van 1 fase naar 3 fase | Eneco Community

van 1 fase naar 3 fase

• 2 juli 2019
  • 4 reacties
  • 322 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 14 reacties
Hallo mede toon leden,

wij willen de keuken verbouwen en dan ook elektrisch gaan koken.
maar nu heb ik maar een 1 fase aansluiting (8kw).
deze wil ik verhogen naar 3x25kw
alleen mijn zonnepanelen omvormer is ook maar 1 fase, moet hier dan ook een andere voor komen of denk ik nu helemaal verkeerd.
kunnen jullie mij meer uitleg geven.

4 Reacties

Een PV met 1 fase omvormer kan prima op 1 der fases van een 3 fase hoofdaansluiting worden gekoppeld.

De grens daarbij is in jouw situatie rond de 5000 Watt.

Het mooist is een 3 fase omvormer, maar binnen bepaalde grenzen is jouw keuze ook mogelijk.
Lees eea hier ook nog even terug:

https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/zonnepanelen/de-praktijk/zonnepanelen-aansluiten-meterkast/
Reputatie 6
Badge +3
Hoeveel WattPiek is je omvormer/zonnepaneleninstallatie? Of eigenlijk waar is de huidige omvormer op afgezekerd in de meterkast? Omdat je van 1x 35A naar 3x25A gaat kan het zijn dat je omvormer straks te veel opwekt voor 1 van de 3 fases.
Als je op of onder de 20A zit (4600 WattPiek) zit je goed.
Reputatie 7
Badge +7
Ik zou zeggen neem een 1 fase inductie kookplaat goedkoop veilig en makkelijk schoon te maken
hebben wij ook al weer een aantal maanden in gebruik en werkt perfect (inv)
ff opletten voordat je iets koopt soms krijg je er een pannen set bij

als je oude pannen een magnetische bodem hebben en vlak / hol zijn dan zijn ze geschikt waterpas op de bodem om de holling / bolling te testen
en testen met een magneet
( zijn ze bol dan zijn ze niet geschikt , ook zijn ze niet geschikt als ze niet magnetisch zijn )
Bij 20A op een fase blijft 5A over voor overige apparatuur. Goed om in kaart te brengen wat voor zwaar elektrische apparatuur in huis is, wat voor vermogen heeft de kookplaat in gedachte en hoe alles gesplitst is/wordt over de 3 fases, inclusief PV installatie. Vermogen overhouden op de 3 fases voor eventueel toekomstige elektrisch verwarming/ warmtepomp kan ook handig zijn.

Reageer