Vast IP adres instellen voor Toon | Eneco Community

Vast IP adres instellen voor Toon

Reputatie 7
Badge +9
Standaard staan de meeste routers ingesteld op DHCP. Dat houdt in dat de router zelf IP adressen uitdeelt zonder dat je hier zelf iets voor hoeft in te stellen. Wel zo makkelijk. Maar toch kan het soms wenselijk zijn voor Toon, om een statisch IP adres te hebben.

Om bij de router te komen moet je inloggen op de webinterface. Meestal is je router bereikbaar via het IP-adres 192.168.1.1 of 192.168.0.1. Weet je het adres van je router niet, dan kun je dit in Windows achterhalen via de cmd/opdrachtprompt (Toets windows toets + R en typ CMD en tik Enter). Tik in de opdrachtprompt vervolgens ipconfig en druk op Enter. Het IP-adres achter Standaardgateway is het IP-adres van je router. Tik dit IP-adres in je browser in en de inlogpagina van je router opent. Waarschijnlijk dien je in te loggen op deze webinterface. Open je browser en vul de Standaardgateway in, als goed is zal je PC nu verbinding maken met je router.. ..

Heb je het wachtwoord nooit veranderd, dan vind je de inloggegevens in de handleiding van je router. Het is verstandig om de standaard inloggegevens van de router na het inloggen te veranderen in een zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord. Zo voorkom je dat een andere (kwaadwillende) netwerkgebruiker de instellingen van je router wijzigt. Het is voor iedere router verschillend hoe je het wachtwoord precies verandert.

Alle apparaten in je netwerk communiceren met elkaar via IP-adressen. De IP-adressen zijn gebaseerd op het IP-adres van je router. In je router vind je deze doorgaans terug onder de instellingen voor LAN. Het is per router verschillend waar deze optie precies zit. Als IP-adres voor de router is vaak 192.168.1.1 gekozen. Bij subnetmasker is 255.255.255.0 ingevuld. Hiermee staan de eerste drie cijfercombinaties in je netwerk vast en is de vierde cijfercombinatie uniek voor ieder apparaat in je netwerk. Je kunt op deze wijze maximaal 253 IP-adressen uitdelen in je netwerk en dat is doorgaans meer dan genoeg voor thuisgebruik!

Een apparaat dat je aansluit op je netwerk via een kabel of wifi krijgt automatisch een verbinding met het netwerk en internet. Je router bevat hiervoor een DHCP-server (Dynamic Host Configuration Protocol). Deze zorgt ervoor dat netwerkapparatuur die je aansluit op het netwerk automatisch een IP-adres en andere netwerkinstellingen krijgt toegewezen. Je kunt in de webinterface van je router instellen hoeveel IP-adressen de DHCP-server kan gebruiken. Beperk dit tot bijvoorbeeld honderd IP-adressen, dat is meer dan genoeg voor het gemiddelde thuisnetwerk. Wijs in ieder geval niet alle mogelijke IP-adressen toe aan de DHCP-server, omdat het handig is om een aantal IP-adressen te reserveren voor apparaten die je een vast IP-adres wilt geven.

Helaas geeft DHCP geen zekerheid dat een apparaat altijd hetzelfde IP-adres krijgt toegewezen. Voor netwerkapparaten die een dienst aanbieden, zoals Toon is het wel handig als er altijd hetzelfde IP-adres wordt gebruikt. Op veel routers kun je vaste IP-adressen via DHCP toekennen. Hiervoor wordt het MAC-adres van Toon opgegeven in de router in combinatie met het IP-adres dat je wilt toewijzen. Het MAC-adres (Media Access Control) is een unieke tekenreeks waarmee Toon geïdentificeerd kan worden. De optie om DHCP-reserveringen te doen, wordt door iedere routerfabrikant anders genoemd. De Sitecom-router die ik thuis gebruik, spreekt over 'DHCP Server', terwijl andere fabrikanten het over bijvoorbeeld DHCP Reservations, DHCP-reserveringen of Static Lease hebben.

Zie je een tabel waarin je MAC-adressen kunt koppelen aan een IP-adres, dan zit je in het goede onderdeel. Je tikt het MAC-adres van het netwerkapparaat in de ene kolom en het IP-adres dat je wilt toekennen in de andere kolom. Je moet kiezen voor IP-adressen die buiten de pool van de normale DHCP-server liggen. Uiteraard moeten het adres wel in hetzelfde subnet als de DHCP-server liggen, bijvoorbeeld 192.168.1.200. Het MAC-adres van Toon is te achterhalen in Toon zelf ((Dit kan je doen door naar: Menu >> Instellingen >> Internet te gaan!).. Kijk op de webinterface, wat voor IP adres het mac adres staat van Toon.. (Korte conslusie: Je kijk in Toon naar het Mac-Adres, en in de router zoek je dit Mac-Adres op! ) Mocht het apparaat momenteel via DHCP een IP-adres toegewezen krijgen, dan kun je de gegevens ook terugvinden in het DHCP-overzicht van je router.

Ik hoop dat het voor een ieder nu duidelijk is, hoe je Toon een vastgesteld IP-Adres kan geven!
Helaas kan ik dit niet makkelijker uitleggen dan dat ik nu heb gedaan! Hoop dat het ondanks dit, toch nog erg duidelijk is, hoe iets moet.. Anders mag men mij altijd een PB sturen.. Zal dan op afstand proberen te helpen, om Toon toch een vastgesteld IP adres te geven!

@Moderator:

Aangezien deze aan de andere kant stond, Toon gerelateerd is heb ik hem deze kant op verhuisd.. Misschien kan dit Topic een sticky krijgen, zodat het makkelijk zichtbaar blijft? Dankjewel! 😎

33 Reacties

Badge +1
Mooi gezegt.
Voor de mensen die ziggo horizon hebben is het ip om in je modem te komen 192.168.192.1
En voor kpn experiabox 192.168.2.254
Scheelt wat zoekwerk
Verder netjes uitgelegd @mAiden
Hoi @mAiden

Goed dat je deze werkwijze ook hier even plaatst. Hoewel Toon op dit gebied steeds beter presteert, is het in z'n algemeenheid best makkelijk als men een statisch IPadres wil toepassen!
Reputatie 7
Badge +9
@Mike2165,

Thanks.. Als mensen de stappen volgen dan moet het goed komen, ook voor Ziggo en KPN klanten.. Aangezien de Standardgateway, altijd het IP van de router zal zijn!
Reputatie 7
Badge +9
Hoi @mAiden

Goed dat je deze werkwijze ook hier even plaatst. Hoewel Toon op dit gebied steeds beter presteert, is het in z'n algemeenheid best makkelijk als men een statisch IPadres wil toepassen!

Hoi Ton,

Daar dacht ik dus ook aan.. Ik heb Toon al vanaf het begin een statisch IP gegeven, nog nooit 1 probleem gehad dat ik niet kon verbinden..
Vandaar dat ik mee verhuisd heb. Hoop dat ik hiermee andere kan helpen.
@Mike2165,

Thanks.. Als mensen de stappen volgen dan moet het goed komen, ook voor Ziggo en KPN klanten.. Aangezien de Standardgateway, altijd het IP van de router zal zijn!

Ach je hebt keurig het IPconfig verhaal ook opgenomen. Dus is het "zoeken" een fluitje van een cent.
Badge +1
@Mike2165,

Klopt als een bus de standaard gateway van kpn en ziggo modem heb ik vermeld hier die zijn altijd hetzelfde dus voor het gemakzucht zijn ze nu al bekend 😁
Reputatie 6
Badge +7
Netjes uitgelegd .. Topp .. Gelukkig heb ik zelf nog nooit verbindingsproblemen met Toon gehad !
Reputatie 6
Badge +4
Duidelijk uitgelegd. Zelf gebruik ik ook wel Angry IP (niet verwarren met die birds) om te controleren of de IP-adressen nog wel doorkomen.

Bij ASUS routers zit de mogelijkheid voor statische IP-adressen onder LAN/DHCP-route

Reputatie 4
Badge +1
Dank voor het plaatsen. Ik heb er meerdere keren aandacht om voor sommige apparatuur eens vast IP adressen te gaan hanteren, maar kwam er steeds niet van, ook omdat ik niet precies wist hoe het moest. Je uitleg gaf het laatste zetje. Inmiddels heeft diversen apparatuur, waaronder Toon, een vast IP adres
Welkom bij de statische IPclub voor Toon.
Goed dat je het ook hebt gedaan.
Baat het niet het schaadt zeker niet.
Reputatie 4
Badge +1
Welkom bij de statische IPclub voor Toon.
Goed dat jd het ook hebt gedaan.
Baat het niet het schaadt zeker niet.

