Veel negatieve berichten over TOON: Hoe komt dat? | Eneco Community

Veel negatieve berichten over TOON: Hoe komt dat?

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 233 reacties
Het valt mij op dat er zoveel negatieve berichten over TOON op dit forum zijn. Is het echt zo slecht met TOON gesteld of zijn TOON-gebruiker zulke kritische mensen? of hebben gebruikers te hoge verwachtingen van TOON? Ik heb zelf geen TOON, dus kan alleen maar gissen...

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

14 Reacties

Badge
Het valt mij op dat er zoveel negatieve berichten over TOON op dit forum zijn. Is het echt zo slecht met TOON gesteld of zijn TOON-gebruiker zulke kritische mensen? of hebben gebruikers te hoge verwachtingen van TOON? Ik heb zelf geen TOON, dus kan alleen maar gissen...

Het kan zijn dat er veel specifieke klagers zijn. Tot nu toe lees ik problemen over de speciale functies zoals de vergelijker, of de combinatie met zonnepanelen.

Echter voor het gros van de mensen werkt het prima. Tot nu toe ben ik heel tevreden met het systeem, hoewel ik ook wel nieuwschierig ben naar zonnepanelen wat dus niet wordt ondersteund. Bedienen op afstand werkt ook, hoewel ik meer informatie had verwacht te zien via de app. Daarin zie je huidig verbruik, maar niet het historisch verbruik.

Ik denk als je interesse hebt in Toon, het zelf eerst eens moet bekijken bij een vriend/buur/collega of het wat voor je is om te hoge verwachtingen te voorkomen.
Reputatie 6
Badge +1
Echt negatieve berichten over toon zie ik niet. Ik zie idd veel meer berichten over zaken die niet werken en bij een klein gedeelte nog nooit gewerkt heeft. Deze personen plaatsen iedere dag dezelfde strekking. Ik wil daar niet mee zeggen dat het niet logische is, maar zo lijken er veel negatieve berichten te zijn, wat eigenlijk maar een storing bij 1 bepaald persoon blijkt te zijn.

Daarbij is het natuurlijk zo dat je op een forum, vaak negatieve ipv positieve dingen leest.

Toon is op de markt gebracht, om inzicht te geven in je gas en stroom verbruik. Niet meer, niet minder! En dan kun je zeggen wat je wilt, in het meer en deel van de gevallen werkt deze functie.

Functies als thermostaat bediening-toon op afstand-vergelijker-weer en verkeer zijn neven functies om Toon nog aantrekkelijker te maken voor de doelgroep. En natuurlijk blijft toon in ontwikkeling. En bij ontwikkeling horen nu eenmaal storingen, want daar leert men van en kan alleen het produkt uiteindelijk beter worden.

Maar nogmaals.. Toon kwam op de markt om inzicht te geven en ook als vervanger voor je thermostaat. dat is de stam. nu zijn ze de spreekwoordelijke kerstboom aan het optuigen.
Reputatie 4
Badge +4
@JvP:

Ik ben het niet geheel met je eens, Jurgen. De verdere ontwikkeling van en de wijze van communiceren over Toon wordt door Eneco niet handig aangepakt, waardoor er negatieve publiciteit juist gaat ontstaan en kansen voor Eneco onbenut blijven.

Ik heb zelf de Toon gratis ontvangen bij een eenjarig contract dus hier geldt dat je "een gegeven paard niet in de bek mag kijken", maar de situatie voor "nieuwe klanten" is anders: of je zit vast aan een 4-jarig contract, of je moet 195 euro betalen en dan mag je ook wel het een en ander verwachten ( nog los van de abonnementskosten)!

Domotica zal de komende jaren in steeds meer huishoudens geïnstalleerd worden en er dus een keuze gemaakt zal worden voor een bepaald systeem/merk. Toon zou "het hart" van zo'n installatie kunnen zijn. Echter, door de trage wijze van ontwikkeling, testen en communicatie gaat Eneco de boot missen: er zijn inmiddels systemen op de markt die wel goed werken / veel functies bezitten, vaak zonder maandelijkse kosten en waarom zou je dan kiezen voor Toon?

Eneco zou mijn inziens twee belangrijke zaken moeten doen: de testgroep uitbreiden zodat deze representatief is (waardoor de kans op problemen bij nieuwe firmware ( zoals nu steeds het geval is) veel kleiner wordt) en de communicatie rondom nieuwe functies/ontwikkelingen transparant maken. Bovendien kun je hierdoor ook sneller nieuwe functies succesvol tot ontwikkeling brengen.

Eneco zou bijvoorbeeld een beta-versie kunnen aanbieden van de firmware ( met nieuwe functies). Als klant kun je dan zelf kiezen: de stabiele versie met "standaard functies" of de uitgebreidere versie met als risico dat het nog niet allemaal goed werkt. Er zijn op het forum genoeg "techneuten" die hieraan zouden willen meewerken. Nu test Eneco alleen/voornamelijk met eigen medewerkers : een veel te beperkte groep!

Zoals gezegd laat Eneco enorme kansen liggen met de huidige strategie rondom de Toon. Het is jammer dat het management dit niet inziet, want met een Toon met veel mogelijkheden heb je een goede "klantenbinder" in huis, wat bovendien ook nog eens 3,50 euro per klant per maand oplevert!

ppj
@JvP:

Ik ben het niet geheel met je eens, Jurgen. De verdere ontwikkeling van en de wijze van communiceren over Toon wordt door Eneco niet handig aangepakt, waardoor er negatieve publiciteit juist gaat ontstaan en kansen voor Eneco onbenut blijven.

Ik heb zelf de Toon gratis ontvangen bij een eenjarig contract dus hier geldt dat je "een gegeven paard niet in de bek mag kijken", maar de situatie voor "nieuwe klanten" is anders: of je zit vast aan een 4-jarig contract, of je moet 195 euro betalen en dan mag je ook wel het een en ander verwachten ( nog los van de abonnementskosten)!

Domotica zal de komende jaren in steeds meer huishoudens geïnstalleerd worden en er dus een keuze gemaakt zal worden voor een bepaald systeem/merk. Toon zou "het hart" van zo'n installatie kunnen zijn. Echter, door de trage wijze van ontwikkeling, testen en communicatie gaat Eneco de boot missen: er zijn inmiddels systemen op de markt die wel goed werken / veel functies bezitten, vaak zonder maandelijkse kosten en waarom zou je dan kiezen voor Toon?

Eneco zou mijn inziens twee belangrijke zaken moeten doen: de testgroep uitbreiden zodat deze representatief is (waardoor de kans op problemen bij nieuwe firmware ( zoals nu steeds het geval is) veel kleiner wordt) en de communicatie rondom nieuwe functies/ontwikkelingen transparant maken. Bovendien kun je hierdoor ook sneller nieuwe functies succesvol tot ontwikkeling brengen.

Eneco zou bijvoorbeeld een beta-versie kunnen aanbieden van de firmware ( met nieuwe functies). Als klant kun je dan zelf kiezen: de stabiele versie met "standaard functies" of de uitgebreidere versie met als risico dat het nog niet allemaal goed werkt. Er zijn op het forum genoeg "techneuten" die hieraan zouden willen meewerken. Nu test Eneco alleen/voornamelijk met eigen medewerkers : een veel te beperkte groep!

Zoals gezegd laat Eneco enorme kansen liggen met de huidige strategie rondom de Toon. Het is jammer dat het management dit niet inziet, want met een Toon met veel mogelijkheden heb je een goede "klantenbinder" in huis, wat bovendien ook nog eens 3,50 euro per klant per maand oplevert!

ppj

Wie zegt dat eneco hier niets mee doet :?
Ik ben het eens met de stelling van ppj. Eneco moet, wat toon aangaat, meer contact leggen met de klant. Het hogere echelon moet
bedenken dat zij niet langer ambtenaar zijn maar werken voor een geprivatiseerde onderneming dus afhankelijk zijn van de markt.
zonnepanelen en een windmolen op dak worden steeds meer werkelijkheid, men kan wachten op het moment dat huizen daarop gebouwd en ingericht gaan worden. In het AD van 13 juni staat een artikel over de nederlandse vinding van een windmolen "de wokkel" genaamd, prijs: 3999 euro. Opbrengst 50 % van het gemiddelde verbruik van een huishouden. Eneco kijk vooruit en werk naar de toekomst. Bedenk dat de gadget verbruik vergelijk met uw omgeving leuk is maar niet meer dan dat, geen huishouden is gelijk . Maak van toon een unicum en geen veredelde thermostaat. Zorg dat de huidige functies optimaal gaan werken voordat er nieuwe speeltjes op toon ontwikkeld worden en werk dan aan de toekomst.
Reputatie 6
Badge +1
Maar even voor mijn visie. Zodra je Toon wilt of aanschaft, zit daar een contract bij en een lijst wat toon wel kan en wat toon niet kan, als je geen abonnement neemt. Je weet ook wat die functies op dat moment kosten.

Nu ben ik het wel eens dat, als er een update komt, dat deze van te voren uitvoerig is getest. Echter blijven het computers.
Over het zonnepaneel verhaal is al ooit op dit forum een discussie geweest, maar hier geld ook, dat je van te voren wist dat dat nog niet op toon werkte. (https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/toon-icm-zonnepanelenstadsverwarming-5462?sort=dateline.desc#comments)
Maar mijn ervaring is, dat er over dit soort zaken snel overheen wordt gelezen,met de gedachten , zal wel. Vervolgens valt het tegen en dan gaan we met z'n alle roepen.
Badge +5
Maar even voor mijn visie. Zodra je Toon wilt of aanschaft, zit daar een contract bij en een lijst wat toon wel kan en wat toon niet kan, als je geen abonnement neemt. Je weet ook wat die functies op dat moment kosten.
......................... Etc.

Voor mij mag Toon een goede thermostaat blijven en verbeterd worden en zodra het een domotica systeem wordt haak ik af! Warmte (energie) beheersen en regelen is is heel wat anders dan domweg huishoudelijke zaken zoals luidsprekers, verlichting en andere rechttoe rechtaan verbruikers schakelen.
Daar zijn betere systemen voor in de handel en simpeler te beheersen in bediening.
Zonder iemand te kort te doen, zo denk ik erover.
Eneco, Blijf bij je kerntaak en verbeter die!
Reputatie 4
Badge +4
......................... Etc.

@ JVP:

Je hebt een punt: klanten tekenen zelf vrijwillig een (4-jarig) contract met de wetenschap wat Toon nu te bieden heeft. Maar de vraag is of deze klanten nog steeds tevreden zijn in het 2e, 3e of 4e jaar van hun contract, als er andere apparatuur op de markt is/komt met veel meer mogelijkheden.

@Yobotje:

Voor mij mag Toon een goede thermostaat blijven en verbeterd worden en zodra het een domotica systeem wordt haak ik af! Warmte (energie) beheersen en regelen is is heel wat anders dan domweg huishoudelijke zaken zoals luidsprekers, verlichting en andere rechttoe rechtaan verbruikers schakelen.

Je kunt beide hebben: een goede thermostaat met "domotica-mogelijkheden". Je hoeft niet alle mogelijkheden te gebruiken die Toon te bieden heeft!!

Ik heb destijds voor Eneco gekozen, omwille van de Toon die werd geïntroduceerd als een thermostaat / verbruiksmeter en met het vooruitzicht dat er allerlei "domotica-uitbreidingen" zouden volgen ( alarm, schakelen op afstand). Gezien het feit dat Eneco niet wil aangeven waar ze met de Toon nu naar toe willen en op welke termijn, is dat voor mij reden om af te haken.Heb ook weinig vertrouwen dat dit op korte termijn gaat veranderen, gezien de keuzes van Eneco. Maar als je tevreden bent met de huidige mogelijkheden van de Toon, heb je er een prima apparaat aan.🆒 Het is maar wat je wil!

ppj
Ppj je bent een man naar mijn hart. Nogmaals gezegd: zorg eerst dat het bestaande werkt, zorg dat je klantenservice first class is en los problemen op. Vergeet de toekomst niet!
Ach ik redeneer maar simpel mijn Toon is sinds november 2012 in bezit. Ik wist van te voren uiteraard wat Toon niet en wel kon. Die functies hebben het bij mij sindsdien perfect gedaan. Dus ben ik uiterst tevreden.
Ik ben wel een voorstander van zeg maar Domotica uitbreidingen zoals bedoeld bij Toon3 daar ben ik erg benieuwd naar. Ik redeneer wil je dat niet nou even goede vrienden, stel je het wel op prijs dan zal er straks een een uitbreiding genomen kunnen worden. Vrijheid blijheid dus.

Maar ook ik heb al meermalen hier ook geroepen dat Eneco met Toon 3 inderdaad de boot gaan missen. De concurrentie is al veel verder.
Wees blij dat hij bij jou goed werkt, kan ik bepaald niet zeggen maar mogelijk ben ik te kritisch. Tot op heden heeft klantenservice soms moeite met mijn argumenten en aanmerkingen. Graag zou ik eens willen spreken met de eindverantwoordelijke van dit project, maar dat zal wel eeuwig een wens blijven, de waarheid zal mogelijk pijn doen. Het blijven voormalige GEB Rotterdam ambtenaren. Brandje nogmaals succes met jouw apparaat en blijf duimen voor de toekomst.
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb dezelfde ervaring als Brandje: Toon werkt bij mij ook goed zonder al te veel problemen. Alleen in het begin heb ik veel problemen gehad met de verbinding met de meteradapter. Die hangt bij mij nu dan ook in de woonkamer op nog geen meter afstand van de Toon. Verder draait alles stabiel.

De problemen met DSMR 4.0 vind ik zelf wel Eneco te verwijten: de specificaties en protocollen waren bekend en daar had Eneco zelf meer mee moeten testen.

De doelgroep van de Toon is niet homogeen: ieder heeft zo zijn eigen wensen. Klanten met zonnepanelen zitten met smart te wachten op de weergave van opbrengst van de panelen; voor klanten zonder panelen heeft dit geen functie/meerwaarde. Hetzelfde geldt voor klanten die op "domotica" zitten te wachten. Je zou, zoals eerder voorgesteld, beide zaken sneller kunnen ontwikkelen als Eneco klanten een beta-versie van de firmware ter beschikking zou stellen ( liefst twee: een voor zonnepaneelbezitters en een met domotica-mogelijkheden. De testgroep is dan veel groter en problemen komen eerder aan het licht. Helaas kiest Eneco hier niet voor en laat daarmee kansen voor Toon liggen.

ppj
Reputatie 6
Badge +1
: ieder heeft zo zijn eigen weKlanten met zonnepanelen zitten met smart te wachten op de weergave van opbrengst van de panelen; voor klanten zonder panelen heeft dit geen functie/meerwaarde. Hetzelfde geldt voor klanten die op "domotica" zitten te wachten. Je zou, zoals eerder voorgesteld, beide zaken sneller kunnen ontwikkelen als Eneco klanten een beta-versie van de firmware ter beschikking zou stellen ( liefst twee: een voor zonnepaneelbezitters en een met domotica-mogelijkheden. De testgroep is dan veel groter en problemen komen eerder aan het licht. Helaas kiest Eneco hier niet voor en laat daarmee kansen voor Toon liggen.

ppj

Ja, maar toen ik toon kocht en kreeg wist ik dat het er niet op zat, dus moet ik nu niet piepen. Neemt niet weg dat concurrenten verder zijn en ik ook van mening ben dat Eneco "haast" moe maken met bepaalde ontwikkelingen.

Alleen ben ik een beetje huiverig voor het alles in een principe. Als toon ( en het is en blijft electronica) kapot gaat wordt je als het ware in een keer lam gelegt. Ik heb alles in een van ziggo, en als daar het internet uitvalt, kan ik ook niet meer bellen of tv kijken, en word je dus communicatief plat gelegd. Zij het aparte dingen zijn, loop je minder risico.
Reputatie 7
Badge +6
@ppj & @allen

De specificaties voor DSMR 4.0 waren op het moment dat wij onze oudere meteradapters ontworpen nog niet duidelijk genoeg, en op dat moment bestonden er geen 4.0 meters waar we mee konden testen. Heel kort voor de introductie hebben we een aantal van deze meters tot onze beschikking gekregen. Daarnaast zijn er problemen geweest met het koppelen (dit gebeurt door de netbeheerder) en ook kan er na het testen gebeuren dat er toch een bugs door de mazen van het net sluipen..

We testen tevens in diverse fasen en in totaal op dit moment met zo'n 900 man en dit is echt representatief. Tevens hebben we een testlab met een groot aantal energiemeters die allemaal getest worden voordat we een update introduceren.
Maar zelfs na het testen krijgen we via de diverse kanalen soms te horen dat klanten toch een bug of een issue constateren. Wij zorgen dan dat dit bij de software ontwikkelaars terecht komt en we komen dan zo snel mogelijk met een bugfix release.