Vloerverwarming beneden, radiatoren boven worden niet warm. | Eneco Community
beantwoord

Vloerverwarming beneden, radiatoren boven worden niet warm.

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 156 reacties
Misschien kan iemand mij helpen met een probleem. Dit is mijn eerste stookseizoen in mijn nieuwe woning, en ik loop nu ergens tegenaan. 

Op de benedenverdieping ligt vloerverwarming. In de woonkamer hangt Toon, en aangezien ik een Nefit-ketel heb waarvoor tot voor kort geen OpenTherm-converter beschikbaar was, is hij aangesloten via Aan/Uit. In de rest van de woning (bovenverdieping, zolder en kelders) hangen radiatoren. 

Nu het probleem: ik heb Toon zo ingesteld dat hij rond 17:30 op Comfort gaat. Dan is het in de woonkamer 21 graden. Maar doordat er vloerverwarming ligt en de woning goed geïsoleerd is, hoeft de ketel de rest van de avond niet of nauwelijks meer te stoken om de kamer op temperatuur te houden. Klinkt mooi, maar het gevolg is dat ik de kamers boven daardoor  niet kan verwarmen. Al zet ik de radiatoren helemaal open, ze worden niet echt warm, doordat de ketel dan uit staat door Toon.

Mijn vraag is: hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Zou het probleem zijn opgelost door Toon alsnog modulerend aan te sluiten? Ik heb al gezocht in dit forum, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden...
icon

Beste antwoord door Jeroen76 7 november 2013, 21:52

Beste Willem en Ton, dank jullie wel voor jullie reacties. Ik begrijp nu dat modulerend aansluiten geen oplossing is, en dat dit ook niet iets is wat ik via Toon kan oplossen. Ik heb inmiddels op internet gezocht, en het lijkt er inderdaad op dat ik voor de andere verdiepingen een aparte regeling moet laten realiseren, en Toon alleen de vloerverwarming op de benedenverdieping laten regelen. Ik ga eens een installateur benaderen. Als het definitief is opgelost, zal ik hier nog posten voor welke oplossing is gekozen. Dan hebben andere lezers er in de toekomst hopelijk ook nog wat aan.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

36 Reacties

Je geeft niet aan welke instelling je gebruikt voor de verwarming in Toon.
Reputatie 2
Badge
Beste Ton, mijn Toon is ingesteld op vloerverwarming. Is dat wat je bedoelt?
Dan heb je de juiste keuze gemaakt.
Eigenlijk zou je de vloer met kouder water moet verwarmen, zodat de vloer er langer overdoet om de vloer te verwarmen, zodat Toon de CV langer laat stoken.
Dan krijgen de radiatoren uiteindelijk ook voldoende warm water.
Maar het blijft een moeilijk probleem; vergelijk het maar met een openhaard in de huiskamer waar Toon hangt.
Ik zou mijn verwarming professioneel laten inregelen!
Reputatie 2
Badge
Dat kan ik natuurlijk proberen, maar zou het modulerend aansluiten geen oplossing kunnen zijn? Mijn gedachte was: ik lees op internet dat de ketel het water bij moduleren altijd op een bepaalde temperatuur houdt. Misschien worden de radiatoren dan wel warm..? Ik heb er zelf geen verstand van hoor... Het was maar een idee.
Reputatie 3
Badge +1
Dit is een probleem wat meer mensen treft denk ik, ook mij, al heb ik hier minder last van.
Wil je dit echt oplossen dan heeft honeywell een zone-regeling in zijn assortiment zitten om eventueel die ruimten die je op de juiste temperatuur wil houden apart aan te sturen via de CV ketel.
Of TOON hier ook mee overweg kan betwijfel ik, maar dat kan een moderator je beter vertellen.

De realisatie is vaak geeneens zo moeilijk. Qua prijzen weet ik het niet precies, dit is natuurlijk afhankelijk va het aantal ruimtes.Goedkoop is het zeker niet.
Daarbij gaat je CV ketel aan voor elke ruimte die je apaart op temperatuur wil houden.
Dat kan ik natuurlijk proberen, maar zou het modulerend aansluiten geen oplossing kunnen zijn? Mijn gedachte was: ik lees op internet dat de ketel het water bij moduleren altijd op een bepaalde temperatuur houdt. Misschien worden de radiatoren dan wel warm..? Ik heb er zelf geen verstand van hoor... Het was maar een idee.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat de pomp wat extra lang blijft draaien, zodat de radiatoren ook warme voeding krijgen, maar als het via de vloerverwarming warm genoeg is, slaat Toon echt de verwarming uit of het nu A/U of modulerend is.
Reputatie 2
Badge
Beste Willem en Ton, dank jullie wel voor jullie reacties. Ik begrijp nu dat modulerend aansluiten geen oplossing is, en dat dit ook niet iets is wat ik via Toon kan oplossen. Ik heb inmiddels op internet gezocht, en het lijkt er inderdaad op dat ik voor de andere verdiepingen een aparte regeling moet laten realiseren, en Toon alleen de vloerverwarming op de benedenverdieping laten regelen. Ik ga eens een installateur benaderen. Als het definitief is opgelost, zal ik hier nog posten voor welke oplossing is gekozen. Dan hebben andere lezers er in de toekomst hopelijk ook nog wat aan.
Hoi Jeroen,

Een goede beslissing, zoals ik al adviseerde.
Ik ben nieuwsgierig als je een afdoende oplossing hebt.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Jeroen76,

Afhankelijk welke keuze je maakt, informeer goed bij je installateur of Toon in dat systeem past!
Ga hier in ieder geval niet zonder meer vanuit.

succces met je eventuele beslissing, en ook ik ben benieuwd.
Reputatie 2
Badge
Inmiddels overleg gehad met de installateur. Hij adviseerde mij allereerst om de temperatuurkraan van de vloerverwarming wat verder dicht te draaien. In theorie zou het dan langer duren om de ruimtes met vloerverwarming op te warmen, waardoor de ketel langer aan zou blijven. Dat zou de simpelste ingreep zijn en ook niets kosten. Dat heb ik geprobeerd, maar heeft eigenlijk geen effect. De benedenverdieping blijft nog steeds de hele avond op temperatuur, waardoor ik boven niet kan stoken.

Nu adviseert hij het leidingwerk onder de CV-ketel te splitsen en met twee kleppen te gaan werken. De ene klep is dan voor de vloerverwarming beneden en zou door Toon aangestuurd moeten worden, en de andere klep via een tweede (draadloze) thermostaat op de bovenverdieping. Hiermee zouden de beide thermostaten de ketel samen of elk afzonderlijk kunnen aansturen. 

Probleem is alleen dat de installateur niet zeker weet of Toon hiervoor geschikt is. Kan een van jullie of misschien een moderator mij dat vertellen? Het zou namelijk ongeveer € 750,- gaan kosten om zo'n systeem aan te leggen, en dan wil ik natuurlijk wel vantevoren zeker weten dat Toon hiermee werkt.

Ik hoor het graag als iemand het weet!
Ik weet vrijwel zeker dat Toon daar niet mee om kan gaan. 
Dit raakt geheid van de leg. Uiteraard kan Toon via de adapter wel het verbruik verwerken. 
Reputatie 2
Badge
Dat was snel, Ton! Maar waarom denk je dat het niet gaat werken? Want als het niet werkt, heb ik wel een erg groot probleem. Dan moet ik dus kiezen tussen of mijn geliefde Toon niet meer kunnen gebruiken, of met een koude bovenverdieping blijven zitten... Dat is allebei niet aanlokkelijk. 
Hoi Jeroen,

Ja ik vaak heel snel.
Ik benader het enigzins technisch en ik zie Toon die apart kleppen niet bedienen; Toon die wil via de aansluiting op de printplaat via het vastgelegde OpenTherm protocol jouw CV bedienen.
Dus ik zie wel wat beren op de weg!
Reputatie 2
Badge
Fijn dat er zo wordt meegedacht op dit forum. Maar ik heb Toon niet via OpenTherm aangesloten, maar via aan/uit (ik heb namelijk een Nefit ketel). Kan het dan wel, denk je?
Jazeker Jeroen, meedenken zijn we hier goed in en oplossingen aanbieden ook.
Dat doen we graag en als men het leuk vindt, worden we nog blijer!

Ja als Toon puur als een schakelaar wordt ingesteld, zou het kunnen denk ik.
Als die 2 thermostaten bij de aansluiting van die kleppen, elkaar maar niet kunnen beinvloeden.

Ik zou wel meteen beginnen om je verbruik los van Toon goed te monitoren, om te kijken hoe het verloop van je verbuik gaat lopen.
Want ik vermoed dat je CV wel meer gaat stoken, om 2 verdiepingen apart te kunnen regelen.
Als je daarmee rekening houdt is het uiteraard goed, want comfort heeft nou eenmaal z'n prijs, ja toch............
En schrikken bij de jaarnota is niet leuk.................
Reputatie 2
Badge
Zeker wordt jullie hulp gewaardeerd! 

Als ls het goed is, beïnvloeden de thermostaten elkaar niet. Ik heb begrepen dat Toon dan de klep moet bedienen van de leiding die naar de vloerverdeler gaat, en dat een sensor op die klep de ketel aanstuurt als de klep open staat. De thermostaat boven bedient dan de klep van de leiding die naar de bovenverdieping gaat, en ook op die klep zou dan een sensor komen die de ketel bedient. Op die manier kunnen de twee verwarmingssystemen los van elkaar of tegelijkertijd werken, volgens de installateur. 

Maar wat bedoel je met het monitoren van het verbruik los van Toon? De adapter meet toch het totale gasverbruik en Toon laat dat toch zien? Of bedoel je dat ik op moet letten dat ik ook op de bovenverdieping zuinig stook? 
Ik bedoel met monitoren het ook handmatig de standen bijhouden. 
Toon doet dat ook maar ik durf er nu nog niet 100% op te vertouwen en ik houd de energiestanden zelf ook nog even bij. 
Badge
Ik heb beneden in de huiskamer en de muziekkkamer vloerverwarming ca 40 m2.
Op zolder hangt een 20 kW modulerende Nefit ketel met modulerende Nefit thermostaat , (delen zijn van mijn hand). de vloerverwarming is een secundair cirquit met wamte wissellaar waarvan de de thermostaat is ingeregeld op 50 C.
De warmte wisselaar van de vloerverwarming heeft een vermogen van 10 kW.
De Nefit ketel slaat af bij ca. 90 c.
Dat betekend dat zodra het huis fors opgewarmd moet worden de radiatoren warm worden, bij iets bijstoken wordt allen de vloer warm.
Gewoonlijk gaat dat zo geleidelijk dat ik allen ziet dat onze  {b]poes op het warmste plekje van de plavuizenvloer gaat slapen.
Natuurlik draait ea op de extra kostelijke Nefit modulerende thermostaat.

Hou gewoon de de modulerend thermostaat  van de ketelfabrikant aan!
Reputatie 3
Badge +1
@ Jeroen76

Als je aan/uit schakelt is dit zeker mogelijk, je zal dan je Toon kunnen blijven gebruiken.
Of Toon kan omgaan met de draadloze aansturing van de zonekleppen betwijfel ik, ga er maar niet vanuit.
Wel kan het met bedrade thermostaten.(en Toon is bedraad!)
Je kan Toon dan bedraad laten en de zoneklep aansturen van de begane grond, en eventueel een tweede of derde zoneklep draadloos aansturen met een thermostaat die daar geschikt voor is.
Kijk even HIER voor het principe.
Badge
@ Jeroen76

Als je aan/uit schakelt is dit zeker mogelijk, je zal dan je Toon kunnen blijven gebruiken.

DUH
Als die troep aan en uit schakelt, dat is zo 80tiger jaren.
MODULEREN IS COMFORT
Ga anders maar in een berevel voor de open haard zitten.
Reputatie 2
Badge
Willem, dank je wel. Ik zal je input aan de installateur doorgeven. 

@Jan: dit soort opmerkingen draagt niet bij aan een zinvolle oplossing. Wil je dergelijk commentaar en de schreeuwerige hoofdletters achterwege laten? Alvast bedankt. 
Badge
@Jan: dit soort opmerkingen draagt niet bij aan een zinvolle oplossing. Wil je dergelijk commentaar en de schreeuwerige hoofdletters achterwege laten? Alvast bedankt. 
NEE, dus nus niet.
Reputatie 7
Badge +7
gewoon raporteren rechts naast het bericht , op het vlaggetje.
dan maakt Eneco er voor deze toch vertrekkende klant wel een einde aan.
Reputatie 7
Badge +6
@jandebehanger

De reacties die je nu geplaatst hebt zijn niet relevant en voegen niets toe aan het topic. Ik wil je vragen on topic te blijven en het gebruik van vetgedrukte letters te beperken
Hoi Jeroen (en andere forumleden),

SInds een dikke maand heb ik ook Toon, A/U geschakeld aan een oude Nefit ketel. Alles is identiek aan jouw situatie, dus ook de problemen. Hoe gaat het nu? Ik sta op het punt mijn ketel te vernieuwen en kan dus wel wat input gebruiken...

Bedankt,

Sander

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen