Welke apparatuur heeft jouw verspillingschecker al gevonden? | Eneco Community
vraag

Welke apparatuur heeft jouw verspillingschecker al gevonden?

• 23 december 2017
  • 27 reacties
  • 945 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 166 reacties
Bij ons werd al snel de koelkast gevonden en die zou 4 Watt te veel gebruiken. Of dat allemaal klopt is lastig vast te stellen want ik heb twee vriezers en 1 grote koelkast en dat kan ik Toon niet uitleggen. Volgens Toon gebruikt mijn koelkast (welke is onduidelijk) 104 Watt/u waar 100 de norm zou moeten zijn.
Inmiddels is ook mijn vaatwasser gevonden en die is in orde volgens Toon. Ook m'n wasmachine is ontdekt en daarvan zegt Toon dat ik over 4 dagen de resultaten zie. Enfin, leuk en spannend.

Het wachten is nu op het moment dat mijn lang douchende puber dochter door Toon wordt ontdekt. Zij is in haar eentje verantwoordelijk voor toch wel de helft van de smeltende Pool kappen en klimaatverandering gelet op de tijd die ze nodig heeft om te douchen.

Wanneer biedt Toon een automatische ijswater generator en het uitschakelen van het licht in de badkamer zodra pubers langer dan een in te stellen tijd onder de douche staan te zingen met Spotify aan?

27 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer biedt Toon een automatische ijswater generator en het uitschakelen van het licht in de badkamer zodra pubers langer dan een in te stellen tijd onder de douche staan te zingen met Spotify aan?

Het zal er niet snel van komen, al kan de Toon hardware dit soort besturingsklusjes makkelijk aan.
@Toonz een keer vragen :-)
Het zou het warmwatergebruik van mijn oudste ook behoorlijk kunnen inperken 🙂
Reputatie 4
Badge +4

Sluit een klik-aan-klik-uit schakelaar aan op je cv-combiketel. Na 5 minuten ( douchen) even schakelen en ze zingt gegaraandeerd gelijk een ander liedje!!!!😂

Maar bij jou is een en ander al ontdekt. Bij mij alleen nog maar de koel/vriescombinatie. Ik vind trouwens de door toon gehanteerde norm van 100 watt vrij arbitrair: volgens mij moet je het verbruik over 24 uur beoordelen en niet het vermogen van de motor/compressor.

ppj
Het is wat met de verspillingschecker... hij ontdekt zelfs apparaten dat ik het nog niet wist dat ik het had, misschien aanstaande apparatuur.

Soft (pubers) maatregel - De ene Spotify streamend device via de wi-fi router app uitzetten.
Hard maatregel - Slimme stekker tussen de cv ketel... 😈 😂
Hier heeft de checker nog hele niets gevonden ...
Heb het al in een ander topic naar voren gebracht. Hier herkende hij de koelkast als zuinig. Door middel van een patroon weet toon dat hij 25 watt verbruikt.

Gaat om een (A+++) model 6mnd oud. Gemiddeld verbruik per dag 0,46 kWh

De vaatwasser is eveneens efficiënt. Tijdsduur van opwarmen is net zoveel als die van zuinige.

Mijn (A model 2010) verbruik per beurt 0,79 kWh

Sluipverbruik staat gepland voor over 5 dgn
Thermostaat staat gepland voor over 12 dgn

Hier blijft de wasmachine nog steeds achter en onherkenbaar
@RayDelft toon heeft met de VC voor de koelkast een standaard patroon voor wat betreft de tijdsduur koelen over een bepaalde periode. Doordat toon je huidige koelkast vergelijkt met dit patroon komt er een advies uit.

Dit kun je terugvinden in de extra info knop

Reputatie 4
Badge +1
Bij mij heeft Toon de koelkast gevonden. We hebben echter een losse koelkast en diepvriezer. Toch worden deze efficiënt genoemd. De vaatwasser is ok, de wasmachine inefficiënt. Nu nog wachten op de (warmtepomp) droger....
ik ben benieuwd, wanneer onze douchende pubers op de vingers worden getikt 😉
Badge +1
Bij mij thuis heeft de Verspillingschecker nog niets gevonden. Maar met 9 zonnepanelen (nog geen Zon op Toon), een volledig elektrische auto, een Niebla waterbesparende douchekop, een zonneboiler en de Drebbl thermopilot maak ik het de Verspillingschecker ook niet echt makkelijk om iets te vinden?
Reputatie 3
Badge +5
Bij mij vanaf het bestaan van de beta versie nog steeds hellemaal niks! Vind het een waardeloze toevoeging!!!!!!
Reputatie 2
Badge +4
verspillingschecker ???
Waar vind ik dat ....
verspillingschecker ???
Waar vind ik dat ....

Deze VC vind je terug in de beta app. Je kunt de hybide app downloaden in de app store of play store

Houd rekening mee dat deze app nog verder uitgebreid wordt in medio 2018
Reputatie 4
Badge +1
Bij mij thuis heeft de Verspillingschecker nog niets gevonden. Maar met 9 zonnepanelen (nog geen Zon op Toon), een volledig elektrische auto, een Niebla waterbesparende douchekop, een zonneboiler en de Drebbl thermopilot maak ik het de Verspillingschecker ook niet echt makkelijk om iets te vinden?

Hi Henri, in jouw geval vermoed ik dat de VC niet veel kan vinden. De slimme meter registreert alleen de opgenomen of de teruggeleverde KWh. De opbrengst van de zonnepanelen en direct verbruik meet je niet. Dit verstoort de patronen van koelkasten en kleine verbruikers. Die zie je overdag niet meer terug.

Ik heb Zon op Toon sinds september dit jaar en de VC werkt als een trein.
Reputatie 4
Badge +1
alleen mijn oude koelkast uit 1734.
Die zou ik te koop aanbieden; die moet goudgeld op kunnen brengen.
Reputatie 1
Badge +1
Mijn wasmachine is zojuist gevonden, heeft 16 minuten nodig om het water op te warmen in plaats van 14. Bijzondere waarneming aangezien het gaat om een Bosch WAQ28463NL van 2 jaar oud met toen energielabel A+++. Maar dat brengt mij tot de vraag, kan dat zijn omdat ik altijd alle was op 40 graden draai? Want kinderen dus altijd vieze dingen erbij, en eerlijk gezegd is dat toch beter dan 30 graden, al zeg ik het zelf.
Reputatie 4
Badge +1
Die zou ik te koop aanbieden; die moet goudgeld op kunnen brengen. haha ja ja, goed plan
Die zou ik te koop aanbieden; die moet goudgeld op kunnen brengen. haha ja ja, goed plan

Ik doe in antiek dus kom maar op 😂
Reputatie 4
Badge +1
De verspillingschecker is regelrecht misleidend en gevaarlijk! je zal mensen de kost moeten geven die een negatief advies krijgen op b/v de koelkast en dan zeggen...zie je schat, hij is niet zuinig, we gaan een nieuwe kopen!, de praktijk blijkt dan dat deze koelkast net 4 jaar oud is met a+++ label en volstrekt energie zuinig...stop hiermee Eneco! want ik wil niet geloven dat jullie mensen op kosten gaan jagen terwijl dat helemaal niet hoeft!
Reputatie 4
Badge +1
De verspillingschecker is regelrecht misleidend en gevaarlijk! je zal mensen de kost moeten geven die een negatief advies krijgen op b/v de koelkast en dan zeggen...zie je schat, hij is niet zuinig, we gaan een nieuwe kopen!, de praktijk blijkt dan dat deze koelkast net 4 jaar oud is met a+++ label en volstrekt energie zuinig...stop hiermee Eneco! want ik wil niet geloven dat jullie mensen op kosten gaan jagen terwijl dat helemaal niet hoeft! en is hij ook echt zo zuinig? Heb je dat al gemeten?
De verspillingschecker is regelrecht misleidend en gevaarlijk! je zal mensen de kost moeten geven die een negatief advies krijgen op b/v de koelkast en dan zeggen...zie je schat, hij is niet zuinig, we gaan een nieuwe kopen!, de praktijk blijkt dan dat deze koelkast net 4 jaar oud is met a+++ label en volstrekt energie zuinig...stop hiermee Eneco! want ik wil niet geloven dat jullie mensen op kosten gaan jagen terwijl dat helemaal niet hoeft! en is hij ook echt zo zuinig? Heb je dat al gemeten?

Houd rekening mee dat de VC op dit moment gebruik maakt van een standaard algoritme die een efficient model (100w) verbruikt. Toon herkent het in/uitschakelen van de motor en hoe lang het duurt, en dit wordt over een periode gemeten en vergeleten met het vooringestelde ritme en daar komt een advies uit.

Uiteraard zal dit in de komende tijd wel verbeteren aangezien het nog steeds in beta is en er door gebruikers aangepast kan worden. Het is een leuk overzicht maar staar je er niet blind op.

In de VC geeft mijn huidige model als efficient met een verbruik van 23 watt. (100 is de norm)

Hier meet ik mijn koel/kast al geruime tijd met een slimme stekker. Op deze manier wist ik precies wat het verbruik is.

Ik zag het verbruik in een jaar tijd flink oplopen van een meerverbruik van 200 kWh. (a model van 8-9 jaar) verbruikte rond de 1.62 kWh per dag waar normaal 0,96 gebruikelijk was.

Ik heb toen een nieuwe aangeschaft een A+++ model, en deze verbruikt nog geen 0,48 kWh per dag.
Reputatie 4
Badge +1

Houd rekening mee dat de VC op dit moment gebruik maakt van een standaard algoritme die een efficient model (100w) verbruikt. Toon herkent het in/uitschakelen van de motor en hoe lang het duurt, en dit wordt over een periode gemeten en vergeleten met het vooringestelde ritme en daar komt een advies uit.

Uiteraard zal dit in de komende tijd wel verbeteren aangezien het nog steeds in beta is en er door gebruikers aangepast kan worden. Het is een leuk overzicht maar staar je er niet blind op.

In de VC geeft mijn huidige model als efficient met een verbruik van 23 watt. (100 is de norm)

Hier meet ik mijn koel/kast al geruime tijd met een slimme stekker. Op deze manier wist ik precies wat het verbruik is.

Ik zag het verbruik in een jaar tijd flink oplopen van een meerverbruik van 200 kWh. (a model van 8-9 jaar) verbruikte rond de 1.62 kWh per dag waar normaal 0,96 gebruikelijk was.

Ik heb toen een nieuwe aangeschaft een A+++ model, en deze verbruikt nog geen 0,48 kWh per dag.
Ok, ik maakte de opmerking, omdat (leveranciers)"slagers vaak hen eigen vlees keuren" . Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar een onafhankelijke partij die de zuinigheid van apparatuur meet zou beter zijn.
Juist daarom is een losse stekker de ideale oplossing. Fabrikanten hanteren met het verbruik die in de praktijk moeilijk is na te bootsen.

Hier zou het verbruik volgens de fabrikant 173 kWh per jaar zijn. ga je dit op dag dagbasis berekenen dan kom je uit op 0,4739

toch akelig dicht bij wat ik hier meet 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Juist daarom is een losse stekker de ideale oplossing. Fabrikanten hanteren met het verbruik die in de praktijk moeilijk is na te bootsen.

Hier zou het verbruik volgens de fabrikant 173 kWh per jaar zijn. ga je dit op dag dagbasis berekenen dan kom je uit op 0,4739

toch akelig dicht bij wat ik hier meet :)
ja zeker, en een hele mooie bevestiging.
Reputatie 5
Badge +1
Na gisteren een stuk minder optimistisch over de VC. Mijn warmtepompdroger zou onzuiniger zijn dan een zuinig exemplaar (een warmtepompdroger). Verder geen enkele verklaring waarom dit zo zou zijn. Het nadeel van de VC is dat je op geen enkele manier kan controleren welk patroon is herkend en/of de VC misschien de verkeerde warmtepomp (die van 7.5 KW) als wasdroger beschouwt. Ja die is inderdaad erg inefficiënt, haha. “Het hele huis wordt door deze pomp gedroogd”....

Het zou fijn zijn als je wat meer inbreng kon hebben op de parameters... bij diverse apparaten kon ik een opmerking plaatsen, maar bij de droger dan weer niet....

Daarnaast zal de VC over 100 jaar nog bezig zijn om mijn gasketel te zoeken.... gezien het feit dat er 0 m3 gas wordt verbruikt, mag je toch wel conclusies trekken....
De VC gebruikt de energiebron NU nog niet.
Wanneer wel is nog onbekend.
Misschien dat je dan tzt die keuze kan uitzetten.

Reageer