Toon zonder Live Updates | Eneco Community
beantwoord

Toon zonder Live Updates

• 4 december 2012
  • 60 reacties
  • 13794 Bekeken

Hoi heren van eneco,

Overal word aangegeven dat als je een overstap maakt naar een andere leverancier, je toon zou kunnen blijven gebruiken. Software updates en de grafieken die via het service centre lopen, komen wel te vervallen.

mijn vraag is eigenlijk of dit wel waar is ?

ik ben erachter gekomen dat bij de oude software versie je in ieder geval, bij een factory reset je eerst je eneco login code moet opgeven voordat je verder het systeem in kan. Dit betekent dat er verbinding moet zijn met het service center, anders kan je toon niet verder installeren, en dus ook niet gebruiken.

klopt dit, en word hier nog een aanpassing op gedaan?
icon

Beste antwoord door Folkert 6 december 2012, 08:44

@Tonaatje

Als je geen Live updates hebt dan kan je Toon nog steeds activeren, je ontvangt alleen geen updates meer.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

60 Reacties

Reputatie 3
Badge
Deze vraag is al eerder gesteld maar tot op heden nog geen antwoord op gekomen door de moderators.. Hetzelfde geld voor onderhoud van toon. Als mijn meteradapter kapot gaat na enkele jaren, kan ik dan een nieuwe (los) meteradapter kopen. Moet je heel toon opnieuw aanschaffen. Er is teveel onduidelijkheid nog.
Deze vraag is al eerder gesteld maar tot op heden nog geen antwoord op gekomen door de moderators.. Hetzelfde geld voor onderhoud van toon. Als mijn meteradapter kapot gaat na enkele jaren, kan ik dan een nieuwe (los) meteradapter kopen. Moet je heel toon opnieuw aanschaffen. Er is teveel onduidelijkheid nog.

er word momenteel beweerd dat je apparaat kunt gebruiken zonder eneco abonnement, dit vind je terug in veel berichten, zoals ik hierboven al meldde. Tevens is het niet teruggekoppelde antwoord ook de reden voor een appart topic.
Reputatie 3
Badge
Zeker, zeg hiermee ook niet dat dit in een bestaand topic zou moeten. Ik denk dat duidelijkheid nu alleen wel gewenst is.
Reputatie 7
Badge +6
@Tonaatje

Ik heb de titel van je topic aangepast. Ik heb je vraag uitgezet bij onze productbeheerder en kom hier zo spoedig mogelijk op terug.

@Jeroen

Op je vraag over de meteradapter kom ik ook nog terug.
@Folkert,

dank je wel,

dit is wel iets wat de mensen graag willen weten bij de aanschaf.

gr
Reputatie 1
Badge
er word momenteel beweerd dat je apparaat kunt gebruiken zonder eneco abonnement, dit vind je terug in veel berichten, zoals ik hierboven al meldde. Tevens is het niet teruggekoppelde antwoord ook de reden voor een appart topic.

Vraag is eigenlijk, als je kiest voor live updates, kun je dan nog contact maken met het service centre? Zo niet dan kun je niet meer inloggen (op de Toon) en heb je een Thermostaat die niet werkt.

Er zou een functie in moeten worden gebouwd die je de keuze geeft toch de Toon te starten als je niet kan inloggen.
Reputatie 3
Badge
Maar mogelijk zit deze functie er wel in en roepen wij weer eens heel hart boe (onterecht). Zou een misser zijn als Toon dit niet bevat. Dan kan je zien dat het allemaal draait om centen. Zoveel mogelijk klanten binden want dat doet dit ook. Ze maken het product zo dat je die live updates toch wel neemt. Zou je alleen file en weer missen dan kan je nog zeggen ik betaal er geen 42 per jaar voor, maar als je geen grafiek meer krijgt. Terwijl je dit gewoon op toon zelf zou kunnen opslaan.
@jeroen,

bij mij heb ik al een fabrikant. Reset gedaan, er was toen geen verbinding met SERV centre, dan werkt er niets. Dit was de oude software, maar ben blij dat ik het niet in de winter heb gedaan.

gr
Reputatie 3
Badge
Grove fout van Eneco. Moet dan maar snel een oplossing voor komen.
Reputatie 1
Badge
Dit was de oude software, maar ben blij dat ik het niet in de winter heb gedaan.

Quby.nl (Home automation Europe) heeft grote plannen voor Toon (Quby) maar Eneco houdt dit tegen. Ik ben al eens tegen dit probleem aangelopen en als Eneco zo doorgaat gaan vele mensen hier (inloggen, service centre onbereikbaar, geen thermostaat) tegenaan lopen. Dit lijkt niet helemaal door te dringen tot Eneco. Factory reset en geen service centre toegang..(denk geen live updates, overstappen naar concurrent) is geen thermostaat. Ergo...ik voel een hele, hele slechte reclame aankomen voor Eneco. Eentje die wel eens het einde van Toon kan betekenen. (Niet van Quby, die is minder gelimiteerd)

En zeg nou zelf..even simpel nadenken....updates...
- Software updates, draait op open embedded linux variant, mostly (free) software, is kreupel gemaakt door Eneco.
  Quby wil wel maar Eneco niet. Quby werkt hard en heeft goede developers met ervaring. Ligt niet aan hun. Buiten dat, ik ken behalve bijvoorbeeld Cisco of andere professionele partijen geen enkel consumenten bedrijf wat DURFT om voor (kreupele, beta) software updates geld te vragen. Buiten dat, de inlog naar het service centre is encrypted, dat geeft de burger echt veel vertrouwen in..."Toon geeft geen gegevens aan Eneco"..dit was duidelijk vermeld en een van de voorwaarden van Eneco. Waarom zo geheimzinnig? Het is niet te controleren dus verdacht. (Ik snap wel waarom trouwens...heeft te maken met geld KUNNEN vragen voor de live updates)

- weer en verkeer (Gratis via buienradar en traffic site) Eneco gebruikt een (zwaar gelimiteerde) versie van Buienradar en trafiic is niet boeiend qua prijs.
- Gas en Stroom updates...Quby heeft de mogelijkheid deze lokaal te downloaden..Toon niet. (Eneco houdt dit tegen)
- z-wave functionaliteit. Quby heeft grote plannen, Eneco...uhmm..wel...
- service centre down (of geen live updates abbo) is niet inloggen is geen werkende Thermostaat.

Buiten dat zitten er nog veel bugs in de software. Vanaf geloof ik Januari gaat Eneco geld vragen voor de live updates...dat allemaal kost 3,50 per maand...
Hè toonliefhebber dit is inderdaad geen prachtig verhaal voor eneco !!!

ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar een hoop bedrijven houden natuurlijk een beetje de vinger op hun eigen papje. Dit niet kunnen inloggen moet wel aangepast worden vind ik.
ik weet niet of eneco niet helemaal met quby meegaat, maar ik snap wat je bedoeld. In de laatste update is er wel een gedeelte van QB2 gerealiseerd, maar er is idd veel meer mogelijk.

Het is leuk display, en eneco doet niet veel uitspraken waar ze naartoe willen, dus dit moeten we idd maar zien, maar ik heb wel hoop :rolleyes:!

ik ben al wel vanaf vorige maand voor de live updates gaan betalen, dus dat is geen januari.

gr
Reputatie 3
Badge
Ik heb idee dat we ook wel meer gaan verwachten van toon. Alleen moet ik zeggen dat we zelf erbij zijn door toon aan te schaffen en 3.50 per maand te betalen. we willen het toch allemaal. dus we kunnen wel klagen maar we willen het zelf ook. Alleen mag je verwachten dat het ook gaat werken. Ik heb goede hoop.
er word momenteel beweerd dat je apparaat kunt gebruiken zonder eneco abonnement, dit vind je terug in veel berichten, zoals ik hierboven al meldde. Tevens is het niet teruggekoppelde antwoord ook de reden voor een appart topic.Als je overstapt of stopt met live updates, dan hou je alleen een uitgeklede thermostaat over.
Adviezen, extra applicaties (verkeer, weer), software updates, grafieken en alle opslag van gemeten waarden raak je kwijt.
Meermaals bevestigd door Eneco inmiddels, zie onderstaand topic
https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/geen-advies-op-toon-4568/index5.html
In vergelijking met andere klokthermostaten is Toon niet echt duur. Wel is de functionaliteit minder dan van bijv. een Honeywell.
Verder zitten er nogal wat foutjes in Toon, ook in het thermostaat-gedeeltje. Als je geen software updates meer krijgt, blijf je daarmee zitten.
Voorts wil Eneco maar niet duidelijk maken met welke CV-ketels Toon kan samenwerken. Qua OpenTherm is dat maar met een beperkt aantal en dan nog gaat het niet altijd lekker. Er wordt nog steeds aan gesleuteld en ook daarvoor heb je software updates nodig. Zelfs in aan/uit-mode werkt het niet altijd met alle ketels.
Het bevreemdt mij dat Folkert deze vraag weer gaat neerleggen bij Productbeheer, terwijl Joep in een ander forum al heeft toegegeven dat je bij beëindiging van de live updates blijft zitten met een uitgeklede thermostaat.
Reputatie 7
Badge +6
@Tonaatje

Als je geen Live updates hebt dan kan je Toon nog steeds activeren, je ontvangt alleen geen updates meer.
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

Dit klopt, de vraag van Tonaatje gaat over de verbinding met het service center, die is aanwezig om Toon te activeren. Je houdt alleen de thermostaatfunctie over zoals wij al eerder gecommuniceerd hebben.
Reputatie 3
Badge
Maar als je geen internet hebt? Dan kan je de vraag stellen, wie heeft er tegenwoordig geen internet meer? Maar de verbindingen zijn tegenwoordig niet meer zo stabiel als vroeger. Als je vroeger verbindingsproblemen had mocht je de provider bellen. Tegenwoordig ondersteunen ze draadloos vaak op eigen risico. Er is al een klant geweest die door storing niet kon activeren en in de kou zat.
Reputatie 7
Badge +6
@toon_liefhebber

Er zijn veel potentiële mogelijkheden met Toon, deze functionaliteiten moeten echter nog worden ontwikkeld.
Op zeer korte termijn wordt bijvoorbeeld de app uitgerold waarmee je de Toon op afstand kan besturen. Dit was in potentie al mogelijk alleen moest de software hier nog voor ontwikkeld worden.
Reputatie 3
Badge
@folkert, geloof ook zeker dat jullie veel meer met toon gaan doen, dan nu mogelijk is en wij klanten hier op het forum (een aantal) zijn te nieuwschierig en willen alles nu al hebben. 😉
@Toon Econoom
Dit klopt, de vraag van Tonaatje gaat over de verbinding met het service center, die is aanwezig om Toon te activeren. Je houdt alleen de thermostaatfunctie over zoals wij al eerder gecommuniceerd hebben.

Dat is niet helemaal waar en de beantwoording van de misschien wat verborgen essentie van de vraag wordt slim ontweken.
Vandaar dat ik daarnaar nu expliciet ga vragen.

Dit bedoel ik met die verborgen essentie
... ik ben erachter gekomen dat bij de oude software versie je in ieder geval, bij een factory reset je eerst je eneco login code moet opgeven voordat je verder het systeem in kan. Dit betekent dat er verbinding moet zijn met het service center, anders kan je toon niet verder installeren, en dus ook niet gebruiken.

klopt dit, en word hier nog een aanpassing op gedaan?

en breng dat in relatie met dit gegeven antwoord
@Tonaatje

Om het nog duidelijker te maken de volgende casus.
Ik ben zwaar teleurgesteld in Toon en besluit hem te verkopen (kan want ik ben eigenaar).
Daarvoor doe ik een reset naar de fabrieksinstellingen, want ik wil niet dat er nog gegevens van mij op Toon staan.
De nieuwe eigenaar is geen klant bij Eneco en heeft daarom geen activatiecode.
Welke functionaliteit heeft het Toon display dan nog zonder activeren, zonder internet en zonder toegang tot het Service Center van Eneco.
Kan Toon dan probleemloos werken als thermostaat (Opentherm of Aan/uit) met de programmainstellingen, de temperatuurstanden en de vakantieregeling?
Dat was namelijk de constatering van Tonaatje dat je na de factory reset pas in het systeem kunt na activering.
Als zijn constatering klopt, dan kun je ook de thermostaatinstellingen niet meer wijzigingen en moet je het doen met de instellingen die vanuit de fabriek zijn gedaan.

Kortom, wat heb je aan c.q. kun je met Toon zonder activatie bij Eneco.
Ik hoop op een helder antwoord voor iedereen hier op het forum.
Reputatie 1
Badge

Die nieuwe eigenaar krijgt dus een niet werkende thermostaat want hij moet eerst inloggen bij het servic centre met een activatiecode.
Anders doet de Thermostaat helemaal niets...Dit proberen we dus duidelijk te maken aan Eneco maar die hebben hier niet over nagedacht. 

Ergo, verkopen heeft geen zin zonder activatiecode en als je hem/haar jouw activatiecode geeft kloppen je meterstanden voor geen meter (zijn verbruik op jouw rekening)
Reputatie 3
Badge
Vergeet je live updates niet op te zeggen,,, maar je wil met komende update niet nog een kans geven aan toon?
Reputatie 1
Badge
Nog een voorbeeld met de activatiecode en een niet werkende thermostaat.

Neem een dag als vandaag (Koud)
Je besluit ergens 's avonds omdat je een bug heb gevonden/de helpdesk het je aanraadt/fout-in-Toon je thermostaat een factory reset te geven of doet dat per ongeluk. Je kan je activatiecode niet vindeninternet werkt niet/service centre niet bereikbaar..etc..etc..dan zit je dus met een thermostaat die niet werkt want zonder activatie kan je niet inloggen en doet je thermostaat het niet. Hij blijft op het inlogscherm staan.

Succes met het wachten op een monteur 🙂 Overigens, als het service centre eruit ligt of je internet en de monteur wil hem activeren lukt de monteur dat ook niet.
Zit je dan met je slimme thermostaat die niet stuk is maar ook niet werkt....
Jeroen, ik heb een casus geschetst, een theoretische situatie waarop ik een duidelijk antwoord van Eneco hoop te krijgen.
Aan verkoop ben ik nog niet toe. :D
Reputatie 2
Badge +1

...
Om het nog duidelijker te maken de volgende casus.
Ik ben zwaar teleurgesteld in Toon en besluit hem te verkopen (kan want ik ben eigenaar).
Daarvoor doe ik een reset naar de fabrieksinstellingen, want ik wil niet dat er nog gegevens van mij op Toon staan.
Welke functionaliteit heeft het Toon display dan nog zonder activeren, zonder internet en zonder toegang tot het Service Center van Eneco.
Kan Toon dan probleemloos werken als thermostaat (Opentherm of Aan/uit) met de programmainstellingen, de temperatuurstanden en de vakantieregeling?
Dat was namelijk de constatering van Tonaatje dat je na de factory reset pas in het systeem kunt na activering.
Als zijn constatering klopt, dan kun je ook de thermostaatinstellingen niet meer wijzigingen en moet je het doen met de instellingen die vanuit de fabriek zijn gedaan.

Kortom, wat heb je aan c.q. kun je met Toon zonder activatie bij Eneco.
Ik hoop op een helder antwoord voor iedereen hier op het forum.

@Toon Econoom

De nieuwe eigenaar van Toon kan bij ons een activatiecode aanvragen waarmee de Toon geactiveerd kan worden. De nieuwe eigenaar wordt niet verplicht om klant te worden voor de Live Updates, we raden het wel aan, zodat alle functionaliteiten beschikbaar zijn op Toon.

Zonder de Live Updates werkt alleen de thermostaat functie, maar is Toon dus wel te activeren.
...Overal word aangegeven dat als je een overstap maakt naar een andere leverancier, je toon zou kunnen blijven gebruiken. Software updates en de grafieken die via het service centre lopen, komen wel te vervallen...
Uit de meest recente Toon handleiding: "Als u geen energie afneemt van Eneco, kunt u Toon wel gebruiken, maar niet profiteren van de Live Updates. Een aantal functies op Toon is dan niet beschikbaar. Zo zijn de tabbladen Stroom en Gas niet beschikbaar, is er geen weers- en verkeersinformatie, zijn er geen grafieken en krijgt u geen status van uw jaarverbruik of advies met betrekking tot uw termijnbedrag"

Daar maak ik dus uit op dat software updates wel beschikbaar blijven als je Live Updates opzegt of als je bij Eneco weg gaat.