Toon zone regeling | Eneco Community
vraag

Toon zone regeling

• 2 januari 2015
  • 5 reacties
  • 3088 Bekeken

Hallo,

In ons 2 verdiepingen appartement (boven wonen, beneden slapen) hebben wij boven vloerverwarming en beneden radiatoren. Vanuit de bouw uit hebben wij boven een Honeywell vision die de vloerverwarming klep op de pomp regelt. Beneden hangt er een Chronotherm IV welke de ketel regelt op basis van een buitensensor. Op de radiatoren beneden zitten thermostaat knoppen. Nu lijkt mij Toon ook wel leuk, maar deze kan volgens Eneco niet overweg met een dubbele thermostaat. Aangezien wij een open trapgat hebben is het boven regelmatig warm genoeg en hebben wij dus alleen beneden warmte nodig. Met Toon (die ik uiteraard in de woonkamer wil hebben) ben ik dus bang dat hij het boven warm genoeg vindt, en er dus beneden ook niets warm wordt.
Kan Toon is mijn situatie? Alvast dank voor jullie reactie.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

5 Reacties

Toon kan absoluut niet samenwerken met andere thermostaten.
Dus wat betreft heeft Eneco je de juiste info gegeven.
In de thermostaat leiding, die van de CV naar de thermostaat gaat, wordt een module opgenomen voor enerzijds aanvoer stroom voor Toon en anderzijds de mogelijkheid dat Toon met je CV kan "praten".

Die 2 thermostaten gaan dus elkaar helemaal tegen zitten en dat wordt een drama!
Dag Brandje, dank voor je antwoord.
Zoals jij het stelt had ik het inderdaad ook begrepen. Zelf dacht ik om de beneden thermostaat weg te doen en de boven thermostaat te vervangen door Toon, maar ik weet niet zeker of Toon dan in staat is om het zowel beneden als boven aangenaam te maken.
De huidige boventhermostaat bedient, zoals gezegd, alleen de klep van de vloerverwarming en doet verder niets met de ketel. De huidige benedenthermostaat bedient wel de ketel.
Met toon kun je een zone verwarming aansturen.
Ik heb dit werkent gekregen.

Ik heb een bijna vergelijkbare situatie.
Voor de aansturing van de zone klep heb ik een nibe opentherm zone regeling gebruikt.
Op de klep komt een stappenmotortje dat samen werkt met de nibbe regeling.
Toon regeld nu de zone ( de onderverdieping). Meer warmte vraag is de klep meer openen en de vloerverwarming krijgt meer water. Dit alles onder opentherm protocol.
Je zou dit zelfs kunnen gebruiken voor stads verwarming.
Uiteraard als je geen gas aansluiting hebt werkt die dan niet.

Met de nibbe regeling en zone klep is het dus mogelijk een zone te regelen met toon. Tevens je gasverbruik en stroom verbruik weer te geven.
De ketel laat je dan via zn eigen thermostaat lopen of geheel weers afhankelijk
Reputatie 7
Badge +6
@Gladiator,

Leuk dat je het voor elkaar hebt gekregen om Toon goed functionerend te krijgen in jouw situatie.
Wij installeren en ondersteunen de situatie niet, maar met wat uitzonderlijke aanpassingen en onderdelen kan er ineens een hoop mogelijk worden.
Ben daar ook bij toeval op gestoten. Is wel een oplossing voor mensen met verwarming al dan niet vloer. Zeker als je een hout kachel hebt. Toon regeld nu de warmtevraag van de vloerverwarming. Dit betekend kachel aan vloerverwarming geleidelijk minder of uit en de rest van het huis loopt gewoon door.
Dit alles is te realiseren met een thermostaat klep zoals op de meeste vloerverwarmingen zitten. Draai daar de knop van af en plaats het stappenmotortje er voor in de plaats. Stuur die aan met de nibbe zone regeling en die op zn beurt met toon. Al naar wens opentherm of aan uit