Verbruiksdata kwijt bij schermwisseling | Eneco Community
vraag

Verbruiksdata kwijt bij schermwisseling

• 19 september 2018
  • 14 reacties
  • 711 Bekeken

Afgelopen zaterdag een nieuwe Toon gekregen - de oude was er na 5 jaar mee gestopt. Vandaag bij de klantenservice te horen gekregen dat ik alle data van de afgelopen 5 jaar kwijt ben. Het kan niet geupload of overgezet worden... kan dit kloppen? Zijn er anderen met een vergelijkbare ervaring?

Vindt dit erg vervelend...

14 Reacties

Helaas dat is de realiteit. Je bent door de klantenservice goed geïnformeerd.
Een backup methode is er niet.

Je moet dus weer van vorenaf aan beginnen.

De data van je Toon kan je tegenwoordig wel uploaden; dit ivm de AVG (privacy wetgeving) maar overzetten is er niet bij.
Je kan de data slechts “inzien”
Wat bedoel je met "je kan de data slechts 'inzien'"
Wat bedoel je met "je kan de data slechts 'inzien'"

Ik bedoel de data die je kan uploaden.
Dus van je Toon®️ afhalen en op de PC “bekijken”, puur om aan de wet AVG te voldoen.
Reputatie 4
Badge
Helaas dat is de realiteit. Je bent door de klantenservice goed geïnformeerd.
Een backup methode is er niet.

Je moet dus weer van vorenaf aan beginnen.

De data van je Toon kan je tegenwoordig wel uploaden; dit ivm de AVG (privacy wetgeving) maar overzetten is er niet bij.
Je kan de data slechts “inzien”

Heet het niet "downloaden" aangezien je het van de Toon afhaalt?

Volgens mij heeft Quby de functie op te uploaden wel getest maar uiteindelijk besloten om het niet "live" te zetten. Is natuurlijk jammer dat ze het er toch niet in hebben gestopt. Dan had de monteur die hem omwisselt meteen de data kunnen overzetten.
Quby heeft slechts met spoed voldaan aan de AVG!
Vandaar dat het precies 1 dag later na ingangsdatum AVG) mogelijk was en nu nog steeds.
Dat dit wellicht wordt uitgebreid naar een echte backup is nu nog toekomstmuziek!
Reputatie 6
Badge +2
Quby heeft slechts met spoed voldaan aan de AVG!

Nou de toon voldoet echt nog niet 100% aan de AVG. De knop 'deelname aan onderzoek' of hoe die ook precies heet staat standaard aan (ook na fabrieksinstellingen) en dat hoort echt standaard uit te staan. Eneco wijst nu naar hun algemene voorwaarden waarbij staat dat je toestemming geeft voor data-vergadering (zodat Quby precies weet hoeveel toons er zijn, welke firmwares actief zijn en ze gebruiken het ook voor hun energie advies) maar ook dat mag niet. Je moet kunnen genieten van je abonnement zonder akkoord te gaan met deze data-vergadering.

Sterker nog, Quby ontvangt van elke Toon met abonnement alle user interacties met de Toon. Dus Quby weet precies wanneer jij op de Toon tikt en wat je dan doet. En verzonden vanaf jouw Toon met jouw IP adres. En dat is, voor zover ik nu kan inzien, niet uit te zetten als je een abonnement hebt. Foei.

De nieuwe Toon2 heeft ook een lichtsensor en die weet dus precies hoe donker het is in je huis en een microfoon die weet dat je in huis bent. Hij kan niet 'meeluisteren' zoals bijv een google home maar onderscheidt dus wel het stil zijn in een woning met er is iemand aanwezig. Dit willen ze gebruiken voor nog slimmere thermostaat instelingen e.d. maar heeft natuurlijk ook weer de nodige privacy gevoeligheden.
Reputatie 2
Badge +2
De microfoon lijkt mij handiger voor "Hey Toon, doe 's effe de verwarming aan joh!".
De microfoon lijkt mij handiger voor "Hey Toon, doe 's effe de verwarming aan joh!".

Dat is zeker waar!
Kijk maar eens bij YouTube er zijn nu al mogelijkheden.
Reputatie 2
Badge +2
Heb ik gezien, maar dat zijn naar mijn idee allemaal zijdelingse en dure oplossingen (iPhone, slimme speakers met Siri, of Alexa etc.). Het zou juist mooi zijn als Toon zijn eigen oortjes gebruikt zodat ik vanaf zolder kan roepen "Hey Toon, doe-het-licht-op-zol-der-AAAAAAAAAN!".
Klopt @roko
Helaas, maar nu is het nog niet mogelijk.
Overigens kan je ook voor het naar zolder gaan het licht via de schakelaar aan doen??
Reputatie 2
Badge +2
Hahaha idd, maar dat is natuurlijk veeeeel te simpel 😂
Hahaha idd, maar dat is natuurlijk veeeeel te simpel 😂

Je hebt helemaal gelijk!
Vandaar dat ik voor de meest gebruikte keren bij ons in de middenhal een sensor van Hue heb zitten, want soms is er wel genoeg licht en reageert het hallicht niet.
Dat is pas echt simpel en volautomatisch en comfortabel???
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb onlangs ook een sensor toegevoegd, dat is inderdaad een zeer mooie aanvulling die het allemaal nog eenvoudiger maakt, echt de kers op de taart. Superdingen!
En sterker nog van deze sensor, die ik al gebruik voor het buitenlicht, is nu ook een officiële buitenversie goed gekeurd door de Amerikaanse FCC, dus die verschijnt straks al op de markt.
Maar @roko nu weer ontopic en anders starten we gewoon een nieuw topic, toch?
Fijn weekend??

Reageer