Zelflerendheid Toon | Eneco Community
vraag

Zelflerendheid Toon

• 25 november 2015
  • 93 reacties
  • 2745 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Kind aan huis (level 12)
  • 67 reacties
Ik heb nu 7 maanden Toon en nu het wat kouder gaat worden twijfel ik aan de zelflerendheid van Toon. Praktijkvoorbeeld, ik wil om 17:00 uur mijn huiskamer op 20 graden hebben, dit heeft Toon elke dag te snel voor elkaar en stookt er ook met gemak 1 volle graad overheen. Dit wordt na verloop van tijd ook niet minder. Ook slaat mijn toon om 22:55 uur nog aan terwijl de temp om 23:00 uur naar nachttemperatuur mag. Ik heb niet het idee dat toon dit langzaam beter gaat doen. Mijn 'oude' chronotherm leek dit beter te doen. Gevoelsmatig stookt hij ook vaker dan mijn chronotherm maar dat kan ik pas aan het eind van het jaar zien.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

93 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
denk dat deze vraag niet meer van belang is als je gaat verhuizen.
dan zal Toon op de nieuwe locatie moeten in leren .

dat Toon om 22:55 nog gaat stoken al moet/gaat hij uit om 23:00 is een vaststaand gegeven.
dat zal hij nu nog niet bijstellen.

het instellen van Toon is belangrijk "temperatuur correctie"
ketel water temperatuur op ketel staat mss te hoog , dan schiet je temperatuur ook door.
en Toon rust geven.
Reputatie 2
Badge +1
Verhuizen duurt nog wel even dus ben nog druk aan het kijken wat Toon hier allemaal doet. Mijn keteltemperatuur kan ik (volgens mij) op mijn oude nefit niet regelen, dus dat is een vast gegeven.
Ik merk alleen niet dat Toon het beter gaat doen en dat terwijl ik hem toch al maanden met rust laat. Ik snap dat 'zelflerend' niet in een week geregeld is maar na een aantal maanden hoopte ik dat toon mijn huis wel een beetje beter zou leren kennen. Wellicht ben ik te ongeduldig en verwacht ik teveel
Reputatie 7
Badge +7
nou Toon zou de zaak toch binnen een paar weken in de smiezen moeten hebben.
mits er niet elke keer wat veranderd in de woning
of dat er teveel op Toon veranderd word steeds
heb je het programma op Toon ingeschakeld ?

normaal gesproken kun je op elke ketel de cv watertemperatuur instellen tenminste dat kon bij mij 25-30 jaar terug al
als die nog op 90 graden staat dan schiet de temperatuur wel door .
als dat zo is lager zetten
en daarna probeer de "temperatuur correctie" eens in het Toon menu
Reputatie 7
Badge +6
@J. Kooy

We kijken graag even mee in je Toon, kun je de toegang klantenservice aanzetten?
Reputatie 2
Badge +1
Doe ik vanmiddag even.
Reputatie 7
Badge +6
@J. Kooy

Prima laat je het even weten via het forum, wanneer deze aan staat?
Reputatie 2
Badge +1
Staat aan, ik ben benieuwd
Reputatie 4
Badge +4
@J. Kooy,

Ik heb op afstand het stookgedrag van Toon van de afgelopen weken bekeken en kan hier niet in ontdekken wat jij omschrijft. Kan je misschien een datum en een tijdstip aangeven, waarop je dit merkte.
Ik heb nu 7 maanden Toon en nu het wat kouder gaat worden twijfel ik aan de zelflerendheid van Toon. Praktijkvoorbeeld, ik wil om 17:00 uur mijn huiskamer op 20 graden hebben, dit heeft Toon elke dag te snel voor elkaar en stookt er ook met gemak 1 volle graad overheen. Dit wordt na verloop van tijd ook niet minder. Ook slaat mijn toon om 22:55 uur nog aan terwijl de temp om 23:00 uur naar nachttemperatuur mag. Ik heb niet het idee dat toon dit langzaam beter gaat doen. Mijn 'oude' chronotherm leek dit beter te doen. Gevoelsmatig stookt hij ook vaker dan mijn chronotherm maar dat kan ik pas aan het eind van het jaar zien.

Ik ben het helemaal eens. Vind toon een onding en gaat niet aan wanneer ik dat wil maar gaat zijn eigen gang. Zogenaamd om voor te verwarmen terwijl ik dat niet wil. Ook gaat hij vaak op 21 terwijl 20 staat ingesteld. Zet toon nu in de morgen handmatig aan maar dat is volgens mij niet de bedoeling. Toon gaat er uit bij mij maar helaas word mijn mail door Eneco niet beantwoord zodat ik niet weet wanneer ik dat ding de deur uit kan doen zonder dat het me geld kost. Geef mij de E thermostaat van Essent maar. Die kun je dag en nacht overal waar je bent instellen voor het geval je dat bent vergeten bij bv vakantie. Toon kun je alleen wijzigen in graden op de dag zelf.
Volgens mij weet je nog niet half wat je allemaal met Toon kunt doen.
Heb je wel eens een harde reset gedaan?
Dan gaat Toon opnieuw inleren en ben je misschien zo van je temperatuurverschil af.
Verder geef je niet aan welke versie je hebt; nieuwe versies geven een oplossing voor temperatuurverschillen.
Verder kan ik met een App op de smartphone overal ter wereld m'n Toon bedienen of het nu dag of nacht is.
Ook is bekend dat Toon met een werkend programma zelfs nog beter inleert.

Blijft er dan nog een temperatuurverschil dan kan een kleine correctie in het menu worden aangebracht.

Misschien had je eerder het forum moeten gebruiken/vinden, want hier vind je een antwoord op bijna alle vragen mbt Toon.

Overigens is Toon meteen je eigendom dus je kan er zo kosteloos met stoppen als je gelijkertijd het abo beëindigd.
Hooguit krijg je een boete als je ivm een meerjarige contract voor het einde overstapt.
Beste Brandje. Ik weet heel goed wat toon kan en zeker niet kan. Toon kun je idd bedienen met de app op de telefoon maar de temperatuur veranderen kan alleen voor de dag zelf. Ga je 3 dagen weg, ben je op de plaats van bestemming en ben je vergeten toon in te stellen dan kan dat niet voor de 3 dagen dat je weg bent. Je moet dus iedere morgen heel vroeg wakker worden om toon te verzetten. Of je ligt in bed en bedenk dat toon niet om 6 uur aan hoeft te gaan maar om 8 uur. Moer je eerst naar beneden om um opnieuw in te stellen, niet echt handig dat dat niet kan via de app op je telefoon (zoals gezegd werkt de app alleen voor de dag zelf).Verder wil ik dat toon in de ochtend aan ga wanneer ik dat wil. Dus om 6 uur en niet om 5 uur om voor te verwarmen. Dit kan niet gewijzigd worden. Reset en alles is al gedaan. Na 11 maanden hoef ik toon niet meer. Had er al spijt van na een paar maanden. Ben blij dat er mensen zijn die tevreden zijn, ik ben dat helaas niet.
Reputatie 7
Badge +7
snel verkopen dan , als je niet eens de tijd en moeite wil nemen om Toon goed in te stellen.
De monteur is al 3 keer geweest, toon gaat aan wanneer hij het tijd vindt. Met tikkende verwarmingsbuizen is dit niet leuk om bv 5 uur in de ochtend als hij eigenlijk om 6 uur aan moet. Beton zit te dicht om de buizen dus valt niet te verhelpen. Moet volgens mij in het toon programma niet zo moeilijk zijn om dit aan te passen
Reputatie 2
Badge +1
Even een kleine opmerking, ik ben verder best tevreden met Toon. Het gaat mij om een paar kleine dingen die mij opvallen. Het lijkt mij, gezien energiebesparing ect. dat Toon zo laat mogelijk begint met stoken. Op zich gaat dat bij mij best goed maar ik als regeltechnicus, vind 1 graad overschoot best veel.
Reputatie 2
Badge +1
Thermostaat moet om 8:00 uur op 20 graden zijn. Dan start hij een half uurtje voor die tijd (klinkt niet gek) maar dan schiet hij (onnodig) door naar 21 graden
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb geprobeerd een foto te uploaden maar ik zie hem zelf nog niet, het gaat dus om vandaag maar je zou elke willekeurige dag kunnen nemen.
Reputatie 2
Badge +1

Reputatie 2
Badge +1
Gelukt...... Dit heb ik dus elke dag. Toon begint (gevoelsmatig) vrij vroeg met stoken en is er op de ingestelde tijd dus gewoon 1 en soms 1,5 graden overheen. Dat lijkt mij energietechnisch niet heel goed toch? Dat hij dagelijks gaat proberen om iets later te beginnen (zelflerend) dat geloof ik wel maar ook die overshoot hoort volgens mij bij zelflerendheid. PS: mijn Toon staat altijd automatisch dus dat is niet het probleem van moeilijk inleren.
Gelukt...... Dit heb ik dus elke dag. Toon begint (gevoelsmatig) vrij vroeg met stoken en is er op de ingestelde tijd dus gewoon 1 en soms 1,5 graden overheen. Dat lijkt mij energietechnisch niet heel goed toch? Dat hij dagelijks gaat proberen om iets later te beginnen (zelflerend) dat geloof ik wel maar ook die overshoot hoort volgens mij bij zelflerendheid. PS: mijn Toon staat altijd automatisch dus dat is niet het probleem van moeilijk inleren.

Dit gebeurt bij mij overdag ook regelmatig. Tijdstip van aanspringen in de ochtend varieert van een half uur tot een uur. Verwarmt voor Tot 19 graden om vervolgens 15 minuten later weer aan te springen naar 20 graden.

Dit gebeurt bij mij overdag ook regelmatig Dat hij naar 21 gaat terwijl ik 20 graden heb ingesteld . Tijdstip van aanspringen in de ochtend varieert van een half uur tot een uur. Verwarmt voor Tot 19 graden om vervolgens 15 minuten later weer aan te springen naar 20 graden.

Hoe hoog staat de aanvoertemperatuur van het CVwater?
Reputatie 2
Badge
Hallo beste forum leden,
Ik heb nu 3 weken Toon en welke mijn Nefit ecomline elite24 HRC cw4 modulerend aanstuurt.
Inmiddels veel gelezen over dit onderwerp op ons forum over mogelijke afwijking op de in gestelde gewenste waarden.
Mijn ervaring tot nu toe is dat onze Toon de kamertemperatuur regelt binnen een nauwkeurigheid van 0,1 graad (gemeten met een digitale meter op 1 meter afstand van Toon)
Moet wel toegeven dat de display van Toon hier af en toe een 0,5 graad boven of onder zit)

Dit heeft in mijn beleving te maken met het rekenalgoritme wat wordt gebruikt om een digitale benadering een analoge regeling te realiseren. Hierbij wordt dan met de afwijking + of - de richting en mate van correctie berekend!
Dus zie je de gemeten waarde in de display veranderen is toon een nieuwe correctie aan het maken! Is deze correctie ingezet zie je de waarde weer terug gaan naar de oorspronkelijke waarde.

Met bovenstaande zul je snel denken dat Toon niet goed werkt!

Dus als je denkt dat Toon niet goed werkt plaats dan een goede meter in de buurt van Toon, want

METEN IS WETEN, en een meet- en regelman is precies.

Zoals eerder geschreven zijn er veel factoren die van invloed zijn op je kamer temperatuur maar nog niet eerder tegen gekomen:

Langdurig tapwater gebruik in de aanloop opwarm fase, zoninstraling bij laag hangende zon, gordijnen sluiten welke voor je radiatoren hangen, en overmatig ventieleren(hutspot tijd)

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Het blijft een boeiend onderwerp!

Groet Leo C

Beste Brandje. Ik weet heel goed wat toon kan en zeker niet kan. Toon kun je idd bedienen met de app op de telefoon maar de temperatuur veranderen kan alleen voor de dag zelf. Ga je 3 dagen weg, ben je op de plaats van bestemming en ben je vergeten toon in te stellen dan kan dat niet voor de 3 dagen dat je weg bent. Je moet dus iedere morgen heel vroeg wakker worden om toon te verzetten. Of je ligt in bed en bedenk dat toon niet om 6 uur aan hoeft te gaan maar om 8 uur. Moer je eerst naar beneden om um opnieuw in te stellen, niet echt handig dat dat niet kan via de app op je telefoon (zoals gezegd werkt de app alleen voor de dag zelf).Verder wil ik dat toon in de ochtend aan ga wanneer ik dat wil. Dus om 6 uur en niet om 5 uur om voor te verwarmen. Dit kan niet gewijzigd worden. Reset en alles is al gedaan. Na 11 maanden hoef ik toon niet meer. Had er al spijt van na een paar maanden. Ben blij dat er mensen zijn die tevreden zijn, ik ben dat helaas niet.

Uit deze reactie blijkt dus inderdaad dat je niet half weet hoe je Toon moet bedienen.
Maar adviseren de handleiding te gaan lezen is niet meer nodig, want je gaat Toon toch verkopen.
Misschien is Toon iets te ingewikkeld voor je?
Overigens heb je ook problemen met het quoten.....
Het topic wordt wel een rommeltje zo!
Reputatie 2
Badge +1
Aanvoerwater is 80 graden, maar die kan ik volgens mij niet verlagen in mijn nefit hr turbo van 21 jaar oud. Buiten dat zal toon de traagheid van mijn huis toch moeten leren?
Dat is jammer, want die te hoge aanvoertemperatuur zorgt voor een temperatuurboost.
Je zegt: volgend mij......
Dus ik zou dat maar eens onderzoeken.

De traagheid moet Toon inderdaad inleren.
Zelf kan je in het menu kiezen of je 2 of 3 grd per uur verhoging van temperatuur wilt.