Toon start ketel niet als thermostaat op ander programma wordt gezet. | Eneco Community

Toon start ketel niet als thermostaat op ander programma wordt gezet.

• 3 januari 2017
  • 22 reacties
  • 335 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Toon staat ingesteld op "slapen" (15 graden).
De kamertemperatuur is 17.5 graden.
Als ik omschakel naar "thuis" (19 graden), dan wordt de ketel niet gestart.
Schakel ik om naar "comfort" (20 graden), dan springt de ketel wel aan.
Waarom springt de ketel niet aan als er wel een warmtevraag is?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

22 Reacties

Reputatie 2
Badge
Hoi Martien W,

Het kan zijn dat je gemeten temperatuur niet overeen komt met de werkelijke!
Het beste is om dit te vergelijken met een digitale thermometer in de omgeving van je Toon, en indien nodig corrigeren het menu van Toon

Groet Leo C
Reputatie 3
Badge
Hoi Martien W,

Het beste is om dit te vergelijken met een digitale thermometer in de omgeving van je Toon, en indien nodig corrigeren het menu van Toon

Groet Leo C

Bedankt voor je reactie.

Als Toon zelf aangeeft dat de temperatuur 17.5 graden is en als ik aangeef dat de gewenste temperatuur 19 graden moet zijn, dan is er voor Toon toch een warmtevraag?
Ik snap niet goed wat een andere thermometer hiermee te maken heeft.
Toon geeft zelf de kamertemperatuur aan, ik mag dan aannemen dat de door Toon gemeten temperatuur de werkelijke temperatuur is.
Dat Toon de juiste temperatuur aangeeft kan je wel vergeten.... Gelukkig kan je hem corrigeren via Menu/instellingen/Verwarming/Correctie temperatuurmeting.
Hoi Martien W,

Groet Leo C

Bedankt voor je reactie.

Als Toon zelf aangeeft dat de temperatuur 17.5 graden is en als ik aangeef dat de gewenste temperatuur 19 graden moet zijn, dan is er voor Toon toch een warmtevraag?
Toon geeft zelf de kamertemperatuur aan, ik mag dan aannemen dat de door Toon gemeten temperatuur de werkelijke temperatuur is.

Hoi Martien,

Als Toon 19 grd meet en in werkelijkheid is dat is dat echter rond de 18 grd dan komt er geen warmtevraag, dat bedoelt Leo.
Sommige passen, als dit structureel is, dus een kleine correctie toe in het menu bij de temperatuur weergave.
Niets bijzonders; velen hebben nergens last van en sommigen, zoals ik zelf, hebben dat ook.

Dus kijk het even aan en doe anders een kleine correctie, bv 0,5 grd en kijk hoe Toon daarop acteert.

Overigens met een andere digitale thermometer naast Toon kan je dus dit "ijk-proces" even een paar dagen uittesten.
Reputatie 3
Badge
Hoi Martien W,

Groet Leo C

Bedankt voor je reactie.

Hoi Martien,

Als Toon 19 grd meet en in werkelijkheid is dat is dat echter rond de 18 grd dan komt er geen warmtevraag, dat bedoelt Leo.
Sommige passen, als dit structureel is, dus een kleine correctie toe in het menu bij de temperatuur weergave.
Niets bijzonders; velen hebben nergens last van en sommigen, zoals ik zelf, hebben dat ook.

Dus kijk het even aan en doe anders een kleine correctie, bv 0,5 grd en kijk hoe Toon daarop acteert.

Overigens met een andere digitale thermometer naast Toon kan je dus dit "ijk-proces" even een paar dagen uittesten.

Ik kan jouw redenatie volgen als de werkelijke temperatuur lager is dan de door Toon gemeten temperatuur, dan is er immers geen warmtevraag.
In mijn geval meet Toon zelf 17.5 graden en ik geef met de omschakeling naar "thuis" aan dat de temperatuur 19 graden moet worden. Dat lijkt mij toch een concrete warmtevraag, maar Toon reageert daar niet op. Alleen als ik op "comfort" omschakel (20 graden) dan pas wordt de ketel opgestart.
Ik ken thermostaten die op 1/10 graad nauwkeurig ingesteld kunnen worden en reageren daar perfect op.
Bij Toon blijkt dat er zelfs een intolerantie van 1,5 graad in kan zitten en wordt er nog niet gereageerd.
Dat begrijp ik! En als zich dat voordoet is daar dus die handmatige correctie voor. Eenmalig invoeren en je hebt er verder geen last meer van en je ziet er uiteraard ook niets van.

Bij mij is het verschil 1,5 grd.
Vandaar mijn voorstel begin eens met 0,5 grd correctie dan zie je hoe Toon daarop acteert.
Misschien dat jij dus ook naar de 1,5 grd moet...........
Reputatie 3
Badge
Dat begrijp ik! En als zich dat voordoet is daar dus die handmatige correctie voor. Eenmalig invoeren en je hebt er verder geen last meer van en je ziet er uiteraard ook niets van.

Bij mij is het verschil 1,5 grd.
Vandaar mijn voorstel begin eens met 0,5 grd correctie dan zie je hoe Toon daarop acteert.
Misschien dat jij dus ook naar de 1,5 grd moet...........

Dank voor je reactie Ton.
Voor mij is het allemaal niet echt logisch.
Als ik via Instellingen>Verwarming naar Correctie temperatuurmeting ga, dan wordt daar een gemeten temperatuur weergegeven van 18,6 graden, terwijl op het Home display 19,0 graden wordt weergegeven, met daaronder "naar 19.0". Waarom deze verschillende temperatuur weergaven in hetzelfde apparaat?
Als Toon zelf al constateert dat de gemeten temperatuur 18,6 is, dus onder de gewenste temperatuur, dan is er toch vanzelfsprekend een warmtevraag?
Hoi Martien,

Dat komt omdat bij Quby, en andere thermostaten is dat vaak idem, is er voor gekozen om de afgebeelde temperatuur weergave af te ronden naar 0,5 cq 0,0

Gewoon verder niet opletten anders gaat het je leven beheersen!
Dat er ook een exacte weergave is, is toch logisch anders zou je bv geen 0,2 of 0,3 kunnen corrigeren.

