Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt) | Eneco Community

Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt)

• 9 september 2013
  • 58 reacties
  • 3552 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

58 Reacties

Hoi Peter,

Nou de gang zit er in. 
Nu de activeringspetiode even afwachten en dan kan de monteur van Eneco je Toon plaatsen. 
Hopelijk duurt dat kort voor je!
Reputatie 1
Badge +1
Het kan snel gaan. Volgende week donderdag komt de monteur voor Toon in de herkansing.

Misschien een beetje off-topic vraagje:
Het valt mij op dat op de slimme electrameter maar 1 telwerk (digitaal) aanwezig is.
Mijn oude meter bevatte 2 telwerken (dubbeltariefmeter).
Is de slimme meter wel ingesteld/geschikt voor dag- en nachtstroom ?

Peter
Oei ik heb geen slimme meters, dus moet gokken.
Ik heb bv een domme digitale meter; de voorloper van de slimme meter, want hij heeft geen P1 poort.
Die heeft ook slechts 1 zichtbaar telwerk, maar in werkelijkheid heeft hij er 4!
2 voor dubbeltarief
1 voor controle doeleinden
1 voor teruglevering zonne-enrgie

En deze 4 telwerken verwisselen om de 10 seconden van plaats.

Is dat wellicht bij jou ook zo?
Reputatie 1
Badge +1
Interesse vraagje:

De monteur wist mij te vertellen dat de gasmeter en electrameter met elkaar zijn 'verbonden' zodat ik ook geen
meterstanden meer hoef door te geven. Eneco kan deze van buitenaf aflezen.

De electrameter heeft inderdaad een brandend controle-ledje bij een icoontje van een soort radiomastje. I
k neem aan dat deze dus communiceert met Eneco.
Ik zie echter geen enkele fysieke verbinding tussen de gas- en electrameter.
Maar hoe kan die gasmeter dan 'praten' met de buitenwereld ?

Peter
Uiteraard communiceert de slimme meter met de buitenwereld. Er zit een simkaartje in!

Je hoeft immers geen standen meer door te geven; uiteindelijk krijgt jouw leverancier de standen en kan communiceren met jou en de jaarnota opmaken.

Lees hier maar eens verder:

http://www.edsn.nl/
Over de communicatie via simmetje, lees hier verder:

http://www.computable.nl/artikel/nieuws/telecom/3661449/1276977/maak-netwerkcode-toegankelijk-voor-iedereen.html
Reputatie 1
Badge +1
Dus even voor mijn beeldvorming:
De electra en gasmeter hebben dus allebei hun eigen simkaartje ?

(omdat de monteur sprak over onderlinge communicatie, maar dat zou dan niet kloppen)
Heb je in het nieuws wellicht gelezen dat o.a. KPN klaagt over het opraken van de mobiele nrs?
Velen weten niet dat dat ook komt door de slimme meters met hun simmetje.
Die gebruiken nu 14 of 15 cijferige nrs!!

Uit m'n hoofd zijn er nu plannen op het 10 cijferige normale mobile nummer uit te breiden.
IK denk dat dat ook wel een 14 of 15 kunnen worden, nou dan kunnen we voort hoor.

Maar daar dient eerst het zg NUmmerbesluit gewijzigd te worden.
Toekomst dus!

(omdat de monteur sprak over onderlinge communicatie, maar dat zou dan niet kloppen)

Nee, want de gasmeter is vervonden met de electrameter en die zorgt voor de communicatie van de data van beide meters via het mobilenetwerk.
Dus 1 simmetje in de electrameter en waarom?
Tja ik denk dan is er meteen stroom aanwezig..............
M.i. kan je nu beter de plaatsing even afwachten, want je weet inmiddels al zo veel.
Je kan straks de meters gewoon zelf plaatsen, geintje uiteraard, want dat is verboden.
Reputatie 1
Badge +1
Komm ik toch weer bij mijn eerste offtopic:
HOe is die gasmeter dan verbonden met de electrameter ?
In ieder geval niet fysiek (er loopt geen kabeltje)
Reputatie 3
Badge +1

Zover ik weet communiceert de gasmeter elk uur met de Elektrameter.
Alleen in de Elektrameter zit een simkaartje die via GPRS communiceert met de netbeheerder.
In welke frequentie dat gebeurt weet ik niet
Volgens mij had ik daar al antwoord op gegeven.
Hier heb je leesvoer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
Reputatie 3
Badge +1
Volgens mij had ik daar al antwoord op gegeven.
Hier heb je leesvoer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter

Klopt Brandje, maar je bent sneller als de wind op dit forum. (of ik te langzaam natuurlijk;))
Terwijl ik het antwoord aan het tikken was, had je al weer gereageerd.
Volgens mij loop je met een draadloos toetsenbord door de kamer.:D
Reputatie 1
Badge +1
Volgens mij is mijn vraag niet helemaal helder.

Hoe een apparaat met behulp van een simmetje met de buitenwereld kan babbelen, die snap ik (beetje mijn vakgebied)
Dus dat de electrameter via GPRS kan praten is helemaal duidelijk.

Juist vanuit mijn professie ontstaat nu de vraag hoe die slimme gasmeter dat flikt.
Er is GEEN fysieke verbinding (geen kabeltje) met de electrameter.
HOE geeft die gasmeter dan zijn informatie door (aan de electrameter).
Soort Bluetooth ?

Peter
Hoi het_toontje,

Ja dat klopt met een iPad en de laptop en als ik lui ben en ik zit in m'n stoel pak ik soms de iPhone.:p
Volgens mij is mijn vraag niet helemaal helder.

