Werkt Toon met een slimme meter van Enexis? | Eneco Community

Werkt Toon met een slimme meter van Enexis?

Reputatie 3
Badge +1
Hallo... Wij zijn sinds 1 maand over naar Eneco en hebben bericht gekregen dat wij pas in het najaar Toon ontvangen omdat er in onze buurt nog geen monteur beschikbaar zou zijn. Vinden dit natuurlijk heel erg jammer want we hadden hier voor gekozen en dan wil je zoiets ook snel in huis hebben en niet pas maanden later.

Maar nu deze dan toch nog even niet komt hebben wij met Enexis contact opgenomen om onze meter om te laten zetten naar een slimme meter, volgens mij kan Eneco hier ook mee overweg en is dit te bekijken via de website. Zeg me als ik het niet goed heb, en als ik het wel goed heb, hoe kan ik dit dan online bekijken?

Nu is mijn vraag dus, kan straks Toon met de nieuwe slimme meter werken van Enexis? Kan het dan wel allemaal snel worden aangesloten en werkt het dan naar behoren? We kijken heel erg uit naar de slimme meter en natuurlijk naar Toon, want we willen graag het milieu helpen en onze knip 🙂 Bedankt voor een antwoord op mijn vragen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

35 Reacties

Hallo,

Alle slimme meters die nu geplaatst worden zijn voorzien van een P1 poort. De meter adapter van Toon die in de meterkast wordt geplaatst heeft een aansluiting voor deze poort en met de meegeleverde kabel kun je hem dus eenvoudig aansluiten. Aansluiten op een slimnme meter is eigenlijk nog eenvoudiger omdat je geen last hebt van optische sensoren die ergens op geplakt moeten worden....dus klik, klak klaar...;)
Reputatie 3
Badge
Ik heb zelf slimme meters sinds begin juli en Toon werkt daar prima mee. De installatie was simpel, (meegeleverd) kabeltje tussen slimme meter en meteradapter en klaar.
Toon neemt de exacte meterstanden over van de slimme meter en meet dus echt wat je verbruikt.
Reputatie 3
Badge
@hmay,

Veranderd de slimme meter ook dat logge gasmetergeval? Heb nu voor elektrischiteit een draaischijf en voor gas een stalen koelkast die enorm veel lawaai maakt.
Reputatie 3
Badge +1
@hmay,

Veranderd de slimme meter ook dat logge gasmetergeval? Heb nu voor elektrischiteit een draaischijf en voor gas een stalen koelkast die enorm veel lawaai maakt.

Dat is een goede vraag!!
Want ze komen dus een slimme meter brengen maar wat komt er dan voor de gasmeter? Want die is, zoals je zegt, nu wel heel lomp en groot 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb zelf slimme meters sinds begin juli en Toon werkt daar prima mee. De installatie was simpel, (meegeleverd) kabeltje tussen slimme meter en meteradapter en klaar.
Toon neemt de exacte meterstanden over van de slimme meter en meet dus echt wat je verbruikt.

Maar begrijp ik hier dan uit dat ze Toon dan gewoon kunnen opsturen en dat ik het zelf kan doen? Of moet er echt altijd een monteur langs komen? 
Reputatie 3
Badge
@Jeroen
Het lawaai is weg maar de koelkast blijft, in ieder geval als Stedin de netwerk beheerder is. 
Stedin levert een Uniflo G4SRV gasmeter. 
Reputatie 3
Badge
Deze dus: http://www.slimme-meter.info/handleidingen/flonidan-gasmeter-uniflo/
Reputatie 3
Badge

Maar begrijp ik hier dan uit dat ze Toon dan gewoon kunnen opsturen en dat ik het zelf kan doen? Of moet er echt altijd een monteur langs komen? 

Toon wordt geleverd met monteur :p
Reputatie 3
Badge
Nou die gasmeter ziet er nog leuk uit ook 😉 ik ga stedin is bellen hiervoor!
Reputatie 2
Badge
Sinds een paar uur is er door Stedin bij mij een slimme meter geplaatst.

Aansluiten van de P1 kabel is een eitje en daarna zijn direct de meterstanden in Toon zichtbaar. Tenminste dat neem ik aan want ik zie dit niet terug op de display van de energie meter. Paar keer het knopje ingedrukt maar zie geen waardes die daar op lijken.

Ik zie dat electra goed in de grafiek wordt geregistreert, maar van gas zie ik helemaal niets. Ik begrijp van reacties op dit forum dat gas ieder uur wordt gestuurt.
Is dit normaal en moet ik nog geduld hebben.

