Van digitale meter naar slimme meter icm Toon | Eneco Community
vraag

Van digitale meter naar slimme meter icm Toon

Badge
Goedenavond,

Vandaag kreeg ik bericht dat mijn netbeheerder mijn digitale meter gaat vervangen voor een slimme meter. Op dit moment is mijn Toon aangesloten met twee optische sensoren, voor gas en elektra.

Moet ik straks de slimme meter op de P1 poort zetten van de ontvanger van Toon? Hier heb ik echter geen kabel voor. Als ik dit doe, gaat de rest dan automatisch?

Daarnaast heb ik zonnepanelen, en doordat Eneco maar blijft zeggen dat Toon daar ook geschikt voor wordt, blijft het al 3/4 jaar erg stil.
Ik twijfel dus zelfs of ik Toon moet aanhouden, helemaal omdat met een slimme meter de P1 poort ook met andere middelen is uit te lezen, waarbij mijn zonnepanelen teruglevering wel goed inzichtelijk is t.o.v. mijn verbruik.

Kortom, twee vragen dus, wat is jullie mening?

Dank!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@MarcoDijkstra1607,

Welkom op het forum!

Om Toon goed te laten werken i.c.m. slimme meters is er een P1 kabel nodig die we hebben meegeleverd in het Toondoosje. Deze dient verbonden te worden tussen de meteradapter en de P1 poort van de meter. De rest gaat automatisch.

Meer nieuws over teruglevering op Toon volgt binnenkort. Dit jaar komt de functie uit is de verwachting.
Badge
Hallo,

Voor zover ik begrijp kan ik dus gewoon switchen van de twee optische sensoren naar een P1 poort kabeltje. Het kabeltje heb ik al, dus dat is vrij eenvoudig.

Voor wat betreft het tweede, de teruglevering, vroeg in het voorjaar heb ik al eens antwoord gehad van Eneco over Toon en teruglevering, en daarin werd mij verteld dat dit rond de zomer uitgerold zou worden.

Ik begrijp dat dergelijke zaken uitvoerig getest dienen te worden, maar uit uw antwoord leid ik nu weer af dat het ergens dit jaar deze functie komt. Dit kan dus ook eind van het jaar zijn, maar het is ook nog steeds een verwachting. Kortom, er wordt weer uitgesteld, in elk geval naar de klant toe.

Ik ben destijds overgestapt naar Eneco, mede voor Toon, maar heb nu het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden, mede door de vele verschillende antwoorden wanneer Toon hier nu wel mee om kan gaan. Daarnaast betaal ik wel Toon voor een aantal euro per maand.

Wat mij betreft kan deze vraag wel gesloten worden, ik heb wel antwoord, maar ga nu nog wel eens heroverwegen of ik, en vooral waarom ik, bij Eneco klant zou blijven!

In elk geval dank voor je antwoord!
Reputatie 4
Badge +4
@marcodijkstra1607:

Mee eens dat Eneco klanten slecht informeert en "beloftes" niet waarmaakt!

Ik wil vooral graag apparatuur op afstand kunnen bedienen m.b.v. Toon. E.e.a. was mij vorig jaar ook al toegezegd. Tot op heden nog steeds niets van dit alles en ook geen termijn waarop dit wel mogelijk gaat worden. Alleen vaag: "ja het gaat komen"!

Ik heb mijn abonnement op Toon dan ook stop laten zetten en overweeg ook om eens rond te gaan kijken bij andere e-bedrijven. Net als jij was ik overgestapt naar Eneco voor Toon en de beloofde functies.

Overigens blijven nagenoeg alle funkties van de Toon werken: alleen buienradar en verkeersinfo werken niet meer ( en eventueel vergelijk maar dat gebruikte ik niet)!

ppj
Badge
@ppj,

Dank voor je reactie,

Misschien ga ik ook wel Toon abbonement stopzetten, de buienradar gebruik ik ook niet, daar heeft men tegenwoordig een iphone voor. ;-)

Vergelijk gebruik ik ook niet, blijft toch subjectief, qwa woning type/leeftijd e.d.

Als de overige functies blijven werken vind ik dat voldoende, laat Eneco eerst maar eens met wat duidelijkheid komen.

marco
Reputatie 6
Badge +1

Overigens blijven nagenoeg alle funkties van de Toon werken: alleen buienradar en verkeersinfo werken niet meer ( en eventueel vergelijk maar dat gebruikte ik niet)!

ppj

Dit is niet helemaal waar. zodra je het abonnement stil zet, heb je inderdaad geen weer en file meer. Maar realiseer je ook dat je ook geen bedragen meer krijgt in de huisjes, je verbruik tegenover je jaarverbruik ( het duimpje ) niet meer werkt en ook dat je Toon niet meer op afstand kunt bedienen en de app dus ook nutteloos is geworden.

Dan nog een andere opmerking. Zolang ik al bij Eneco zit, ( trouwens ook om toon overgestapt ) is er hier op het forum, heel duidelijk en vaak gecommuniceerd dat toon niet geschikt is voor zonnepanelen en stadsverwarming, en dat ze bezig zijn om dit te ontwikkelen en goed werkend te krijgen op Toon. Echter geeft Eneco nooit uitrol perspectieven aan, om zo teleurstellingen te voorkomen.

