Verbinding Toon meter adapter | Eneco Community

Verbinding Toon meter adapter

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 17 reacties
Regelmatig wordt om 0:200 uur de verbinding tussen Toon en de meter adaptor verbroken. Het betreft alleen de verbinding met de gassensor de sensor voor elektriciteit blijft gewoon aanwezig. Het is op te lossen door Toon te resetten, toets aan de onderzijde. Helaas wil Eneco niet reageren. Is dit probleem ook bij anderen bekend en hoe is dit opgelost?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

53 Reacties

Dan zou ik beginnen met een harde reset en de positie van de gassensor controleren.
Ik neem san dat je om 02:00 uur geen gas gebruikt of heb je ook voorverwarming tapwater aan staan?

De juiste positie is:

De beide sensoren zijn pas vernieuwd en middels een extra plakker 5*8 cm gefixeerd. De gassensor op de meter geeft een continu blauw licht af en de elektriciteitssensor geeft een groen knipperlicht op de meter adaptor en daar brandt geen licht bij de gassensor. Het resetten is meerdere malen gebeurd zowel voor Toon als de meter adaptor. De verbindingskwaliteit tussen Toon en adaptor bestaat uit 5 sterren. Het vernieuwen van de verbinding is binnen een seconde gebeurt. Er is ook geen alarm installatie op 868 MHz die het zWave protocol kan verstoren. Alleen een WiFi router op 2,4 GHz maar deze werkt continu en niet plotseling om 02:00 uur. Het vreemde is ook dat het soms goed blijft gaan.
Er vind geen voorverwarming van het tapwater plaats.
Je hebt het over resetten meerdere malen gebeurd.
Ik heb het over een harde reset.
Hoe voer je die uit?
Hoe weet je dat de gassensor goed zit? Heb je die zelf geplaatst?
Als ik de spanning gedurende een minuut van een apparaat afhaal noem ik dat een harde reset. Dat gebeurt bij Toon en bij de meter adaptor. Een softe reset zou met het reset knopje op het apparaat kunnen gebeuren. Dat bedoel ik dus niet. De gassensor is tot twee keer toe door een Eneco medewerker geplaatst en de laatste keer ook nog extra gefixeerd. Zelf heb ik ook de sensor verwijderd en gezien dat het centrum van de opening op het midden van het liter getal is aangebracht. Tijdens de gas verbruik uren valt de verbinding tussen Toon en de meter adaptor nooit uit. Allen tijdens de nacht als er geen gasverbruik is. Dan valt de verbinding uit en blijft uit totdat er de andere ochtend een harde reset wordt verricht.
Oké, zo noemen wij en Eneco ook een harde reset.
Dus de sensor zit op het meest rechtse getal?
Trouwens welke versie draait op je Toon? Welke firmware draait op de adapter?

De volgende stap zou zijn om de adapter uit Toon te verwijderen; hangt van je versie af, die ken ik dus niet.
Als je in het verwijderingsmenu geavanceerd tegen komt moet de adapter op die manier verwijderd worden.
Dan Toon een harde reset geven en daarna de adapter opnieuw koppelen.
Reputatie 7
Badge +6
@Fibo

Kun je de toegang klantenservice aanzetten dan laat ik de ontwikkelaars er naar kijken.
Inderdaad de sensor staat op het meeste rechtse getal en tussen deze getallen is een reflecterend deel aangebracht. De software versie is 3.1.22; Firmware ketelmodule 35; Firmware meteradapter 35/39.
Bij uw reactie staat Toon Versie 3.2.10 kan ik dan concluderen dat er bij mij een oude versie draait?
Vannacht is weer om 02:00 de verbinding tussen gassensor en Toon verbroken. Herstel van de verbinding was niet mogelijk via "Kwaliteit verbinding" verversen het zijn en blijven 5 sterren. Daarna een softe reset (knop onderzijde Toon) en daarna was de verbinding weer hersteld. Kan het te maken hebben met het uitlezen van Toon voor vergelijking van het dag verbruik? Ik wacht even uw reactie af voor ik met ontkoppelen en koppelen van de meter adapter begin.
Bericht voor Folkert: Toegang tot Toon op afstand staat aan.
Hoi Fibo,

Goed dat Folkert er nu even op afstand naar laat kijken.
Inderdaad versie 3.2.10 is net uit en die upgrade krijg je uiteraard ook automatisch; eventueel omdat je nu al contact hebt met Folkert, kent hij die update meteen toe.
Update: inmiddels heeft Folkert gemeld, dat de niet Toon Zon klanten, volgende week aan de beurt komen.

De firmware op de adapter is dus goed, die is zelfs ook geschikt voor slimme meters.
Ik zou na het onderzoek Eneco op afstand, toch de adapter verwijderen en opnieuw koppelen, want ik vertrouw die huidige koppeling niet!

Overigens kan en mag het ophalen van vergelijkingsdata geen invloed zijn op het gedrag van de adapter.
Reputatie 7
Badge +6
@Fibo

Bedankt, ik zie inderdaad gaten in je gasflow, elektra loopt wel goed door, ik heb dit aangekaart bij de software ontwikkelaars.
@Folkert

Ik wacht op de resultaten tot zolang blijf ik maar resetten.
Reputatie 7
Badge +6
Hi Fibo,

Ja kan nu de nieuwste update(3.2) binnenhalen, hiermee zou dit issue verholpen moeten zijn.
@Folkert

Ik wacht op de resultaten tot zolang blijf ik maar resetten.

Laat je nog even weten of de update nog verbetering gaf?
@Folkert

De update naar 3.2 is succesvol uitgevoerd. Bij deze bedankt voor uw reactie.
Een software matige oplossing voor een hardware probleem kan afdoende zijn. Ik zal dat de komende tijd ervaren en mijn bevindingen hier terug melden.
Na 5 dagen ervaring met de update kan ik het volgende melden:
2 dagen geen probleem;
2 dagen bekende onderbreking Toon en meteradapter;
1 dag geen doorgifte gasverbruik van andere Toon gebruikers.
De software update heeft met betrekking tot dit probleem geen verbetering gegeven.
Wat kan ik nog meer doen om het op te lossen?
Ik had al eerder geadviseerd om de adapter te verwijderen en opnieuw aan te melden.......
Ik lees verder geen reactie, dus dat heb je nog niet uitgeprobeerd?
Dit aanmelden en hardware resetten is bijna een dagelijks ritueel geworden en heeft geen bijdrage opgeleverd.
Prima dat dat een dagelijks ritueel is, maar geldt dat ook ten tijde van de nieuwste versie 3.2.10?

Er zijn op het forum al vele issues gemeld die na een extra harde reset NA de update 3.2.10 toch weer verbetering geven.
Reputatie 7
Badge +6
@Fibo

Bedankt voor de extra info, jammer dat de problemen teruggekeerd zijn, ik kaart dit wederom aan bij de software ontwikkelaars.
Na de update is het probleem gewoon gebleven en dus worden de rituelen zoals hardware reset Toon en adapter, vervolgens afmelden en aanmelden adapter weer voortgezet.
Nog een vraagje over de z-wave verbinding deze werkt toch op 863 MHz? Als dat zo is dan kan er geen 1/4 lamda antenne in de meter adapter worden geplaatst. Dan wordt er waarschijnlijk d.m.v. een verkortingsspoel op de printplaat een antenne geconstrueerd.
In hoeverre is de meter adapter gevoelig voor het WiFi signaal van de nabij gelegen router?
WiFi is 100 mW en z-wave 25 mW.
De zWave frequentie is 868,42; vandaar dat sommige alarminstallaties voor storing kunnen zorgen.
Geldt ook voor draadloze weerstations.

Op het forum hebben wij ervaring dat als de adapter in de lengte richting richting Toon wordt geplaatst dat een aanzienlijk sterker signaal oplevert, maar je meldde al eerder dat je 5 sterren had. Dus die tip gaf ik niet eerder!
Een nabij geleden router zou geen effect mogen hebben op het zWave signaal; het is dan wel sterker maar wel een geheel andere band.
Soms levert de slimme meter ook een storing op; immers via GPRS wordt 1 maal per dag de data opgehaald; misschien is dat bij jou wel rond 02:00 uur.............

http://www.energytracker.nl/nl/http-www-energeia-nl-news-php-id-54441

Nou heb jij geen slimme meter, maar de buren misschien wel en zitten de meterkasten naast elkaar? Onze eengezinswoningen zijn gespiegeld en bij ons is dat bv.

Dus wij adviseren soms even te spelen om de adapter en een andere plaats te kiezen in jouw geval dus ver van de slimme meter af en in de juiste lengte richting.
Reputatie 7
Badge +7
de wifi Frequentie is 2,4GHz

dus kan niets met de z-wave freq van doen hebben
CEPT* EN 300 220 (868.4 MHz, 869.85 MHz)

je kunt wel last hebben van draadloze telefoons / babyfoons / weerstations
die in het z-wave freq gebied actief zijn.

je was me voor Ton 🙂
Hoi Jan, zekers!
Maar de ouderwetse draadloze (af te luisteren ook), die zijn er volgens mij niet meer.
Het is nu allemaal DECT en dat is 1800 en hoger.

Vermoedelijk wel bekend maar dit zit allemaal in de buurt van zWave:

Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton ,
in de 800 mhz band zitten heel veel signalen van b.v.b weer stations
en die zouden wel degelijk op het zwakke z-wave signaal kunnen storen

wel vreemd dat het bij @Fibo steeds om 02.00 gebeurd.
schakelt je modem/router dan toevallig op eco stand op sommige dagen ? om die tijd.

en een hard reset bij de ketel module al geprobeerd ?
dus stekker er uit bij de Toon ketel module bij je cv en 30 sec later er weer in.
Hoi Jan,

Die weerstations had ik al geopperd en een harde reset heeft hij reeds vele malen gedaan!
Ik denk dat spelen met de adapter nu eerst geprobeerd moet worden.
Omdat het steeds om 02:00 gebeurt verdenk ik ook een Slimme meter van de buurman misschien?
Bij gespiegelde woningen zitten de meterkasten maar 0,50 centimeter van elkaar af; weliswaar met een dikke betonsysteemwand er tussen, maar toch......

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen