Vaillant HrSolide plus VHR NL 30-34/3-5 | Eneco Community

Vaillant HrSolide plus VHR NL 30-34/3-5

• 17 januari 2013
  • 69 reacties
  • 9567 Bekeken

Goedenavond,

ik heb eergisteren bezoek gehad van een mononteur die TOON zou komen installeren.
bij aankomst zij hij gelijk dat hij TOON wel zou kunnen installeren maar dat dat ons verbruik alleen maar zou verhogen aangezien 
onze Vaillant HrSolide plus VHR NL 30-34/3-5 CV ketel een modulerende ketel is en TOON daar niet goed mee overweg zou kunnen.

ik heb op internet een beetje lopen zoeken en volgens mij zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

Heeft iemand enig idee hoe het zit?

bedankt! 

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

69 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik weet dat er verschil is tussen moduleren of aanuit aansturing. Of je ketel problemen geeft weet ik niet. De moderators kunnen dit mogelijk bevestigen. Goed dat je het hier komt vragen zodat een ieder die deze ketel heeft mogelijk iets aan je antwoord heeft. Welkom op het forum.

De moderators zijn morgenochtend van dacht ik 08.00 uur weer aanwezig.
Dat Toon niet zou werken of dat je meer zou verbruiken met Toon en een modulerende ketel lijkt mij een raar verhaal! Ik moet nog even een maand afwachten voor ik een duimpje of een uitroepteken krijg, maar waarom zou Eneco dan adverteren met  een modulerende ketel en Toon op hun eigen website?
@Joep1978
Je hebt in ieder geval een eerlijke monteur getroffen en één die zijn huiswerk goed heeft gedaan.
Tot nu toe weigert Eneco om de aansluittabellen voor CV-ketels vrij te geven. Vrijwel alle andere thermostaat-leveranciers doen dat wel.
Ze hebben wel toegegeven dat hun monteurs over zo’n lijst kunnen beschikken.
Jouw ketel is geschikt voor modulerende regeling via OpenTherm, een standaard protocol daarvoor. De thermostaat van Toon kan daar nog niet helemaal  goed mee overweg.
Het gebruik van OpenTherm is aan te bevelen omdat juist daarmee besparingen zijn te bereiken.
Tussen Toon en jouw ketel werkt het niet met OpenTherm en dan blijft over een zgn. aan/uit-schakeling die veel minder efficiënt is.
Als besparing op stookkosten je voornaamste doel is, kun je beter afzien van Toon en een thermostaat nemen van het eigen ketel-merk (in jouw geval Vaillant) of bijv. een thermostaat van Honeywell. Deze laatste werkt wel via OpenTherm met jouw ketel.
Goedenavond,

ik heb eergisteren bezoek gehad van een mononteur die TOON zou komen installeren.
bij aankomst zij hij gelijk dat hij TOON wel zou kunnen installeren maar dat dat ons verbruik alleen maar zou verhogen aangezien 
onze Vaillant HrSolide plus VHR NL 30-34/3-5 CV ketel een modulerende ketel is en TOON daar niet goed mee overweg zou kunnen.

ik heb op internet een beetje lopen zoeken en volgens mij zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

Heeft iemand enig idee hoe het zit?

bedankt! 

@Joep1978,

Ik heb niet dezelfde ketel maar wel een modulerende. Zelfs nog ter plekke door Toon monteur ingesteld op moduleren.
De ketelmodule van Toon en Toon zelf gaan met het moduleren meer dan perfect mee om!
Hoe ik dat zie?
Nou dat zie ik door de moduleerde grafiekstreepjes op de Toon. Ik zal een foto daarvan plaatsen.
Dat het niet zou werken vind ik een vreemd verhaal. In mijn optiek is een Vaillant 1 van de topketels in Nederland!!
https://Nou is dat een mooi moduleerdende ketel of niet??

https://[/img]
Is dit ook mooi modulerend?

http://farm9.staticflickr.com/8219/8391118794_e93dc67d7c_b.jpg
Hoi Toon Econoom,

Maar jouw grafiek roept vragen op bij mij. 
Waarom van die brede blokken tov van mij?
Soms slimme meters? Die per 15 minuten rapporteren?

En wat me tegen valt is dat je om 02:00 's-nachts ook nog verbruik hebt??
Sinds plaatsing Toon begin november 2012 heb ik vanaf 23:00 tot rond 08:30 nooit enig verbruik gehad. 

Ik heb sensoren op de meters zitten en ik vind eigenlijk dat het moduleren in mijn situatie duidelijker wordt weer gegeven. 
Wat vind jij?
Reputatie 3
Badge
Slimme meter heb ik ook en doet het bij mij 1x per uur registreren.
Badge
Hoi Toon Econoom,

Sinds plaatsing Toon begin november 2012 heb ik vanaf 23:00 tot rond 08:30 nooit enig verbruik gehad. 

Ik heb sensoren op de meters zitten en ik vind eigenlijk dat het moduleren in mijn situatie duidelijker wordt weer gegeven. 
Wat vind jij?

Mag ik mijn grafiek ook laten zien en om commentaar vragen?
Kom maar op met die grafiek.....................

Helaas heeft Toon Econoom nog niet op mijn reactie gereageerd
Badge
Hierbij mijn grafiekje.
Zoals je ziet werkt mijn ketel op dit moment constant ( maar laag): dit beeld wordt veroorzaakt doordat ik mijn ketel temp op 60 graden heb staan, ondanks dat het op dit moment best koud is.
Gevolg is dat mijn retour water keurig 42 graden is, waardoor het rendement van de ketel maximaal is.
Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Ja ik zie nu dus duidelijk verschil met een Aan/ uit schakeling zeg!
Bij mij zie je de grafiek duidelijk "dansen"; logisch ik heb modulerend aan staan.
Je zegt een hoog rendement te hebben, maar ik kies met buiten -5 grd toch echt voor een hogere keteltemperatuur!
Maar ik heb eerder daar al veel over geschreven; het is uiteraard persoonlijk.

Maar Hans hoe staan je instellingen?
Laat je de ketel om 04.00 uur ook al aanspringen? Of is dat nu juist je ergenis van Toon?

P.s die rode streep (dat is je gemiddelde gebruik); staat bij mij vandaag op 390 liter!
Badge
Bij mij zie je de grafiek duidelijk "dansen"; logisch ik heb modulerend aan staan.
Je zegt een hoog rendement te hebben, maar ik kies met buiten -5 grd toch echt voor een hogere keteltemperatuur!

Laat je de ketel om 04.00 uur ook al aanspringen? Of is dat nu juist je ergenis van Toon?

P.s die rode streep (dat is je gemiddelde gebruik); staat bij mij vandaag op 390 liter!

Sjonge jongen, wat kunnen we toch weer lekker bezig met onze hobby vind je niet?
Je vragen zijn to the point.: Ik pik er 1 uit, hoewel alles intressant is om over door te praten: die 4 uur piek:
Inderdaad, dat is nou een merkwaardige beweging ( een Ufo!).
Zoals je weet gaat bij mij de boel om 2030 uit en de volgende dag om 0650 wordt er pas weer gevraagd ( nacht naar 11.0 en dan om 0650 naar 19.5 graden ) 
Waarom Toon besluit om even na 0400 een spijker in mijn grafiek, = een spijker aan mijn doodskist! te plaatsen is mij dus een raardsel. In ieder geval is het NIET zo dat de temp beneden de 11 graden was gezakt! (Zie mijn andere plaatjes)

Sjonge jongen, wat kunnen we toch weer lekker bezig met onze hobby vind je niet?
Je vragen zijn to the point.: Ik pik er 1 uit, hoewel alles intressant is om over door te praten: die 4 uur piek:
Inderdaad, dat is nou een merkwaardige beweging ( een Ufo!).
Zoals je weet gaat bij mij de boel om 2030 uit en de volgende dag om 0650 wordt er pas weer gevraagd ( nacht naar 11.0 en dan om 0650 naar 19.5 graden ) 
Waarom Toon besluit om even na 0400 een spijker in mijn grafiek, = een spijker aan mijn doodskist! te plaatsen is mij dus een raardsel. In ieder geval is het NIET zo dat de temp beneden de 11 graden was gezakt! (Zie mijn andere plaatjes)

Helemaal duidelijk met deze info. 
Mals de temperatuur om 04:00 niet 11 grd of lager was dan is het onmogelijk dat de ketel aanspringt. 
Dus hier heb je een terechte bug die Eneco denk ik moet uit analyseren. 
Ik zou via een pb'tje 1 van de moderators hier even opmerkzaam maken. 
Hallo allemaal!

bedankt voor jullie reacties,

als ik het goed begrijp heeft het dus weinig zin om Toon aan te schaffen als hij niet goed met onze CV kan werken en het dus niet meer modulerend kan?

Zou het erg jammer vinden want het is natuurlijk wel de mooi apparaat!

gr Joep 
Reputatie 3
Badge
Als je ook zou willen besparen kan een Wattcher ook een mooi alternatief zijn. Ik heb deze gekregen bij een bestelling enkele maanden geleden van een ander prodcut en gebruik deze naast toon. wel wat prijzig ten opzichte van de toon maar als je ook wilt besparen is het een leuk apparaat.
Dan heb ik ook nog een leuke casus. Niets gewijzigd aan het programma. 's nachts staat programma op 17 graden. Kan natuurlijk door de kou komen, maar ik ben er niet uit geweest.... Ook bij mij een modulerende grafiek.

http://www.hupkato.nl/temp/t_grafiek2.jpg

http://www.hupkato.nl/temp/t_grafiek1.jpg
Hier wordt het dus tijd om de temperatuur op 10 grd te zetten 's-nachts!
Belachelijk dat je tot 06:00 gas verbruikt!!

Ja als de tempratuur ruim onder de 10 grd zakt in je huiskamer; tja dan mag ie aanslaan!!

Bij mij staat ie op 15 en slaat nooit aan; goed geisoleerd huis

Ps overigens is je gemiddelde hoog zeg: 1050 ltr gas; ik zit vandaag op 395
Hier wordt het dus tijd om de temperatuur op 10 grd te zetten 's-nachts!
Belachelijk dat je tot 06:00 gas verbruikt!!

Ja als de tempratuur ruim onder de 10 grd zakt in je huiskamer; tja dan mag ie aanslaan!!

Bij mij staat ie op 15 en slaat nooit aan; goed geisoleerd huis

Ton, als je de twee grafieken vergelijkt, dan stookt ik de ene nacht niets, en de volgende dag moduleert hij als een bezetene? In de temp. instelling niets gewijzigd en toch verbruik! Maar na de Groene Kassa gaat hij vanacht lager!
Heel goed! Ben nieuwsgierig naar je bevindingen morgen!!

Geef morgen nog even een fotootje van je grafiek.

Wat vind jij?
Heb in een ander topic deze toelichting bij mijn grafiek gegeven.

Inderdaad, de grafiek in mijn foto is het toonbeeld voor de manier waarop een slimme meter zijn informatie in Toon laat zien.
Heeft niets met OpenTherm of Aan/Uit te maken. Mijn Toon en ketel zijn OpenTherm aangesloten.
Uit deze weergave is absoluut niet op te maken of OpenTherm al dan niet goed werkt.
Wat je in één blok ziet is het totaal verbruik aan gas in het uur daarvoor.
Wat heb je aan die informatie? Helemaal niks. Door het verschil in tijd kun je het zelfs niet relateren aan de temperatuurinstellingen op Toon.
Voor gas heb je eigenlijk alleen iets aan het totale gebruik over een dag.
Aardig detail is het blokje in de grafiek van 02.00 uur tot 03.00 uur, dat geeft (globaal) het verbruik weer van 01.00 tot 02.00 uur.
De verwarming stond in dit geval al uren op slapen, dus de verwarming is niet aan geweest (vanwege goede isolatie, appartement) koelt het maar langzaam af.
Nee, dit is het verbruik van uitsluitend tandenpoetsen rond 01.00 uur. Ik spoel met lauw warm water. Als je naar de grafiek kijkt, een belachelijk verbruik.
Hoi Toon Econoom,

Helemaal duidelijk. Ik vermoedde het al.
Kan je begrijpen dat ik met mijn simpele plaksensoren tot nu toe behoorlijk blij ben.........

Bedankt voor je uitgebreide info!
Reputatie 3
Badge
Die plaksensoren zijn zo slecht nog niet. Ik had ook weinig uitval. Uieindelijk is de storing tussen toon en de meteradapter vaak het probleem en niet de sensor. Tenzij die niet goed geplakt zit.
Sterker nog, ik heb nooit uitval gehad sinds begin november getuige de wekelijkse controle!!
Reputatie 3
Badge
Netjes toch? Ze zouden jou even moeten intervieuwen voor Kassa Groen. 🙂