Iets uitbrengen wat niet werkt, is ook niet de weg en nog meer frustrerende voor de gebruiker. (kijk maar naar de reacties over de vergelijker )
Schakelen via Toon is vaak als idee aangedragen, echter is er hier nooit over gecommuniseerd, per wanneer dit in Toon gaat werken. Achter de schermen zijn ze ook met dit project bezig, en bij toeval ook ooit een demosite gezien. Echter toen dat duidelijk was, is deze snel gesloten.
Reputatie 4
Badge +4
@JvP:

Inderdaad, de app werkt niet meer ( deed deze overigens voor mijn gsm toch niet vanwege te lage resolutie)!

Ik heb de Toon in mei van mijn netwerk gehaald en daarna opgezegd. De grafieken van dag en week werken nog steeds en ook de bedragen in de huisjes staan er nog steeds. Er is nu al bijna een maand geen communicatie meer ( tussen Toon en Eneco) en ik neem aan dat de Toon dus grotendeels blijft werken zoals nu het geval is.

Misschien zet Eneco zaken op afstand uit als je opzegt en Toon nog via Internet benaderbaar is, want ik las eerder dat iemand na opzegging ook geen dag/week grafieken meer had.

Gezien de problemen met de meteradapter ( geringe ontvangst z-wave) lukt het wellicht ook niet om op afstand via hetzelfde protocol zaken in- en uit te schakelen. Maar laat Eneco daar dan open in zijn. De ontwikkelaar heeft eerder aangegeven dat met schakelen op afstand al was geëxperimenteerd, maar dat het Eneco was die dat niet als toegevoegde waarde zag en het daarom (nog) niet wil opnemen in de software.

ppj
Reputatie 7
Badge +6
@ppj,

De einddatum van het abonnement is 13-06-2014. Je zal op die datum o.a. geen grafieken en kosten meer kunnen inzien.

Vorig jaar was er een domoticapilot. We hebben verder geen toezeggingen gedaan. Dit betrof slechts een test en nog geen vaststaande toekomstige introductie van de genoemde functionaliteiten.
Reputatie 4
Badge +4
@Danielle:

Ik ben wel benieuwd hoe Eneco deze funkties ( grafieken/ geldbedragen) in mijn Toon gaat afschakelen. De Toon staat niet meer op mijn netwerk / is niet meer met internet verbonden!

Hoe communiceert de server van Eneco dan nu met mijn Toon???

Inderdaad zijn er op het forum geen toezeggingen gedaan m.b.t. schakelen op afstand, maar in gesprekken met Eneco is dat wel degelijk toegezegd. Sterker nog: bij de opzegging van het Toon-abonnement is aangegeven dat dit nog zou worden geïmplementeerd, alleen was de termijn waarop nog niet bekend. Ook zijn er schriftelijke "verwachtingen" gewekt op dit gebied. Ik begrijp dus nu uit jouw reactie dat schakelen op afstand er niet meer gaat komen?
Reputatie 7
Badge +6
@ppj,

In dit geval gaat het niet automatisch dat de grafieken en kosten te niet worden gedaan zonder verbinding met het Service Centre. We laten het erbij omdat alle overige functies al niet meer werken.

We geven verder geen toezeggingen over domotica op Toon om zo teleurstellingen te voorkomen. Niets staat nog vast.
Badge
@JvP:

Ik weet dat Eneco aangeeft dat zonnepanelen en Toon niet samenwerkt, echter ik had Toon al voordat ik zonnepanelen ging installeren. Omwille van Toon kan ik een dergelijke duurzame investering niet achterwege laten is mijn beleving.

Je schrijft dat Eneco nooit een uitrol perspectief geeft, nou onderstaand is afkomstig uit mailverkeer met Eneco, waaruit wel degelijk blijkt dat zij mij een uitrol perspectief geven.
Als ik dan nu weer lees dat het (mogelijk) dit jaar nog is, is dat wel degelijk een uitstel, en komt dat teleurstellend op mij over.

Citaat antwoord mailverkeer Eneco d.d. 27-01-2014:

"Graag laat ik u weten dat wij hard bezig zijn om Toon geschikt te maken met zonnepanelen. De verwachting is dat dit rond de zomer van 2014 beschikbaar zal zijn. Echter is dit onder voorbehoudt dat alle testen die van te voren gedaan worden goed worden afgerond. Voor nu kan ik u aangeven dat u het beste de website van Toon in de gaten kunt houden.

Ik vertrouw er op u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd."
Reputatie 6
Badge +1
De verwachting is dat dit rond de zomer van 2014 beschikbaar zal zijn. Echter is dit onder voorbehoudt dat alle testen die van te voren gedaan worden goed worden afgerond.

Dit is nu met veel woorden eigenlijk niks zeggen. Verwachting rond de zomer. ( tijdens de zomer of de laatste dag van de zomer. Als je de herfst,lente en winter rond de zomer zet, heb je ook rond de zomer ;)
Er moeten nog test worden gedaan en afgerond worden. De medewerker had ook kunnen zeggen:

We zijn bezig om Toon in de toekomst geschikt te maken. Dit is korter en dekt ook dezelfde lading.

Met uitrol perfectief bedoel ik helder en duidelijk een deadline datum en geen breed begrip. Want de weerkundige zomer is net pas begonnen. Maar het mail verhaal is voor veel interpretaties vatbaar. Ik vind het persoonlijk ook niet slim geformuleerd door de eneco medewerker. Maar dat ter zijde.