Vast IP adres instellen voor Toon | Eneco Community
vraag

Vast IP adres instellen voor Toon

Reputatie 7
Badge +8
Standaard staan de meeste routers ingesteld op DHCP. Dat houdt in dat de router zelf IP adressen uitdeelt zonder dat je hier zelf iets voor hoeft in te stellen. Wel zo makkelijk. Maar toch kan het soms wenselijk zijn voor Toon, om een statisch IP adres te hebben.

Om bij de router te komen moet je inloggen op de webinterface. Meestal is je router bereikbaar via het IP-adres 192.168.1.1 of 192.168.0.1. Weet je het adres van je router niet, dan kun je dit in Windows achterhalen via de cmd/opdrachtprompt (Toets windows toets + R en typ CMD en tik Enter). Tik in de opdrachtprompt vervolgens ipconfig en druk op Enter. Het IP-adres achter Standaardgateway is het IP-adres van je router. Tik dit IP-adres in je browser in en de inlogpagina van je router opent. Waarschijnlijk dien je in te loggen op deze webinterface. Open je browser en vul de Standaardgateway in, als goed is zal je PC nu verbinding maken met je router.. ..

Heb je het wachtwoord nooit veranderd, dan vind je de inloggegevens in de handleiding van je router. Het is verstandig om de standaard inloggegevens van de router na het inloggen te veranderen in een zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord. Zo voorkom je dat een andere (kwaadwillende) netwerkgebruiker de instellingen van je router wijzigt. Het is voor iedere router verschillend hoe je het wachtwoord precies verandert.

Alle apparaten in je netwerk communiceren met elkaar via IP-adressen. De IP-adressen zijn gebaseerd op het IP-adres van je router. In je router vind je deze doorgaans terug onder de instellingen voor LAN. Het is per router verschillend waar deze optie precies zit. Als IP-adres voor de router is vaak 192.168.1.1 gekozen. Bij subnetmasker is 255.255.255.0 ingevuld. Hiermee staan de eerste drie cijfercombinaties in je netwerk vast en is de vierde cijfercombinatie uniek voor ieder apparaat in je netwerk. Je kunt op deze wijze maximaal 253 IP-adressen uitdelen in je netwerk en dat is doorgaans meer dan genoeg voor thuisgebruik!

Een apparaat dat je aansluit op je netwerk via een kabel of wifi krijgt automatisch een verbinding met het netwerk en internet. Je router bevat hiervoor een DHCP-server (Dynamic Host Configuration Protocol). Deze zorgt ervoor dat netwerkapparatuur die je aansluit op het netwerk automatisch een IP-adres en andere netwerkinstellingen krijgt toegewezen. Je kunt in de webinterface van je router instellen hoeveel IP-adressen de DHCP-server kan gebruiken. Beperk dit tot bijvoorbeeld honderd IP-adressen, dat is meer dan genoeg voor het gemiddelde thuisnetwerk. Wijs in ieder geval niet alle mogelijke IP-adressen toe aan de DHCP-server, omdat het handig is om een aantal IP-adressen te reserveren voor apparaten die je een vast IP-adres wilt geven.

Helaas geeft DHCP geen zekerheid dat een apparaat altijd hetzelfde IP-adres krijgt toegewezen. Voor netwerkapparaten die een dienst aanbieden, zoals Toon is het wel handig als er altijd hetzelfde IP-adres wordt gebruikt. Op veel routers kun je vaste IP-adressen via DHCP toekennen. Hiervoor wordt het MAC-adres van Toon opgegeven in de router in combinatie met het IP-adres dat je wilt toewijzen. Het MAC-adres (Media Access Control) is een unieke tekenreeks waarmee Toon geïdentificeerd kan worden. De optie om DHCP-reserveringen te doen, wordt door iedere routerfabrikant anders genoemd. De Sitecom-router die ik thuis gebruik, spreekt over 'DHCP Server', terwijl andere fabrikanten het over bijvoorbeeld DHCP Reservations, DHCP-reserveringen of Static Lease hebben.

Zie je een tabel waarin je MAC-adressen kunt koppelen aan een IP-adres, dan zit je in het goede onderdeel. Je tikt het MAC-adres van het netwerkapparaat in de ene kolom en het IP-adres dat je wilt toekennen in de andere kolom. Je moet kiezen voor IP-adressen die buiten de pool van de normale DHCP-server liggen. Uiteraard moeten het adres wel in hetzelfde subnet als de DHCP-server liggen, bijvoorbeeld 192.168.1.200. Het MAC-adres van Toon is te achterhalen in Toon zelf ((Dit kan je doen door naar: Menu >> Instellingen >> Internet te gaan!).. Kijk op de webinterface, wat voor IP adres het mac adres staat van Toon.. (Korte conslusie: Je kijk in Toon naar het Mac-Adres, en in de router zoek je dit Mac-Adres op! ) Mocht het apparaat momenteel via DHCP een IP-adres toegewezen krijgen, dan kun je de gegevens ook terugvinden in het DHCP-overzicht van je router.

Ik hoop dat het voor een ieder nu duidelijk is, hoe je Toon een vastgesteld IP-Adres kan geven!
Helaas kan ik dit niet makkelijker uitleggen dan dat ik nu heb gedaan! Hoop dat het ondanks dit, toch nog erg duidelijk is, hoe iets moet.. Anders mag men mij altijd een PB sturen.. Zal dan op afstand proberen te helpen, om Toon toch een vastgesteld IP adres te geven!

@Moderator:

Kan dit Topic een sticky krijgen, zodat het makkelijk zichtbaar blijft? Dankjewel! 🆒

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Reputatie 1
Top samenvatting.
In Cisco heet het "Pre-assigned DHCP IP Addresses"
Ik hoef -voor Cisco in ieder geval- geen ipadres buiten de DHCP pool te kiezen.
De DHCP server 'excludes' fixed ipadressen (ook diegene die ik op een device een fixed ip adres geef)

Nog mooier/makkelijker zou zijn als je op Toon zelf een fixed ipadres kan ingeven. Lijkt me een mooie voor een nieuwe software release.
Reputatie 7
Badge +8
Nog mooier/makkelijker zou zijn als je op Toon zelf een fixed ipadres kan ingeven. Lijkt me een mooie voor een nieuwe software release.

Dit soort dingen dienen gewoon in je Router gedaan te worden, dat is tenslotte ook de gene die de interne ip-adressen (192.168.*.*) uitdeeld! 😉
Reputatie 1
Excuses maar dat is echt flauwekul.
Ik heb diverse apparaten (zoals onder ander android tablet en home-cinema receiver) gewoon in het wifi-menu van het apparaat zelf een fixed ipadres gegeven.
De Cisco router herkent dat ook en excludes deze adressen in de DHCP.

Dat Toon dat niet kan is een tekortkoming van Toon.
Reputatie 7
Badge +8
Excuses maar dat is echt flauwekul.
Ik heb diverse apparaten (zoals onder ander android tablet en home-cinema receiver) gewoon in het wifi-menu van het apparaat zelf een fixed ipadres gegeven.
De Cisco router herkent dat ook en excludes deze adressen in de DHCP.

Dat Toon dat niet kan is een tekortkoming van Toon.

Ben ik niet met je eens.. Laat een apparaat gewoon doen, wat hij moet doen..
Dat is voor een Router interne ip-adressen uitgeven, dus ook vastgestelde ip-adressen!
Vind het absoluut geen tekortkoming van Toon, vergeet niet Toon is een thermostaat in het beginsel.. Alles erom heen, is leuk! Maar hoofduitvoering is de thermostatische werking!
Reputatie 1
we agree to dis-agree.

Toon zonder goede (lees betrouwbare) Wifi is een domme thermostaat. Dan had ik net zo goed mijn bij de ketel geleverde thermostaat kunnen laten hangen en mezelf 3.50 per maand uitgespaard.
Juist alles eromheen maakt Toon wat Toon moet zijn. Zijn we het daar OOK al niet met elkaar eens 🙂
Reputatie 7
Badge +8
Toon beschik na update versie: 3.5.* over een nog betere WiFi driver, die heelveel problemen heeft kunnen oplossen! Alleen sommige Toons hebben liever een vastgesteld IP.. Ik heb dat voor de zekerheid al gegeven, zodat ik altijd zeker ben, dat dat IP het IP van Toon is..

Tuurlijk is het leuk om op afstand je lampen te kunnen bedienen (Dat doe ik ook met hartenlust!)
Tuurlijk is het leuk om op afstand je weekprogramma, of tempurenturen te wijzigen!

Maar het hoofd doel is dat Toon je huis verwarmd, weliswaar met klokprogramma.. Dan nog is het een thermostaat..
Alles erom heen zoals de Hue lampen, Rookmelder. Mij zeg het niet zoveel..

Hue lampen zou ik eerder via Hue zelf doen, ook nog meer opties..
Rookmelder, ik heb liever een Nest Protect, smaken kunnen verschillen! 😉
Hoi Ricardo,

Hartstikke goed dat je dit hebt gedaan.
Hoewel het soms voor sommige Toongebruikers een moeilijke klus zal blijven, is dit tenminste een goede poging om een stabiele WiFi verbinding van Toon®️ met het modem/router te laten maken.

Gelukkig nemen de problemen steeds meer af zeker toen 2 versies terug Quby een verbeterde WiFi driver implementeerde.

Ik hoop dat een moderator het inderdaad even Stickey maakt.

Duimpje verdiend!!
Reputatie 5
Badge +6
@ mAiden Prima samenvatting! @R. van der Pijl Gaat uitgeven nieuwe "vaste" IP adressen ook altijd goed? Of heb je een "kladje" met al je uitgegeven vaste adressen?
Inderdaad moet je voor vastlegging eigen keuze een kladje maken.
Met bv de  Iphone 6 S Plus e.d begin ik gewoon vanaf de andere kant heb ik geen last van DHCP

Reputatie 5
Badge +6
Met bv de  Iphone 6 S Plus e.d begin ik gewoon vanaf de andere kant heb ik geen last van DHCP

Volgens mij heb je geen kladje nodig als je de vaste IP adressen via je modem/router vast legt. Daar staan ze allemaal netjes bij elkaar 🙂

Volgens mij heb je geen kladje nodig als je de vaste IP adressen via je modem/router vast legt. Daar staan ze allemaal netjes bij elkaar :)

Ja dat begrijp ik, daar ben ik dus ook een groot voorstander van!
Ik had het even over het statisch maken aan de kant van het apparaat.
Dan heb ik even het modem niet nodig!
Ik noteer de laast gebruikte en tel gewoon af.
Ik gebruik dus beide methodes door elkaar heen.
Goede uitleg mAiden.
Reputatie 1
@zuid.
Ik gebruik net als Brandjes beide methoden door elkaar heen en daarboven op ook nog dhcp zijn werk laten doen. Alles samengevat in een excel

Alleen probleem devices koppel ik hard met ipadres. Dat zijn onder andere in mijn geval de Toon, tablet en chromecast.
Als het device zelf fixed ipadres ondersteunt dan lekker makkelijk, anders via router.
Dat laatste is voor grote delen van de gebruikers een brug te ver.... Ondanks bovenstaande guide
Daarom lijkt het mij niet meer dan normaal als Toon deze optie zelf biedt (net zoals Android, ios, Windows Etc).
Kan je een eenduidige handleiding maken (want iedere router is anders en er is maar 1 Toon) en geef je wat handigere gebruikers de keus.
Het statisch maken aan de kant van Toon®️ is uiteraard bij Quby bekend en al 4 jaar pleit ik op het forum voor het statisch maken van het IPadres van Toon®️ in de router.
Helaas wordt Toon®️ niet gewijzigd op dat gebied.
Daar zullen ze hun redenen wel voor hebben.
Het enige wat dus is gebeurd, is een verbetering van de driver.
Meer zit er kennelijk niet in.
Reputatie 5
Badge +6
Het is inderdaad vreemd dat als Toon niet (altijd) goed kan omgaan met DHCP dat je dan geen ondersteuning in Toon hebt om het statisch maken daar te regelen. Zoals door mAiden beschreven oplossing zal voor velen erg moeilijk zijn. (voordeel is wel dat ook de beveiliging van de router ook nog eens onder de aandacht komt)
@R van de Pijl. Vast IP adres in het apparaat zonder "kladje" kan vreemde reacties geven. Ik had een kopie van mijn Arduino software op een ander apparaat geladen zonder IP adres aan te passen. Gaan ze een beetje samen (tegen) werken. 🙂
Het is inderdaad vreemd dat als Toon niet (altijd) goed kan omgaan met DHCP dat je dan geen ondersteuning in Toon hebt om het statisch maken daar te regelen. Zoals door mAiden beschreven oplossing zal voor velen erg moeilijk zijn.

Zoals gezegd Quby kiest daar gewoon niet voor.
Ik denk de reden wel te weten, want een Toon®️ gebruiker dient dan bij installatie een vrij IPadres in z'n router range te zoeken en die dan in een veld op Toon®️ bij onderdeel Internet in te voeren.
Dat is voor velen een brug te ver.
Een de monteur mag zich daar niet mee bezig houden.

Sinds de nieuwe WiFi driver in Toon®️ is overigens de problematiek sterk afgenomen.
Gelukkig meldt Toon®️ z'n eigen MacAdres dus is statische koppeling daarmee tegenwoordig vrij makkelijk, voor sommige helaas......

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen