Vandaag zijn er weer nieuwe duimpjes uitgedeeld! | Eneco Community

Vandaag zijn er weer nieuwe duimpjes uitgedeeld!

• 1 december 2013
  • 74 reacties
  • 2381 Bekeken

Het is vandaag 1 december, dus een nieuwe maand, dus kunnen er weer duimpjes uitgedeeld worden!
Geheel volgens verwachting 2 volle maanden na de jaarnota ontving ik vannacht een grijs duimpje voor gas en stroom, dus dat is een goed teken.
Ik had deze nieuwe uitvoering van het duimpje nog niet gehad.
Het envelopje wat ik gelijktijdig kreeg gaf aan:
  • verbruik onder de geschatte hoeveelheid dan duimpje grijs; Eneco noemt dat "op koers liggen"
  • verbruik boven de geschatte hoeveelheid dan duimpje ROOD met een uitroepteken.
Bij mij is  dat effectief nu:
  • stroom 3% minder
  • gas 21% minder

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

74 Reacties

Hoi Stan,

Omdat wij de schatting van Eneco vergelijken met www.energiemanegieonline.nl even een vergelijking; ik beperk me even tot gas alleen:

De periode die Toon nu heeft toegepast is 1 juli t/m 30 november
Toon heeft als uitgangspunt genomen: schatting 201 m3
                                                              werkelijk 158 m3
                                              verbruik  minder      43 m3; dat is 21%; dus vandaar ook m'n duimpje

De energiemanageronline is uiteraard over dezelfde periode uit te lezen en dan wordt het:

Maand  Werkelijk  Doelstelling  Prestatie   Graaddagen  Verbruik per graaddag
                m3             m3               %               K.dag                  m3/K.dag

11-2013    97,824      88,566          10              282,70                   0,346
10-2013    34,018      42,038         -19              116,67                   0,292
09-2013      8,516      21,412         -60                45,04                   0,189
08-2013      7,574        9,031         -16                  0,40                 18,936
07-2013      7,200        9,395         -23                  1,68                   4,286

Totaal     155,132    170,443          -9               446,49                   4,898

Over dezelfde periode berekend deze site dus een besparing van -9%
Een behoorlijk verschil dus!!

Stan, ik ben nieuwsgierig naar jouw constatering!

Overigens zoals eerder vermeld gaat bij mij Eneco uit van een jaarverbuik van 750
Dat heb ik ook ingevoerd bij de manager.
Reputatie 3
Badge +2
Hi Ton,

Ik heb geen toon en geen duimpje, tenminste niet die jij bedoelt.
Ik heb wel een tussenstand slim die ik niet vertrouw en niet meer serieus neem:
zie:
Uw gasverbruik vanaf uw laatste jaarnota (21-5-2013)
Details bekijken
Uw verbruik
119 m3
Ingeschat verbruik
60 m3
Verschil
+59 m3
Uw verbruik
119m3
Door Eneco ingeschat verbruik
98% meer dan ingeschat door Eneco

Dat verschil vertaald zich in een rood duimpje met 98% teveel verbruik!
Je gelooft je ogen niet!
Eneco geeft een prognose van een verbruik aan van 60m3 van 21 mei tot 1dec
Dat gaat toch helemaal nergens over....ik heb gewoon de cv aanstaan hoor! al de hele maand november op 20,5 graden elke dag!
Ik heb mijn jaar prognose op 608m3 gas staan en heb even het verbruik in november bekeken op de gasmeter en dat is alleen al 110m3
Bij mindergas.nl komem ze nu uit op een prognose van 560m3 over het gehele jaar tot 21 mei 2014 wat me gezien de extra isolatie maatregelen die ik afgelopen jaar heb gedaan een reele waarde lijkt.
Dat is dus 50m3 minder als afgelopen jaar, maar het kan nog stevig gaan winteren dus pin mij daar absoluut niet aan vast.

Op Energiemanageronline.nl totaal: werkelijk m3: 110,709m3 Doelstelling: 124,246m3 prestatie:-11% graaddagen: 445,855 verbruik per graaddag: 0,2538

Bovenstaand berekent van 2-9-2013 tot 1-12-2013

-11% is dus ongeveer wat mindergas.nl ook voorspelt

Maar het is des te meer een bewijs dat Eneco er een potje van maakt met hun tussenstand slim bij mij en ga maar niets aan mijn maandbedrag veranderen want er klopt werkelijk geen ene pepernoot van!

Om maar even in Sinterklaas termen te blijven, haha

Grijze groet,

Stansat🆒

Reputatie 3
Badge +2
Kijk Ton,

Dit is die absurde rode duim van tussenstand slim.
Ze denken zeker dat ik alleen een keer per maand douche en de cv op 10 graden staat met die prognose van hun!

http://i42.tinypic.com/o0vwr8.jpg
Oke Stan,

In ieder geval bedankt voor je reactie.
Ze maken er buj inderdaad wel een potje van.
De vergelijking die jij doorgeeft via energiemangeronline is dus -11% en bij mij -9%.
Dat zit dus redelijk goed bij elkaar.
Ik ga dus maar voorlopig door met monitoren ook via eerdergenoemde site.
En ik ga iedere maan d na nu eens kijken hoe Eneco duimpje zicg verhoudt tot energiemanageronline.
Wordt vervolgd!
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat,

Bedankt voor het uploaden van de MijnEneco-pagina met de tussenstand voor gas.
We hebben jouw situatie nagekeken en we kunnen niet achterhalenm waarop die status dat je 59% meer hebt verbruikt op gebaseerd is. Sorry voor het ongemak. We komen er nog op terug.
Reputatie 7
Badge +7
goedenavond iedereen ,
ja ik ben er nog :)

hier de jaarafrekening gehad .
en floep duimpje weg op Toon 
Toon moet nu eerst weer 2 maanden op dreef komen eer m,n duimpje terug komt ? zegt hij.

gelukkig hoefde ik niet bij te betalen maar wat Toon aangaf aan percentagebesparing op elektriek en gas .
klopte dus geen drol van ( wat ik ook wel aanzag komen )
gelukkig had ik het advies van Eneco niet opgevolgt om mijn termijn bedrag drastisch  te verlagen .
dan was ik mooi in de aap gelogeerd !!!

op tussenstand slim staat het duimpje inmiddels omlaag 
op Toon waar het duimpje maanden lang omhoog wees dus duimpje weg foetsie:(

nu maar eens afw8te wat 2014 brengt , maar zoals het er nu naar uitziet 2014 word een overstap jaar
mits natuurlijk  een leverancier de overstap boete wil betalen, maar tegenwoordig moet dat wel lukken
ook ga ik eens kijken naar m,n dubbel tarief ( eigen berekening 7 euro voordeel)
graag eens een berekening van Eneco zijde a u b.

ook op de jaarafrekening geen duidelijke vermelding van de terug levering van m,n solar power.
je moet erg goed lezen en kijken waar ze het van af hebben getrokken ( word nergens vermeld)
en is dus ook niet controleerbaar.

ook de transport kosten kloppen mijn inziens niet helemaal.
graag ook een duidelijke berekening van Eneco a.u.b.

ook had ik toch wel verw8 dat de abbo kosten voor Toon niet volledig doorberekend zouden worden.
aangezien Toon nog steeds niet / of een groot gedeelte van de periode niet goed werkt/werkte.
en wij Eneco moesten helpen / aansturen wat er allemaal mis was en is.

dus resume geen punten voor Eneco en Toon.

truste:rolleyes:
Hoi Jan,

Bedankt voor je uitgebreide info.
Ook jij bent dus niet tevreden over de wijze van totstandkoming van het duimpje zoals Stan en Ik ook bevestigen.
Helaas rammelt het aan al kanten.
Badge
Het lijkt er inderdaad op dat 2014 een uitgebreid overstapjaar wordt. Mijneneco jaagt de klanten wel weg en als Toon ook al niet klopt?

Ik heb trouwens niet zo'n duimpje... op geen enkele browser, maar ja, als de info toch niet klopt mis ik er ook niks aan!
Reputatie 7
Badge +6
@jvdl

Na de jaarnota duurt het zoals eerder vermeld in dit forum weer 2 maanden voordat je het duimpje ziet.

Het advies van Toon kan je inderdaad niet opvolgen aangezien je Toon eind februari is geplaatst en je jaarnota van eind november tot eind november loopt. Er zitten 3 stookmaanden in je jaarnota die niet door de Toon meegenomen zijn. Toon geeft alleen aan hoe je het doet vanaf eind februari.

Als vanaf de plaatsing van Toon een verkeerd advies is gegeven dan horen we graag hoe je tot deze conclusie bent gekomen, dan kunnen we kijken hoe we dit kunnen verbeteren.

