Vraag over termijnbedrag Toon | Eneco Community
beantwoord

Vraag over termijnbedrag Toon

• 25 april 2019
  • 5 reacties
  • 225 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Hallo,

Ik heb op dit forum veel topics voorbij zien komen met de wens om nieuwe verbruiksdata en/of termijnbedragen te pushen naar de toon thermostaat. Dit om een goed inzicht te krijgen in het verbruik in relatie met het termijnbedrag.

Ik heb veel geleerd van dit topic: (https://forum.eneco.nl/inzicht-besparen-163/hanteert-toon-het-juiste-termijnbedrag-18096) Maar ik zou graag eens willen checken of ik de basis is achter deze werkwijze begrijp.

Ik begrijp de volgende dingen;

• Toon rekent puur de € per kWh en € per m3 prijs zoals afgesproken in het contract.
Deze zijn opgebouwd uit de volgende dingen en is samen het contract bedrag.

1. Leveringskosten
  2. belasting
  3. Opslag duurzame energie (belasting)
  • Toon houdt geen rekening met de netbeheer kosten, de energiekorting voor particulieren, het vastrecht op zowel gas en stroom en de eventuele abonnement kosten op toon etc.
Nu verwacht ik als ik kijk hoe de jaarnota is opgebouwd het volgende:

Wanneer de moderators het aangepaste termijnbedrag zien trekken ze hier de netbeheer kosten, de vastrecht kosten en abonnement kosten vanaf, ze verrekenen de energie korting en houden een "jaarbudget over".

Dit jaarbudget wordt verdeeld over de maanden met de Eneco rekenmodellen voor temperatuur en seizoenen. Per maand heb je dus een X hoeveelheid kWh en m3 te besteden om quitte te spelen. Alles erboven betekend bijbetalen en alles eronder betekend teruggave.

Dit zou dus betekenen dat wanneer je alle maandstatussen op de toon thermostaat optelt je direct ziet hoeveel je aan het eind op de jaarrekening terug krijgt (of moet betalen).

Kan een moderator en/of forum gebruiker die hier bekend mee zijn of haar kennis hierover delen? Want ik heb aan de telefoon hier wel eens vragen over gesteld uit nieuwsgierigheid maar ik kreeg nooit een eenduidig antwoord (sommige spraken elkaar zelfs tegen).

Ik hoor graag van jullie!
icon

Beste antwoord door ChantalS 25 april 2019, 17:13

Hi @Eneco_gebruiker

Wat goed dat je om verduidelijking vraagt. Hieronder heb ik de kosten voor je op een rijtje gezet.

Berekening Toon :
  • Ingeschat jaarverbruik in kWh en M3.
  • Het ingeschat jaarverbruik vermenigvuldigen we met de tarieven zoals afgesproken in je contract.
  • Dit bedrag in euro's verdelen we over de maanden. Rekeninghoudend met de seizoenen.

Toon gaat dus uit van het variabele deel van je termijnbedrag. Je kan dus van Toon uitgaan als je wilt weten of je eventueel moet bijbetalen. Tenzij je een storing hebt gehad of er een aanpassing is geweest door de overheid of netbeheerder. Ook een aanpassing van je termijnbedrag via Mijn Eneco heeft invloed. Je dient een aanpassing altijd door te geven aan een Eneco medewerker. Er kunnen geen rechten worden ontleent aan de berekening in Toon. De meters zijn altijd leidend.

Groeten Chantal
Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
@Eneco_gebruiker

Fijn dat het zo duidelijk is. Het termijnbedrag en het ingeschatte jaarverbruik zijn aangepast en naar Toon verzonden. Dit is binnen 24 uur zichtbaar op Toon.

Groeten Chantal
Reputatie 2
Badge +2
@ChantalS Bedankt voor de informatie.

Ik denk dat ik het nu begrijp.

Ik zou dan graag vragen of jullie het nieuwste contract (vanaf 11 april 2019) met het gewijzigde maandbedrag (160 euro) opnieuw willen berekenen en opsturen naar de toon thermostaat.

Volgens eneco was 145 goed, maar wij nemen graag een ruimere marge.

Mvg,
Reputatie 6
Badge +1
@Eneco_gebruiker

Als je door een Eneco medewerker het termijnbedrag laat verhogen of verlagen zorgen we dat het ingeschat jaarverbruik aanpast wordt. Zo houdt Toon rekening met de verhoging of verlaging van het termijnbedrag. Bij het aanpassen van je termijnbedrag via Mijn Eneco wordt het jaarverbruik niet aangepast. Dan wordt alleen het bedrag in euro's aangepast.

Groeten Chantal
Reputatie 2
Badge +2
Hallo @ChantalS ,

Bedankt voor je reactie!

Dit klinkt allemaal logisch en ik snap dat er puur gekeken wordt naar het variabele deel.

Maar als ik nu een voorbeeld erbij haal. Eneco heeft op basis van afgelopen jaar een termijn bedrag voor 2019 bepaald van 145 euro per maand. Nu wil ik hier een marge op houden dus stel ik het termijn bedrag in op 160 euro per maand. Als ik dit door Eneco laat pushen naar de toon thermostaat ben ik benieuwd wat er gebeurd.

Als ik precies verbruik wat Eneco heeft ingeschat voor aankomend jaar, en er veranderd helemaal niets aan beheerkosten, vastrecht, abonnementen en belasting. Zou ik dan elke maand terug zien dat ik 15 euro minder heb verbruikt dan voorspelt?

Of geldt die marge niet over het variabele deel en zou je dit hierdoor niet terug zien op de toon? Maar enkel op de jaarnota.

Ik hoor graag van je!
Mvg,
Reputatie 6
Badge +1
Hi @Eneco_gebruiker

Wat goed dat je om verduidelijking vraagt. Hieronder heb ik de kosten voor je op een rijtje gezet.

Berekening Toon :
  • Ingeschat jaarverbruik in kWh en M3.
  • Het ingeschat jaarverbruik vermenigvuldigen we met de tarieven zoals afgesproken in je contract.
  • Dit bedrag in euro's verdelen we over de maanden. Rekeninghoudend met de seizoenen.

Toon gaat dus uit van het variabele deel van je termijnbedrag. Je kan dus van Toon uitgaan als je wilt weten of je eventueel moet bijbetalen. Tenzij je een storing hebt gehad of er een aanpassing is geweest door de overheid of netbeheerder. Ook een aanpassing van je termijnbedrag via Mijn Eneco heeft invloed. Je dient een aanpassing altijd door te geven aan een Eneco medewerker. Er kunnen geen rechten worden ontleent aan de berekening in Toon. De meters zijn altijd leidend.

Groeten Chantal

Reageer