Weergave Kwh | Eneco Community

Weergave Kwh

• 25 september 2014
  • 22 reacties
  • 328 Bekeken

Sinds Februari 2013 gebruiken wij de toon. Prachtige gadget, Alles wordt keurig weergegeven.
Alleen worden de Kwh per 10 aangegeven, bv 220 watt, of 230 watt.

Dit terwijl er bij mijn ouders (die sinds een maand of 3 gebruik maken) alles precies per watt aangegeven.

Wat is hier het verschil in?
Updates ben ik heel secuur in, dus dit zal het niet zijn.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit `probleem`

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

22 Reacties

Badge +5
Hallo Anniel, welkom op dit forum.
Als ik me niet vergis is dit het verschil tussen oude en nieuwe meters maar wellicht zal een medeforummer hier nader op in gaan.
Sinds Februari 2013 gebruiken wij de toon. Prachtige gadget, Alles wordt keurig weergegeven.
Alleen worden de Kwh per 10 aangegeven, bv 220 watt, of 230 watt.

Dit terwijl er bij mijn ouders (die sinds een maand of 3 gebruik maken) alles precies per watt aangegeven.

Wat is hier het verschil in?
Updates ben ik heel secuur in, dus dit zal het niet zijn.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit `probleem`

Hoi Annie,

Ook ik heb een realtime weergave van het aantal Watt's en dat per 1 watt of meer. Uiteraard met een wachttijd van ongeveer 5 seconden.
Dus diegene die dat ook heeft heeft dus domme meters met plaksensoren; zo simpel is het.
En een adapter met de versie die in mijn voetnoot staat, want nieuwere versies ronden het wattage af!
Goedemorgen,

Beiden hebben we `slimme meters`verder zit er helemaal geen verschil in. Alleen de mijne dateert van februari 2013, en die van mijn ouders van Juni 2014.

Blijf het een vreemd verschil vinden...
Badge +5
Goedemorgen,

Beiden hebben we `slimme meters`verder zit er helemaal geen verschil in. Alleen de mijne dateert van februari 2013, en die van mijn ouders van Juni 2014.

Blijf het een vreemd verschil vinden...

Het is inderdaad vreemd, ik heb slimme meters en er wordt bij mij per Watt geregistreerd net als bij mijn vorige meters.
Wellicht handig om de reactie van een van de moderators af te wachten.
Reputatie 3
Badge +3
Het verschilt per fabrikant. Waarschijnlijk kijk je naar het huidig verbruik van de slimme meter. De meters van Stedin ronden deze tag af op inderdaad tientallen.

Een opmerking vanuit Stedin :

Ten eerste is het belangrijk dat het meetgedeelte en het communicatiegedeelte van de meter twee losse onderdelen zijn die zonder elkaar kunnen functioneren. De enige bijkomstigheid is dat als er geen meterstanden geregistreerd zouden worden dat het communicatiedeel geen verbruik kan communiceren omdat er in dat geval geen verbruik is geregistreerd.

Uw meter doet een directe cumulatieve weergave van uw verbruik. Dat wil zeggen dat uw verbruik direct bij uw meterstand opgeteld wordt en dit wordt weergegeven op verschillende telwerken. Er wordt dus geen berekening gemaakt met de meetgegevens van het actuele verbruik.

Het actuele verbruik is de weergave van vermogen dat op dat moment wordt afgenomen. Het is geen indicatie want het zijn concrete meetgegevens maar het wordt dus niet gebruikt voor het berekenen van het verbruik.

Ik kan u niet zeggen waarom de keuze is gemaakt om het actuele verbruik op tag 1.7.0 af te ronden op tientallen. Dit is een keuze die is gemaakt door de producent.

Stedin heeft vervolgens alleen de keuze gemaakt om deze meters te implementeren in ons netgebied. Onze meters voldoen aan alle wettelijke voorwaarden. Dit is de belangrijkste eis die gehanteerd wordt bij het selecteren van onze meters.

Het wattage dat u aangeleverd krijgt, is gelijk aan de hoeveelheid die u afneemt. Op het moment dat u 203 watt verbruikt, krijgt u ook 203 watt aangeleverd. Er is alleen keuze gemaakt voor de communicatiemodule van uw meter om de gegevens tot een accuratesse van tientallen watt te communiceren. Daardoor zal deze dit weergeven als bijvoorbeeld 200 of 210 watt.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Anniel,

Leuk dat je de weg naar dit forum gevonden hebt. Waarom de ene meter niet op tientallen afrondt en de andere wel heeft te maken met het type meter. De nieuwe slimme meters DSMR 4.0 ronden niet meer af op tientallen. Deze meters worden sinds eind 2013 geplaatst. De iets oudere meters zoals DSMR 3.0 en 2.0 ronden af op tientallen. Als je nog vragen hebt horen we het graag.

Groet,

Folkert
Reputatie 3
Badge +3
Dat is weer een mooi stukje extra informatie Folkert 😉 Ook van mijn kant : Dank.
Badge +5
Dat is weer een mooi stukje extra informatie Folkert 😉 Ook van mijn kant : Dank.

Een goede aanvulling Folkert!
@Bernard.
Ik heb een Stedin meter die niet afrond op tientallen. Mijn oude ook niet, toch wel prettiger.
Reputatie 3
Badge +3

@Bernard.
Ik heb een Stedin meter die niet afrond op tientallen. Mijn oude ook niet, toch wel prettiger.

Ik ben het op dit moment aan het navragen. Waarschijnlijk heb ik dan een DSMR 3.0 Ik zie graag alles NIET afgerond op tientallen. Ook mijn vraag is of het ophogen van DSMR automatisch betekent : nieuwe hardware
Hoi bernard,

Het is natuurlijk de vraag of jouw meter een update aan kan........
Ik voorspel je dat wordt een nieuwe meter!

We worden steeds wijzer hier op het forum!
Nu heb ik de luxe van de schommelingen van 1 watt en als ik over ga op slimme meters moet ik dus duidelijk letten op DSMR 4.0.

Maar gezien Folkert's duidelijke bericht kan het nu niet meer fout gaan.
Reputatie 3
Badge +3
Ik zelf heb blijkbaar een 2.2 Meter.
Reputatie 3
Badge +3
Hoi bernard,

Het is natuurlijk de vraag of jouw meter een update aan kan........
Ik voorspel je dat wordt een nieuwe meter!

Dat zou nieuwe hardware worden inderdaad. Maar de vraag is of Stedin dit zou doen aangezien het een goed werkende meter is. Nu is direct mijn vraag weer : "IK heb de meter tegen betaling laten plaatsen.. lijkt me dat vervangen op een zelfde manier ook mogelijk zou moeten zin"
Reputatie 3
Badge +3

We worden steeds wijzer hier op het forum!

Gelukkig wel 🙂
Hoi bernard,

Inderdaad en ik ben dan ook nieuwsgierig of het je lukt om uiteindelijk DSRM 4.0 te krijgen.
Ik kan me voorstellen dat jouw Netbeheerder simpel zegt: je meter werkt goed en we gaan geen extra kosten maken.
Ik begrijp dat jij simpelweg die afronding niet wil en ik zou dat ook niet willen, want ik kijk veel op het stroomverbruik en elke schommeling in eenheden geeft je nou eenmaal een veel beter en juister beeld!
Reputatie 3
Badge +3
Hoi bernard,

Inderdaad en ik ben dan ook nieuwsgierig of het je lukt om uiteindelijk DSRM 4.0 te krijgen.
Ik kan me voorstellen dat jouw Netbeheerder simpel zegt: je meter werkt goed en we gaan geen extra kosten maken.
Ik begrijp dat jij simpelweg die afronding niet wil en ik zou dat ook niet willen, want ik kijk veel op het stroomverbruik en elke schommeling in eenheden geeft je nou eenmaal een veel beter en juister beeld!

Exact. En aangezien ik voor deze meter heb moeten betalen om um te krijgen denk ik dat een vervanging ook wel mogelijk zou moeten zijn. Ik wacht nog op een antwoord.

ps : Stedin Telefoon en email ondersteuning is bagger maar de webcare van Stedin is echt top. Goede technische kennis daar
Reputatie 3
Badge +3
Met de exactere schommelingen ik wil bijvoorbeeld proberen door middel van een Wattage signature (ik weet het even niet beter te omschrijven) apparaten laten "herkennen".
Reputatie 3
Badge +3
Dit gezegd hebbende weet ik dat dit erg lastig gaat worden 🙂 Wellicht onmogelijk.
Dit gezegd hebbende weet ik dat dit erg lastig gaat worden 🙂 Wellicht onmogelijk.

Tja ik begrijp het!
Maar als het een nieuwe slimme meter wordt, wellicht dat de prijs hiervan meevalt...............
Reputatie 3
Badge +3
uit millieu oogpunt en het feit dat de meter goed werkt zal niet besloten worden om de meter te vervangen. Het kost voor Stedin meer dan de 60 euro dieze in rekening brengen. Nu gevraagd wat het mij daadwerkelijk zou kosten als ik om een vervangende meter zou vragen.
Oke bernard,

Als je inderdaad gebrand bent op een EXACTE weergave, dan zou ik er ook voor gaan!
Laat ons wel even weten wat dat nou kost, want zo'n vervanging is naar mijn weten hier nog niet op het forum voorbij gekomen.
Meterwissel, in eigen opdracht (van analoog naar digitaal) koste mij €72,60
Wordt niet vergoed door Eneco helaas, omdat ik zelf voor meter wissel heb gekozen. Helaas 2 maand later kreeg heel de buurt slimme meters.
Toen ik dit voor de tijd opvroeg, was niemand die mij kon vertellen wanneer meter wissel zou plaats vinden. Al met al zelf verantwoordelijk voor de gemaakte kosten...
Meterwissel, in eigen opdracht (van analoog naar digitaal) koste mij €72,60
Wordt niet vergoed door Eneco helaas, omdat ik zelf voor meter wissel heb gekozen. Helaas 2 maand later kreeg heel de buurt slimme meters.
Toen ik dit voor de tijd opvroeg, was niemand die mij kon vertellen wanneer meter wissel zou plaats vinden. Al met al zelf verantwoordelijk voor de gemaakte kosten...

Ja maar dat betreft een normale upgrade van dom naar slim en dat wil de netbeheerder en leverancier maar al te graag!
Hier betreft het een omwissel op verzoek van een bestaande slimme meter, die in de "ogen" van de Netbeheerder prima z'n werk doet.
Kijk dat is andere koek.

Daarom is @bernard, en ik ook, zo nieuwsgierig of ze het doen en wat het dan kost....................