Toon / Toon 2 en Zon op Toon | Eneco Community
vraag

Toon / Toon 2 en Zon op Toon

• 12 september 2019
  • 12 reacties
  • 539 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Beste Eneco,

Sinds 2008 zijn wij al klant en sinds 2014 zijn wij ook in het bezit van Toon.

Omdat wij al een aantal jaar geen vast contract meer blijken te hebben wilde ik die afsluiten.
Gebeld naar de klantenservice en als ik een 3 jarig contract zou afsluiten zou ik Toon 2 voor niets krijgen alleen moest ik dan wel 75euro installatie kosten betalen.
Maar als ik een service contract voor mijn CV-ketel erbij zou afsluiten hoefde ik de installatie kosten niet te betalen.
Het onderhoud van mijn CV-ketel heb ik ergens anders onder gebracht dus die heb ik niet nodig.

Heb toen gevraagd wat de installatie van Toon 2 inhoudt en of ik dat niet zelf kan doen.
Wat het precies in hield wist de medewerkster niet, maar het was niet mogelijk om dit zelf te doen.

Heb toen aangegeven dat ik dat even uit ga zoeken en er later op terug zou komen.
Er werd aangegeven dat dit geen probleem was en dat de aanbieding zou blijven bestaan.

Ben gaan onderzoeken wat de voordelen van Toon 2 zijn.
Enige voordeel wat ik heb gevonden is dat hij sneller werkt.
En wat ik kon vinden over de installatie is dat er slimme stekkers geplaatst worden zodat ik van bepaalde apparaten het verbruik kan zien.
Voor mij is dit geen voordeel want we hebben al een “slim huis” met de nodige Fibaro stekkers dus ik hoef via Toon niet te zien wat mijn verbruik is per apparaat.

Het grootste nadeel wat ik over Toon 2 heb gevonden is dat alle data die ik de afgelopen 5 jaar in Toon heb opgeslagen verloren gaat.
Dit deed mij besluiten om bij de Toon te blijven de ik nu heb.

In het eerste gesprek had ik ook aangegeven dat ik volgende week zonnepanelen krijg.
Mijn vraag was toen moet ik dat nog aangeven?
Er werd mij verteld dat dit al was gedaan en dat alles in orde is.
Helaas heb ik nu gelezen dat ik hiervoor Zon op Toon nodig heb, want anders gaat Toon vreemde waardes doorgeven. Dit is mij niet gemeld.

Uiteraard wil ik Toon gewoon in orde hebben ook met mijn nieuwe zonnepanelen installatie.
Vandaag weer de klantenservice gebeld en bovenstaande uitgelegd.
Heb toen de vraag gesteld wat Eneco mij kan bieden als ik Zon op Toon bestel met daarbij een drie of 4 jarig contract?
Van de klantenservice kreeg ik te horen dat ze mij geen aanbieding kon doen.
Als ik Zon op Toon wil hebben kost het minimaal 99 euro, maar het zou ook kunnen dat het 169 euro ging kosten dit was afhankelijk van het aantal zonnepanelen.

Vind dit erg vreemd en weet zeker dat Eneco bij meerdere klanten korting heeft gegeven, want dit is terug te vinden op het Eneco forum (totale kosten Zon op Toon bedroeg bij die klanten 50 euro ongeacht welke Kw/u meter zij nodig hadden).
Dit zei ik ook tegen de klantenservice medewerker en ik kreeg het volgende antwoord:

Ik werk hier al 6 jaar en ik weet zeker dat er nog nooit korting op Zon op Toon is gegeven!!
Heb daarna nogmaals aangegeven dat ik de gratis Toon 2 niet wil hebben.
Dit bespaart Eneco een Toon 2 die 275euro waard is, maar nog steeds kon ze niks voor mij betekenen.
Ondertussen was ik best wel een beetje geïrriteerd geraakt en heb het gesprek toen beëindigd.

Nu wil ik het nogmaals op deze manier proberen.

We zijn al meer dan 10 jaar klant. Hebben al 4 jaar geen vast contract meer dus we betalen veel meer per jaar. We hadden hierop minimaal 100euro per jaar kunnen besparen.
Ben bereid om een 4 jarig contract af te sluiten.
Als ik geen Zon op Toon neem heb ik niets meer aan de Toon aan mijn muur omdat de waardes niet kloppen.
Zon op toon is voor mij ook een leuk extraatje, want van de zonnepaneel leverancier krijg ik ook een app waarop ik kan zien hoeveel stroom ik opwek.
Ik betaal al 5 jaar abonnementskosten voor Toon die zijn data lokaal opslaat??

Ik zou graag willen weten wat jullie voor mij kunnen bieden?
Voor niets komt de zon op en het hoeft helemaal niet gratis maar als ik als vaste klant geen “aanbieding” krijg voor Zon op Toon is er geen reden meer om klant bij Eneco te blijven.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijk groeten,

DJD

12 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
@DJD

Welkom op de community. Erg lang verhaal maar voor mij heel duidelijk. Ik kan zelf hier niets in betekenen maar ik vraag mijn collega je hierover terug te bellen. In dat gesprek kunnen alle mogelijkheden besproken worden. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Voor de zekerheid is het fijn dat je je telefoonnummer noteert bij de aanvullende informatie zodat we je zeker kunnen bereiken.

Wanneer kan mijn collega hierover terugbellen?

Groeten, Tina
Bedankt voor de snelle reactie Tina.
Heb het klant nummer en telefoon nummer aan mijn profiel toegevoegd.

Ben eigen altijd wel te bereiken op dat nummer dus de tijd maakt niet zo veel uit.

Mvg DJD
Reputatie 5
Badge
@DJD

Je bent benaderd door een van mijn collega's. Is alles naar wens verlopen?

Groet, Emel
Reputatie 6
Badge +3
@DJD installatie van de Toon 2 kan je prima zelf doen, vooral omdat je al een Toon 1 hebt. Kwesite van achterplaat vervangen en de Toon2 daarop aansluiten. Maar ik vrees dat Eneco dat niet toestaat. Wellicht dat je ze toch kan overtuigen. En anders op marktplaats een Toon2 aanschaffen en het op die manier doen.

Data overzetten van Toon1 naar Toon2 kan alleen door hobbyisten (zoals ik) gedaan worden. Eneco doet dat zelf helaas niet. Ik ondersteun je er graag bij voor een kleine vergoeding.

Wil je Zon op Toon, dan is er nog een optie om het 'gratis' te doen. De installatie van de kWh meter in de meterkast moet je dan zelf doen (en zelf een kwh meter aanschaffen). Enige garantie dat zon op toon dan gaat werken krijg je niet van Eneco uiteraard. Enige wat Eneco wel moet doen is jou die zon-op-toon software sturen naar je Toon maar er zijn voldoende voorbeelden hier op het forum dat ze dat gewoon gratis voor je doen, zodra je er om vraagt. Voor die 99 euro (of 149 als je 3-fase zonnepanelen hebt) doen zij dit allemaal dus voor je. Die 50 euro heb ik ook nooit gezien overigens.

Rest me je nog te adviseren over je energietarieven. Je kan beter shoppen voor betere tarieven dan te vallen voor een 'gratis' toon bij een nieuw vast contract. Dat laatste is toch altijd duurder.
Badge +1
Dat mocht ik niet verplicht €75 euro te betalen voor een paar stekkerjes te wisselen.
Toen de monteur toon niet aan de gang kreeg heeft hij mij laten zitten met een niet werkzame toon.
Zelf de meter adapter die geschikt is voor zon op toon geplaatst en toon werkt perfect.
Schande dat ik voor dit freubelwerk 75 euro MOEST betalen
Reputatie 6
Badge +3
Dat is bizar. Gevalletje kosteloos stellen lijkt me Eneco!
Reputatie 7
Badge +6
@Kaipo0411

Ik zie dat je Toon hebt aangeschaft waarvoor je 75 euro installatiekosten hebt betaald. Je hebt daarna contact met ons opgenomen, dat de Toon niet werkend is achter gelaten door ons. We hebben toen kosteloos een monteur naar je gestuurd. Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,

Folkert
Badge +1
Ja die monteur is nooit geweest ik heb zelf de adapter voor zon op toon geplaatst ( omdat ik die van toon1 had liggen)
Over de service van die monteur: komt 1e afspraak afzeggen binnen 24 hr 2e afspraak , is hij 2 uur te laat
Ten 2e had hij er de ballen verstand van, alleen 3 stekkers omwisselen, was het hele probleem er niet geweest
In de afspraak staat als ik dit zou doen moet ik de kosten betalen
Als jij een brood bij de bakker koopt en hij is niet gaar ga je ook geld terug vragen
Badge +1
Tevens zei de monteur dat hij van zon op toon geen verstand had
Reputatie 7
Badge +2
Hoi @Kaipo0411

Wat mij opvalt is dat je het nu hebt over een situatie van ruim 4 maanden terug. Is er een reden dat je hier nu pas mee komt? 🤔 Ik zie namelijk dat je meerdere contactmomenten via meerdere kanalen met ons hebt gehad, maar van bovenstaande was tijdens die contactmomenten geen sprake. Of wat jij aangeeft klopt is voor ons nu niet meer te achterhalen. Mijn advies is om in het vervolg meteen aan de bel te trekken bij een dergelijke situatie als deze.

Groet. Urgel
Reputatie 6
Badge +3
@Urgel als je hier boven leest is de laatste contact nog geen 25 dagen geleden geweest. Geen 4 maanden!
Reputatie 7
Badge +2
Hoi @Kaipo0411

Wat mij opvalt is dat je het nu hebt over een situatie van ruim 4 maanden terug. Is er een reden dat je hier nu pas mee komt? 🤔 Ik zie namelijk dat je meerdere contactmomenten via meerdere kanalen met ons hebt gehad, maar van bovenstaande was tijdens die contactmomenten geen sprake. Of wat jij aangeeft klopt is voor ons nu niet meer te achterhalen. Mijn advies is om in het vervolg meteen aan de bel te trekken bij een dergelijke situatie als deze.

Groet. Urgel

@ThehogNL als je dik gedrukte leest dan lees je dat er wordt gesproken over een situatie van 4 maanden terug en er meerdere contactmomenten zijn geweest, waar de situatie aangekaart kon worden. Nergens geef ik aan wanneer die contactmomenten zijn geweest. Ook niet dat ze allen van 4 maanden terug zijn #jouwaanname 😉

Groet. Urgel

Reageer