Wat kost Toon ons nu eigenlijk aan Stroom en Geld? | Eneco Community
beantwoord

Wat kost Toon ons nu eigenlijk aan Stroom en Geld?

• 19 augustus 2014
  • 26 reacties
  • 3951 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Sinds kort heeft Eneco de slimme stekker geïntroduceerd. Het is dus vanaf heden mogelijk om apparaten of groepen apparaten ( als je werkt met een verlengkabel) op afstand aan of uit te schakelen.
Daarbij kun je met deze slimme stekker ook zien wat de aangesloten apparaten op deze stekker verbruiken in stoom en in geld. Dit is best handig, om zo sluipverbruik tegen te gaan:)

Echter staat onze Toon ook overdag op dimstand en bij gebruik op normaal. In de nacht gaat hij op zwart. Daarmee is Toon dus ook ook een sluipverbruiker geworden.

De vraag Wat kost ons nu Toon per dag? :?

We gaan het ontdekken dankzij de slimme stekker
icon

Beste antwoord door jvp 21 augustus 2014, 17:30

Nou en het blijkt toch ten dele zo te zijn. Als Toon opstart vanuit het scherm (softreset) dan verbruikt hij 0,04 cent voor deze procedure. Start Toon op vanuit een harde reset dan kost dat op een of andere wijze 15 cent.

Dat valt me dus erg tegen. Echter nu de balans opmakend is het als volgd:

Normaal gebruik Toon : 0,04 per dag = 14,60 per jaar (exl. Schrikkeljaar)
De meetmodule. : 0,01 per dag = 3,65 per jaar (exc schrikkeljaar en gebruik p1 poort)
Toon kost dus per jaar €18,25 aan stroomverbruik en 42 euro aan abonnement, althans als je volledig van alle faciliteiten die Toon heeft, tot je beschikking wilt hebben.

Afhankelijk van het aantal softresetten komt daar 0,04 cent per keer bij en 15 cent als je hem een hard reset moet geven.

Waar het verschil in zit, en waarom een hard reset 3 keer duurder is, is mij een raadsel, maar bij een hard reset is hij idd wel langer bezig. Misschien uitleg van een Moderator 🆒

Er kan dus nu worden aangenomen dat onze mooie Toon,onder normale omstandigheden met 2 updates per
jaar, een kostenpost is van
-x- € 60,55 per jaar -x- ongeveer € 0,16 per dag:(

Het is eigenlijk best veel, en toch zou ik toon niet willen missen. Het is wel een gaaf apparaat! :)

Een belangrijke opmerking een ieder die graag daar nog andere kosten bij op wil voeren zoals router, stroom router etc moet dat zelf weten. Ik ga daar niet aan beginnen, omdat dan het eind zoek is. En voor de juriste onder ons, kunnen aan bovenstaande geen rechten worden ontleend!
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

26 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
ben benieuwd wat Toon totaal verbruikt per dag.;)

De meetmodule doet werkelijk niks, qua kosten en verbruik per dag. De ketelmodule, en dus ook het scherm Toon zit in rust op 4 watt en als hij bediend word is het 5 watt. We zitten dan nu ook op 0,38 cent. Echter is dit vertekend, omdat daar ook het opstarten van Toon bij zit. Vanaf 0.00 uur is een nieuwe cyclus en dan weten we het donderdag, wat Toon zelf verbruikt. Dat opgeteld bij de 0,01 cent van de energiemodule en we weten het.

Let wel. Mijn meetmodule zit op een slimme meter. Het kan dus zijn dat iemand met een domme meter(dus met oogjes) de stroom wil meten. Ik verwacht dat de meetmodule in die configuratie dus ook meer stroom verbruikt.
Reputatie 1
Badge
Hoi Jürgen,
Het is niet alleen de Toon zelf die sluipverbruik veroorzaakt, maar om Toon op afstand of Tablet te kunnen gebruiken moeten ook het modem en router 24 uur per dag aan blijven staan.

Remy
Reputatie 6
Badge +1
Remy,

Dat klopt wat je zegt, er zijn altijd neven producten, die vanwege het goed functioneren van Toon, aan moeten blijven. Echter zijn routers bij iedereen verschillend en hebben dus een verschillend verbruik. Dit is dus geen consistente parameter in dit onderzoek.
Daarbij is het vaak, dat er in de woning al een router aanwezig is, voordat Toon in de woning komt.

Toon en de meet en ketel module zijn wel consistente te noemen. Dus vandaar dat ik dit even als uitgangspunt neem.

Maar ook hier een "bijnoot". Het verbruik zal dus ook gedeeltelijk afhangen van hoe vaak je het scherm aanraakt en verbruikt, want dan ga je van 4 watt naar 5 watt. En ook het verhaal van hoe laat dim en slaapstand hebben invloed op het verbruik en kosten. Maar het gaat over het idee en de vraagstelling, die vaak over Toon werd geroepen. Het is nu mooi meetbaar met de slimme stekker

Maar Toch erg bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +7
Modem staat hier altijd aan,
anders geen vaste telefoon.
itv kpn op stby s,nachts
koel en vries combi draait af en toe
ook het koel/vries kastje in de schuur af en toe
ook nog het kastje voor fr24 (flight radar) 24/7 aan
en nog wat kleine dingen buiten lamp sensoren enz

ik ben benieuwd jurgen wat onze Toon verbruikt.
Reputatie 4
Badge
Het wordt toch lastig om het (sluip)verbruik van toon te meten. Bij mij wel in ieder geval.
Hij pakt het stroom vanaf de ketel. Niet even de stekker in de slimme stekker steken en klaar.

Het kan natuurlijk wel, maar het is niet alleen een kwestie van een stekker.
Reputatie 3
Badge +2
Vergeten jullie niet de aanschafkosten en abbo per maand?

En verkapt, de verplichte verbondenheid met eneco, tenslotte is overstappen geen optie want dan verliest toon zijn updates.
In het geval van "gratis" betaal je een meerprijs op je tarieven van je 4 jarig contract.
Als je lol van het hebbeding hebt is het absoluut geen punt natuurlijk wat die kost.
HIj levert ook weer wat op door het bewust worden van je verbruik waarschijnlijk.

Stansat🆒s.
Sinds kort heeft Eneco de slimme stekker geïntroduceerd. Het is dus vanaf heden mogelijk om apparaten of groepen apparaten ( als je werkt met een verlengkabel) op afstand aan of uit te schakelen.
Daarbij kun je met deze slimme stekker ook zien wat de aangesloten apparaten op deze stekker verbruiken in stoom en in geld. Dit is best handig, om zo sluipverbruik tegen te gaan:)

Echter staat onze Toon ook overdag op dimstand en bij gebruik op normaal. In de nacht gaat hij op zwart. Daarmee is Toon dus ook ook een sluipverbruiker geworden.

De vraag Wat kost ons nu Toon per dag? :?

We gaan het ontdekken dankzij de slimme stekker

Hoi Jürgen,

Als de slimme stekker hier binnen is zal ik 'm eens aansluiten op de CV en de stekker van de stroommodule voor Toon er een dagje in laten zitten.
Toch denk ik dat het sluipverbruik te verwaarlozen is!
Reputatie 6
Badge +1
Morgen ochtend weten we meer. Nu staat de teller op 0,02 cent. Echter hebben we nog 4 uur te gaan. Gisteren was het veel meer, dus dat betekend dat opstarten/ herstarten duur is tegenover het normaal gebruik. Maar morgen kan ik het presenteren.

(Ik heb wel veel over voor dit, want ik moet tot 12 uur wachten. Om 0.00 uur begint de telling opnieuw en de data van de vorige dag kan ik binnen de app niet vinden.
Kijk Jürgen je moet natuurlijk wel wat voor je mede forummers over hebben, dan hoef ik die test niet meer te doen!
Reputatie 6
Badge +1
Het was laat..zeer laat..hahaha

Volgens de slimme stekker, dus als die liegt, dan lieg ik het ook, heeft Toon op een normale dag, met 3 keer het scherm volledig aan gehad een verbruik van 0,04 cent per dag. Teld daar de energieadapter van 0,01 cent op en dan kom je uit op het verwaarloosbedrag van 0,05 cent per dag dat de "instalatie Toon" verbruikt.

Echter om 00.10 sprong Toon op 0,05 cent, dus het bedrag ligt tussen de 0,05 en 0,06 cent per dag

Even voor de kritisie onder ons: dit is dan gebaseerd op mijn contract. 3 jaar vast! Het zou dus goed hier en daar een cent hoger of lager kunnen zijn.

Ik zit alleen nog met 1 twistpunt: hoe kan het dat ik bij aanvang 38 cent op de meter Stond. Zou Toon wel veel verbruiken als hij vanuit een hard reset moet opstarten? Dat ga ik ook nog een keer uittesten vandaag en meten. Ik kom daar nog een keer bij jullie op terug.
Het was laat..zeer laat..hahaha

Volgens de slimme stekker, dus als die liegt, dan lieg ik het ook, heeft Toon op een normale dag, met 3 keer het scherm volledig aan gehad een verbruik van 0,04 cent per dag. Teld daar de energieadapter van 0,01 cent op en dan kom je uit op het verwaarloosbedrag van 0,05 cent per dag dat de "instalatie Toon" verbruikt.

Echter om 00.10 sprong Toon op 0,05 cent, dus het bedrag ligt tussen de 0,05 en 0,06 cent per dag

Even voor de kritisie onder ons: dit is dan gebaseerd op mijn contract. 3 jaar vast! Het zou dus goed hier en daar een cent hoger of lager kunnen zijn.

Ik zit alleen nog met 1 twistpunt: hoe kan het dat ik bij aanvang 38 cent op de meter Stond. Zou Toon wel veel verbruiken als hij vanuit een hard reset moet opstarten? Dat ga ik ook nog een keer uittesten vandaag en meten. Ik kom daar nog een keer bij jullie op terug.

Het verschil 0,06 en 0,38 is wel heel erg groot.
Dat kan nooit met het opstarten te maken hebben.
Reputatie 6
Badge +1
Nou en het blijkt toch ten dele zo te zijn. Als Toon opstart vanuit het scherm (softreset) dan verbruikt hij 0,04 cent voor deze procedure. Start Toon op vanuit een harde reset dan kost dat op een of andere wijze 15 cent.

De meetmodule. : 0,01 per dag = 3,65 per jaar (exc schrikkeljaar en gebruik p1 poort)
Toon kost dus per jaar €18,25 aan stroomverbruik en 42 euro aan abonnement, althans als je volledig van alle faciliteiten die Toon heeft, tot je beschikking wilt hebben.

Afhankelijk van het aantal softresetten komt daar 0,04 cent per keer bij en 15 cent als je hem een hard reset moet geven.

Waar het verschil in zit, en waarom een hard reset 3 keer duurder is, is mij een raadsel, maar bij een hard reset is hij idd wel langer bezig. Misschien uitleg van een Moderator 🆒

Er kan dus nu worden aangenomen dat onze mooie Toon,onder normale omstandigheden met 2 updates per

Het is eigenlijk best veel, en toch zou ik toon niet willen missen. Het is wel een gaaf apparaat! :)

Een belangrijke opmerking een ieder die graag daar nog andere kosten bij op wil voeren zoals router, stroom router etc moet dat zelf weten. Ik ga daar niet aan beginnen, omdat dan het eind zoek is. En voor de juriste onder ons, kunnen aan bovenstaande geen rechten worden ontleend!
Reputatie 4
Badge
En de stekker gebruikt zelf ook 1 watt
Reputatie 6
Badge +1
Oke, maar ik weet niet, ofdat de stekker zijn eigen verbruik meeneemt in mij verhaal. Ik denk het niet, want dan zou er altijd een afwijking in zitten van 1watt

Bedankt voor je mooie onderzoekje. Ik heb het verder niet gecontroleerd en neem het meteen van je aan.
Ook ik zou niet meer van de Toon afwillen en dan hebben we pas een 1e uitbreiding a la Toon 3.0 gehad.
Er zullen er nog vele volgen, hoop ik..................
Reputatie 6
Badge +1
In november ben ik van plan ( als alles stabiel is) om een challenge aan te gaan. Meer daarover in oktober. 😉
In november ben ik van plan ( als alles stabiel is) om een challenge aan te gaan. Meer daarover in oktober. ;)

Zo zo, die neem ik aan!
Zal voor jou niet meevallen gezien je toch wat hogere verbruik.
Reputatie 6
Badge +1
Zo opgelost. Gewoon de aardlek om. Kaarsjes bij de hand, jongens in beide handen een ouderwetse knijpkat en er is goedkoop licht in de duisternis, met besparing tot gevolg.
Zo opgelost. Gewoon de aardlek om. Kaarsjes bij de hand, jongens in beide handen een ouderwetse knijpkat en er is goedkoop licht in de duisternis, met besparing tot gevolg.

Goeie tip; je krijgt een duimpje!
Reputatie 6
Badge +1

Dank je, maar je moet wel opletten met deze methode. Voor je het weet heet het kinderarbeid. En dat wil ik niet 😉

Dank je, maar je moet wel opletten met deze methode. Voor je het weet heet het kinderarbeid. En dat wil ik niet ;)

Ach Jürgen het is helemaal niet erg want voor zo ver ik weet, wordt deze methode bijna nooit gebruikt.
Dus af en toe even wat extra duimpjes uitdelen, zorgt weer voor aandacht.............
Reputatie 6
Badge +1

Dank je, maar je moet wel opletten met deze methode. Voor je het weet heet het kinderarbeid. En dat wil ik niet ;)

Ach Jürgen het is helemaal niet erg want voor zo ver ik weet, wordt deze methode bijna nooit gebruikt.
Dus af en toe even wat extra duimpjes uitdelen, zorgt weer voor aandacht.............

Alleen wat grappiger is: ik kan mezelf ook duimpjes geven. Ik denk dat dat toch niet de bedoeling is.:(
Dat is een goeie. Dat was nog niet in me opgekomen.
Dus net geprobeerd en ja hoor je hebt gelijk.
Dat vind ik toch een niet slimme fout van Insided!!
Simpele controle via IPadres is toch niet zo moeilijk.....
Reputatie 6
Badge +1
Dat hoeft niet op ip adres, maar op gebruiker is al voldoende. Ik ga even een nieuw topic aanmaken. Gaan we daar verder.
Hoi Jürgen,

Goed idee!