Hoe een apparaat met behulp van een simmetje met de buitenwereld kan babbelen, die snap ik (beetje mijn vakgebied)
Dus dat de electrameter via GPRS kan praten is helemaal duidelijk.

Juist vanuit mijn professie ontstaat nu de vraag hoe die slimme gasmeter dat flikt.
Er is GEEN fysieke verbinding (geen kabeltje) met de electrameter.
HOE geeft die gasmeter dan zijn informatie door (aan de electrameter).
Soort Bluetooth ?

Peter

Volgens mij had ik al eerder het zWave protocol genoemd...................
En ik ben in een goede bui.
Hier kan je nog even lezen dat de communicatie tussen gas en electra draadloos is.

http://www.stedin.net/SiteCollectionDocuments/Consumenten_en_kleinzakelijk/Slimme%20meter/INF.HSG.SMB.007.07.12.pdf
Reputatie 1
Badge +1
Waar in dit draadje heb ik je uitleg over het zWave protocol gemist ?
Reputatie 1
Badge +1
Om dit draadje af te kunnen sluiten kan ik melden dat Toon gisteren eindelijk is geplaatst.
Zo op het eerste gezicht ben ik zeer enthousiast en het is leerzaam om te zien wat er met je verbruik gebeurd zodra een bepaald apparaat aan zet.

Helaas zit toch ook na plaatsing Murphey weer achter mij aan:

1. Ook na 24 uur zie ik nog steeds geen verbruik van het gas. Deze blijft op 0 staan. Toon heeft gisteren van de monteur gelijk een update gekregen
naar versie 2.5, dus dat is het probleem niet. Ik wacht nog een keer 24 uur af en kijk dan even wat er gebeurd.

2. Omdat de meterkast blijkbaar net iets te ver weg is, heeft de monteur gisteren een z.g. repeater geplaatst. Daarmee was het probleem opgelost.
Helaas is deze repeater nu al weer gesneuveld en ziet Toon dus ook de meter niet meer.
Ergo: Toon staat dus binnen 24 uur alweer stil :-(

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat Eneco direct contact heeft opgenomen met het installatiebedrijf en dat deze vandaag nog een
nieuwe repeater komt brengen (er is toevallig een monteur in de buurt blijkbaar).
Nu maar hopen dat daarmee de probleempjes definitief verleden tijd zijn.

Peter

Dat het gasverbruik niet meteen zichtbaar is, is een normaal verschijnsel.
Er komt een dag dat het er opeens staat; dus nog even geduld.
Hoi Ton,
Weet je heel zeker dat de communicatie tussen de gasmeter en de electrameter draadloos is? Bij ons loopt er namelijk wel een kabeltje van de gasmeter naar de electrameter module. In je goede bui artikel lees ik dat er draadloze communicatie is met de netbeheerder. Het kan dus toch net zo zijn dat de gasmeter dit aan de electrameter doorgeeft en die draadloos in contact staat met de netwerkbeheerder? Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik zie dat je de meter zelf niet in huis hebt.

Voor wat betreft het gasverbruik: Ik zag dit ook niet. Het bleek dat ik op MijnEneco moest inloggen en de slimme meter moest aanmelden, dwz Eneco toestemming geven om de meter uit te lezen. Dit had de instalateur niet gezegd. Daarna zag ik het gasverbruik.

Pas na een paar maanden kan Eneco het gemiddelde verbruik m.b.t. je jaarverbruik weergeven. 

Misschien heeft de vraagsteller hier iets aan.
Hoi Sjoerd,

Om met het één na de laatste te beginnnen, dat heet dus activeren en is uiteraard bedacht ivm de privacy!

Ik zal het nog een keer samen vatten.
De gasmeter staat in verbinding met de electrameter, want de electrameter geeft van beide meters de data door via een ingebouwd simmetje.
Dus gewoon via het GSM-net.

Deze data wordt door je netbeheerder in ontvangst genomen en verwerkt in een centrale databank de EDSN.
Na jouw toestemming kan jouw leverancier dus de data ophalen bij de EDSN

http://www.edsn.nl/

En er wordt steeds gesteggeld over hoe de koppeling van de gasmeter met de electrameter gaat.
Nou ook dat is simpel. Is de afstand heel kort, dan een draaadje; is de afstand verder dan geschiedt het draadloos via het zWave protocol.

Voor degenen die dit (nog steeds) niet geloven; hier de brochure.

http://www.slimme-meter.info/handleidingen/lg-gasmeter/

En Sjoerd, bij jou is het dus vermoedelijk een geel draadje van gasmeter naar electrameter; klopt dat?
Reputatie 1
Badge +1
Zondag,
Toon al weer 4 dagen in huis.
En nog steeds blijft het gasverbruik op 0 staan.

Activering op inernet is uitgevoerd.
Geen foutmeldingen op de Toon zelf.
Alle communicatielijntjes staan groen afgevinkt onder instellingen en dat klopt ook wel,
want de electra informatie komt keurig aan bij Toon in de huiskamer.
Zowel de meterstanden als het realtime gebruik (je ziet het verbruik keurig bv omhoog schieten als de stofzuiger aan gaat ;-)

Blijft dus de vraag: Waarom geen info over het gasverbruik ?
Heb gisteren al de diverse andere draadjes over dit onderwerp op dit forum doorgenomen, maar daar zit de oplossing niet bij.

Iemand de gouden tip (behalve dat ik het waarschijnlijk weer voor elkaar krijg om een defecte Toon geleverd te krijgen;-))
Peter
De maximale tijd na activering kan 14 dagen bedragen. 
Dus 4 dagen stelt nog niets voor. Soms op een morge staat de gas info er opeens!