Nee zo is het. En moet ook nog wel eens inloggen op fibaro home center, en dat is ook wel zo makkelijk dat die nu een vast IP adres heeft.:-)
Klopt en denk eens aan je draadloze printer die in je netwerk hangt.
Geldt idemdito voor je NAS.
Reputatie 4
Badge +1
[quote=Brandje]Klopt en denk eens aan je draadloze printer die in je netwerk hangt.
ehm die heb ik niet, tenminste wel printers, maar nooit er op ingesteld. Print zelden eigenlijk. En als ik het doe loop ik ff met laptop naar printer met snoer en plug in. Printers staan voornamelijk uit. NAS..gebruik iets van Time Capsule van Apple, dat is ook zoiets. Die heeft alleen nog een geen vast IP gekregen, wel ingesteld dacht ik. Nog maar even checken.
Oké, maar in die Time zit ook een harde schijf. Dus statisch zorgt voor veel gebruiks gemak in je netwerk.
Nog suc6 en fijne zondag!!
Reputatie 7
Badge +9
Blij dat je wat aan mij uitleg heb gehad.
Heb hier ook verschillende dingen met een vast IP draaien, waaronder mijn Raspberry Pi. Daar draait sinds en week ook "Pi Hole" (ad blocker. Alles wat hier op mij netwerk verbind, moet eerst langs mij PI om de ads te blocken.. Zelfs YouTube reclame word gefilteerd. Ook WiFi devices worden gecontroleerd. ) op. Dan is een vast IP wel noodzakelijk, aangezien je anders geen DNS heb. Aangezien de router het doorstuurt naar de PI.
Mooie uitgebreide uitleg!

Als er forum gasten zijn met een Netgear Orbi, kunnen ze met vragen over het instellen van een vast ip adres bij mij terecht

Groet Dick
goede Avond allemaal,

inderdaad een goeie uitleg, tot dar ik vast liep

ik heb een sitecom X8 AC1750 router,
waar TOON op mee draait

ik heb in het tabblad DHCP status->Enable static DHCP ip
TOON toegevoegd

maar blijft roepen dat er geen verbinding is
kan iemand mij vertellen waar ik de fout in ben gegaan ?

alvast bedant

Dennis
Hoi Dennis,

Dat is de juiste plaats. IP adres wat je aan Toon toekent en z'n Mac adres ingevoerd?
Add gedaan?
Daarna Apply gedaan?
Er kunnen maar 9 stuks max in die tabel opgenomen worden.

Daarna de router even opnieuw opstarten.
Hoi ton,
Bedankt voor je reactie,
deze stappen had ik inderdaad gedaan, blijkbaar kan hij ook blijven hangen op de firewall

ik heb een poging gedaan om dit te verhelpen, toen ging het eigenlijk fout, nu kom ik mijn router niet meer in :(

heb jjj of iemand anders suggesties ?
Hoi Dennis,

Geef je router dan een fabrieksherstel.
Maak jij een backup van je *.bin bestand?
Hoi Ton,

bedankt voor reactie,
ik heb contact gehad met sitecom zelf

just a case of a bricked router

overleden dus....

ik heb sinds vandaag een TP link,
en Toon geeft geen fout meldingen meer

allemaal bedankt , en een fijne avond 👍🏻
Graag gedaan Dennis!👍
Fijn dat het nu met de TP link wel is gelukt.
En jij ook een fijne avond.😃
Hallo allemaal,

wij ondervinden weer het probleem “geen verbinding met het service center”
ik zou graag willen snappen hoe dit kan, mijn router staat ongeveer 3 meter bij de Toon vandaan als Toon opnieuw aanmeld op Het netwerk, geen probleem, na een paar minuten valt deze toch ook weer weg....

hotspot check op 40 cm afstand blijft hij wel verbonden.....het lijkt mij dat de netwerk adapter wat moeite heeft om de verbinding tot stand te houden

kan iemand mij hier in helpen?
alvastbedankt
Op welk kanaal werkt Toon®️ nu?
In een ander topic bleek dat de hogere kanalen soms problemen op.
Kies eens bv kanaal 6 of lager.
Hallo brandje,

bedankt voor je snelle reactie,

momenteel staat hij op 1, en ik heb hem net naar kanaal 6 gezet,
is er een indicatie voor wanneer dat effect heeft ?

is er ook een manier om te zien, wat mijn buren gebruiken
het lijkt er op dat het nogal druk is in de “lucht”

alvast bedankt

Reageer