Welke cijfer geef jij aan Toon? | Eneco Community

Welke cijfer geef jij aan Toon?

Badge
  • oud Community Manager
  • 381 reacties
Voordat we in mei van dit jaar Toon op de markt brachten hebben we de thermostaat uitvoerig door een groep klanten laten testen. Tijdens de testperiode hebben we tweemaal onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de testers over Toon. De uitkomst was een gemiddeld rapportcijfer van 7,3.

Nu heeft een aantal forumleden inmiddels ook de Toon al een tijdje in huis. Er zijn ook al vele topics over de thermostaat voorbijgekomen. Wij zijn benieuwd wat de Toon-eigenaren op dit forum als overall rapportcijfer aan de thermostaat geven. Laat het via de poll aan ons weten.

Welke cijfer geef jij aan Toon?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

82 Reacties

Reputatie 3
Badge
Nu toon nog flink in ontwikkeling is zal het zeker nog verbeteren en wil het dicht bij mezelf houden omdat de problemen met toon altijd een kleine groep mensen treft die uiteindelijk op dit forum bijeen komen.

ondanks de rotinstalatie met een top monteur van tempus ga ik nu voor een 7 om straks met de app een 8 te kunnen geven. we gaan nog even niet hoger al is de start goed gegaan.
Badge
Dank voor je reactie Jeroen! Ook andere forumleden nodig ik graag uit om hun cijfer toe te lichten in de reacties.
Reputatie 3
Badge
Ik heb Toon een 8 gegeven. 
Ondanks dat de installatie wat moeizaam ging, werkt Toon nu bijna 3 maanden probleemloos.
Het is een mooi apparaat, de bediening is eenvoudig en het geeft je prima inzicht in je energie verbruik.
Als aan/uit thermostaat doet Toon wat je van een thermostaat mag verwachten.

Het cijfer zou hoger kunnen zijn als Toon ook zinvolle updates zou geven. Na 3 maanden gebruik werkt dit nog steeds niet.
Ik heb tot nu toe alleen advies gehad om mijn termijnbedrag met €100! te verhogen, terwijl mijn verbruik aanzienlijk lager is dan het vorige jaar.
Reputatie 2
Badge
Ik heb Toon een 7 gegeven.

Installatie was niet oke en ik ben er, toen ik nog met sensors moest werken, lang mee bezig geweest om hem goed te laten meten

De thermostaat doet wat ie moet doen en geeft inzicht in je verbruik. Het is jammer dat ik een fabrieks reset moest uitvoeren na installatie van de slimme meter en hierdoor mijn opgebouwde verbruiksgegevens kwijt was.
M.b.t. tot het opslaan van deze gegevens moet Eneco echt wat doen, want dat is niet acceptabel zeker niet als je hem straks langer in gebruik hebt.

Persoonlijk zit ik te wachten op de iPhone app zodat ik de CV ook kan regelen indien ik afwezig ben.

Het is ook nog wachten op het verbuiks advies van Toon en hoe accuraat dit is.

Voor de rest een mooi apparaat waarvan ik wel hoop dat de garantie nog aangepast gaat worden aan de wettelijke 2 jaar ipv de 1 jaar die we nu hebben.
Ook ik heb een 8 gegeven...waarom?

Installatie soepel en uitstekend verlopen door Eneco
Apparaat werkt goed, mooi scherm, zit goed in elkaar en nog niet kunnen betrappen op storingen of dingen die niet goed werken.
Zelf ook al een reset gedaan naar fabrieksinstellingen en ook dat is allemaal goed verlopen.
Feitelijk is het wel een aan/thermostaat met als extra het inzicht in het verbruik, overigens heb ik nog niets op Toon gezien of mijn verbruik in lijn is met mijn termijnbedrag?
Sluit mij aan bij hmay, als Toon meer zinvolle updates zou hebben en de App voor smartphones dan zou dit cijfer hoger uitvallen.
Reputatie 2
Badge
Poll klopt geloof ik niet helemaal. Zowel Jeroen als ik hebben een 7 gegeven maar er staat een 1 achter.
Badge
Bedankt allemaal voor de feedback! Jullie opmerkingen komen allemaal bij het Toon-ontwikkelteam terecht.
@Paul, ik zie toch echt een 2-tje staan... 🙂
Reputatie 2
Badge
@Marijn,

Ja nu wel, maar toen ik het schreef niet. 
Reputatie 3
Badge
was vergeten te voten. sorry... 😉 even gedaan. kan er straks niet meer een 8 van maken maar ja dat moet marijn maar oplossen 😉
Reputatie 2
Badge
@Jeroen

Dat dacht ik al ;-) 
Reputatie 3
Badge
hehe 😉 altijd grappig dat er mensen zijn die de cijfertjes gaan bekijken en foutjes gaan delen... 😉
Reputatie 3
Badge +4
Hèb hem een 8 gegeven de 2 min punten zijn voor de installatie. De Toon doet bij ons wat ie moet doen de ketel is een stuk rustiger dus waschijnlijk minder gas verbruik .
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb Toon een 9 gegeven.  Dit geldt voor het geheel :
  • De (voor)aankondiging
  • communicatie
  • Bestellen
  • Levering
  • en bovenal : de werking

Toon is een mooi apparaat. Een goede aanvulling op het bewust worden van het energieberbruik in huis. Ik kjik uit aar de verdere ontwikkelingenm op (en rondom) Toon.
Ik heb toon een 7 gegeven, maar dat zou zeker meer kunnen worden.

ik denk dat bediening die nog moet komen erg belangrijk is , maar dat weet eneco al.

Ook zou het fijn zijn om de thermostaat te kunnen benaderen, om je eigen opties vrij te spelen (user interface). Hier kun je via wifi verbinding mee maken en zelf instellingen goed zetten, want dit display bied tal van andere mogelijkheden. 
Mensen die geen fratsen willen kunnen de thermostaat zo houden, voor mensen met huisautomatisering zou je het display dan kunnen integreren, zoals vele andere fabrikanten ook doen.

Ik moet ook eerlijk zijn dat bij mij alles perfect is gegaan kwa installatie, en energie meten werkt naar behoren. Een slim display is het wel, alleen nog wat extra opties erbij.

gr
Badge
Ik heb Toon een 9 gegeven.

Ondanks de begin problemen met de installatie en het omruilen voor een nieuwe Toon, geef ik Toon
een 9, het is een heel leuk "speelgoedje" wat er bij mij voor zorgt dat ik bewuster met stroom om ga.

Ik ontdek de leukste dingen, zoals je laptop van de stroom afhalen, want die blijft anders opladen, terwijl
ik hem toch niet gebruik. je printer uitzetten als je die toch niet gebruikt, mijn espresso machine uitzetten,
zodat hij niet constant het water blijft warm houden, en de leukste en meest renderende ontdekking is
een pompschakelaar twv euro 40,=  tussen mijn vloerverwarming gezet, de pomp blijft anders zomer en
winter, dag en nacht draaien met een verbruik van 100 watt, nu regelt de schakelaar wanneer de pomp
aan of uit gaat, volgens de brochure van de pomp scheelt dit euro 120,= per jaar.
Zonder Toon heb ik hier nooit over nagedacht.

Met andere woorden, ik ben uiterst tevreden met Toon, en hij krijgt van mij een 10 als er nog meer
mogelijkhen bijkomen.
Badge
 - bestellen:  goed:  via de duidelijke website was Toon eenvoudig te bestellen
 - aankondiging:  matig:  het is van tevoren niet duidelijk wat de levertijd zal zijn
 - communicatie:  slecht:  toen ik na 8 weken belde bleek er ploteling een aafspraak te staan die mij niet was doorgegeven
 - levering en installatie:  goed:  de gedreven en deskundige monteur vertelde duidelijk waar hij mee bezig was
 - werking:  goed:  altijd goede verbindingen met internet en sensoren en goede werking van de intelligente klokthermostaat functie
 - features:  redelijk:  weinig schakelmomenten; meetwaarden erg slecht nauwkeurig afleesbaar(!); geen remote management via web of app
Reputatie 3
Badge
wat is je eindcijfer. 😉
Badge
wat is je eindcijfer. ;)

Mijn eindcijfer is een zeven alhoewel ik het geven van één enkel cijfer aan een 'project' als het aanschaffen van de Toon volkomen subjectief en gevoelsmatig vind. Alsof een perfecte installatie een slechte werking zou kunnen compenseren?
Ik heb een 8 gegeven.

Levertijd heeft even geduurd 🙂 haha, het late voorjaar. 21 september...herfst.
Goed geinstalleerd.
Monteur zag dat aansluiting in ketel op aan/uit stond ipv open therm.
(hoop dat ik dit goed schijf, want ik ben a technisch q ketels)
Nog geen storingen gehad.
Reactie tijd van de toon zou iets sneller mogen.
File nieuws en weer gebruik ik niet. Heb ik mijn telefoon voor.
Verder bevalt hij goed, alleen nog te kort ingebruik om alles zichtbaar te krijgen.
Merk wel dat we thuis nu beter letten op bijv verlichting in de keuken als we niet in de keuken zijn.
Enz.

Thermostaatprogramma is ideaal. We hadden er zelf eentje met een programma voor 1 dag die zich herhaalde.
Aankoopfoutje.

Nu wachten op de app om vanaf afstand hem te gaan bedienen.
Reputatie 3
Badge +4
 - bestellen:  goed:  via de duidelijke website was Toon eenvoudig te bestellen
 - aankondiging:  matig:  het is van tevoren niet duidelijk wat de levertijd zal zijn
 - communicatie:  slecht:  toen ik na 8 weken belde bleek er ploteling een aafspraak te staan die mij niet was doorgegeven
 - levering en installatie:  goed:  de gedreven en deskundige monteur vertelde duidelijk waar hij mee bezig was
 - werking:  goed:  altijd goede verbindingen met internet en sensoren en goede werking van de intelligente klokthermostaat functie
 - features:  redelijk:  weinig schakelmomenten; meetwaarden erg slecht nauwkeurig afleesbaar(!); geen remote management via web of app
 Je kan er meer sckakelmomenten tussen zetten ik heb er per dag 2 bij gezet ik heb 6 sckakelmomenten per dag . Dit doe je in het menu programma > dag> dan het + teken en je sckakelmomenten invullen . Bedoelde je deze sckakelmomenten.
Reputatie 3
Badge
Thermostaatprogramma is ideaal. We hadden er zelf eentje met een programma voor 1 dag die zich herhaalde.
Aankoopfoutje.

Ik denk dat hij zijn oude thermosstaat bedoeld. Toch?
@jeroen

daarmee bedoelde ik inderdaad onze oude honeywell thermostaat 😉
Lang heb ik geaarzeld om mijn mening te geven over Toon tot ik persoonlijk werd benaderd door de Community Manager Marijn om aan Toon een cijfer en daarop een toelichting te geven.

Laat ik beginnen met het toekennen van mijn cijfer: een 6 min.

Dit oogt niet als een hoge waardering en zelfs dat is misschien nog een understatement.
Ik zou het meer willen zien als een aanmoediging.
Het op de markt brengen van Toon verdient waardering, althans het beoogde concept.
Dat concept is een stap in de goede richting om met elkaar te komen tot besparing op energie.
Om tot besparing te komen zal er eerst inzicht moeten zijn en dat heeft Eneco goed begrepen.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Toon te vroeg op de markt is gebracht.
Het is een nog onvoldragen vrucht.

Hier op het Forum wemelt het van de berichten over tekortkomingen, storingen, software-fouten, onjuiste data, gebrekkige uitwisseling van gegevens tussen Toon en Mijn Eneco.
Nu aan het begin van het winterseizoen komen ook met regelmaat problemen met de thermostaatfunctie voorbij.
Wat we hier op het Forum zien is niet meer dan het topje van de ijsberg. Een veel grotere groep van Toon-gebruikers zal problemen telefonisch melden in de hoop een oplossing te krijgen.

