Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt) | Eneco Community

Wat een teleurstelling(elektra meter is niet geschikt)

• 9 september 2013
  • 58 reacties
  • 3555 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 150 reacties
Direct na mijn vakantie in juni heb ik Toon besteld. Het lijkt mij een interessant concept.
De aanvraag procedure heb ik netjes doorlopen en in de (compabiliteits) checklist verschenen allemaal groene vinkjes. Ik voldoe dus aan alle gestelde voorwaarden om Toon te kunnen afnemen. Dat dacht ik…

Na vele weken wachten werd ik begin augustus gebeld door Eneco voor een afspraak met de Toon monteur. Afgelopen vrijdag, 6 september was het dan zover.
Een vrije dag genomen en na totaal negen weken wacht/levertijd stond de monteur voor de deur; doosje met Toon in de hand.

Hij was tot mijn verbazing en teleurstelling echter snel klaar.
Mijn elektriciteitsmeter blijkt niet geschikt voor Toon(!!!).

Ik stamelde nog voorzichtig dat dit niet op internet of bij de bestelling gevraagd werd. Mij was alleen de compabiliteitsvraag met de gasmeter gevraagd (het spiegeltje op de 0). Dit had men toch kunnen weten bij Eneco. Ze weten immers het registratienummer van mijn meter en daarmee het type; die staat ook altijd keurig op de factuur. Hadden ze daaruit niet de leeftijd/type kunnen ophalen; of waarom wordt deze vraag niet gesteld op internet, zoals voor de gasmeter wel gebeurd.

Met ongeloof dat zo’n fout in vandaag de dag nog in een bestelproces kan zitten heb ik de monteur nog een bak koffie gegeven; hij kon er immers ook niets aan doen.
De monteur belde voor mij met de Eneco servicedesk en gaf vervolgens zijn telefoon aan mij.
Ik kreeg een vrij koele dame aan de lijn die bijna niet te onderbreken was en duidelijk een script opdreunde.
Het resultaat is nu dat mijn order voor Toon gecancelled is en ik nu eerst moet wachten op Stedin voor het plaatsen van een nieuwe meter. Dit kan tot 12 weken (!) duren. Als dat gebeurd is kan er weer een afspraak gemaakt worden voor de installatie van Toon.
Er is echter in dit soort gevallen geen sprake van versnelde afhandeling of voorrang ondanks het in gebreke blijven van Eneco.
Ik verwacht dan ook dat het na het plaatsen van de nieuwe (slimme) meter nog eens zes weken duurt voordat de installatiedatum daar is. Ik moet dus gewoon weer achteraan sluiten.

Daarmee komt de totale levertijd van Toon voor mij op mogelijk 27 weken !
Dat is dus een half jaar. Dat is 2 maanden langer dan de levertijd van mijn nieuwe auto vorig jaar.

Het bedrijf waar ik voor werk helpt met procesoptimalisatie met als één van de resultanten tevreden klanten.
Misschien iets voor Eneco ?

Peter

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

58 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
@Peter,
Ben met je eens dat dit in het bestelproces ondervangen had moeten worden. Ik mag aannemen dat dit nu wordt aangepast.
Je schrijft dat Stedin nu een andere meter komt plaatsen. De kosten daarvoor (€75,- volgens mij) moet je dan neem ik aan wel weer zelf betalen?
Reputatie 7
Badge +6
Beste Peter,

Allereerst hartelijk welkom op het forum. Vervelend om te horen dat Toon niet geplaatst kan worden omdat je elektriciteitsmeter niet geschikt is.

Het komt soms voor dat een elektra meter niet geschikt is voor Toon. Dit wordt door de monteur vastgesteld.
Er is voor gekozen niet alle bekende uitzonderingsgevallen in de test te vermelden, omdat dit de test veel ingewikkelder maakt en voor het grootste deel van de klanten geen toegevoegde waarde heeft.

Wanneer dit gebeurt kunnen we een slimme meter bestellen, zoals we voor je gedaan hebben.
Hier zitten geen kosten aan verbonden.

Met de netbeheerder is afgesproken dat de slimme meter binnen 12 weken geplaatst wordt nadat wij de aanvraag gedaan hebben, Dit proces kunnen wij niet bespoedigen, maar in veel gevallen wordt de afspraak ruim voor het verstrijken van de 12 weken gepland.

Zodra de meter geplaatst is kun je ons bellen op 0900-235 36 32 of mailen op [email]Toon@eneco.com[/email] en dan zorgen wij ervoor dat je binnen 5 werkdagen wordt teruggebeld door ons installatiebureau zodat er een afspraak ingepland kan worden om Toon te plaatsen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groet,

Folkert
Reputatie 2
Badge +2
De uitleg van Folkert kan ik begrijpen, je wilt inderdaad de test simpel houden. Vervelend dat Peter nu tegen dit probleem aanloopt, maar dat Eneco de kosten voor een slimme meter voor zijn rekening neemt vindt ik wel coulant.
Het plaatsen van mijn slimme meter gebeurde bij mij al binnen 6 weken, dus misschien gaat het bij jou ook sneller.
Reputatie 3
Badge +2
Folkert,

Bedankt voor je toelichting.
Ik begrijp de situatie dat Eneco geen invloed kan uitoefenen op de planning van Stedin. Dit is immers een externe partij.
Laat niet onverlet dat ik daar 'last' van heb in het totaalplaatje :-(

Ik zou het wel jammer van Eneco vinden dat. wanneer ik een afspraak ga maken zodra de nieuwe meter is geplaatst, ik
bij Eneco zelf weer achteraan in het rijtje terecht ga komen en opnieuw 6 weken moet wachten op mijn Toontje.

Of is dat niet zo en worden klanten in dit soort situaties eerder geholpen ?
Peter
Reputatie 7
Badge +6
@Peter

Als je aan ons laat weten dat de meters geplaatst zijn kunnen we het direct doorspelen aan ons installatiebedrijf. We hebben namelijk de gegevens die naar je Toon gestuurd moeten worden al klaar staan. Ik weet niet hoe exact de planning van ons installatiebedrijf ervoor staat tegen de tijd dat de slimme meters geplaatst zijn maar meestal gaat dit wel sneller dan 6 weken.
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Folkert,

Bedankt voor je terugkoppeling.
Je antwoord geeft de burger (een beetje) moed.
Nu nog wachten op Stedin !

Groet,
Peter
Reputatie 2
Badge +4
Ook bij mij waren de meters niet geschikt voor Toon.
Het waren wel slimme meters maar niet slim genoeg.
Stedin zou nieuwe meters komen plaatsen dus wachten en wachten...
Gebeld naar eneco ja hoor het staat allemaal gepland en stedin komt andere slimme meters plaatsen.
Dus wachten en wachten en maar weer eens gebeld.
En ja nu Kreeg ik een nummer dat ik moest belllen en ja 7 dagen later had ik nieuwe meters.
Eneco gebeld dat de slimme meters geplaatst waren.
Binnen 2 weken zal de monteur een afspraak maken voor het plaatsen van Toon.
Ik heb Toon aangevraagd in het voorjaar 2013 ik dacht februari.
Ik wacht dus af......

Kortom een eindeloze procedure......😕
Tja je hebt gewoon pech dat je slimme meter niet slim genoeg was.
Dat is een extra hobbel en als dat de netbeheerder ook er tussen zit, dan loopt de procedure erg uit.
Maar sinds welke datum zijn de slimme meters nu geplaatst?
Want dan kunnen wij met je meedenken of het nu werkelijk erg lang duurt.
Reputatie 3
Badge +2
Binnen 2 weken zal de monteur een afspraak maken voor het plaatsen van Toon. Ik heb Toon aangevraagd in het voorjaar 2013 ik dacht februari. Ik wacht dus af...... Kortom een eindeloze procedure......😕

Dat beloofd niet veel goeds.
Ik weet niet wat een lange wachttijd is en wat niet, maar als jij Toon in februari hebt aangevraagd dan ben je nu al 7 maanden verder.
Dat vind ik vanuit mijn consumenten ogen vrij lang eerlijk gezegd zo'n product.
Nogmaals: Mijn auto was er sneller ;-)

Ik snap dat alles zijn tijd nodig heeft, maar ik blijf niet snappen dat , als alles geregeld is, je weer achteraan de monteursplanning moet aansluiten.
En nog vreemder (ik blijf het vinden) is dat Eneco zegt van te voren niet te kunnen zien wat voor meter er in een meterkast hangt. De serienummers zijn immers bekend (staan op de factuur) en daar hoort altijd een producttype bij.

We zien wel.
Ik zet mijn blik op oneindig.
Reputatie 6
Badge +1

En nog vreemder (ik blijf het vinden) is dat Eneco zegt van te voren niet te kunnen zien wat voor meter er in een meterkast hangt. De serienummers zijn immers bekend (staan op de factuur) en daar hoort altijd een producttype bij.

Wat je hier zegd klopt niet helemaal. Op de factuur staan niet de serienummers van de meters, maar jou aansluitnummers van gas en stroom. Dit is iets heel anders. Deze nummers zijn ook zo opvraagbaar via het EAN codeboek. Dit de correspondentienummers waarnee netbeheerders en leveranciers communiseren over jou aansluiting.
De enigste die inzicht heeft in jou type meters, ben je zelf en de netbeheerder. Zij zijn ook verandwoordelijk voor je meetinrichting.

Nietemin neemt dit niet weg dat 7 maanden erg lang is en dat er allang actie had moeten komen. Ik had eerder aaan de spreekwoordelijke bel gehangen.
Reputatie 3
Badge +2
Dit de correspondentienummers waarnee netbeheerders en leveranciers communiseren over jou aansluiting. De enigste die inzicht heeft in jou type meters, ben je zelf en de netbeheerder.

Relevante opmerking !
Die informatie had ik niet.

Misschien heel flauw, maar waarom dan met zo'n belangrijke leverancier (van Eneco zelf) geen afspraak maken in een OLA of wat dan ook om zo vooraf informatie uit te kunnen wisselen over de status van de meters bij de gezamenlijke klant. Eenvoudige communicatieslag die veel irritatie bij de eindklant kan voorkomen.
Een kwestie van (dienst)keten denken.

Maar nu ga ik te ver denk ik.
Het is zo als het is en ik ga dus gewoon in de wachtstand.
Als het mij te lang duurt en de lol is er vanaf kan ik altijd nog cancellen ;-)

Thanks !
Peter
Reputatie 2
Badge +4
Ook bij mij waren de meters niet geschikt voor Toon.
Het waren wel slimme meters maar niet slim genoeg.
Stedin zou nieuwe meters komen plaatsen dus wachten en wachten...
Gebeld naar eneco ja hoor het staat allemaal gepland en stedin komt andere slimme meters plaatsen.
Dus wachten en wachten en maar weer eens gebeld.
En ja nu Kreeg ik een nummer dat ik moest belllen en ja 7 dagen later had ik nieuwe meters.
Eneco gebeld dat de slimme meters geplaatst waren.
Binnen 2 weken zal de monteur een afspraak maken voor het plaatsen van Toon.
Ik heb Toon aangevraagd in het voorjaar 2013 ik dacht februari.
Ik wacht dus af......

Kortom een eindeloze procedure......😕

Inmiddels Alles geplaatst naar tevredenheid.
Nadat stedin was geweest duurde het nog 2,5 week en toen is Toon geplaatst.
Samengevat : BEL zelf naar stedin en zorg dat er een afspraak gemaakt kan worden voor slimme meters.
Bel daarna gelijk Eneco om een afspraak voor het plaatsen van Toon.
Je moet er zelf achteraan (wat niet zou moeten)

😮
Ach ik redeneer altijd als bedrijven van elkaar afhankelijk zijn, kan je als klant beter zelf ook actief de zaak volgen/regelen. Met passief blijven en achterover leunen loop je altijd de kans op misverstanden/achterstanden. 
Bedrijven zijn er vaak niet op ingericht om bv een reminder te sturen naar de volgende als de eigen klus geklaard is. 
Reputatie 3
Badge +2

Bedrijven zijn er vaak niet op ingericht om bv een reminder te sturen naar de volgende als de eigen klus geklaard is.

En dat is anno 2013 heel triest. Bedrijven die werken onder het motto "Ik heb mijn taaak gedaan, zoek het verder maar uit" zijn in deze tijden geen knip voor de neus waard.

