Welke Ketel moet ik kopen? | Eneco Community
beantwoord

Welke Ketel moet ik kopen?

• 27 augustus 2018
  • 26 reacties
  • 1675 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
Onze Remeha Avanta 28c CW4 is na 11 jaar aan vervang toe.
Nu ben ik al 3 dagen heel internet aan het afstruinen om uit te zoeken welke ketel ik het beste kan nemen maar, ik kom er maar niet uit.

Situatie:
- tussenwoning 3 verdiepingen uit 1964, 125 m2
- alleen dubbelglas
- 2 volwassenen 2 kinderen
- badkamer: wastafel, een stortdouche geen bad,
- warmwater voor de keuken halen we uit een boiler
- gemiddeld gasverbruik per jaar ca. 1080 m3
- budget voor een nieuwe ketel incl montage rond de €1600,-
- 3 radiatoren op de begaande grond staan open, de rest staat altijd dicht.
- Toon thermostaat naar volle tevredenheid 🙂 top ding!!

De Avanta heeft zijn werk altijd goed gedaan echter vonden mijn vrouw en ik het beneden altijd kout. We moesten de Toon altijd op 23 graden zetten voordat we het een beetje warm kregen en dan nog vonden we het fris. De ketel stond misschien niet goed afgesteld hoor.

Mijn wensen:
- een zo Energie zuinige ketel
- Een ketel die volledig OpenTherm/moduler kan comuniseren met mijn Toon.
- De ketel dit keer wel zo goed mogelijk en zo energie zuinig mogelijk afstellen. Als het zo ver is zal ik dit form eens doorspitten. Volgens mij kan ik er al behoorlijk veel over terug vinden hier. Leuk om te zien dat er zo veel actieve leden zijn hier.

Welk Merk??
- Mijn installateur wil mij een Nefit Trendline II HRC 30 CW verkopen. Op internet lees ik dat deze niet ideaal kan communiceren met de Toon. Daarbij scoort hij niet echt hoor bij de consumentenbond. (ik heb de test maar aangeschaft)
- De consumentenbond roept de Intergas Extrema 36 uit tot besten. En ook hier op het form heb ik er goede dingen over gelezen. dus die wilde ik bestellen maar die blijkt door leveringsproblemen de komende weken/maanden niet meer leverbaar.
- De Remeha Tzerra komt ook goed uit de test maar mijn installateur geeft aan dat die qua onderhoud echt helemaal ruk zijn. Iets met een timer en onderhoudspakketten...
- De Atag ketels kunnen wat ik begrijp niet goed / lastig communiceren met de Toon. Dus die valt dan af
- AWB slechte verhalen. Beetje de Lada onder de ketels.
- Vaillant geen ervaring mee.

kortom ik kom er niet meer uit.
Welke zouden jullie adviseren?? wat zijn jullie ervaringen?

1 dingentje:
Ik kom steeds zo wonder vuilafscheider tegen die de levensduur van je ketel tot wel 4 jaar kan verlengen. de Spirotech Vuilafscheider SpiroTrap MB3 Onze Remeha Avanta 28c CW4 is na 11 jaar aan vervang toe.
Nu ben ik al 3 dagen heel internet aan het afstruinen om uit te zoeken welke ketel ik het beste kan nemen maar, ik kom er maar niet uit.

Situatie:
- tussenwoning 3 verdiepingen uit 1964, 125 m2
- alleen dubbelglas
- 2 volwassenen 2 kinderen
- badkamer: wastafel, een stortdouche geen bad,
- warmwater voor de keuken halen we uit een boiler
- gemiddeld gasverbruik per jaar ca. 1080 m3
- budget voor een nieuwe ketel incl montage rond de €1600,-
- 3 radiatoren op de begaande grond staan open, de rest staat altijd dicht.
- Toon thermostaat naar volle tevredenheid 🙂 top ding!!

De Avanta heeft zijn werk altijd goed gedaan echter vonden mijn vrouw en ik het beneden altijd kout. We moesten de Toon altijd op 23 graden zetten voordat we het een beetje warm kregen en dan nog vonden we het fris. De ketel stond misschien niet goed afgesteld hoor.

Mijn wensen:
- een zo Energie zuinige ketel
- Een ketel die volledig OpenTherm/moduler kan comuniseren met mijn Toon.
- De ketel dit keer wel zo goed mogelijk en zo energie zuinig mogelijk afstellen. Als het zo ver is zal ik dit form eens doorspitten. Volgens mij kan ik er al behoorlijk veel over terug vinden hier. Leuk om te zien dat er zo veel actieve leden zijn hier.

Welk Merk??
- Mijn installateur wil mij een Nefit Trendline II HRC 30 CW verkopen. Op internet lees ik dat deze niet ideaal kan communiceren met de Toon. Daarbij scoort hij niet echt hoor bij de consumentenbond. (ik heb de test maar aangeschaft)
- De consumentenbond roept de Intergas Extrema 36 uit tot besten. En ook hier op het form heb ik er goede dingen over gelezen. dus die wilde ik bestellen maar die blijkt door leveringsproblemen de komende weken/maanden niet meer leverbaar.
- De Remeha Tzerra komt ook goed uit de test maar mijn installateur geeft aan dat die qua onderhoud echt helemaal ruk zijn. Iets met een timer en onderhoudspakketten...
- De Atag ketels kunnen wat ik begrijp niet goed / lastig communiceren met de Toon. Dus die valt dan af
- AWB slechte verhalen. Beetje de Lada onder de ketels.
- Vaillant geen ervaring mee.

kortom ik kom er niet meer uit.
Welke zouden jullie adviseren?? wat zijn jullie ervaringen?

1 dingentje:
Ik kom steeds zo wonder vuilafscheider tegen die de levensduur van je ketel tot wel 4 jaar kan verlengen. de Spirotech Vuilafscheider SpiroTrap MB3 https://www.cvtotaal.nl/spirotech-vuilafscheider-spirotrap-mb3.html?gclid=EAIaIQobChMI4cn_jsmN3QIVGZ7VCh1H4A62EAQYASABEgLt1PD_BwE
Is dat nou echt nodig of is dit gewoon een broodje aap verhaal?
icon

Beste antwoord door nijsi 28 augustus 2018, 14:00

Heren bedankt voor de info, dankzij jullie input heb net bij CVtotaal.nl het volgende besteld:

Nu maar hopen dat het niet eind oktober gaat worden voordat hij geleverd kan worden. 😟
Zodra hij hangt zal ik op dit forum mijn bevindingen plaatsen.
Met de hulp van dit form zal ik tegen die tijd ook proberen de ketel zo goed mogelijk waterzijdig in te regelen.

Ben ik alleen nog benieuwd naar je antwoord op die thermosstaatkranen @FireChief
Bekijk origineel

26 Reacties

Reputatie 5
Badge
Tja je vraagt wel veel. En naar een mening. Die zal denk ik hier ontzettend verschillen. Ik zou gewoon voor de goedkoopste CW5 ketel gaan (https://www.cvtotaal.nl/intergas-hre-36-30-kombi-kompakt-043327-a-label.html bijvoorbeeld).
Qua warmte kan elke ketel makkelijk je huis verwarmen. Elke ketel heeft genoeg capaciteit voor een normale woning. Ze staan vaker op laagste stand te draaien dan volkracht. Alleen voor warmwaterproductie is de ketelsterkte van belang. Je geeft al aan dat de keuken een boiler heeft. Voor je stortdouche is CW5 voldoende. Merk is echt een smaak. Ik zou je installateur niet zomaar geloven; die heeft vast geen goede ervaring met Remeha omdat die daar te weinig monteurs voor heeft.

Betreft dan dat je je woning niet warm krijgt en je hem op 23 graden moet zetten. Dat ligt echt ergens anders aan. Ik zou je installateur laten tekenen voor het oplossen van dit probleem als hij je een ketel mag verkopen. Waarschijnlijk zit er iets in je CV systeem waardoor de warmte niet komt waar het hoort te komen. Een goede installateur weet dat zo te vinden. Zoals gezegd kan elke ketel de warmte makkelijk produceren en gaat het dus gewoon mis bij het afleveren van die warmte door je CV systeem (de buizen, koppelingen etc).

De vuilafscheider,.. het zal zeker helpen. Vooral in een wat oudere CV systeem waar nog wel wat vervuiling in de leidingen kunnen zitten. Een goedkope ketel met een vuilafscheider is denk ik de mooiste combi (prijstechnisch). Maar daar zullen anderen vast een andere mening over hebben.

Kortom, goedkoop is bij een cv ketel tegenwoordig echt niet meer duurkoop. De technieken zijn wel zo'n beetje allemaal volwassen en valt weinig meer te verbeteren. Het is gewoon nu even nog 10 jaar uitzetten met een niet al te dure ketel en dan wellicht over 10 jaar investeren in een warmtesysteem die dan geschikt is (warmtepomp, wijkverwarming of wie weet wat er dan allemaal te verkrijgen is).
Qua vuilafscheider heb ik goed ervaring met de Fernox TF1 (niet de compact), nog een paar weken geleden heb ik eentje gemonteerd met een volledig doorgespoeld systeem, en na 24 uur alleen de pomp te laten draaien om de boel goed te ontluchten, was ik toch verbaasd van hoeveel troep rondom de magneet aanwezig was en hoe zwart het water uit de filter in de emmer kwam. Pas na de filterhuis schoonmaakbeurt heb ik de TF1 vloeistof toegevoegd, en volgende jaar zie ik het wel weer.
Voor een nieuwe ketel, je geeft jezelf al het antwoord op. Zorg dat die bij jou komt te hangen, hij moet wel ergens te verkrijgen zijn, anders volg het advies van @Commandeur, veel beter dat in jouw wensen en budget past is er gewoon niet. Misschien de NxT van Nefit als alternatief, die kan ook goed overweg met OT zonder tussen kastjes.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb een Nefit Proline NxT (zonder converter of dergelijke) aangesloten op OpenTherm. Werkt al 2 jaar meer dan perfect samen met Toon.
Reputatie 6
Badge +3
Installateurs hangen in 99% van de gevallen overgedimensioneerde ketels op.

Ik zou daarom eens proberen uit te zoeken hoeveel verwarmingsvermogen je huis werkelijk nodig heeft, voordat je een ketel van 36kW aan de muur hangt. Als je maar drie radiatoren open hebt staan, is de helft al meer dan genoeg. Scheelt in je gasverbruik, en je ketel gaat niet alle hondsgezeiken pendelen. Verder is het raadzaam om al je radiatoren dan meteen van een (zwave) thermostaatkraan te voorzien (toon support voor die dingen zit eraan te komen) en de hele installatie waterzijdig in te regelen. Scheelt een slok op een borrel in je gasverbruik, en dan krijg je 't beneden ook gewoon warm.

Om met toon te werken, heeft je ketel opentherm support nodig. Moderne ketels hebben dat vrijwel allemaal, kwestie van even de handleiding checken voordat je iets koopt.
Bedankt voor de info allemaal, helemaal top!

Ik ga nu inderdaad twijfelen of ik wel een CW5 zal nemen. Die Avant was immers ook maar een CW4 en genoeg/snel warm water hadden we altijd dus daarvoor hoeven we niet naar een CW5 te gaan. Dat we het benden niet warm kregen zal denk ik inderdaad zoals @Commandeur al aangaf ergens anders aan gelegen hebben. Ik heb de ketel namelijk nooit goed afgesteld/ingeregeld en er verder gelijk helemaal niet mee bezig gehouden. Ook de instalateur heb ik nog nooit de instellingen zien wijzigingen ofzo. Als we het koud hadden zetten we hem gewoon op 24 graden. Maar hoe meer ik nu lees over dat waterzijdig inregelen enzo valt er nog wel wat te winnen denk ik en ik wil dat dus zeker gaan doen zodra de nieuwe ketel hangt.

Moet ik nog letten op de Minimumcapaciteit van de ketel? ik lees hier en daar dat hoe lager dit ingesteld kan worden hoe zuiniger de ketel kan lopen. klopt dat? Het verschil tussen b.v de Intergas HRE 28/24 CW4 RF2 A-label (die ik nu aan het overwegen ben) = 7,3 kW
Of de
Intergas Extrema 36 (droom ketel maar lastig te krijgen) = 4,1 kW

Qua aanschafprijs scheelt het nog al. De HRE ca. €1250,- en de Extrema €1650,- (incl. montage)
Dat is €400,- Ga ik dat verschil ooit terug verdienen binnen nu en 12 jaar?

Die vuilafscheider gaat er komen. Zat erg te twijfelen maar na het verhaal van @Berny ben ik overtuigt.

Die (zwave) thermostaatkranen? Die lijken mij alleen voor boven in de slaapkamers en in de badkamer bedoeld? Ik neem aan dat die op de beneden verdieping niet nodig zijn omdat die kranen toch altijd open moeten staan?
Ik heb een Nefit Proline NxT (zonder converter of dergelijke) aangesloten op OpenTherm. Werkt al 2 jaar meer dan perfect samen met Toon.

En hoe bevalt de ketel zelf heb je een CW4 of CW5? mij installateur probeerde me de trendline te verkopen omdat die volgens hem veel beter zou zijn dan de Proline. Wat is daarvan waar? in welk opzicht zou hij beter moeten zijn? De installateur gaf als antwoord dat die Proline een knutsel apparaat is met goedkope onderdelen die sneller vervangen moeten worden. en de Trendline een meer professionelere ketel is die beter in elkaar zit....
Reputatie 5
Badge

Moet ik nog letten op de Minimumcapaciteit van de ketel? ik lees hier en daar dat hoe lager dit ingesteld kan worden hoe zuiniger de ketel kan lopen. klopt dat? Het verschil tussen b.v de Intergas HRE 28/24 CW4 RF2 A-label (die ik nu aan het overwegen ben) = 7,3 kW
Of de
Intergas Extrema 36 (droom ketel maar lastig te krijgen) = 4,1 kW

Minimum capaciteit moet ideale gezien net genoeg zijn om het verlies in je woning te compenseren. Dan houdt de ketel het net warm op zijn laagste capaciteit. Dat zou het mooist zijn.
Alleen die verlies bepalen is best lastig. Vooral voor een oudere woning.

Ik denk dat je met die intergas hre 28/24 prima zit hoor. Mits je inderdaad even de moeite neemt om je CV systeem in te regelen.
Reputatie 6
Badge +3
Ik denk dat je inderdaad vooral naar het modulatiebereik moet kijken (naast maximaal vermogen). De meeste ketels zitten tussen 25% en 100% vermogen te moduleren, daar beneden gaan ze pendelen. Als je een ketel kunt vinden die tot een lager deellastvermogen kan moduleren (bijvoorbeeld 15% ipv 25%, zoals die xtreme 36), is dat in 't algemeen beter.
De minimale modulatiebereik van mijn ketel is 25% (8KW), en ik merk dat als het koudwater rond de 20 graden in de leiding is, dat hij ook moeite heeft met het warmwater goed te regelen. Hij is bij mij ingesteld op 55 en in de koude maanden kan hij het goed op en neer regelen om die temperatuur op pijl te houden, in de warme maanden is 8KW nog te veel vermogen en doet hij meestal rond de 65 op zijn minimale modulatiebereik, dat is ook energie verspilling. Eigenlijk hoe verder een ketel terug kan moduleren hoe beter, om pendelen tegen te gaan voor CV en voor warmwater goed te kunnen regelen bij hogere water temperaturen in de koude leiding.
Die vuilafscheider gaat er komen. Zat erg te twijfelen maar na het verhaal van @Berny ben ik overtuigt.
Echt een aanrader!👌🏼
Reputatie 5
Badge
Mee eens. Maar ik vind wel dat het zoeken naar de ketel met de beste terug-modulatie op houdt bij een bepaalde bedrag. Er is vast wel een hele dure ketel te vinden die heel erg terug kan moduleren. Maar dat haal je er dan financieel nooit meer uit :-)

Nog even over het koud hebben en dan op 24 graden zetten. Dat kan ook te maken hebben met gevoelstemperatuur in je wat oudere woning door tocht. Als je de thermostaat op 24 graden zet zal de ketel antwoorden met gelijk flink warm water (80 graden ofzoiets) om snel te stoken. Dat resulteert in een flinke warme uitstraling vanuit de radiatoren wat weer de 'lekkere' warmte gevoel geeft die het koude gevoel teniet doet.

Dan heeft dat dus niks met de capaciteit van de cv ketel te maken of met het inregelen van je CV systeem, maar meer met wat je lichaam op dat moment fijn vind ten opzichte van de tocht in je huis. Een extra trui kan dan ook helpen trouwens :-)

Dat is ook de reden van de 'comfort' knop/stand op de toon. Om net even dat beetje extra warmte in de woning te stoppen als het 'savonds in de winter (nadat de zon onder is) ineens koud wordt in de kamer.
Huizen uit de jaren 60 hebben ook in principe geen spouw/ dak/ vloerisolatie en mechanische ventilatie. @nijsi heeft dubbele glas, maar dat alleen compenseert niet de warmteverliezen van 2 gevels, dak en vloer. Goed ventileren heeft ook een positieve beïnvloed op de verwarming als het vocht uit de woning is. Misschien kan je daar ook aandacht aanbesteden. Dan heb je genoeg aan 20 graden en een trui.😉
Reputatie 7
Badge +9
Huizen uit de jaren 60 hebben ook in principe geen spouw/ dak/ vloerisolatie en mechanische ventilatie. @nijsi heeft dubbele glas, maar dat alleen compenseert niet de warmteverliezen van 2 gevels, dak en vloer. Goed ventileren heeft ook een positieve beïnvloed op de verwarming als het vocht uit de woning is. Misschien kan je daar ook aandacht aanbesteden. Dan heb je genoeg aan 20 graden en een trui.😉

Ben ik hel volledig mee eens. Goede ventilatie is essentieel voor je woning.. 's winters doe ik het af met het volgende Toon programma :

Weg: 19gr
Thuis: 20,5
Slapen: 15gr
Comfort: 21gr

Comfort word ook alleen gebruikt indien het buiten kouder is dan -3
Heb een instelde aanvoerstemp van 60 staan, 80 haal ik nooit. Afgelopen winter met die strenge week heb ik het gedaan met 65gr aanvoer. Ik heb ook alleen dubbele beglazing. Woon in een hoekwoning.
Reputatie 7
Badge +9

En hoe bevalt de ketel zelf heb je een CW4 of CW5? mij installateur probeerde me de trendline te verkopen omdat die volgens hem veel beter zou zijn dan de Proline. Wat is daarvan waar? in welk opzicht zou hij beter moeten zijn? De installateur gaf als antwoord dat die Proline een knutsel apparaat is met goedkope onderdelen die sneller vervangen moeten worden. en de Trendline een meer professionelere ketel is die beter in elkaar zit....

Trendline zal je een EMS Converter moeten plaatsen, mocht je deze modulerend willen aansluiten op Toon. Dit is bij de Proline NxT niet nodig. De ketel bevalt mij prima, heb hem nu zoals gezegd 2 jaar deze ketel. Heb nog geen 1 keer en storing meegemaakt.

Ben ik hel volledig mee eens. Goede ventilatie is essentieel voor je woning.. 's winters doe ik het af met het volgende Toon programma :

Weg: 19gr
Thuis: 20,5
Slapen: 15gr
Comfort: 21gr

Comfort word ook alleen gebruikt indien het buiten kouder is dan -3
Heb een instelde aanvoerstemp van 60 staan, 80 haal ik nooit. Afgelopen winter met die strenge week heb ik het gedaan met 65gr aanvoer. Ik heb ook alleen dubbele beglazing. Woon in een hoekwoning.

Ahh daar is de methode weer die ik ook gebruik, incl sinds kort met een tuning van de CV via het installateursmenu.
‘s-Morgens met een lagere temperatuur opstarten/aanwarmen en getrapt daarna de temperatuur opvoeren. Heeft een aangename aanwarmingsperiode zonder temperatuurboost.
Ook mijn CV is nooit boven de 60 grd aanvoer geweest.

Ik begin op 18,5
Uurtje later 19,0
Weer uurtje later 19,5
Afhankelijk van de buitentemperatuur soms de 20 grd.

Een en ander is perfect met Toon®️ EN Olisto automatisch te laten verlopen.
En @nijsi in je verhaal mbt Intergas (ik heb ook Intergas) heb ik je pre mbt de andere merken van het ontbreken van de 3wegklep niet gelezen.
Ik weet niet of je dat belangrijk vindt, maar dat zou ik ook mee laten wegen.
Verder lees ik hier altijd, hoe minder onderdelen aanwezig in de CV, hoe minder er stuk kan gaan.
Nou dat geldt met name dus voor de Intergas!
Zeker nu het stookseizoen nog niet echt is begonnen zou ik die paar welen wachten er wel voor over hebben.
Ferroli Blue Sense is ook een 2 in 1 warmtewisselaar in RVS zonder driewegklep, A label pomp en volledig Opentherm. Daar valt ook weinig dat stuk kan gaan en iets goedkoper dan Intergas, om niet steeds dezelfde merk te verdedigen. Ze beloven van alles maar de ketels zijn gewoon niet leverbaar en ik lees ook positieve ervaringen met de Blue sense type 32, het is ook een Nederlandse merk geworden en niet meer de rommel van vroeger. Voor de prijs, is het een goede optie voor de komende 10 jaar (?)
Reputatie 7
Badge +9
Ferroli Blue Sense is ook een 2 in 1 warmtewisselaar in RVS zonder driewegklep, A label pomp en volledig Opentherm. Daar valt ook weinig dat stuk kan gaan en iets goedkoper dan Intergas, om niet steeds dezelfde merk te verdedigen. Ze beloven van alles maar de ketels zijn gewoon niet leverbaar en ik lees ook positieve ervaringen met de Blue sense type 32, het is ook een Nederlandse merk geworden en niet meer de rommel van vroeger. Voor de prijs, is het een goede optie voor de komende 10 jaar (?)

Dan maar duimen dat dat goed gaat met Toon @Berny

https://forum.eneco.nl/search?q=Ferroli
Hoi @Berny,

Nou Pedro dat is gewoon goed dat je dit ook dit merk noemt. ??
Het mag zeker geen Intergas only story op dat gebied zijn.
Ik bracht het ook even ter tafel omdat ik het mistte en ik was dsn ook even benieuwd of de ts dat mee woog bij zijn keuze....
@mAiden, Ferroli is geen AGPO meer, dat verhaal van de Bluesense op de oude forum is uiteindelijk goed afgelopen met de OT communicatie, en het ging over een type 22, de type 32 hebben A-label pomp en een verbeterde software. Die ts weet ook niet precies wat er aan de hand was, maar ik denk dat onhandigheid is geweest.
@Brandje, Intergas zijn wel leuke ketels maar ze zijn niet te krijgen met de laatste techniek, en met 1 Xtreme koop je bijna 2 Bluesense ook CW5, ook een hoop geld om te overwegen. 😉
Hoi Pedro,

Dat laatste is zeker waar.
Volgens zijn zeggen is er enige weken levertijd, maar het stookseizoen is nog niet begonnen. Dus er is nog ff ruimte.
En hij heeft zijn budget aangegeven; dus de Xtreme is, denk ik, wel in beeld. Alleen, zoals eerder gemeld, is een juiste CW waarde kiezen ook van belang.
Een Xtreme CW4 levert genoeg warmwater, maar ze zijn niet te verkrijgen. Het beste is met de fabrikant bellen en vragen "hoe zit het nou".
Heren bedankt voor de info, dankzij jullie input heb net bij CVtotaal.nl het volgende besteld:

Nu maar hopen dat het niet eind oktober gaat worden voordat hij geleverd kan worden. 😟
Zodra hij hangt zal ik op dit forum mijn bevindingen plaatsen.
Met de hulp van dit form zal ik tegen die tijd ook proberen de ketel zo goed mogelijk waterzijdig in te regelen.

Ben ik alleen nog benieuwd naar je antwoord op die thermosstaatkranen @FireChief
Mooie keuze!
Rond de 1200 euro was ik ook tegen gekomen als aanschafprijs.
Probeer ook naast de standaard zaken als waterzijdig inregelen, je installatiemonteur een afregeling via het installateursmenu, afgestemd op jouw persoonlijke wens en woning, te laten doen.

Thumbs up voor een snelle/tijdige plaatsing.👍 👍
Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien heb je thermostaatkranen in de ruimten waar je thermostaat niet hangt. Als je naar zoneverwarming wilt, heb je overal gestuurde thermostaatkranen nodig, omdat je alle ruimten wilt verwarmen naar een bepaalde temperatuur. Dat betekent dat je de kamerthermostaat (met interne temperatuurmeting) niet meer rechtstreeks kunt gebruiken, want als je woonkamer dan op temp is, schakelt die de ketel uit en krijgt de rest niks meer.

Om te voorkomen dat je woonkamer te warm wordt en de rest niet warm genoeg, knijp je de radiatoren in de woonkamer af (ook met van die stuurbare kranen), en stook je door tot iedereen voorzien is. Is regeltechnisch best een uitdaging, en het is de vraag of dat uiteindelijk allemaal in toon gaat werken. Maar ik weet dat Quby ermee bezig is.

Reageer