Weergave stroom klopt vaak niet | Eneco Community
vraag

Weergave stroom klopt vaak niet

waarom verspringt toon's stroomindicator van min 956(!!!) naar plus 1750 en alles wat er tussen zit tijdens verbuik van plm. 225 watt? Vermoed dat de zonnepanelen-info e.e.a. beïnvloed... (resets uiteraard reeds gedaan). Wie weet het juiste antwoord/de ultieme oplossing

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

13 Reacties

Met dank aan heer Brandjes!! Toch een kanttekening; harde reset kwam bij mij over als 'alles naar fabrieksinstellingen.' Had u geschreven; haal de CV-adapter 30 sec. van het net, dan was dát antwoord m.i. meer plausibel overgekomen.

Ben amper één week lid van het forum/Toon en heb intussen veel geleerd.

Gelukkig vond ik de instellingen voor het aanwarmen van de woning (3 graden per uur) en de sturing keteltemperatuur. Ik opteer voor een maximum van 75 graden (pendelt dan rond 70) met een 1 à 2 uur durende aanwarmtijd (afhankelijk van weersomstandigheid). Let wel deze uiterst gas-besparende instelling is uiteraard gerelateerd aan mijn omstandigheid (isolatie etc.).

En als ik het dan toch over CV heb dan wil ik een ervaringstip delen: een hygrometer aflezen in de winterperiode is essentieel. Het verwarmen van te droge lucht (soms maar 30%!!) geeft onbehaaglijk gevoel/resultaat m.a.w. zorg dat er voldoende luchtvochtigheid (plm. 55 😵 aanwezig is zodat het de cv-warmte optimaal kan geleiden. Een luchtbevochtiger met hygrostaat is het beste.
Reputatie 7
Badge +9
Dit heeft inderdaad met u zonnepanelen te maken.. Ik leid af van u verhaal dat u geen "Toon op Zon" heeft.. Waardoor Toon dus soms min waardes registreert.. Aangezien Toon u Slimme Meters uitleest, en Zonnepanelen terugleveren via de slimme meters..
Vrijdag j.l. is e.e.a. geplaatst m.n. t.b.v. zonnepanelen, daartoe is een pro-1 kWh Meter geïnstalleerd -deze leest lichtflitsen.- Het stroomverbruik in de woning wordt uitgelezen vanuit de slimme meter. Beide bronnen zijn aangesloten op de meteradapter die 't vervolgens doorzendt naar Toon, dus...!
Lichtflitsen......
Op de kWh meter zit een ledje.
Daarop zit een sensor; deze sensor dient op de millimeter nauwkeurig daarop gepositioneerd te worden.
Welke Cw waarde staat op je Toon®️?
Wat is de software versie van je Toon®️?
Heeft Toon®️ ook een harde reset gehad?
Beste heer Brandje, de zonnepanelen worden perfect weergegeven op de Toon!! Het probleem betreft uitsluitend de verbruiksstroomindicator (lees op display: 'stroom nu') deze wordt vanuit de slimme meter direct bekabeld aangestuurd naar de meteradapter (en komt samen met de P1 draad vanuit de zonne-sensor (pro-1 kWh Meter). Alle software is m.i. recent t.w.: 025/013 & 3.3.8. Weet, wanneer geen zon dan is het 'rare springen' over.
Hoe de zaak in elkaar steekt is mij bekend.
Sinds juli 2015 heb ik Toon®️ Zon dus denk ik over de configuratie wel iets af te weten.......

Logisch dat bij geen Zon de rare sprongen over zijn, dan komt er dus vanaf de kWh meter geen storende factor.
De stroom nu komt weliswaar vanaf van de slimme meter als het net stroom aan je moet leveren, maar via berekeningen op Toon®️ wordt er ook rekening gehouden met stroomverbruik wat van je eigen opwek afkomt, als de zon schijnt uiteraard......

Vandaar mijn advies: controleer de positie van de sensor op het ledje van de kWh verbruiksmeter.

En is het dat niet, zet dan ook bij support de externe klanten toegang even aan, zodat er morgen op afstand ook even meegekeken kan worden.