ALs ik Eneco zou zijn (als opdrachtgever) zou ik hier heel sterk op sturen. Het gaat immers om de totale dienstketen- kwaliteit aan mijn klanten. I
Als Enecoklant zou ik ook zelf niet met Stedin moeten bellen. Ik heb nl een koopcontract met Eneco en niet met Stedin. Stedin is onderaannemer en is het probleem van mijn leverancier = Eneco.

Maar ondertussen zijn de tijden veranderd. Ik wacht nog steeds op Stedin, maar ben ondertussen in aanraking gekomen met een nieuw product van Nefit, de Nefit Easy.
(ik heb een Nefit ketel)
Deze geeft ook inzicht in verbruik (alleen gas) etc.etc. en maakt ook gebruik van een app op de smartphone.
En dat laatste is voor mij de meest belangirjke functionaliteit.
Door mijn werk zijn mijn vertrek en thuiskomst tijden nogal eens verschillend waardoor ik vaak laat thuis ben en mijn klokthermostaat dus al onnodig vanaf 16.30 bezig is met verwarmen. Door middels een app op afstand aan te geven dat ik later thuis kom kan ik deze cyclus onderbreken.
Daar zit voor mij denk ik de grootste winst op energie besparen (geen onnodige verwarming).

Nadeel van deze thermostaat is wel dat ie duurder is, maar de voordelen zijn dat ik daarmee niet meer vastzit aan Eneco, geen maandelijks abonnement moet nemen en hij oogt sjieker.
En het belangrijkste: Vandaag besteld, morgen in huis (;-) ).
En zelf te installeren !

Ik geef Stedin nog een weekje of 2. Dan heeft het wat mij betreft lang genoeg geduurd en ga ik voor de easy !
Ik wil graag, nog voor de echter herfst intreedt, beginnen met besparen ;-)

Peter
Precies dat doen gebruikers met een Toon en een App op de GSM.
Die laten uiteraard als ze op heeeel verschillende tijden werken, de Toon gewoon aangaan, asl ze weten dat ze ± 30 minuten later thuis zijn.
Kom je heerlijk in een verwarmd huis thuis; ik snap het probleem eigenlijk niet........................
En verder is Eneco uiteraard niet verantwoordelijk voor Stedin.
Onze regering heeft gekozen voor aparte bedrijven voor netbeheer en leverancie.
Ieder heeft z'n eigen zaken te regelen; kijk er is uiteraard op bepaald gebied, bv meterstanden; een koppeling maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Dus hier roepen: ik geeft Stedin enz enz; heeft dan ook m.i. geen enkele zin.
M.i. heeft Folkert danook in het begin van dit topic het e.e.a. juist samengevat.
Regel het met Stedin en sein ons daarna in.......................

En anders je gewoon niet verder ergeren en maak je keuze.
Wellicht dat je met een exacte koppeling via het eigenmerk veel meer tevreden bent.
Misschien dat het openterm protocol dan ook perfect werkt en hoe zou dat bij Toon zijn?
Weer een bron van ergenis, toch???????????
Reputatie 3
Badge +2
Precies. Je zegt het zelf al.
De Toon doet hetzelfde als de Easy. Alleen bij de Easy hoef ik geen abonnement te nemen en hoef ik ook geen 7 maanden te wachten !
Ik wil graag nog voor de herfst beginnen met besparen en ik zie mijn Toon op kort termijn niet verschijnen.
De absurde levertijd is het probleem. Meer niet.

De zin "En verder is Eneco uiteraard niet verantwoordelijk voor Stedin." ben ik niet met je eens. Ik heb een contract met Eneco, niet met Stedin.
Die meter is/wordt niet eens mijn eigendom !
Net als wanneer mijn Philips tv stuk is in garantietijd. Mijn leverancier is dan verantwoordelijk en moet voor mij de tv laten repareren.
Al zijn er veel winkels die je graag doorsturen naar de fabrikant. Ik verwijs dan altijd graag naar het consumentenrecht.

BTW: Met de niewe opentherm converter (van Nefit !) werkt de Toon nu ook prima met Nefit ketels.
Die converter heb ik, als Toon te lang duurt, dan wel over (hen die al in huis).
Maar Marktplaats is een goede weg om deze kwijt te raken.

Peter
Of je wil het niet begrijpen of je begrijpt het niet................
Het enige waar Eneco verantwoordelijk voor is is de leveracie van de energie voor 100% sinds 1 augustus 2013. En ze moeten nu ook de netwerkkosten voor Stedin in jouw geval innen en aan Stedin afdragen, maar dat staat hier verder buiten.
De meters waar we het hier over hebben zijn gewoon EIGENDOM van Stedin.

Zoals ik al eerder schreef deze scheiding is sinds 2012 door onze regering afgedwongen.
Jij hebt problemen met het tijdig verkrijgen van slimme meters, dus de einge die daar verantwoordelijk voor is en aanspreekbaar is je net-werkbeheerder.

Dus daar moet je met je boosheid zijn en als dat geregeld is dan pas komt Eneco voor je in beweging en op uitdrukkelijk verzoek van Folkert vroeg hij even te bellen als het zover is.

Daarna kan je een keuze maken voor Toon of je eigen weg kiezen.............................
Nogmaals roepen in heb een contract met Eneco heeft in de fase waar de netbeheerder verantwoordelijk is; geen enkele zin.
Reputatie 3
Badge +2
Raar.
Waarom besteld Eneco dan voor mij nieuwe meters zonder mijn tussenkomst ?
Daarmee nemen ze een verantwoording op zich.
En het blijft simpel ketendenken hoor, voor mij. Ik ben en blijf een gezamenlijke klant.

Maar discussie closed. Beetje offtopic zo langzamerhand.
Bedankt in ieder geval !

Peter
Dat is helemaal niet raar.
Eneco verzorgt namens jou de aanvraag voor de slimme meters; gewoon een service; niet meer en niet minder.
Vervolgens ligt de bal bij de netwerkbeheerder, waar ook zij geen enkele invloed op hebben.
Ze kunnen hoogstens namens jou proberen wat druk uit te oefenen, maar daar blijft het dan ook bij.
Daar hebben we hier op het forum al genoeg over gelezen en gepraat.

Graag gedaan!
M.i. ook discussie closed; hoewel het nog steeds on-topic is; we hebben het tenslotte over de meter in dit topic, toch...............
Het hele netwerk-probleem steekt meermalen hier "z'n kop" op.
Reputatie 7
Badge +6
@pvkan

We hebben terugkoppeling gehad van je netbeheerder dat ze je gegevens in goede orde hebben ontvangen. Zij zullen op korte termijn contact met je opnemen. Ik heb je tevens het telefoonnummer van de plannings afdeling naar je gestuurd per pb, zodat je er ook voor kan kiezen om zelf een afspraak in te plannen met hen op een moment waarop het je goed uitkomt.
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Folkert,

Bedankt voor je hulp. Ik ga morgen gelijk proberen contact op te nemen.

Peter
Kijk nou zijn we op de goede weg, zoals ik al schreef hoe het zou lopen.
Met eigen iniatief en een beetje "smeren" hier en daar weet je straks de plaatsingsdatum en voor je het weet hangt Toon aan de muur...............
Reputatie 3
Badge +2
Is het trouwens handig om de afspraak voor Toon alvast af te spreken zodra de installatiedatum van de slimme meter bekend is of beter wachten met een afspraak maken totdat de Imtech monteur zijn werk heeft gedaan ?
Peter
In mijn optiek is het slim en handig om inderdaad te wachten.
Zodra de slimme meter hangt, moet ie ook nog z'n werk doen; dus dient geactiveerd te worden.
Dan zou ik meteen contact met Folkert opnemen om een planning voor Toon te maken.

Overigens lees ik hier vaak dat de activering ook z'n maximaal 14 dagen duurt.
Reputatie 3
Badge +2
Vanmorgen zijn de slimme meters geplaatst.
Daarbij is ook gelijk de gasmeter vervangen, dus slimmer kan mijn meterkast niet worden ;-)
Gelijk contact opgenomen met Eneco. Zij hebben de opdracht geplaatst, maar moeten nu
wachten op een bevestiging alvorens een afspraak voor montage van Toon gemaakt kan worden.

Ik ben benieuwd.

Peter