het lijkt mij dat nefit in fit geval niet optimaal reageert met toon

Ter info, ik heb Valliant en tot nu werkt toon ook correct bij normale temperatuur aanpassingen. Als ik zou weten dat na een vakantieperiode en lage temp in huis het langer duurt, dan kan ik daar vooraf rekening mee houden. Het blijkt maar weer ook uit andere topics, dat Toon niet op elke CV adequaat reageert. Op zich geen probleem als je er rekening mee kunt houden.
mijn TOON staat in serie (aan-uit regeling) met de bestaande modulerende thermostaat (NEFIT).
Ik gebruik dus ALLEEN de klokfunctie van TOON.
Is er geen mogelijkheid om het "zelf lerend" gedrag uit te schakelen?

Nu start bij mij de ketel maximaal een uur buiten het programma omdat mijn bestaande thermostaat dan nog laag staat/stond..
mijn TOON staat in serie (aan-uit regeling) met de bestaande modulerende thermostaat (NEFIT).

Nu start bij mij de ketel maximaal een uur buiten het programma omdat mijn bestaande thermostaat dan nog laag staat/stond..

Er is door moderatoren al vaker gemeld dat Toon totaal ongeschikt is om samen met een andere thermostaat te werken.

Er is door moderatoren al vaker gemeld dat Toon totaal ongeschikt is om samen met een andere thermostaat te werken.

Die mening deel ik niet.. het werkt hier verder precies zoals ik wil dat het werkt..

Bij alle slimme thermostaten die ik ken (en heb) kan het adaptieve opwarmgedrag uitgeschakeld worden. Dan is 11:00 aan ook echt 11:00 aan en NIET wat mijn thermostaat denkt te moeten doen..

Zelfs als TOON wel mijn ketel direct zou regelen , is "zelf lerend" opwarmgedrag ongewenst....
Dat kan je wel vinden, maar gelukkig zijn er legio die het eerder aanwarmen van Toon afhankelijk van de ruimte temperatuur waar Toon hangt, omarmen. En ik ook.
Zit uiteraard in de software verwerkt en daar zijn hele discussies al eerder over geweest.
Uitzetten in Toon®️ is onmogelijk!
Dat kan je wel vinden, maar gelukkig zijn er legio die het eerder aanwarmen van Toon afhankelijk van de ruimte temperatuur waar Toon hangt, omarmen. En ik ook.
Zit uiteraard in de software verwerkt en daar zijn hele discussies al eerder over geweest.
Uitzetten in Toon®️ is onmogelijk!

Dan werkt Toon van nature al "verkeerd om" . Toon zou zich passief moeten gedragen (om kosten te besparen) en op verzoek van gebruiker meer comfort moeten KUNNEN bieden..
Nu gaat blijkbaar in de programmering comfort dus boven verbruik en uitschakelen onmogelijk..

Zoals jezelf al aangaf in je reactie dat er in het verleden al hele discussies over zijn geweest, geeft dus al aan dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Toon mag heus wel aanwarmgedrag leren om zodoende keurig zijn werk te kunnen doen, maar hoeft NIET te bepalen buiten kloktijden om wanneer het gaat starten

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen