Toon verspillingschecker koelkast | Eneco Community
vraag

Toon verspillingschecker koelkast

Badge
Sinds een tijdje geeft verspillingschecker aan dat mijn koelkast niet efficiënt is. Echter is dit een Samsung RB29ferncsa A++ koelvriescombinatie. Daar kan het toch niet aanliggen. Hij gaat ook niet vaak open en staat op 3 graden ingesteld. De vriezer op -19 graden.
Komt het misschien omdat ik niet de juiste antwoorden heb gegeven op de vragen? Maar welke antwoorden moet ik geven? Ik zie geen optie staan voor een koelvriescombinatie.

Vraag 1:
Hoeveel koelkasten of vriezers heb je?
  • 1 koelkast of vriezer
  • 1 koelkast en 1 vriezer
  • 2 koelkasten
  • Andere combinaties
Wat vul ik hier in als ik een koelvriescombinatie heb? Ik had hem eerst staan op 1 koelkast en 1 vriezer. Dat is waar een koelvriescombinatie uit bestaat maar snapt VC dit ook op die manier?

Vraag 2:
Wat voor soort koelkast heb je?
  • Standaard
  • Koelkast en vriezer
  • Koelkast met losse vriezer
  • Amerikaanse koelkast
  • Anders
Hier heb ik koelkast en vriezer ingevuld.

VC geeft nu ook aan dat er 2 koelapparaten zijn gevonden. Klopt dit as je een combi hebt met 1 stekker?

19 Reacties

Dit is nu precies het probleem wat ik al vanaf de start bij de softwareontwikkelaars heb gemeld.
Ik heb ook 1 stekker en aparte motoren voor koelen en vriezen.

Dat zal dus nooit een goed resultaat opleveren.
Badge
Haha, lekker dan :p
Vrijwel iedereen heeft een koelvriescombinatie in ze huis.
Ik ken er maar weinig die een losse koelkast en losse vriezer hebben. Voor zover ik weet ken ik niemand die dat heeft.
Of ze hebben een kleine koelkast met zo'n klein vriezer vakje erin. Maar hoe vul je dat dan weer in.
Zou leuk zijn als ze daar wat op door ontwikkelen. Op deze manier denk ik niet dat er veel mensen zijn die echt wat hebben aan VC voor de koelkast.
Maar er zijn er ook die een koel-deel en vries-deel hebben met 1 motor.
Dat zou wel moeten werken.

Verder ben ik persoonlijk een zeer sceptisch tegenover de VC. Niet voor niets zijn er zoveel klachten over de werking. Bij mij heeft het sinds de invoering 2 jaar geleden nog nooit gewerkt.

Ik gebruik gewoon slimme stekkers voor monitoring en dat werkt meer dan perfect!
Reputatie 4
Badge +1
Er zijn veel mensen die een koelkast en een vriezer hebben hoor, meer dan je denkt hoor.
Badge
Maar er zijn er ook die een koel deel en vriendelijk hebben met 1 motor.
Dat zou wel moeten werken.

Verder ben ik persoonlijk een zeer sceptisch tegenover de VC. Niet voor niets zijn er zoveel klachten over de werking. Bij mij heeft het sinds de invoering 2 jaar geleden nog nooit gewerkt.

Ik gebruik gewoon slimme stekkers voor monitoring en dat werkt meer dan perfect!

Voor alsnog lijkt VC het bij mijn andere apparaten goed te doen. Hoop dat dat zo blijft.

Volgens mij heb ik ook gewoon 1 inverter motor. Wanneer de koelkast aanslaat verbruik ik 60 watt (inclusief sluipverbruik) aflopend naar 55 watt. Dan slaat hij na een tijdje af en kom ik op mijn sluipverbruik van 20 watt. Ik zie verder geen divers patroon waarin ik 2 motoren zie aanslaan.

Maar dan terugkomende op mijn eerste vraag. Welke antwoorden moet ik in dit geval geven bij vraag 1 en 2 er van uitgaande dat ik een koelvriescombinatie heb met 1 motor en 1 stekker voor het stopcontact.

Raar is ook dat VC nu aangeeft dat 1 van mijn koelkasten 101 watt verbruikt. Dat klopt dus niet. Maar dit komt misschien door het verkeerd beantwoorden van de vragen?
Heb je dit plaatje op je VC?

Zoals gezegd met 1 motor zou de VC dan wel resultaat moeten geven.
Deze uitvoering heb ik, maar met 2 gescheiden motoren en dan mislukt het.
Badge
Nee heb deze. Weet iemand welke antwoorden ik moet geven op de vragen die VC stelt mbt mijn koelvriescombinatie.

..

Welke antwoord moet ik geven bij vraag 1 en 2? Ik heb dus een koelvriescombinatie met 1 motor en 1 stekker.

Vraag 1:
Hoeveel koelkasten of vriezers heb je?
  • 1 koelkast of vriezer
  • 1 koelkast en 1 vriezer
  • 2 koelkasten
  • Andere combinaties
Vraag 2:
Wat voor soort koelkast heb je?
  • Standaard
  • Koelkast en vriezer
  • Koelkast met losse vriezer
  • Amerikaanse koelkast
  • Anders
Oke, jij hebt dus net als ik een combi met met 1 stekker; alleen heb jij dus 1 motor.
Bij mij is de combi blauw omdat de combi door de VC is gevonden.
Bij jou zou dus vraag 1: optie 2
vraag 2: optie 2
Badge
Ja dat dacht ik ook. Maar in de FAQ lees ik dit en die zegt dus iets heel anders.

Ik heb 1 stekker, betekent dat dan dat optie 2 alleen geldt als je 2 stekkers hebt? Dat suggereren ze in de FAQ.

Moet ik misschien gewoon bij vraag 2 voor STANDAARD kiezen?

Lijkt er dus eigenlijk op dat jij die optie 1 koelkast en 1 vriezer moet kiezen. Je hebt danwel 1 stekker maar je hebt wel 2 motoren. Het aantal stekkers maakt verder niet uit. Immers, over welke draad de stroom gaat is niet van belang. Jij hebt gewoon 2 apparaten in 1 kast. Dat is gelijk aan 2 losse apparaten lijkt me.
Mijn uitgangspunt is altijd het aantal stekkers.
Jij hebt maar 1 stekker; in het voorbeeld staat 2 stekkers.

Uiteraard loopt de stroom over 1 draad maar het onderscheid in welke motor en dus ook het soort gebruik en bepaling zuinig of niet per motor is kennelijk niet te maken.
Logisch ook want de motoren lopen ook vaak genoeg gelijktijdig.

Dat jouw combi dus een rood plaatje ivm niet zuinig oplevert is mi dan ook het probleem wat ik eerder schetste.

Kijk als er een aparte koelkast en aparte vriezer (dus 2 stekkers zijn), tja dan is er uiteraard geen probleem. Maar jij gaf in je opening al aan een combi te hebben.🤔
Badge
Tja, het blijft apart.

Maar ik denk dan toch dat je in mijn geval misschien moet kiezen voor STANDAARD. In de FAQ zeggen ze immers dat je optie 2 moet kiezen wanneer je 2 stekkers hebt en dus ook 2 motoren.

Nu ik er nog eens over nadenk denk ik niet dat het aantal stekkers als uitgangspunt genomen moet worden. Ze hadden net zo goed die 2 stekkers intern al kunnen koppelen en er 1 stekker uit laten komen. Dat zegt uiteindelijk niets. Alle stroom komt uiteindelijk samen bij de KWH meter. Het enige is misschien dat ze dat soms niet hebben gedaan omdat je op die manier kunt kiezen of je wel je vriezer aan wilt of niet. Misschien als je wilt ontdooien dan kun je makkelijk die stekker eruit trekken zodat je koelkast gewoon blijft koelen. Jij hebt gewoon 1 koelkast en 1 vriezer. Dat ze in 1 behuizing vallen en 1 stekker hebben maakt niet uit.
Badge
Ze zouden in de antwoorden iets meer duidelijkheid kunnen geven en mogelijk situaties kunnen schetsen in welk geval je welk antwoord geeft. Maar ergens heb ik het idee dat ze dat zelf eigenlijk ook niet weten :P
ik zal de klantenservice van Toon nog is proberen. Kijken of die toch nog wat extra duidelijkheid kunnen geven.
Badge
Oke, nou klantenservice hoef ik nooit meer mee te bellen. Krijg je een jong knulletje aan de lijn met harde muziek op de achtergrond die echt totaal geen idee heeft waar ik het over heb.
Je hebt een koelkast. Optie 1dus, dat het een combi is dat specificeer je in vraag 2 met de optie 2.
Een koelkast en een vriezer zie ik als echt 2 apparaten, bv een koelkast in de keuken en de vriezer in de schuur. Zo heb ik het ingevuld met dezelfde opstelling, het had inderdaad een koelvriescombinatie moeten staan als optie 1, vraag 1.
Maar zoals @Brandje het al aangaf het maakt niet zoveel uit wat jij invult, de VC doet alleen foute en onbetrouwbare metingen, onzinnig.
Volgens de VC verbruikt mijn koelvriescombinatie 80W, en volgens de slimmestekker rond 1KWh per dag, en dat is toch iets anders dan de aangegeven verbruik. 80W x 24h = 1920W, bijna 2KWh per dag. Klopt niet!
Badge
Thanks Berny, klinkt wel logisch wat je zegt. Ga hem zo eens invullen. @Brandje jij kan misschien dan optie 2 invullen bij vraag 1 en optie 3 bij vraag 2 omdat je gewoon 2 losse apparaten hebt in een behuizing.
@Berny Jouw berekening volg ik alleen niet helemaal. Een koelkast staat niet 24/7 te pompen. Eerder 50% - 60% van de tijd. Dus is het eerder 80W x 12h = 960Wh Ongeveer 1kWh. Dan klopt het toch wel.
@Jesper232423 wat jij zegt klopt het ook en het komt inderdaad heel aardig in de buurt overheen met het verbruik van mijn koelvriescombi op een dag, maar dat is niet het reële verbruik van het apparaat.
Bv een warmtepomp dat 500W in bedrijf verbruikt, en op een dag werkt alleen maar 12 uur in totaal, verbruikt niet alleen 250W, hij trekt nog steeds 500W uit het net.
Daar gaat het mij om, de VC beweerd dat mijn koelkast een A+ is en daar ben ik het niet mee eens, ik denk eerder een A-- van 20 jaar oud. Daarom ging ik het na meten omdat ik 80W te optimistisch vond van de VC. De koelkast is wel in een goede geventileerde plek waar zijn warmte uit de achterkant goed kwijt kan, maar dat weet de VC niet en denkt dat een A+ is, hij is nogsteeds een onzuinige apparaat, hij schakelt daardoor niet zo vaak.
Mijn vaatwasser scoort ook heel goed, net als een efficiënte model, alleen weet de VC ook niet dat mijn efficiënte model een A label is Hotfill aangesloten. Het kunstje van het dagelijkse verbruik vermenigvuldigen door een gemiddelde tijdsbestek is niet betrouwbaar om aan te geven als je een zuinig of onzuinige apparaat hebt.
Badge
@Berny Dat weet ik ook. Daarom deed ik ook 80W x 12h en niet 40W x 24h. Komt op hetzelfde neer maar uiteraard blijft het vermogen gewoon 80W of in jouw voorbeeld 500W bij de warmtepomp. Echter praten we hier over een tijdsbestek. Als de koelkast maar 50% van de tijd draait moet je dat wel meenemen in je berekening anders kom je inderdaad op de 2kWh op een dag uit (80W x 24h). Deel je dat door 2, omdat de motor van de koelkast maar de helft van de tijd aanslaat, dan kom je op 1 kWh uit en dat is wel precies wat je slimme meter aangeeft. Dan lijkt mij dat VC het juist wel goed aangeeft.

Of je daar een label aan kan hangen van A+ of wat dan ook heb ik de kennis niet voor en ik weet ook niet hoe VC dat berekent. Er zijn misschien ook wel koelkasten die een motor hebben van 200 Watt. Zou je denken, dat is super onzuinig, maar als die motor slechts een paar keer op een dag hoeft aan te slaan omdat de kast heel goed geïsoleerd is dan is het totale energieverbruik alsnog heel laag. Gaat VC dan zeggen dat je een onzuinige koelkast hebt omdat die 200W trekt? zou wel raar zijn.

Ik begrijp ook niet waarom VC aangeeft welk vermogen een koelkast trekt. Doet naar mijn idee helemaal niet ter zake. Uiteindelijk gaat het erom wat hij op een dag aan kWh verbruikt en dat hangt af van hoevaak en hoelang de motor aanslaat. Niet zo zeer hoeveel stroom de motor trekt op het moment dat die aanslaat.
Maar misschien is het zo dat de motoren van de koelkasten een steeds lager vermogen hebben gekregen door de jaren. Aan de hand daarvan kan VC dan misschien inzien of die zuinig is of niet.

Maar geeft VC bij jou aan welk energielabel je koelkast heeft dan? Dat moet je toch zelf invullen bij de laatste vraag.
Ik heb zojuist de VC veranderd in A B C of D, stond op A+.
VC heeft verschillende meningen over mijn koelkast, en dit is wat hij doet in de werkelijkheid.
Als een koelkast 100W ( en de mijne 63W) of 80W verbruikt dan zijn ze net zo efficiënte als mijn koelkast, ik heb de instellingen niet veranderd en een keer heeft ie over mijn koelapparaten, en andere keer over mijn koelkast. Ik heb het al heel lang opgegeven met de VC, had liever de ingestoken energie in deze feature gezien bij gevraagde wensen van de forumleden/ Toon klanten.
En zeg maar niet hoeveel een apparaat per uur verbruikt als het niet klopt, per dag is het wel netjes gegokt of gemiddeld berekent...

Badge
Ja het wordt er allemaal niet duidelijker op.

VC zou beter aan kunnen geven wat je koelkast aan kWh op een dag verbruikt. Dat zegt veel meer dan wat hij aan vermogen trekt op het moment dat hij aanslaat.
Maar misschien hebben efficiëntere koelkasten met een goed energielabel altijd wel een motor die minder vermogen trekt en kan hij daarom zeggen of de koelkast efficiënt is.
Er mag in ieder geval nog wel wat op doorontwikkeld worden. Op ze minst mag het wat duidelijker worden voor de gebruikers.

Reageer