Toon Zon verwacht verbruik | Eneco Community
beantwoord

Toon Zon verwacht verbruik

• 28 juli 2019
  • 7 reacties
  • 272 Bekeken

Badge
S

inds kort ben ik weer Eneco klant en kan dan dus weer mijn verbruik status zien.

Maar, kijk ik bij details en dan ingeschat jaarverbruik dan staat er bij Stroom 10237kWh.

Ik had al het idee dat dit het dubbele is van mijn normale verbruik maar dat klopte niet volgens de klantenservice.

Nu keek ik bij de instellingen van de zonnepanelen en als ik die van 6000kWh verhoog naar 7000kWh dan gaat het verwachte jaarverbruik ook met 1500kWh omhoog. Maar ook de bedragen gaan omhoog terwijl ik dus denk dat het totaalbedrag niet omhoog moet gaan.

Tuurlijk is het verbruik maar nu rekent toon uit dat ik 4237+6000 verbruik terwijl ik eigenlijk terug zou moeten leveren.

Tijdens het aanvragen van het contract heb ik trouwens 5500kWh verbruik opgegeven dus ergens klopt het niet.

Hoe zit dit bij andere Toon Zon gebruikers?p

icon

Beste antwoord door Brandje 28 juli 2019, 12:30

Ik begrijp dat je op jaarbasis dus in aanmerking komt voor een terugleververgoeding ad €0,092?
Dan dient het door Eneco te pushen ingeschatte jaarverbruik voor stroom negatief te zijn.
Dat is helaas onmogelijk.
Je kan vragen aan een moderator om bv 2 kWh te laten pushen, zodat bij Toon®️ opgeteld 2 kWh + 6000 kWh, dus totaal 6002 kWh, komt te staan.
Dan bereik je op Toon®️ voor jou de meest ideale situatie.
Bekijk origineel

7 Reacties

Ik begrijp dat je op jaarbasis dus in aanmerking komt voor een terugleververgoeding ad €0,092?
Dan dient het door Eneco te pushen ingeschatte jaarverbruik voor stroom negatief te zijn.
Dat is helaas onmogelijk.
Je kan vragen aan een moderator om bv 2 kWh te laten pushen, zodat bij Toon®️ opgeteld 2 kWh + 6000 kWh, dus totaal 6002 kWh, komt te staan.
Dan bereik je op Toon®️ voor jou de meest ideale situatie.
Badge
Ton,

Maar die schatting is toch mede op basis van mijn maandbedrag? Dan zal die ook te hoog zijn nu.
12*159=1908 plus natuurlijk vastrecht.
Hoi J. Tielen,

Dat maand bedrag daar op Toon®️ is uiteraard fout, maar dat kan je niet zonder meer x 12 doen.
Zo werkt dat niet op Toon®️.
Toon®️ bepaalt nav het ingeschatte jaarverbruik en rekeninghoudende met de seizoenen (zomers veel teruglevering en winters juist niet en dan juist veel meer gasverbruik)

Je jaarbedragen dienen bv te zijn:

• -xx,xx terugleververgoeding
  • +718,00 gas
  • +xx,xx vastrecht
  • +404,00 netwerkkosten
  • +xx,xx overheidsheffingen
  • -311,00 belasting vermindering
Dit totaal bedrag deelt Eneco door 12 en dat dient je maandbedrag te zijn.
Toon®️ krijgt vervolgens waardes gepusht analoog deze eerdere berekening vwb alleen het verbruik en Toon®️ past vervolgens het maandbedrag analoog de seizoenen aan.
Dus jouw maandbedrag op Toon kan dan ook per maand behoorlijk fluctueren.
Je maandbedrag/voorschot blijft juist in principe 12 x gelijk.

Heb je dan een PV met een hogere opwek dan je totale verbruik, dan dien je Toon®️ goed te controleren (zoals je met eerdere foto’s al deed) en door een moderator aan te laten passen.
Zelf kan je dat niet, behalve je kWh van de opwek/productie, maar die staat meestal redelijk goed vast.

Is het zo een beetje duidelijker?
Badge
Ik doe ook niet 12* maandbedrag van toon maar 12* wat er afgeschreven wordt.

Zoals het er nu uit ziet is dat Eneco alleen naar de historie kijkt en niet wil/kan meenemen dat ik 2 maanden geleden van 8 naar 24 zonnepanelen gegaan ben.

Daarom is hun ingeschatte afname te hoog.

Voorlopig laat ik het zo en zie in december wel verder.
Duidelijk, maar een verzoekje gericht aan een moderator is een kleine moeite om Toon®️ aan te passen en Toon®️ kan tenminste beter je status berekenen.
Aan jou de keuze!
Badge
Okay ja aan de telefoon zeiden ze dat het beter was om zo te laten omdat mijn maandbedrag hier op gebaseerd is en zo de besparing of eventueel extra verbruik beter te zien was.
Dat is wel erg kort door de bocht!!
Jij bent de klant en behalve als je graag een spaarpotje creëert, zou ik kiezen voor een reëel maand bedrag en een Toon®️, die los van de problematiek negatieve ingeschatte stroomverbruik, een status beeld laat ziet wat de realiteit benadert.
Via de extra schermen Opbrengst/Prestatie PV kan je verder prima aflezen hoe je huidige PV presteert.

Reageer