Tevens vraag ik me af hoe de Gas meter met de energiemeter communiceert, gaat dit draadloos ik zie geen kabeltje.
Hallo Paul,

De meterstanden zou je moeten zien in het scherm wat je krijgt als je op het verbruik drukt (zowel gas als electra) , rechtsonderin krijg je dan de standen te zien . Bij mij kwamen deze standen overigens pas tevoorschijn na een fabrieks reset van Toon, dus niet het knopje aan de onderkant van Toon.

de gas meter communiceert inderdaad draadloos met de energiemeter en hij doet dit op een bepaalde frequentie. De Toon geeft het gasverbruik met een slimme meter niet dynamisch door. Hij loopt een uur achter en geeft dan het opgetelde verbruik van het afgelopen uur weer...
Reputatie 2
Badge
@hal
Het verbruik van electra wordt netjes weergegeven in het verbruik. 
Van Gas zie ik geen verbruik de weergegeven gasmeter stand blijft onveranderd. Ik zal morgenochtend eens met de trap kijken wat de stand op de gasmeter stand zelf is. Het lijkt erop dat het gasverbruik niet wordt doorgegeven. Ik kan natuurlijk wel een fabrieksreset doen maar dat lijkt me overbodig omdat het electra verbruik er wel staat. Hij geeft wel een meterstand van het gas maar die is niet gewijzigd sinds de installatie.
Die fabrieksreset was bij mij alleen nodig voor het weergeven van de meterstanden in Toon. in eerste instantie dacht ik bij mij ook dat hij geen standen doorkreeg maar dat duurde gewoon wat langer, tenzij je de ketel laat werken of als je kookt op gas..
Reputatie 3
Badge
Het knopje onderin (harde reset heet dat toch) daar velies je geen data mee en je kunt het willicht proberen of dit een oplossing bied.
Reputatie 2
Badge
@Hal
@Jeroen

Ik ga Toon met het knopje resetten en ga gewoon de nacht afwachten. Als er morgenochtend nog niets staat ga ik kijken of de display op de gasmeter een stand aangeeft en zoja of die gelijk is aan wat Toon heeft staan
Als het dan nog niet oke is zal ik Stedin bellen met de vraag of zij kunnen zien dat de gasmeter goed gekoppelt staat met de energie meter, en zo ja een fabrieks reset op Toon uitvoeren.

Lijkt me voor nu een goed actieplan.
Reputatie 3
Badge
Ik ben ook benieuwd naar toekomstige updates van Toon. Als we na een update ook elke keer een reset moeten doen. Misschien beetje off topic maar hangt wel samen met de problemen die je lees in dit topic.
Reputatie 2
Badge
@Jeroen 
Ik hoopte zo dat door het laten installeren van de slimme meter het gepruts met die sensors voorbij zou zijn. Die señors werkten nu eindelijk prima, geen knelde storing. En dan verwacht je niet dat je nu weer moet gaan rommelen. Ik zelf denk dat de koppeling tussen gas en energie meter niet oké is, maar we zullen zien.
Reputatie 2
Badge
Toch wat ongeduldig en maar gelijk een fabrieks reset gedaan, dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen.
en dan nu maar wachten tot morgen.
Reputatie 3
Badge
Probleem dus niet opgelost. 😞
Reputatie 2
Badge
Nog te vroeg om te zeggen aangezien gas maar 1 keer per uur wordt doorgegeven .
ik zie nu wel mijn gebruik aan Electra maar ook de meterstanden zijn nog niet in Toon te zien.
Reputatie 2
Badge
Ben door de reset wel mijn verbruiks gegevens van de afgelopen weken kwijt, jammer.
Reputatie 3
Badge
Daarom zie ik op tegen updates van Toon. Straks loopt toon niet lekker op vast en kan je resetten. Fabrieks dan he
Reputatie 2
Badge
Ja daar moeten ze echt iets voor verzinnen.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om die data centraal op te slaan? Het zijn geen gigantische hoeveelheden data.
Reputatie 2
Badge
Ik ben nu een week of zes aan data kwijt, maar je moet aan denken dat Toon al twee jaar staat te draaien en je dan een fabrieks reset moet uitvoeren.
Reputatie 2
Badge
Vanmorgen zag ik op de Homedisplay van Toon ineens staan dat ik op dat moment 1564 l gas per uur verbruikte. De Gas grafiek van vandaag en gisteren was helemaal leeg en bij de Gas meterstand stond dat ik 2 m3 gebruikt had.

Ik heb op de gasmeter gekeken en die geeft aan dat 1,82 m3 gas verbruikt had. Dit zal dus in Toon afgerond zijn.

Toen ik na een uur weer op de Home display van Toon keek zag ik dat mijn gebruik nu 195 l was. Ik verwachte dat de Gas grafiek nu wel zou zijn gevuld maar helaas nog steeds leeg.

Ik ga het nog maar even afwachten maar vindt dit wel vreemd.

Wat me sowiezo duidelijk is geworden, is dat na het omwisselen van de sensoren voor een P1 kabel het nodig is een fabrieks reset uit te voeren. 
Bij mij waren de blokjes waarin de meterstanden worden weergegeven in Toon dan wel aanwezig, maar bevatten verkeerde meterstanden. 
Bij Gas stond bij mij bv verbruikt 58 m3 en dit was vanmorgen pas 2 m3 en bij electra stond 178 Kwh en vanmorgen 3 Kwh.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen