Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt) | Eneco Community

Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt)

• 9 september 2013
  • 58 reacties
  • 3571 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

58 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
@Brandje.

14 dagen ?
Ah, die informatie had ik nog niet. Dan wachten we gewoon nog even ;-)
Is die gas verbruiksinfo trouwens ook realtime ? 

Peter
Hoi Sjoerd,

Heb je de info over koppeling slimme gasmeter met slimme electra meter gelezen?
Ben je nu overtuigd dat het draadloos en met een (geel) kabeltje kan?
@Brandje.

14 dagen ?
Ah, die informatie had ik nog niet. Dan wachten we gewoon nog even ;-)
Is die gas verbruiksinfo trouwens ook realtime ? 

Peter

Maximaal! Bij sommige schiet ruim daarvoor de info erin. 
Het verbruik is bij gas altijd per uur EN achteraf!
je ziet bij de grafiek danook blokken van een uur verschijnen. 
Electra is inderdaad realtime. 
Reputatie 3
Badge +2
We wachten nog even rustig af.

Al blijft het een raar verschijnsel dat elecra wel direct zichtbaar is en gas niet (die info volgt immers dezelfde route).
Dat het registratieproces de weergave van gas op Toon beinvloed/activeerd kan ik mij ook niet echt voorstellen, zoals ik hier ergens gelezen heb.
Waarom zou Eneco van mij wel toestemming moeten hebben voor het tonen van gas verbruik, maar voor electra niet ?

Dus ik vermoed dat het een technisch oorzaakje heeft of een protocolletje wat ergens loopt.
En nieuwsgierig aagje als ik ben, zou ik dat nou wel eens willen weten ;-)))

Peter
Reputatie 3
Badge +2
Omdat ik er toch niet gerust op ben dat de slimme gasmeter nu al 8 dagen niets van zich laat horen aan Toon, toch maar weer even met Eneco gebeld.
Immers: de monteur roept dat het maximaal 24 uur duurt voordat eea zichtbaar wordt, de ander weer 14 dagen.
Ik wilde het nu dus even direct uit de mond van Eneco zelf horen.
En daar kwam een heel interessant verhaal uit !

In uitzonderlijke gevallen kan het inderdaad tot max 14 dagen duren voordat op Toon het gasverbruik zichtbaar wordt. Dus dat klopt. Maar die marge is
wel erg ruim, dus het was niet onlogisch dat ik even belde, aldus de vriendelijke mevrouw.
Op advies van de mevrouw van Eneco daarom toch maar even contact opgenomen met Stedin.

En wat blijkt: de zeer behulpzame meneer van Stedin kon op afstand constateren dat de koppeling tussen gasmeter en electriciteitsmeter in storing staat, er dus geen koppeling is, het activeringsproces daarom niet voltooid kan worden en dus ook de gasmeterstanden op dit moment niet gecommuniceerd kunnen gaan worden.
Het blijkt een regelmatig terugkerend probleem te zijn bij nieuwe slimme meters.

Er is nu een opdracht naar de technische afdeling gegaan om de gasmeter nog een keer proberen te koppelen. (Ook dat schijnt op afstand te kunnen).
Als dat gelukt is krijg ik een berichtje daarvan en begint de wachttijd van maximaal 14 dagen dus opnieuw te lopen.
Als dat koppelen niet lukt zal mijn gloednieuwe slimme meter alweer vervangen moeten worden.

Het blijft in mijn geval dus de wet van Murphey !

Peter
In een ander topic heeft de netbeheerder ook al aangegeven dat er de laatste tijd problemen zijn met de koppeling van de gasmeter naar de electrameter, die uiteindelijk met de netbeheerder communiceert.
Daar werd gemeld dat de netbeerder die problemen aan het onderzoeken is.
En inderdaad op afstand kan de netbeheerder veel doen, ook bv het resetten, als er rode lichtjes blijven branden, gemeld in weer een ander topic.

Hier ook nog wat info:
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/weergave-display-slimme-electrameter-6431/

Ik ben blij dat de vaak genoemde maximale activeringstijd dus ook door de netbeheerder wordt bevestigd!

Tja het kan soms tegenzitten.................
Een paar jaar laten is er nog weinig veranderd. Ook wij hadden een monteur over de vloer die de slimme meter kwam installeren, maaaaarrrrr.... Onze elektriciteitsmeter blijkt ook niet geschikt en daar waren we niet over ingelicht.
Je bent nu dubbel aan het plaatsen dat is niet de bedoeling!
In het andere topic heb ik al een antwoord gegeven.

Ik heb daar het advies gegeven met spoed bij je Netwerkbeheerder te gaan klagen.