Toon, sensor, slimme meter | Eneco Community
vraag

Toon, sensor, slimme meter

• 26 februari 2015
  • 16 reacties
  • 1067 Bekeken

mijn elektra hoofdmeter wordt vervangen door een slimme meter. Kun je Toon sensor overplaatsen of moet je een ander type hebben en hoe regel je dat?'.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

De plaksensoren zijn voor domme meters.
Eigenlijk had je aan de installatrice moeten vragen of ze die niet tijdelijk voor je kon aansluiten.

Maar ik zou je adviseren gewoon af te wachten tot je netbeheerder de nieuwe slimme meter installeert.

Kan jij je intussen inlezen op het forum, toch.....
Hallo,
Vandaag Toon aan de muur gekregen! Bij binnenkomst van de instalatrice bleek al dat onze slimme meter niet slim genoeg was (oxxio) zonder P1 poort. Dus wachten op een nieuwe.
Nu heb ik in het doosje van de installatie nog twee sensoren zitten. Moet ik daar nog wat mee? Ook vraag ik me af hoe nou het gas verbruik wordt geregistreerd. Gaat dat soms via de ketelmodule? Er hangt nu in de meterkast alleen de P1 connector die in het stopcontact zit.
Je begrijpt dat hetvoor mij dus nog een beetje abacadabra is..?

Groeten Peter
Reputatie 7
Badge +7
klopt @ kbijl,
kabel op p1 aansluiten en op de meterkast adapter.
heb je Toon Zon dan ook het kabeltje van de puls opnemer van Toon Zon.
op je meterkast adapter aansluiten

heb je geen Toon Zon dan alleen de p1 kabel aansluiten
en eventueel even de meterkast adapter resetten door hem uit het stopcontact te verwijderen en er weer in te doen.

mvg,
jan
Badge
Als je slimme meters krijgt is het dus voldoende om de kabel op p1 aan te sluiten en voor de rest in de METERKAST niets ?
de adapter is al door een moderne vervangen.
In het verleden heb ik op deze site de file slimme meters en dan gelezen, maar die kan ik nu niet meer vinden hiero ?

Ik kan op mijn eneco nergens vinden waar je de slimme meters kan aktiveren
Uw antwoord is duidelijk en inmiddels kabeltje weer gevonden. Dank

Hoi Beglinger,

Graag gedaan!!

Goed dat je het kabeltje hebt gevonden; dan weet je zeker dat je het juiste kabeltje hebt.
Zodra de slimme meters door je Netbeheerder zijn geplaatst, vergeet dan niet 5 a 6 (werk)dagen later op de site van Mijn Eneco je slimme meters te activeren.
Je kan dan via de Tussenstand Slimme meter te standen bekijken.

Je kan pas activeren ongeveer 5 a 6 dagen na de plaatsing van de slimme meters.
Dus gewoon iedere keer even kijken of Eneco van je Netbeheerder door heeft gekregen dat je Slimme meters gebruikt, dan zie je ook precies waar je kan activeren.

Ik kan op mijn eneco nergens vinden waar je de slimme meters kan aktiveren

Hoi Beglinger,

Graag gedaan!!

Goed dat je het kabeltje hebt gevonden; dan weet je zeker dat je het juiste kabeltje hebt.
Zodra de slimme meters door je Netbeheerder zijn geplaatst, vergeet dan niet 5 a 6 (werk)dagen later op de site van Mijn Eneco je slimme meters te activeren.

Hoi Beglinger,

Graag gedaan!!

het kabeltje heb ik en ik hou de post in de gaten.............reuze bedankt

@J.D. Beglinger,

Goed dat je navraag doet als je de slimme meter krijgt hoe het dan zit met Toon.
De meteradapter die je hebt is niet geschikt voor slimme meters. Om die reden stuur ik je een nieuwe meteradapter toe die je uiterlijk binnen 2 weken ontvangt. In het doosje waar Toon in zat, zit een P1-kabel die je ook nodig hebt als de slimme meters geplaatst worden. Kun je nagaan of je die nog hebt?

Je hebt dus nu domme meters met plaksensoren en krijgt straks slimme meters.
Geldt dat ook voor de gasmeter; ik denk het wel.
De nieuwe slimme stroom meter heeft een P1 poort daar past het "telefoon"kabeltje in wat je kreeg en wat je tot nu toen niet gebruikte.
Dus de sensoren komen te vervangen en het rj11 kabeltje gaat in de adapter en in de p1 poort

http://www.computercablestore.com/25_FT_RJ11_4_Conductor_Mo_PID50257.aspx

Als je Toon al iets langer hebt loopt je het risico dat je nu een te oude adapter hebt. Dan zal de communicatie tussen de adapter en je stroommeter dan ook niet werken.

Eneco zal je dan een nieuwe adapter per post toe sturen.

Morgen kan een moderator dit voor je nakijken, zet voor de zekerheid je externe klantentoegang aan.
@Ivo,

Ook stuur ik jou een nieuwe meteradapter op. Omdat je nog het type hebt wat niet goed met slimme meters om kan gaan, zie je om die reden geen verbruik om Toon. Binnen 2 weken heb je hem in huis.

Ok dank je wel
@Brandje,

Goed dat je meedenkt, alleen hoef je in dit soort gevallen niet meer te vragen om de klantenservice toegang aan te zetten. Zonder de toegang aan zien we al wat voor type meteradapter en welke firmwareversie het is.

Hoi Danielle,

Goed dat je dat nog even voor mij aanstipt; ik twijfelde al of dat een must was!
Bedankt; opgelost dus en weer wat bijgeleerd!
Reputatie 7
Badge +6
@Ivo,

Ook stuur ik jou een nieuwe meteradapter op. Omdat je nog het type hebt wat niet goed met slimme meters om kan gaan, zie je om die reden geen verbruik om Toon. Binnen 2 weken heb je hem in huis.
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje,

Goed dat je meedenkt, alleen hoef je in dit soort gevallen niet meer te vragen om de klantenservice toegang aan te zetten. Zonder de toegang aan zien we al wat voor type meteradapter en welke firmwareversie het is.
Reputatie 7
Badge +6
@J.D. Beglinger,

Goed dat je navraag doet als je de slimme meter krijgt hoe het dan zit met Toon.
De meteradapter die je hebt is niet geschikt voor slimme meters. Om die reden stuur ik je een nieuwe meteradapter toe die je uiterlijk binnen 2 weken ontvangt. In het doosje waar Toon in zat, zit een P1-kabel die je ook nodig hebt als de slimme meters geplaatst worden. Kun je nagaan of je die nog hebt?
Hoe kun je hier achter komen ik heb sinds gisteren een nieuwe meter maar zie nog niks op toon
Je hebt dus nu domme meters met plaksensoren en krijgt straks slimme meters.
Geldt dat ook voor de gasmeter; ik denk het wel.
De nieuwe slimme stroom meter heeft een P1 poort daar past het "telefoon"kabeltje in wat je kreeg en wat je tot nu toen niet gebruikte.
Dus de sensoren komen te vervangen en het rj11 kabeltje gaat in de adapter en in de p1 poort

http://www.computercablestore.com/25_FT_RJ11_4_Conductor_Mo_PID50257.aspx

Als je Toon al iets langer hebt loopt je het risico dat je nu een te oude adapter hebt. Dan zal de communicatie tussen de adapter en je stroommeter dan ook niet werken.

Eneco zal je dan een nieuwe adapter per post toe sturen.

Morgen kan een moderator dit voor je nakijken, zet voor de zekerheid je externe klantentoegang aan.