Probeer gewoon die wijziging eerst uit en kijk na een dag hoe dat bevalt, dat is veel belangrijker.

Als je dit namelijk niet uittest kom je niet verder.........., toch?

Het voordeel hiervan is dat gemeten en gewenste temperatuur dichterbij bij elkaar komen. Als je dan 1 grd verhoogd zou er meteen een aanwarmopdracht naar je CV moeten gaan.
De toon temperatuur meting is hopeloos, ik heb ook een andere meter langs de toon staan, die geeft altijd 20 graden aan (stook 24uur per dag dezelfde temperatuur). de ene keer geeft toen 21,5 en en dan weer 19,5. Een correctie toepassen heeft geen zin omdat het de ene keer minder is dan de werkelijkheid en andere keer weer meer.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb hier een correctie van +0,7.
Heb Toon gelijk staan, aan mij externe temperatuur meter.
Reputatie 3
Badge

Dat er ook een exacte weergave is, is toch logisch anders zou je bv geen 0,2 of 0,3 kunnen corrigeren.

Als er een exacte meting is, dan wil ik die ook in het Home display zien en niet een afronding.
Overigens heeft mijn zoon een Nefit slimme thermostaat en die geeft wel nauwkeurig op 1/10 graad de temperatuur aan en is ook op 1/10 graad nauwkeurig in te stellen.
Wat dat betreft kunnen ze bij Quby nog heel veel leren.
Ook ten aanzien van afronden worden m.i. de afrondingsregeltjes niet accuraat toegepast.

Als er een exacte meting is, dan wil ik die ook in het Home display zien en niet een afronding.
Overigens heeft mijn zoon een Nefit slimme thermostaat en die geeft wel nauwkeurig op 1/10 graad de temperatuur aan en is ook op 1/10 graad nauwkeurig in te stellen.
Wat dat betreft kunnen ze bij Quby nog heel veel leren.
Ook ten aanzien van afronden worden m.i. de afrondingsregeltjes niet accuraat toegepast.

Het is een gegeven en bevalt dat niet; tja dan is er maar 1 advies: je niet verder ergeren en Toon®️ van de muur halen.
Ik let er totaal niet op al 4 jaar doet Toon®️ wat ie moet doen en of ik dat nou afgerond zie daar wordt ik niet warm of koud van.

Komt bij dat het een gegeven is dat het menselijklichaam 0,1 of 0,2 vrijwel niet voelt/registreert.

Toon acteert niet altijd direct hierop. Eigen ervaring. Hoe lang heb je gewacht tot dat je handmatig heb verhoogd.
Klopt Mark, zeker als het maar 0,5 grd is, maar hier gaat het om 1,5 grd.
Vandaar mijn advies eens met 0,5 correctie te starten.
Als je dat niet test kom je niet verder.
Reputatie 3
Badge

Toon acteert niet altijd direct hierop. Eigen ervaring. Hoe lang heb je gewacht tot dat je handmatig heb verhoogd.

Ik werk niet met de programmainstelling van Toon maar schakel handmatig van "slapen" naar "thuis" of naar "comfort" en vice versa.
Een verschil tussen een door Toon aangegeven temperatuur van 17.5 graden naar een gewenste temperatuur van 19 graden is m.i. een concrete warmtevraag en daar zou Toon dus op moeten reageren, zeker bij een aan/uit instelling van de ketel.
Reputatie 3
Badge

Ik zit nu op een correctie van -0,8 graden.

Ik zit nu op een correctie van -0,8 graden.

Perfect en kijk dat nu eens bv 2 dagen aan.
Dus Toon verder met rust laten. omdat het inleer proces weer moet bijleren.

Uiteraard Ton

Hier ben ik destijds ook mee begonnen. Eerst 0,4 daarna in stapjes naar nu 1.3
Perfect Mark!

Voor sommige is het soms even een stap te ver, maar uiteindelijk is het tunen van Toon een makkelijk kunstje en je hebt er de komende jaren alleen maar plezier van.
Reputatie 3
Badge
In dit topic heb ik het al gehad over de temperatuur weergave die voor mij soms onbegrijpelijk is.
Zojuist heb ik handmatig omgeschakeld van "slapen" (15 grd) naar "thuis" (19 grd).
De kamertemperatuur wordt weergegeven als 19 grd en daaronder 19 grd.
De werkelijke temperatuur volgens een andere thermometer is 18,6 grd.
Vandaar ook dat ik een correctie in Toon heb toegepast van -0,8 grd.
Schakel ik echter om naar "comfort" (20 grd) dan geeft Toon een kamertemperatuur aan van 18.5 grd en daaronder "naar 20". De ketel springt echter niet aan terwijl er m.i. toch een concrete warmtevraag is.

Waarom worden er verschillende kamertemperaturen weergegeven bij "thuis" en "comfort"?
Dat de ketel niet aanspringt bij "thuis" bij de huidige temperatuur van 18,6 grd kan ik nog begrijpen,
Maar waarom springt de ketel niet aan bij de "comfort instelling"?
Reputatie 7
Badge +6
@MartienW

Kun je de toegang klantenservice aan laten zetten dan kijken we ernaar voor je.
Reputatie 3
Badge
@MartienW

Kun je de toegang klantenservice aan laten zetten dan kijken we ernaar voor je.

Klantenservice staat aan