Wat de teruglevering betreft, deze is correct weergegeven op de jaarnota maar ik ben het met je eens dat dit duidelijker kan. Ik heb het doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. De verrekening van de teruglevering is overigens wel te controleren.
De totale teruglevering en levering kun je terugvinden bij de jaarnota. De teruglevering trekken wij af van de levering en het restant krijg je in rekening. Dit kun je narekenen.
Reputatie 7
Badge +7
@jvdl

Na de jaarnota duurt het zoals eerder vermeld in dit forum weer 2 maanden voordat je het duimpje ziet.

Het advies van Toon kan je inderdaad niet opvolgen aangezien je Toon eind februari is geplaatst en je jaarnota van eind november tot eind november loopt. Er zitten 3 stookmaanden in je jaarnota die niet door de Toon meegenomen zijn. Toon geeft alleen aan hoe je het doet vanaf eind februari.

Als vanaf de plaatsing van Toon een verkeerd advies is gegeven dan horen we graag hoe je tot deze conclusie bent gekomen, dan kunnen we kijken hoe we dit kunnen verbeteren.

Wat de teruglevering betreft, deze is correct weergegeven op de jaarnota maar ik ben het met je eens dat dit duidelijker kan. Ik heb het doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. De verrekening van de teruglevering is overigens wel te controleren.
De totale teruglevering en levering kun je terugvinden bij de jaarnota. De teruglevering trekken wij af van de levering en het restant krijg je in rekening. Dit kun je narekenen.

Hoi Folkert,

is maar goed dat het duimpje niet zichtbaar is op Toon kan hij ff tot rust komen.
op mijn Eneco tussenstand slim bij gas staat hij op dit moment de ene dag omhoog en de andere dag omlaag :)
bijna een live duimpje dus .
klopt wat betreft de 3 stookmaanden minder.
en daardoor het verkeerde percentage op Toon.
( eigenlijk had Toon dit niet weer moeten geven of een verdeel sleutel moeten gebruiken)

het maand bedrag werd ineens automatisch met +/- 30 euro verlaagd .!!!
ergens in 2013 .
dit heb ik zelf weer snel verhoogd.

jaarnota:
Het terug geleverde vermogen staat er wel op zowel voor hoog als laag tarief.
Maar het staat onder het kopje verbruik verwarrend dus.

ook staat er niets achter het kopje terugleververgoeding ( hier verwacht je het aantal kwh)
maar dat is pas als je meer opwekt dan verbruikt .:rolleyes:

en het word niet duidelijk weergegeven waar wat afgetrokken word , dus niet goed controleerbaar .

al met al is  het een en ander zeer verwarrend voor de gemiddelde leek.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb geen duimpje gekregen 😞 ik kreeg de eindafrekening en daar werd ik weer 🙂 van. Nietemin moet ik aangeven ( viel me bij toeval op) dat er ook duidelijk in Toon bij status verbruik staat aangegeven" nieuwe status beschikbaar vanaf januarie 2014". En in het zelfde veld staat onder: in november 2013 is een nieuwe notaperiode ingegaan. Voordat Toon een nieuw vergelijk kan maken verzameld ......bla bla bla.......twee kalendermaanden.

nou hou duidelijkheid wil je het nog hebben. Toon blijft me verbazen met verborgen commuicatie 🙂
Toon is gewoon een bere apparaat. 
Alleen is nog niet iedereen daarvan overtuigd!
Reputatie 3
Badge +2
[QUOTE=Danielle;48889t.a.vvtansat,

Bedankt voor het uploaden van de MijnEmindergas.nlll met de tussenstand voor gas.
We hebben jouw situatie nagekeken en we kunnen niet achterhalenm waarop die status dat je 59% meer hebt verbruikt op gebaseerd is. Sorry voor het ongemak. We komen er nog op terug.[/quote]

Beste danielle,

Ik mocht tot nu geen uitleg van je krijgen over de foute status van mijn gasverbruik.
Ook de 2 maandelijkse mail over het verbruik vertoont grove fouten en zou een klant zomaar doen beslissen zijn maandelijks bedraf flink te verhogen.
Gelukkig hou ik de standen ook zorgvuldig bij op andere websites zoals mindergas.nl.
Daar zit ik nog qua prognose op ongeveer 50m3 minder verbruik dan vorig jaar namelijk 554 m3
Ik zou het uiterst nuttig vinden voor eneco dit uit te zoeken want mogelijk is dit geen incidenteel geval en zijn meerdere mensen verkeerd berekend.
Zie ook hier uw mail t.a.v. de 2 maandelijksverbruiksoverzicht:

http://i41.tinypic.com/mr8goj.jpg
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat,

Inderdaad moet ik je de uitleg nog verschuldigd blijven. Het is apart dat het bericht op Mijn Eneco verschijnt, want we zien niet waar dit op gebaseerd is. Zodra we meer weten, laat ik het je weten.
Reputatie 1
Badge +1
Op 1 januari kreeg ik weer en duimpje omhoog, 50% minder gas, en 25% minder stroom...dus toch het termijn bedrag maar eens naar beneden gezet. we betalen 180 en heb er 162 euro van gemaakt. Vreemde is dat in mijneneco nu de slimme meter als "status nog niet ontvangen" staat...vreemd, mischien heeft dat te maken dat er en niet ingeschat verbruik gemaakt moet worden?
Kijk uit wat je doet he?
Over welke periode heb je nu je duimpje gehad? Mijn duimpje loopt nu over de periode juli t/m december 2013.
@stansat en ik hebben daar nu al aardig over gereageerd; je loopt het risico te veel te verlagen, simpel omdat het soms te zonnig eruit ziet.
Ik controleer mijn duimpje via www.energiemanageronline.nl en dan kom je voor onaangename verschillen te staan.
Reputatie 1
Badge +1
Kijk uit wat je doet he?
Over welke periode heb je nu je duimpje gehad? Mijn duimpje loopt nu over de periode juli t/m december 2013.
@stansat en ik hebben daar nu al aardig over gereageerd; je loopt het risico te veel te verlagen, simpel omdat het soms te zonnig eruit ziet.
Ik controleer mijn duimpje via www.energiemanageronline.nl en dan kom je voor onaangename verschillen te staan.

Dat moet over de maand december zijn (?) vorige maand heb ik ook en duimpje gehad, toen 55% minder gas en 30% minder stroom. Ik heb dus al 2 maal minder verbruikt. In vergelijking met mijn buurvrouw zou dat kunnen. Die leeft weliswaar met 1 persoon minder maar die betaald al jaar en dag +-120 euro per maand. Kortom, 162 lijkt mij wel voldoende om te kunnen uitkomen met de jaar rekening. dit is trouwens mijn eerste aanpassing sinds mijn aantrede in september, Tot nu heb ik altijd 180 betaald. Mocht ik de volgende keer en duimpje omlaag krijgen kan ik natuurlijk altijd terug naar 180.
Oke, je houdt het kennelijk scherp in de gaten, want het is altijd vervelend om bij de eindstreep bij te moeten betalen.
Reputatie 1
Badge +1
Oke, je houdt het kennelijk scherp in de gaten, want het is altijd vervelend om bij de eindstreep bij te moeten betalen.

Natuurlijk, ben wel bewust van de eventuele gevaren:p
Op 1 januari geen duimpje gekregen, dit zou toch na 2 maanden automatisch per de eerste verschijnen?
Val jij niet in de groep dat je pas per april 2014 (helaas) aan de beurt bent?
Val jij niet in de groep dat je pas per april 2014 (helaas) aan de beurt bent?

Om eerlijk te zijn begrijp ik er nu niks meer van toen ik Toon aanschafte in oktober werd mij verteld dat elke begin van de nieuwe maand duimpjes werden uitgedeeld. Ik moest nog even twee maanden wachten als inleerperiode voor vergelijkingsmateriaal. Nu zijn we twee maanden verder dan verwacht ik ook een duimpje toch?

Als ik nu tot april moet wachten zal ik zachtjes gezegt zeggen wat heb je dan helemaal aan dit duimpjes system? Ik sluit in oktober iets af en dan wachten tot april zo'n 6 maanden, dan krijg je in april eeduimpje en dan verdwijnt hij bij mij eind mei wederom voor twee maanden omdat dan me jaarrekening komt. Ofwel dit systeem is echt op deze manier kompleet onzinig.
Dat klopt dat je nu per 1-1-2014 aan de beurt zou zijn.
Maar als dat niet zo is, dan trek ik de conclusie dat je in die groep valt met een probleem en dat zou pas per 1-4 opgelost zijn.
Maar wacht nou even op een reactie van een moderator, want die kan dat zo zijn en/of dat je wellicht op 1-2 aan de beurt bent.
Zelf val ik ook in die groep. Hoewel verteld is dat het per jan 2014 opgelost zou zijn staat deze nu dood leuk op april
Hoi mpleizr,

Dat bedoelde ik tegen Marc, als hij pech heeft valt hij ook in die groep. 
Een moderator kan dat morgen even nazien voor hem.