Ook kan in de communicatie module van je slimme meter een storing zitten, waardoor de waardes van teller 2.8.1 en 2.8.2 niet juist zijn.
Heer Brandje,
De klacht is ook gedeponeerd bij Eneco en 'k wacht op antwoord. Ik zal u berichten omtrent.
Uw quote:"Logisch dat bij geen Zon de rare sprongen over zijn, dan komt er dus vanaf de kWh meter geen storende factor." Tja, m.i. is 'logisch' dat het systeem naar behoren werkt. Die zgn. 'storende factor' moet het systeem wèl naar behoren verwerken/aankunnen!
Heer Brandje,
De klacht is ook gedeponeerd bij Eneco en 'k wacht op antwoord. Ik zal u berichten omtrent.
Uw quote:"Logisch dat bij geen Zon de rare sprongen over zijn, dan komt er dus vanaf de kWh meter geen storende factor." Tja, m.i. is 'logisch' dat het systeem naar behoren werkt. Die zgn. 'storende factor' moet het systeem wèl naar behoren verwerken/aankunnen!

Dat het systeem naar behoren moet werken dat lijkt mij evident!
Ik bedoelde dat het logisch is dat als er storende factoren zijn, zoals bv een niet goed werkende sensor op de kWh meter dat Toon daardoor "van de leg" raakt en dat moet uiteraard onderzocht worden.
Vandaar mijn 1e tip daaromtrent...........

Tenslotte werkt het bij mij ook bijna 1 jaar meer dan perfect!

Goed dat je dus nu Eneco hebt ingeschakeld.
Geef je ons een terugkoppeling als het is opgelost?

Andere forumleden met Toon Zon kunnen daar weer van leren.

Overigens vreemd dat je over m'n tip inzake een harde reset niets zegt, want de melding alle resets gedaan, zegt niet alles.
Sommige weten het verschil niet tussen een zachte en harde reset, of dat bij jou speelt weet ik uiteraard niet.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb dit in maart dit jaar ook gehad. Uit eindelijk bleek dat bij installatie de monteur de kWh meter verkeerd had aangesloten en daardoor defect was.

Na juist aansluiten en nieuwe kWh meter werkt het als vanouds
Goed dat je dit meldt, want omwisseling aansluit-draden kwam helaas vroeger meer voor!
Mijn monteur vertelde dat er tijdens de Toon Zon opleiding er op gehamerd wordt om dit in acht te nemen.

Jammer dat het nu dus nog voorkomt.
Heb de aansluitingen zojuist gecontroleerd en deze zijn conform de regels van de fabrikant. Met behulp van Eneco heb ik, middels telefonisch advies, een aantal stappen uitgevoerd. Ondermeer de stoom van Toon gehaald, door de adapter bij de ketel te ontkoppelen (n.b. advies hr. Brandje/harde reset!). Komende dagen nog ff ervaren maar de prestatie vanmiddag was oké. Fraai is dat Eneco mij bevestigde dat mijn verhaal, de minus stroom, via Toon inderdaad te zien was. Ze konden dat uitlezen middels 'support.'
Ik heb Eneco gevraagd om ook simpele 'op afstandbedienbare stekker/schakelaars' te onwikkelen. Twee stekkers voor € 105,-- zoals nu wordt aangeboden is best duur wanneer de behoefte, enkel schakelen, voldoende is.
Ja, ja zo zie je maar waarom ik al in m'n eerste tip de harde reset noemde........
Helaas reageerde je daar niet op; ook niet na herhaalde oproep.
Dan was vermoedelijk het issue ook meteen verholpen, nu moest ik noodgedwongen andere oplossingen aandragen.

Niet te min, fijn dat het nu is opgelost!!
Uiteindelijk is dat het belangrijkste.:D
Hoi W. Bakkenes,

Als eerste graag gedaan hoor! Duimpje verdiend!

Op zich heb je gelijk, maar vaak weet men wel wat een harde reset is.
En je mag van mijn expertise verwachten dat ik geen voorstel doe, die er voor zorgt dat al je instellingen en data verdwijnen, want als ik zo'n voorstel doe meld ik uiteraard wat de gevolgen zijn.

Ik had het prettiger gevonden dat je op alle tips had gereageerd, zo ontstaat een volledige dialoog en kom je tot een oplossing!
De tips en vraagstelling worden namelijk wel bewust gegeven/gesteld.

Fijn even contact via het forum met je gehad te hebben en wellicht tot een volgend keer!
Als je nog verder over je CV-instellingen wil door overleggen kan je beter een nieuw topic starten.
Je bent op de goede weg, maar ik vind 70 grd nog veels te hoog.
Zeker in het voor- en na-stook-seizoen heb ik en vele andere forumleden 50 grd gekozen. En verhogen dat als de buitentemperatuur sterk daalt.

Lees maar eens op het forum wat we daar inmiddels al over gezegd hebben. Een gasbesparing is gauw te behalen.

P.s aanspreken met Ton is voldoende hoor; het staat tenslotte als afsluiter keurig in m'n voetnoot na iedere reactie. Ik houd het graag informeel......

Fijne dag verder:D