Is Toon daarom een slecht product. Nee in concept niet. Alleen de uitvoering is op dit moment nog ver beneden de maat. Reden voor Eneco om daar snel verbetering in te brengen. Als deze geluiden gaan doorzingen, is het snel gedaan met de populariteit van Toon, die nu nog is gebaseerd op een mooie marketting van het concept.

Dat concept is wat de mensen heeft aangesproken, maar als dat niet wordt waargemaakt, dan verliest het door slechte recensies snel zijn glans.
Een goed imago komt te voet, maar gaat te paard.

De Toon-display heeft een prachtig design en is degelijk van kwaliteit. Jammer genoeg is het frame voor de bevestiging op de muur een aanfluiting als het gaat om kwaliteit.
Het display is een Quby2, waarvan enkele essentiële functies zijn uitgeschakeld, zoals bijv. de webinterface. Vooral dat laatste is te betreuren omdat het apparaat nu als een soort blackbox in je thuisnetwerk wordt opgenomen. In deze tijd kan dat echt niet meer, vooral omdat je je eigen data die door Toon worden verzameld en doorgestuurd naar Eneco niet zelf kunt benaderen en gebruiken in je eigen ontwikkelde energiebesparingsprogramma’s.
Verder zou het toch prachtig zijn om Toon vanachter je computer met de webbrowser in te stellen en uit te lezen. Gemiste kans, want die functionaliteit is gewoon aanwezig , maar uitgeschakeld.

Toon wordt van voeding voorzien door de zgn. ketelmodule die eenvoudig in de bekabeling van de thermostaat naar de CV-ketel wordt opgenomen. Op zich is daar niks mis mee, alleen wordt het op een uitermate knullige manier uitgevoerd. De oorspronkelijke kabel wordt bij de ketel doorgeknipt en de ketelmodule wordt er tussengeplaatst door aan beide zijden twee dunne draadjes zonder enige trekontlasting vast te zetten in die module.
De module zelf wordt met een tie-wrapje aan een leidingbuis vastgezet, waardoor die module alle kanten op kan bewegen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Dan heb ik het nog maar niet over de voorbeelden die ik hier voorbij heb zien komen van de plaatsing van een “converter” naar het OpenTherm-protocol die sommige ketels nodig hebben.

De meteradapter is een heel ander verhaal. De adapter zelf ziet er gedegen uit, als een soort voedingsadapter die direct in een stopcontact kan worden geplaatst.
Helaas is die adapter nogal gevoelig voor stoorsignalen, zoals ik in de praktijk heb ervaren.
Plaatsing in de buurt van netadapters zorgt regelmatig voor het vastlopen van de meteradapter. Die moet gereset worden door de meteradapter uit het stopcontact te halen en er weer in te stoppen. Niet echt handig zeker als je dat regelmatig moet doen.
Aan apparatuur (telefoon, adsl, cai, modem/routers etc.) in de meterkast valt helaas vrijwel niet meer te ontkomen en diverse netadapters ijveren voor hun plaats in het meestal enige stopcontact in die kast. Een stekkerblok is dan de oplossing, maar dat vindt de meteradapter niet fijn.

Even heb ik het genoegen gehad om puls-sensors op de meters te hebben door het nog ontbreken van slimme meters. Deze worden met dubbelzijdig tape op de pulsgevers van de meters geplaatst. Echter op een zodanige wijze dat je de meterstanden niet meer kunt aflezen. Wil je zelf nog eens op je meters kijken naar de standen of moet je die doorgeven aan het energiebedrijf, dan moeten ze weer verwijderd worden en daarna opnieuw bevestigd worden. De ellende die het niet goed plakken met zich meebrengt, is hier meer dan eens geëtaleerd. Knullig ontwerp en knullige uitvoering.

De meteradapter communiceert via Z-Wave met het Toon-display. Dat communicatiecircuit in de meteradapter kan niet bepaald krachtig genoemd worden. Op ook dat punt zijn er op dit Forum regelmatig voorbeelden van het wegvallen van die communicatie.
Ervaring leert dat een hogere plaatsing een beter resultaat oplevert.
Eigenlijk moet deze meteradapter weer terug naar de tekentafel om de afscherming tegen stoorsignalen en de kwaliteit van het communicatiecircuit te verbeteren.

Dan nu naar de functionaliteit van Toon. Net als ik zullen veel anderen Toon in eerste instantie hebben aangeschaft als een thermostaat, maar wel met de nodige extra’s om nog meer bij te dragen aan energiebesparing.
Zoals eerder al gezegd, zul je alvorens te kunnen besparen eerst inzicht moeten hebben in je verbruik.
Als je Toon eenmaal werkend hebt gekregen en storingen verder uitblijven, dan moet je op Toon juiste informatie kunnen vinden over je verbruik op elk moment van de dag.
Wat elektriciteit betreft gaat dat al best aardig. Zodra je een verbruiker aan zet zie je vrijwel onmiddellijk de gemeten waarde wijzigen. Heel exact is dat nog niet, want van een individuele verbruiker zie je door aan of uitschakelen alleen het totale verbruik wijzigen. Door snel rekenen krijg je dan een redelijk beeld van het stroomverbruik door dat apparaat.
Voor exactere meting van het verbruik door individuele verbruikers zou een losse energiemonitor betere resultaten geven. Jammer dat Eneco die apparaten nou net niet in hun webshop heeft.

Geheel anders is het met gas. Het meten van verbruik op een bepaald moment is zo goed als onmogelijk. Met de oude meters krijg je ook zij het met enige vertraging wel een verbruik te zien, maar dat varieert zo dat het niet is terug te voeren op verbruik op een bepaald moment.
Met een slimme meter heb je er helemaal niets aan want die gaat het verbruik pas na een verstreken uur weergeven. Zinloos dus voor besparing op heterdaad energieverkwisting.
Het enige beeld waar je iets aan hebt is het dagverbruik.
Hier schiet Toon schromelijk tekort. Technisch gezien moet het geen enkel probleem zijn.
In de gezondheidszorg meten infuuspompmonitoren feilloos in milliliters. Toon kan zelfs met slimme meters nog niet exact in liters meten.
Om met Louis van Gaal te spreken: “ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom”.

Zie vervolg
Vervolg van vorige bericht.

Van het gas is het maar een kleine stap naar de thermostaatfunctie . Over de werking valt eigenlijk nog niet zoveel te zeggen. Tot nu toe hebben we weinig gebruik hoeven maken van bijverwarming.  De minimumtemperatuur in huis ligt nog altijd op zo’n 22 graden.
Qua ingebouwde functionaliteit kan Toon zich aardig meten met al langer op de markt zijnde thermostaten. Eén belangrijke functie ontbreekt naar mijn idee en dat is de mogelijkheid om met één druk op de knop voor de volgende (vrije) werkdag te kiezen voor het zondagprogramma.
Op de homepage is het thermostaatgedeelte goed overzichtelijk en zijn de hoofdfuncties makkelijk in te stellen.
Het programmeren is op zich ook erg eenvoudig en intuïtief. Als je echter een foutieve instelling doet, krijg je geen foutmelding, maar slaat hij die nieuwe/foute instelling gewoon niet op en blijft alles bij het oude.
Al met al kan Toon in vergelijking met de concurrentie heel aardig meekomen en zijn de kosten ad € 120,00 de aanschaf alleen daarvoor al waard.

Dan kom ik uiteindelijk toch bij het grootste manco van Toon. De verbinding met het Service Center van Eneco via internet over het draadloos netwerk.
Om met het laatste even te beginnen. Qua ontwerp is het Wifi-circuit van Toon onvoldoende van kwaliteit. Waar telefoons, tablets en notebooks moeiteloos draadloze netwerkverbindingen kunnen opzetten en vasthouden, heeft Toon daar behoorlijk moeite mee (alles in dezelfde ruimte). Niet verwonderlijk dat daarover veel vragen zijn op het forum.
Als ik lees dat soms 4 Toon’s nodig zijn om één werkende internetverbinding te krijgen, dan geeft dat toch aan dat er in het ontwerp iets niet klopt. En nee, het zijn geen klanten die wat rommelen, maar installatie-monteurs van Eneco die er moeite mee hebben. Al heb ik de indruk dat deze monteurs nou niet bepaald zijn ingewijd in de netwerktechnologie.
Als je bij problemen die klanten via de helpdesk of het forum melden, gaat roepen dat ze in hun modem/router het IP-adres van Toon moeten gaan vastzetten, dan heb je geen flauw benul hoe een netwerk functioneert. De kans is dan groot dat onoordeelkundige klanten in hun modem/router instellingen gaan wijzigen waardoor niet alleen Toon niet meer werkt, maar ook de rest van de netwerkapparatuur niet.

Zou die netwerkverbinding alleen nodig zijn voor het binnenkrijgen van weer- en verkeersinformatie, dan was er niet zo’n probleem. De info krijgt de gemiddelde klant wel via PC, SmartPhone of Tablet.
Nee, die netwerkverbinding is nodig voor een essentieel onderdeel van Toon, namelijk de Live Updates. Als je energie wilt bezuinigen dan heeft Toon die info hard nodig om het energieverbruik te kunnen afzetten tegen door Eneco verzamelde historische data.
Ook tarieven worden door Eneco via internet in Toon up to date gehouden. Een goed werkende internetverbinding is hiervoor van levensbelang.
Helaas is dat niet het enige. De betreffende gegevens met historisch gebruik zijn opgeslagen op een systeem waar ook Mijn Eneco zijn gegevens van krijgt.
Juist met dat Mijn Eneco zijn grote problemen. Zelf heb ik ruim een week niet kunnen inloggen (ook niet op het forum), nadat ik had ingelogd op het moment dat er twee meetsystemen op mijn account actief waren na installatie van slimme meters.
Verder is Mijn Eneco ongelofelijk traag en onoverzichtelijk. Het downloaden van Excel-bestanden werkt niet. Dan alle andere klachten hierover op het forum als torenhoge meterstanden, helemaal geen meterstanden of alleen elektriciteit of alleen gas.
Kortom, niet erg betrouwbaar.

Tel daarbij op dat Toon veel problemen vertoont waardoor een reset nodig is en meer dan eens blijkt dat alle historische data daarmee ook verdwijnt.
Op deze wijze blijft er weinig over om tot weloverwogen besparingen te komen.
Tot nu toe heb ik geen relevante live updates zien binnenkomen, behoudens die met nieuwe tarieven misschien.
Eneco zou er goed aan doen om de bijdrage voor live updates niet in rekening te brengen zolang al deze problemen niet zijn opgelost.

Op dit moment fungeert Toon alleen zonder problemen als thermostaat en als energiemeter voor het totale stroomverbruik. Voor het betrouwbaar meten van gas is Toon op dit moment niet bruikbaar.

Qua samenwerking van Toon met CV-ketels volgens het OpenTherm-protocol bestaat veel onduidelijkheid. Eneco moet duidelijk maken welke ketels geschikt zijn daarvoor.
Monteurs moeten instructie krijgen om eerst de meters en de ketel te inspecteren voordat ze Toon gaan uitpakken en installeren. Alleen dat al voorkomt veel ergernis en onbegrip.

Resumerend zou ik willen stellen dat Eneco een goede zet heeft gedaan met Toon, maar dat het nu zaak is om voortvarend de tekortkomingen aan te pakken.
Ik hoop dat mijn magere 6 min en mijn toelichting op dat cijfer er mede aanleiding voor zal zijn dat Toon snel zal uitgroeien naar het mooie product zoals dat in concept aan ons is beloofd.
Badge
Mooi gesproken....:)

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen