Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt) | Eneco Community

Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt)

  • 9 september 2013
  • 58 reacties
  • 3552 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 149 reacties
Direct na mijn vakantie in juni heb ik Toon besteld. Het lijkt mij een interessant concept.
De aanvraag procedure heb ik netjes doorlopen en in de (compabiliteits) checklist verschenen allemaal groene vinkjes. Ik voldoe dus aan alle gestelde voorwaarden om Toon te kunnen afnemen. Dat dacht ik…

Na vele weken wachten werd ik begin augustus gebeld door Eneco voor een afspraak met de Toon monteur. Afgelopen vrijdag, 6 september was het dan zover.
Een vrije dag genomen en na totaal negen weken wacht/levertijd stond de monteur voor de deur; doosje met Toon in de hand.

Hij was tot mijn verbazing en teleurstelling echter snel klaar.
Mijn elektriciteitsmeter blijkt niet geschikt voor Toon(!!!).

Ik stamelde nog voorzichtig dat dit niet op internet of bij de bestelling gevraagd werd. Mij was alleen de compabiliteitsvraag met de gasmeter gevraagd (het spiegeltje op de 0). Dit had men toch kunnen weten bij Eneco. Ze weten immers het registratienummer van mijn meter en daarmee het type; die staat ook altijd keurig op de factuur. Hadden ze daaruit niet de leeftijd/type kunnen ophalen; of waarom wordt deze vraag niet gesteld op internet, zoals voor de gasmeter wel gebeurd.

Met ongeloof dat zo’n fout in vandaag de dag nog in een bestelproces kan zitten heb ik de monteur nog een bak koffie gegeven; hij kon er immers ook niets aan doen.
De monteur belde voor mij met de Eneco servicedesk en gaf vervolgens zijn telefoon aan mij.
Ik kreeg een vrij koele dame aan de lijn die bijna niet te onderbreken was en duidelijk een script opdreunde.
Het resultaat is nu dat mijn order voor Toon gecancelled is en ik nu eerst moet wachten op Stedin voor het plaatsen van een nieuwe meter. Dit kan tot 12 weken (!) duren. Als dat gebeurd is kan er weer een afspraak gemaakt worden voor de installatie van Toon.
Er is echter in dit soort gevallen geen sprake van versnelde afhandeling of voorrang ondanks het in gebreke blijven van Eneco.
Ik verwacht dan ook dat het na het plaatsen van de nieuwe (slimme) meter nog eens zes weken duurt voordat de installatiedatum daar is. Ik moet dus gewoon weer achteraan sluiten.

Daarmee komt de totale levertijd van Toon voor mij op mogelijk 27 weken !
Dat is dus een half jaar. Dat is 2 maanden langer dan de levertijd van mijn nieuwe auto vorig jaar.

Het bedrijf waar ik voor werk helpt met procesoptimalisatie met als één van de resultanten tevreden klanten.
Misschien iets voor Eneco ?

Peter

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

58 Reacties

Je bent nu dubbel aan het plaatsen dat is niet de bedoeling!
In het andere topic heb ik al een antwoord gegeven.

Ik heb daar het advies gegeven met spoed bij je Netwerkbeheerder te gaan klagen.
Een paar jaar laten is er nog weinig veranderd. Ook wij hadden een monteur over de vloer die de slimme meter kwam installeren, maaaaarrrrr.... Onze elektriciteitsmeter blijkt ook niet geschikt en daar waren we niet over ingelicht.
In een ander topic heeft de netbeheerder ook al aangegeven dat er de laatste tijd problemen zijn met de koppeling van de gasmeter naar de electrameter, die uiteindelijk met de netbeheerder communiceert.
Daar werd gemeld dat de netbeerder die problemen aan het onderzoeken is.
En inderdaad op afstand kan de netbeheerder veel doen, ook bv het resetten, als er rode lichtjes blijven branden, gemeld in weer een ander topic.

Hier ook nog wat info:
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/weergave-display-slimme-electrameter-6431/

Ik ben blij dat de vaak genoemde maximale activeringstijd dus ook door de netbeheerder wordt bevestigd!

Tja het kan soms tegenzitten.................
Reputatie 1
Badge +1
Omdat ik er toch niet gerust op ben dat de slimme gasmeter nu al 8 dagen niets van zich laat horen aan Toon, toch maar weer even met Eneco gebeld.
Immers: de monteur roept dat het maximaal 24 uur duurt voordat eea zichtbaar wordt, de ander weer 14 dagen.
Ik wilde het nu dus even direct uit de mond van Eneco zelf horen.
En daar kwam een heel interessant verhaal uit !

In uitzonderlijke gevallen kan het inderdaad tot max 14 dagen duren voordat op Toon het gasverbruik zichtbaar wordt. Dus dat klopt. Maar die marge is
wel erg ruim, dus het was niet onlogisch dat ik even belde, aldus de vriendelijke mevrouw.
Op advies van de mevrouw van Eneco daarom toch maar even contact opgenomen met Stedin.

En wat blijkt: de zeer behulpzame meneer van Stedin kon op afstand constateren dat de koppeling tussen gasmeter en electriciteitsmeter in storing staat, er dus geen koppeling is, het activeringsproces daarom niet voltooid kan worden en dus ook de gasmeterstanden op dit moment niet gecommuniceerd kunnen gaan worden.
Het blijkt een regelmatig terugkerend probleem te zijn bij nieuwe slimme meters.

Er is nu een opdracht naar de technische afdeling gegaan om de gasmeter nog een keer proberen te koppelen. (Ook dat schijnt op afstand te kunnen).
Als dat gelukt is krijg ik een berichtje daarvan en begint de wachttijd van maximaal 14 dagen dus opnieuw te lopen.
Als dat koppelen niet lukt zal mijn gloednieuwe slimme meter alweer vervangen moeten worden.

Het blijft in mijn geval dus de wet van Murphey !

Peter
Reputatie 1
Badge +1
We wachten nog even rustig af.

Al blijft het een raar verschijnsel dat elecra wel direct zichtbaar is en gas niet (die info volgt immers dezelfde route).
Dat het registratieproces de weergave van gas op Toon beinvloed/activeerd kan ik mij ook niet echt voorstellen, zoals ik hier ergens gelezen heb.
Waarom zou Eneco van mij wel toestemming moeten hebben voor het tonen van gas verbruik, maar voor electra niet ?

Dus ik vermoed dat het een technisch oorzaakje heeft of een protocolletje wat ergens loopt.
En nieuwsgierig aagje als ik ben, zou ik dat nou wel eens willen weten ;-)))

Peter
@Brandje.

14 dagen ?
Ah, die informatie had ik nog niet. Dan wachten we gewoon nog even ;-)
Is die gas verbruiksinfo trouwens ook realtime ? 

Peter


Maximaal! Bij sommige schiet ruim daarvoor de info erin. 
Het verbruik is bij gas altijd per uur EN achteraf!
je ziet bij de grafiek danook blokken van een uur verschijnen. 
Electra is inderdaad realtime. 
Hoi Sjoerd,

Heb je de info over koppeling slimme gasmeter met slimme electra meter gelezen?
Ben je nu overtuigd dat het draadloos en met een (geel) kabeltje kan?
Reputatie 1
Badge +1
@Brandje.

14 dagen ?
Ah, die informatie had ik nog niet. Dan wachten we gewoon nog even ;-)
Is die gas verbruiksinfo trouwens ook realtime ? 

Peter
De maximale tijd na activering kan 14 dagen bedragen. 
Dus 4 dagen stelt nog niets voor. Soms op een morge staat de gas info er opeens!
Reputatie 1
Badge +1
Zondag,
Toon al weer 4 dagen in huis.
En nog steeds blijft het gasverbruik op 0 staan.

Activering op inernet is uitgevoerd.
Geen foutmeldingen op de Toon zelf.
Alle communicatielijntjes staan groen afgevinkt onder instellingen en dat klopt ook wel,
want de electra informatie komt keurig aan bij Toon in de huiskamer.
Zowel de meterstanden als het realtime gebruik (je ziet het verbruik keurig bv omhoog schieten als de stofzuiger aan gaat ;-)

Blijft dus de vraag: Waarom geen info over het gasverbruik ?
Heb gisteren al de diverse andere draadjes over dit onderwerp op dit forum doorgenomen, maar daar zit de oplossing niet bij.

Iemand de gouden tip (behalve dat ik het waarschijnlijk weer voor elkaar krijg om een defecte Toon geleverd te krijgen;-))
Peter
Hoi Sjoerd,

Om met het één na de laatste te beginnnen, dat heet dus activeren en is uiteraard bedacht ivm de privacy!

Ik zal het nog een keer samen vatten.
De gasmeter staat in verbinding met de electrameter, want de electrameter geeft van beide meters de data door via een ingebouwd simmetje.
Dus gewoon via het GSM-net.

Deze data wordt door je netbeheerder in ontvangst genomen en verwerkt in een centrale databank de EDSN.
Na jouw toestemming kan jouw leverancier dus de data ophalen bij de EDSN

 http://www.edsn.nl/

E
n er wordt steeds gesteggeld over hoe de koppeling van de gasmeter met de electrameter gaat.
Nou ook dat is simpel. Is de afstand heel kort, dan een draaadje; is de afstand verder dan geschiedt het draadloos via het zWave protocol.

Voor degenen die dit (nog steeds) niet geloven; hier de brochure.

http://www.slimme-meter.info/handleidingen/lg-gasmeter/

E
n Sjoerd, bij jou is het dus vermoedelijk een geel draadje van gasmeter naar electrameter; klopt dat?
Hoi Ton,
Weet je heel zeker dat de communicatie tussen de gasmeter en de electrameter draadloos is? Bij ons loopt er namelijk wel een kabeltje van de gasmeter naar de electrameter module. In je goede bui artikel lees ik dat er draadloze communicatie is met de netbeheerder. Het kan dus toch net zo zijn dat de gasmeter dit aan de electrameter doorgeeft en die draadloos in contact staat met de netwerkbeheerder? Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik zie dat je de meter zelf niet in huis hebt.

Voor wat betreft het gasverbruik: Ik zag dit ook niet. Het bleek dat ik op MijnEneco moest inloggen en de slimme meter moest aanmelden, dwz Eneco toestemming geven om de meter uit te lezen. Dit had de instalateur niet gezegd. Daarna zag ik het gasverbruik.

Pas na een paar maanden kan Eneco het gemiddelde verbruik m.b.t. je jaarverbruik weergeven. 


Misschien heeft de vraagsteller hier iets aan.
Dat het gasverbruik niet meteen zichtbaar is, is een normaal verschijnsel.
Er komt een dag dat het er opeens staat; dus nog even geduld.
Reputatie 1
Badge +1
Om dit draadje af te kunnen sluiten kan ik melden dat Toon gisteren eindelijk is geplaatst.
Zo op het eerste gezicht ben ik zeer enthousiast en het is leerzaam om te zien wat er met je verbruik gebeurd zodra een bepaald apparaat aan zet.

Helaas zit toch ook na plaatsing Murphey weer achter mij aan:

1. Ook na 24 uur zie ik nog steeds geen verbruik van het gas. Deze blijft op 0 staan. Toon heeft gisteren van de monteur gelijk een update gekregen
naar versie 2.5, dus dat is het probleem niet. Ik wacht nog een keer 24 uur af en kijk dan even wat er gebeurd.

2. Omdat de meterkast blijkbaar net iets te ver weg is, heeft de monteur gisteren een z.g. repeater geplaatst. Daarmee was het probleem opgelost.
Helaas is deze repeater nu al weer gesneuveld en ziet Toon dus ook de meter niet meer.
Ergo: Toon staat dus binnen 24 uur alweer stil :-(

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat Eneco direct contact heeft opgenomen met het installatiebedrijf en dat deze vandaag nog een
nieuwe repeater komt brengen (er is toevallig een monteur in de buurt blijkbaar).
Nu maar hopen dat daarmee de probleempjes definitief verleden tijd zijn.

Peter

 
Reputatie 1
Badge +1
Waar in dit draadje heb ik je uitleg over het zWave protocol gemist ?
En ik ben in een goede bui.
Hier kan je nog even lezen dat de communicatie tussen gas en electra draadloos is.

http://www.stedin.net/SiteCollectionDocuments/Consumenten_en_kleinzakelijk/Slimme%20meter/INF.HSG.SMB.007.07.12.pdf
Volgens mij is mijn vraag niet helemaal helder.

Hoe een apparaat met behulp van een simmetje met de buitenwereld kan babbelen, die snap ik (beetje mijn vakgebied)
Dus dat de electrameter via GPRS kan praten is helemaal duidelijk.

Juist vanuit mijn professie ontstaat nu de vraag hoe die slimme gasmeter dat flikt.
Er is GEEN fysieke verbinding (geen kabeltje) met de electrameter.
HOE geeft die gasmeter dan zijn informatie door (aan de electrameter).
Soort Bluetooth ?

Peter


Volgens mij had ik al eerder het zWave protocol genoemd...................
Hoi het_toontje,

Ja dat klopt met een iPad en de laptop en als ik lui ben en ik zit in m'n stoel pak ik soms de iPhone.:p
Reputatie 1
Badge +1
Volgens mij is mijn vraag niet helemaal helder.

Hoe een apparaat met behulp van een simmetje met de buitenwereld kan babbelen, die snap ik (beetje mijn vakgebied)
Dus dat de electrameter via GPRS kan praten is helemaal duidelijk.

Juist vanuit mijn professie ontstaat nu de vraag hoe die slimme gasmeter dat flikt.
Er is GEEN fysieke verbinding (geen kabeltje) met de electrameter.
HOE geeft die gasmeter dan zijn informatie door (aan de electrameter).
Soort Bluetooth ?

Peter
Reputatie 3
Badge +1
Volgens mij had ik daar al antwoord op gegeven.
Hier heb je leesvoer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter



Klopt Brandje, maar je bent sneller als de wind op dit forum. (of ik te langzaam natuurlijk;))
Terwijl ik het antwoord aan het tikken was, had je al weer gereageerd.
Volgens mij loop je met een draadloos toetsenbord door de kamer.:D
Volgens mij had ik daar al antwoord op gegeven.
Hier heb je leesvoer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
Reputatie 3
Badge +1
Dus even voor mijn beeldvorming:
De electra en gasmeter hebben dus allebei hun eigen simkaartje ?

(omdat de monteur sprak over onderlinge communicatie, maar dat zou dan niet kloppen)


Zover ik weet communiceert de gasmeter elk uur met de Elektrameter.
Alleen in de Elektrameter zit een simkaartje die via GPRS communiceert met de netbeheerder.
In welke frequentie dat gebeurt weet ik niet
Reputatie 1
Badge +1
Komm ik toch weer bij mijn eerste offtopic:
HOe is die gasmeter dan verbonden met de electrameter ?
In ieder geval niet fysiek (er loopt geen kabeltje)
M.i. kan je nu beter de plaatsing even afwachten, want je weet inmiddels al zo veel.
Je kan straks de meters gewoon zelf plaatsen, geintje uiteraard, want dat is verboden.
Dus even voor mijn beeldvorming:
De electra en gasmeter hebben dus allebei hun eigen simkaartje ?

(omdat de monteur sprak over onderlinge communicatie, maar dat zou dan niet kloppen)


Nee, want de gasmeter is vervonden met de electrameter en die zorgt voor de communicatie van de data van beide meters via het mobilenetwerk.
Dus 1 simmetje in de electrameter en waarom?
Tja ik denk dan is er meteen stroom aanwezig..............