Toon voor CV en stroom of Toon + huidige slimme thermostaat | Eneco Community
vraag

Toon voor CV en stroom of Toon + huidige slimme thermostaat

• Komt hier vaker (level 8)
  • 19 reacties
Ik heb sinds 1.5 jaar een nieuwe cv ketel en een nieuwe slimme thermostaat en ben daar tevreden over (laatste afrekenperiode 960 m3 gas). Ik overweeg Toon om te kunnen besparen op mijn stroom verbruik, laatste afrekenperiode 8675 kWh (4247 kWh laag en 4428 kWh normaal), hetgeen 123% meer is dan gemiddeld in mijn postcode 😞.
Mijn vraag is of Toon even slim is als mijn huidige thermostaat en zo niet of ik Toon alleen voor het stroomverbruik zou kunnen gebruiken en mijn huidige thermostaat laten hangen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik heb sinds 1.5 jaar een nieuwe cv ketel en een nieuwe slimme thermostaat en ben daar tevreden over (laatste afrekenperiode 960 m3 gas). Ik overweeg Toon om te kunnen besparen op mijn stroom verbruik, laatste afrekenperiode 8675 kWh (4247 kWh laag en 4428 kWh normaal), hetgeen 123% meer is dan gemiddeld in mijn postcode 😞.
Mijn vraag is of Toon even slim is als mijn huidige thermostaat en zo niet of ik Toon alleen voor het stroomverbruik zou kunnen gebruiken en mijn huidige thermostaat laten hangen.

hallo, welkom op dit Forum. Toon is ook een slimme thermostaat, zoals je al weet. Echter als ik rieel kijk naar de specificaties van jou ICY slimme meter, dan zou ik persoonlijk ook twijfelen.
Jou ICY heeft een lichtsensor en aanwezigheidsdetectie. Toon heeft dit niet. Toon werkt echt op zijn programma.Beide kunnen wel op afstand aangepast worden.
Wat de ICY niet heeft is inzicht in wanneer je gas en stroom verbruikt en hoeveel. Toon heeft dit nu als grootste voordeel net wel. Daarbij zijn ze Toon nog aan het bij ontwikkelen.... Dus wie weet wat er nog allemaal bij gaat komen. Je huidige ICY kan niet verder ontwikkeld worden, en is dus een klaar produkt.

Er zijn dus veel  plussen en minnen, maar als je Toon alleen wilt hebben voor inzicht in je energie, zijn er andere ( goedkopere ) alternatieve op de markt. Wel er vanuitgaande dat je een slimme meter hebt. Anders is het aanbod beperkter.
Lichtsensor is wel leuk. Echter met het programma op toon laat ik de verwarming een half uur eerder uitschakelen voordat ik naar bed ga. Das dus een uur (lichtsensor schakeld na een half uur pas verwarming) later dan met toon. Bewegingssensor lijkt leuk. Echter is dat alleen de woonkamer niet je hele huis. Het lijkt dus leuk deze "slimme" thermostaat. Echter zou ik er niet voor kiezen.
Reputatie 4
Badge
Je huidige ICY kan niet verder ontwikkeld worden, en is dus een klaar produkt.
Er zijn wel software updates voor. Echter moet je deze dan wel via USB met je computer verbinden.

Als ik mocht kiezen koos ik voor toon.
Reputatie 1
Ik heb zelf ook de de slimme thermostaat NEST gehad, een soort Amerikaanse ICY, met dergelijke sensors, de kachel ging uit als ik heel lang stil zat:eek: Verder is zo'n proximity of een light sensor leuk maar als je dus een tijd in de studeerkamer zit gaat de kachel ook uit. Dit soort sensoren zou je in het hele huis moeten hebben, ook voor licht en zo. De NEST ligt in een kratje in de kelder sinds ik Toon heb. Toch denk ik dat er veel alternatieven voor Toon zijn, tot simpele energiemeter in de meterkast toe. Bij Toon heb je het alleen wel mooi op 1 display bij elkaar, ziet er gewoon fraai uit. Mijn vrouw was trouwens erg ontevreden over de NEST, en zeer tevreden met Toon, nu dat is ook wel weer belangrijk en mooi meegenomen;)
Reputatie 6
Badge +1
[/quote]
Als ik mocht kiezen koos ik voor toon.
[/quote]

En

Lichtsensor is wel leuk. Echter met het programma op toon laat ik de verwarming een half uur eerder uitschakelen voordat ik naar bed ga. Das dus een uur (lichtsensor schakeld na een half uur pas verwarming) later dan met toon. Bewegingssensor lijkt leuk. Echter is dat alleen de woonkamer niet je hele huis. Het lijkt dus leuk deze "slimme" thermostaat. Echter zou ik er niet voor kiezen.

Beste mensen, TS geeft aan dat hij al in het bezit is van een ICY en vroeg zich dus opelijk af ofdat het wijs is om deze in de kast te gooien en over te stappen op Toon.  Heeft toon dan zoveel meer voordelen, om dit te rechtvaardigen. Ik deel in dit geval zijn twijfel, omdat hij een goede thermostaat heeft en om zijn energie inzichtelijk te maken zijn goedkopere alternatieve dan €120 euro. ( zoals toon 160113 aan gaf )

Echter als ik nu nog geen simme thermostaat zou hebben en moest dan kiezen tussen een ICY en Toon, (maar dan heb je een andere situatie ) dan zou ik ook kiezen voor Toon. Maar dan kan ik ook kijken naar de prijs. Een ICY kost €175 en Toon €120.  Dit is niet vergelijkbaar met de situatie waarin TS zich bevind.
Bedankt voor de reakties en voor de prive berichten met interessante alternatieven!
Mijn eigenlijke vraag is nog niet beantwoord: Kan ik ze samen gebruiken. Ik ben niet echt technisch aangelegd.
Ik kan de huidige thermostaat natuurlijk verkopen, waarschijnlijk heeft die zijn (aktie) aankoopprijs ook al terugverdiend.
En er valt wel iets te zeggen voor alle aangedragen argumenten (Toon als gadget, alles-in-1, mooie display, vrouw blij,etc.)
Aan de andere kant werkt de huidige thermostaat met bewegings- en licht sensor wel goed in onze situatie, beter dan een klok denk ik. 
p,s, Ik zag dat ik een foutje gemaakt had in de beschrijving van het topic, Estroom moet stroom zijn, maar vond niet zo snel hoe ik dit aan kon passen na plaatsing.
Reputatie 6
Badge +1
Bedankt voor de reakties en voor de prive berichten met interessante alternatieven!
Mijn eigenlijke vraag is nog niet beantwoord: Kan ik ze samen gebruiken. Ik ben niet echt technisch aangelegd.
Ik kan de huidige thermostaat natuurlijk verkopen, waarschijnlijk heeft die zijn (aktie) aankoopprijs ook al terugverdiend.
En er valt wel iets te zeggen voor alle aangedragen argumenten (Toon als gadget, alles-in-1, mooie display, vrouw blij,etc.)
Aan de andere kant werkt de huidige thermostaat met bewegings- en licht sensor wel goed in onze situatie, beter dan een klok denk ik. 
p,s, Ik zag dat ik een foutje gemaakt had in de beschrijving van het topic, Estroom moet stroom zijn, maar vond niet zo snel hoe ik dit aan kon passen na plaatsing.

Nee, je kunt je ketel nooit door beide apparaten laten aansturen. Daarbij komt er bij de ketel een Ketelmodule die zorgd voor de communicatie tussen Toon en de ketel en tevens zorgd dat Toon ( door dezelfde draden ) van stroom word voorzien. Ik denk als je de ICY daar nog tussenzet, dat  deze opgestookt word door de stroom en niet kan communiceren met de ketel, omdat er weer een module tussen zit. Zou je hem parralel zetten dan het volgende;
Daarbij geloof ik ook nooit dat je ketel het leuk vind om 2 tegenstrijdige berichten krijgt. ( ICY geeft uit enToon aan :p)

Ik bedoel Toon het stroom- en gasverbruik laten meten en de ICY de ketel aan laten sturen.
Reputatie 4
Badge
Ik bedoel Toon het stroom- en gasverbruik laten meten en de ICY de ketel aan laten sturen.
Dat zal denk ik niet gaan, maar wie weet?
Maar waarvoor de ICY dan niet vervangen?
Reputatie 6
Badge +1

Dan is Toon een dure inverstering van 120 euro + 3,5 p/m abb. voor alleen die functie. Er zijn dan goedkope alternatieve.
Daarbij moet Toon door een instalateur gehangen worden en die hangt Toon compleet, dus inclusief aansluiting ketel. Anders mag hij hem (officieel) niet laten hangen of afleveren. Je zult dus na instalatie alles weer moeten terug hangen.

Maar het blijft dat er alleen voor stoom en gasverbruik andere, en goedkopere alternatieve zijn in mijn optiek.
Reputatie 4
Badge

Dan is Toon een dure inverstering van 120 euro
Mits je dan een nieuw contract aangaat, dan krijg je hem cadeau.
Badge

Een kado dat je dus via de tarieven dubbel en dwars terugbetaald.
Reputatie 4
Badge

Je bedoeld de abonnementskosten die iedereen dan betaald?
De tarieven zelf zijn als het goed is goedkoop, anders sluit je zoiets niet af.
Badge

Je bedoeld de abonnementskosten die iedereen dan betaald?
De tarieven zelf zijn als het goed is goedkoop, anders sluit je zoiets niet af.

zie deze thread door dezelfde TS gestart: link
Reputatie 4
Badge
Okee kaat, die link had ik nog niet gezien, nu begrijp ik hem.
Ik lees net op het forum dat iemand Toon gratis heeft gekregen bij afsluiten van een 3-jarig contract, dat wil ik dus ook (als beloning voor mijn meer dan 30 jarige trouw aan Eneco :p ) Graag een reactie van de Eneco medewerkers op dit forum. De tarieven van de andere aanbieders worden wel behoorlijk aantrekkelijk, het schijnt te lonen als je eens in de zoveel tijd overstapt.
Reputatie 7
Badge +6
@BJerry

Graag nemen we telefonisch contact met je op om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Wij hebben een vast nummer in ons systeem staan ben je daar op te bereiken? Als je op een ander nummer gebeld wilt worden kun je dit via een pb aan mij sturen.
Dat zal denk ik niet gaan, maar wie weet?
Maar waarvoor de ICY dan niet vervangen?

Omdat de ICY wel bevalt en mijn gasverbruik gedaald is naar 890 , kom dit jaar wel iets hoger uit. Ik ben mogelijke alternatieven aan het onderzoeken, dus wilde dit graag weten. Ik denk ook dat ze niet samen gebruikt kunnen worden, maar wilde graag uitsluitsel krijgen via het forum.
@BJerry

Graag nemen we telefonisch contact met je op om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Wij hebben een vast nummer in ons systeem aan ben je daar op te bereiken. Als je op een ander nummer gebeld wilt worden kun je dit via een pb aan mij sturen.

pb in de voormiddag verstuurd, wachtend op een telefoontje, ben benieuwd! 
Inmiddels contact gehad met 2 vriendelijke Eneco medewerkers en het aanbod geaccepteerd, 3 jarig contract en Toon zijn onderweg!
Ik heb inmiddels ook een energiemeter besteld, die komt morgen en dan maar meten, maar dat wordt een ander topic.
Reputatie 3
Badge
Ik denk niet dat een monteur toon naast je thermosstaat gaat hangen. hij zal zich waarschijnlijk moeten houden aan de regels door toon volgens voorschrift te gaan monteren. je kan het boekje downloaden en lezen wat toon precies kan.
Ik denk niet dat een monteur toon naast je thermosstaat gaat hangen. hij zal zich waarschijnlijk moeten houden aan de regels door toon volgens voorschrift te gaan monteren. je kan het boekje downloaden en lezen wat toon precies kan.

De ICY gaat er tussenuit, die zet ik op marktplaats.
Badge
Prima! Ik had ook op het forum gelezen dat iemand een 3-jarig contract had afgesloten en een Toon kado kreeg! Scheelt bakken met geld! En nu nog meer verdienen door minder stroom te gaan gebruiken. Succes! 😃
Reputatie 4
Badge

De ICY gaat er tussenuit, die zet ik op marktplaats.
En daar vang je ook weer wat voor terug. 🆒