Vloerverwarming beneden, radiatoren boven worden niet warm. | Eneco Community
beantwoord

Vloerverwarming beneden, radiatoren boven worden niet warm.

• 6 november 2013
  • 36 reacties
  • 36363 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

36 Reacties

Reputatie 2
Badge
Dag Sander,

Ik heb ervoor gekozen het advies van de installateur op te volgen, en ik moet zeggen dat het perfect werkt inmiddels. De installateur heeft dus onder de CV-ketel de leidingen gesplitst en van kleppen voorzien. Hierdoor ontstaan er als het ware twee verwarmingssystemen naast elkaar: de vloerverwarming beneden, die door Toon wordt geregeld, en de radiatorverwarming op de andere verdiepingen, die door een draadloze Honeywell Chronotherm termostaat wordt geregeld. Beide thermostaten kunnen dus apart van elkaar, maar ook gelijktijdig via de kleppen de ketel bedienen, en het werkt zonder problemen.

Waarschijnlijk ten overvloede: Toon meet uiteraard wel het totale gasverbruik van de hele woning. 

Ik kan je dus zeker adviseren voor een dergelijke oplossing te kiezen. Weliswaar kost het je eenmalig een paar honderd euro, maar je krijgt er wel veel gemak en comfort voor terug!

Groeten,

Jeroen 
Hi Jeroen, 

Thnx! precies wat ik horen wilde... Ik zat al op de site van Honeywell te kijken. Uitstekende oplossingen voor onze situatie, maar was bang dat dat ten koste van het gebruik van Toon zou gaan. Ik ga met mijn installateur (=broer :)) het daar maar even over hebben...

Bedankt voor de snelle reactie!

Sander
Reputatie 2
Badge
Hi Jeroen,

Thnx! precies wat ik horen wilde... Ik zat al op de site van Honeywell te kijken. Uitstekende oplossingen voor onze situatie, maar was bang dat dat ten koste van het gebruik van Toon zou gaan. Ik ga met mijn installateur (=broer :)) het daar maar even over hebben...

Bedankt voor de snelle reactie!

Sander

Okee, let er even op dat je de juiste versie van de Honeywell aanschaft: je moet kiezen voor het aan/uit-model. Die kan de klep aansturen. Voor de twee zonekleppen (elektrisch gestuurd) heb ik € 185,- per stuk betaald. Mijn installateur heeft ook een bypass ventiel aangebracht. Volgens hem was dat erg belangrijk, maar ongetwijfeld heeft je broer daar ook wel verstand van... :D 

Succes ermee!  
Hij zal daar ongetwijfeld iets mee kunnen, maar het komt wel goed over als ik er ook een beetje over kan meebabbelen... ;)

Daarom voor de goed orde:
  • het aan/uit model vanwege onze Nefit ketel i.c.m. met Toon, of alleen maar noodzakelijk vanwege de aansturing van deze 2 zonekleppen?
  • heb je zo'n Honeywell HCE20/80 vloerverwarmingsregelaarunit of "alleen maar" zo'n zoneregelklep als deze: https://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/zoneregeling/zoneregelingYYC/YVC8615.html
  • Werk je dan ook met de bestaande thermostaatkranen op de radiatoren boven, of moest je deze ook vervangen?
  • € 185,00 per klep is voor mijn gevoel een koopje om van dit lastige probleem af te kunnen komen
Bedankt, ik kom terug met het resultaat, ook voor de mede lotgenoten zoekend op dit forum. To be continued...
Reputatie 2
Badge
Hier mijn antwoorden:
  • het aan/uit model vanwege onze Nefit ketel i.c.m. met Toon, of alleen maar noodzakelijk vanwege de aansturing van deze 2 zonekleppen?
>> vanwege de aansturing van de klep
>> ik heb alleen zo'n zoneregelklep, en dat volstaat prima
  • Werk je dan ook met de bestaande thermostaatkranen op de radiatoren boven, of moest je deze ook vervangen?
>> de bestaande thermostaatkranen op de radiatoren kun je gewoon blijven gebruiken
Duidelijk, bedankt!!
Reputatie 2
Badge
Dag Sander,

Ik heb ervoor gekozen het advies van de installateur op te volgen, en ik moet zeggen dat het perfect werkt inmiddels. De installateur heeft dus onder de CV-ketel de leidingen gesplitst en van kleppen voorzien. Hierdoor ontstaan er als het ware twee verwarmingssystemen naast elkaar: de vloerverwarming beneden, die door Toon wordt geregeld, en de radiatorverwarming op de andere verdiepingen, die door een draadloze Honeywell Chronotherm termostaat wordt geregeld. Beide thermostaten kunnen dus apart van elkaar, maar ook gelijktijdig via de kleppen de ketel bedienen, en het werkt zonder problemen.

Waarschijnlijk ten overvloede: Toon meet uiteraard wel het totale gasverbruik van de hele woning. 

Ik kan je dus zeker adviseren voor een dergelijke oplossing te kiezen. Weliswaar kost het je eenmalig een paar honderd euro, maar je krijgt er wel veel gemak en comfort voor terug!

Groeten,

Jeroen 

Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is. We hebben er zelf voor gekozen om geen TOON in huis te hebben, omdat een vaste thermostaat voor ons onhandig is. We hebben een tegelkachel in de woonkamer staan, daar hoeft de verwarming dus bijna niet aan te gaan. Wel in enkele andere ruimtes in huis. Door middel van een draadloze thermostaat (ook een Honeywell Chronotherm) hebben wij dit opgelost.
Off topic: door gebruik van de tegelkachel is ons gasverbruik ruim gehalveerd 😉
Een tegelkachel? Weer wat geleerd, zal eens gaan Google-en. Als ik toch een nieuwe ketel wil gaan aanschaffen... 😃
Reputatie 2
Badge
Een behoorlijke informatieve site is deze: http://www.warminnederland.nl/

Zelf heb ik onze tegelkachel gekocht bij http://www.accukachel.nl/
Even een schop nu de koude wintermaanden weer beginnen.

Zelf heb ik ook vloerverwarming liggen en boven wordt het bij mij bijna niet warm (studeerkamer/douche).

Ik zit nog steeds te wachten of Eneco met een oplossing zal komen. En als ze wel met een oplossing komen, neem dan ook de mensen met vloerverwarming mee voor zone regeling.

Kan iemand antwoord geven of Eneco zoiets nog in de planning heeft?
Reputatie 3
Badge
@gerwin

Een paar maanden later...

Je kunt ook het probleem van "beneden vloerverwarming en boven wordt het niet warm" oplossen door in de kamers waar je het warm wilt hebben elektrische verwarming aan te brengen. Dan doe je alleen de elektrische verwarming aan wanneer je er bent. Het kan met een elek. verwarming of een elektrisch kacheltje.