Toon past volgens monteur niet op zonnepanelen (Topic gesloten, bezoek ons nieuwe Toon Forum https://forum.toon.nl/)

enecogebruiker
Vandaag is de monteur geweest om Toon en ZON te plaatsen, volgens het contract van Eneco. Ik heb 2 groepen zonnepanelen met 2 omvormers, die elk een aardlek automaat hebben en elk een kwh metertje. Keurig in een aparte kast naast de stoppenkast. Door de telefoon was mij verteld dat de monteur een nieuwe extra kwh metertje plaatst op de kabel die naar de hoofdschakelaar loopt. Nu zegt de monteur dat het niet kan omdat er een aardlek automaat gebruikt is bij de zonnepanelen. Als dat nu een gewone (ouderetse) automaten waren kon het wel. Ik blijf met vragen zitten: waarom kan die meter niet na die aardlek automaten geplaatst worden? Waarom moeten die uit het systeem en vervangen worden door gewone (minder veilige) automaten ? De monteur kon verder niets voor me doen en verliet het pand. Daar ga je dan als klant, er wordt geen oplossing aangedragen - gebeld met de klantenservice en gevraagd of ze mij het schema willen toe sturen zoals ik het nu zou moeten laten aansluiten. Overigens is alles aangelegd door een installatie bedrijf. Ik heb zelfs bij het afsluiten van het contract aangegeven dat het beter is dat een monteur eerst komt kijken voordat Toon in gaat. Nu heb ik geen Toon en zolang het schema er niet is geen oplossing. Wellicht dat een Eneco techneut hier meer verstand van hebt ?
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

50 Reacties

EdwinK
Reputatie 1
Badge+1
Nu, daar zit je dan lekker met de gebakken peren. Hoop dat er iemand van Eneco je snel kan helpen. Succes
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
enecogebruiker wrote:

Vandaag is de monteur geweest om Toon en ZON te plaatsen, volgens het contract van Eneco. Ik heb 2 groepen zonnepanelen met 2 omvormers, die elk een aardlek automaat hebben en elk een kwh metertje. Keurig in een aparte kast naast de stoppenkast. Door de telefoon was mij verteld dat de monteur een nieuwe extra kwh metertje plaatst op de kabel die naar de hoofdschakelaar loopt. Nu zegt de monteur dat het niet kan omdat er een aardlek automaat gebruikt is bij de zonnepanelen. Als dat nu een gewone (ouderetse) automaten waren kon het wel. Ik blijf met vragen zitten: waarom kan die meter niet na die aardlek automaten geplaatst worden? Waarom moeten die uit het systeem en vervangen worden door gewone (minder veilige) automaten ? De monteur kon verder niets voor me doen en verliet het pand. Daar ga je dan als klant, er wordt geen oplossing aangedragen - gebeld met de klantenservice en gevraagd of ze mij het schema willen toe sturen zoals ik het nu zou moeten laten aansluiten. Overigens is alles aangelegd door een installatie bedrijf. Ik heb zelfs bij het afsluiten van het contract aangegeven dat het beter is dat een monteur eerst komt kijken voordat Toon in gaat. Nu heb ik geen Toon en zolang het schema er niet is geen oplossing. Wellicht dat een Eneco techneut hier meer verstand van hebt ?

Hoi enecogebruiker,

Zie onderstaande foto.
Bij mij komt de leiding van af de inverter aan in de groepenkast.
Daar zit de KWh verbruiksmeter met daarop geplakt de sensor.
Deze leiding is gezekerd door een automatische zekering.
Aan de onderzijde zie je 2 aardlekschakelaars de rechtste is voor de rechtste bovenste 3 automatische zekeringen.

Dus ook bij mij wordt uiteindelijk de leiding van de opgewekte zonne energie ook door de rechtse aardlekautomaat afgedekt.

De meest rode linkse aan de onderzijde is de hoofdschakelaar, die tegenwoordig in de nieuwe groepenkast ook verplicht is.
enecogebruiker
Ja ik heb hierbij een foto geplaatst van de huidige situatie. Het is erg simpel lijkt me. De zonnepanelen zijn twee groepen, worden elk afgezekerd met een automaat-aardlek, daarna gaan ze als één groep naar de aansluiting van de hoofdschakelaar. Simpel als wat.
Plaats (dacht ik) in die kabel een kwh metertje, eventueel nog met een extra zekering en klaar. Maar kan dat ? In de centrale kast is nog ruimte voor dit soort dingen.
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Als inderdaad uiteindelijk 1 leiding naar de hoofdgroepenkast gaat en er is ook nog ruimte dan zou bij binnenkomst gelijk aan mijn situatie de Zon op Toon®️ KWh gebruiksmeter kunnen worden geplaatst.

Mijn kennis gaat niet zover dat ik kan beoordelen of aardlek na aardlek toegestaan is en ik ken jou situatie niet in je hoofdgroepenkast.
Folkert
Reputatie 4
Badge+6
@enecogebruiker

Ik kan je zelf niet direct een antwoord geven op je vraag. Ik heb dit uitgezet bij ons installatiebedrijf, ik kom er op terug!
enecogebruiker

Bedankt voor jullie actie meneer de moderator van Eneco. Hierbij vast de foto van de gehele meterkast. Het lijkt me simpel.
Folkert
Reputatie 4
Badge+6
@enecogebruiker

Ik heb het voor je nagevraagd en het probleem zit hem er in, dat we alleen één 1-fase of één 3-fase installatie ondersteunen. Bij jouw zien we twee keer een 1-fase situatie, en aangezien er maar 1 kWh meter kunnen koppelen aan Toon, is het in deze situatie helaas niet mogelijk.
enecogebruiker
Hallo Folkert,
Inmiddels is er al contact met het installatie bedrijf wat voor Eneco de Toon koppelingen maakt bij de consumenten. Op het antwoord zit ik nog te wachten. In elk geval lijkt het ingewikkelder dan dat het werkelijk is. Het heeft namelijk niets te maken met 1 of drie fases. Wat gemeten wordt is alleen het retour signaal van de totale zonnepanelen opbrengst. Al zou ik 8 groepen panelen hebben dan nog kan het. Alleen is het niet standaard en daar zit het probleem. De monteurs die werken voor het installatiebedrijf kunnen alleen overweg met de gewone situatie - zo gauw het "ingewikkeld" wordt dan hebben ze hulp nodig van de achterwacht. In elk geval wacht ik nu de reactie af van de firma die voor Eneco het werk moet uitvoeren. Het mail adres had ik gekregen via de klantenservice die er ook niet uitkwamen.
DeniseMR
Reputatie 2
Badge+1
@enecogebruiker

Dan is het inderdaad verstandig de terugkoppeling van het installatiebedrijf af te wachten. We lezen de bevindingen overigens graag terug.
Berny
Reputatie 2
Badge+2
@enecogebruiker,

Je hebt een derde ABB C11 nodig (of dergelijk), bv naast de beltrafo, dat de totale opbrengst van de 2 zonnepanelen groepen meet, en daarop komt de sensor van de Toon. Als je perse per groep wil blijven monitoren, dan moet je wel elke keer de meterkastdeur open doen.
Ik zou persoonlijk, alleen maar een displaytje gebruiken tussen de twee aardlekautomaten van de zonnepanelen dat het totaal opbrengst meet. Die kunnen tot 40A, en ze verbruiken per stuk 0.02W

@Folkert, 2x 1 fase?? Wordt de tweede fase ergens vandaan afgetapt?:D
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Al eerder meldde ik dat het m.i. mogelijk is om de 2 groepen samen te laten komen en dus 1 leiding aan te sluiten op onderstaande kWh-gebruiksmeter.
Dit is de enkel fase uitvoering (PRO1-S), die Zon op Toon slechts ondersteunt:

https://www.koopman.nu/files/handleiding_fase1.pdf

De 3 fase uitvoering is aanmerkelijk groter en daar vind je hier een foto van:

https://forum.eneco.nl/zonnepanelen-114/foto-zon-kwh-verbruiksmeter-11740/index1.html#post118682

De ts heeft namelijk nergens zijn totale aantal Watt's genoemd, die opgewekt worden.
T. Penning
Badge
Deze situatie is heel gemakkelijk aansluiten,precies zoals brandje zegt.
Het linkse kastje met de 2 kwh meters en 2 aardlekautomaten aansluiten op de uitgang van de kwh meter van toon en een voeding op de kwh van toon zetten en het werkt 100% zeker weten,(ik als electricien)
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Heel goed @Penning dat je het ook nog even bevestigt.
Maar let op hè, de PV mag niet boven de ongeveer 5000 Watt (uit m'n hoofd) komen, want dan kan/mag de PRO1-S niet meer gebruikt worden. Dan geldt m'n 2e link.

En deze PRO1-S is essentieel omdat anders Zon op Toon®️ niet gaat werken.
Zelf heb ik ook deze PRO1-S, om mijn foto groepenkast zit die dus onder de sensor.
Berny
Reputatie 2
Badge+2
@Brandje,

5000W/ 230V= 22A, de PRO1-S kan 45A hebben, meer dan voldoende dus. Jij bedoelt misschien, 5KW om binnen de capaciteitstatief 1×25A te blijven met een marge van 3A om pieken te kunnen opvangen tot 5750W. Als je een capaciteitstatief van 3x25A hebt, dan heb je wel de andere 3 fase uitvoering nodig.
@T.Penninig, zegt eigelijk wat ik ook bedoelde, een derde KW meter dat de totale KW's meet, in dit geval de PRO1-S, een derde ABB C11 zal ook werken (denk ik).
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Hoi Pedro die rekensom, die ken ik uiteraard.
Het gaat om het omslagpunt waarbij Eneco beslist dat er een 3 fase KWh-meter wordt gebruikt.
Volgens mij ligt dat rond de 5000 Watt wat de PV kan opwekken.

Vandaar dat Eneco vaak de 18 panelen aanhoudt; 18 x 250 = 4500
Maar ook dat is rekbaar aangezien de meeste PV's maar 88% van hun capaciteit omzetten in Watt's.
Dus 18 panelen van (tegenwoordig vrij normaal) 300 Watt kan dan ook nog.
T. Penning
Badge
@Berny Wat is een ABB C11?
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Dat is een KWH-verbruiksmeter vergelijkbaar met de PRO1-S

https://www.installatievakwinkel.nl/busch-jaeger-elektriciteitsmeter-directe-meting-meter-el-nom-str-in-5a-2cma100014r1000?channable=e11406.MzA1MTAwNjI4MjM&gclid=CjwKEAjwrMzHBRDW3saA88aT80MSJACbvo1TjnAE2tK8LUXJmbWxRfOX1z9B3Ngpt8_Gk_NX7kf80hoCBqrw_wcB

Die overigens ook niet werkt met Zon op Toon®️, want dat blauwe knopje zit in de weg.
Kijk naar de foto van mijn groepenkast, zodat je kan zien hoe de sensor wordt geplaatst.
Vergelijk de aanzichtszijde (zie mijn link) van de PRO1 maar met de ABB C11
Op deze laatste kan de bekende sensor behorende bij Toon®️ niet opgeplakt worden.
Berny
Reputatie 2
Badge+2
Bedankt voor de toelichting @Brandje, dat de ABB C11 helemaal niet werkt met Toon begrijp ik nu.
Als de 2 zonnepanelen groepen gelijk zijn, dan bestaat de kans dat boven de 6KW piek opgewekt kan worden, volgens wat ik op de 2 meters lees. Dan zal de TS naar een 3 fase capaciteitstarief moeten overstappen om die vermogen te kunnen terugvoeden. Met een zekering van 1x 25A red je het niet op een zonnige dag, zonder verbruik. Of zie ik het verkeerd?
T. Penning
Badge
Je red het met je vermogen wel,want je hoofdzekering is of 1x35A of 3x25A
En voor deze 2 betaal je hetzelfde vastrecht,alleen je groepenkast is nu op 1 fase uitbedraad maar moet dan op 3 fase worden uibedraad
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Daarom wordt het tijd dat de ts het totale opwek vermogen van zijn PV hier meldt.
Want nu zijn we maar een beetje aan het speculeren.
Als er een 3 fase KWh verbruiksmeter moet worden geplaatst is er mi ook geen plaats in zijn hoofdgroepenkast!
Zie mijn eerder geplaatste 2e link......
Berny
Reputatie 2
Badge+2
Bedankt @T.Penning, ik dacht dat de hoofdzekering 1x25A was, ook bij mij. Dan kan je makkelijk bijna 8KW opwekken op 1 fase configuratie.
Dat je hetzelfde vastrecht betaalt voor beiden configuraties, het zal wel, maar je betaalt niet hetzelfde capaciteitstatief voor 1 of 3 fase.
enecogebruiker
Hallo, Bedankt voor alle adviezen maar volgens de installateur van Eneco - firma Guidion, zit het zo: de ene groep hangt aan 8 panelen van 250 watt en de andere groep 6 panelen van 250 watt - de kabels gaan direct van de omvormers naar een apart kastje naast de meterkast en daar de kwh meter in (per groep één meter) en daarna naar de aardlekautomaat (alamats) per groep.
Daarna gaat het als één kabel naar de hoofdschakelaar retour. Nu komt het installatiebedrijf met een volgende oplossing: de ene omvormer hangt op zolder en de andere hangt in een tuinschuur / garage - ze willen dat de uitgaande kabels bijelkaar komen in een aparte kast vlak bij een van de omvormers en daar vandaan dan één kabel komt naar de meterkast. Dan kan het als één fase doorgaan met de normale kwh metertje en aangesloten worden volgens Toon Zon. Helaas is dat een rare optie. Nu komen de beide kabels uit in een kastje naast de stoppenkast en gaat er één kabel naar de hoofdschakelaar. In weze precies hetzelfde maar dat kan niet goed werken zegt de firma Guidion.
Dus geen goede oplossing. Maar ze hebben nog een oplossing aangedragen en die is simpeler volgens hen; sloop de aardlekautomaten eruit en vervang die voor gewone automaten, dan plaatsen ze een 3 fase kwh meter en die uitlezing kan dan gebruikt worden voor de Toon Zon. Buiten het feit dat een dure meter er tussen moet (van 200 euro) moet ik de aarlekautomaten vervangen voor gewone automaten. Nu adviseren de fabrikanten van de omvormers dat het beste is om een aardlekautomaat achter de kabel te hangen uit veiligheid. En daar heb je het dan ! de een zegt dit en de ander dat. Waarom zou het wel werken met gewone automaten en niet met aardlekautomaten (alamats) ? Het wordt zo wel een technische vraagbak. Maar de volhouder wint denk ik. En dan te bedenken dat ik dit vooraf allemaal heb overlegd met de technische helpdesk van Eneco voordat ik de Toon kocht. Nee meneer alles is mogelijk en er zijn geen extra kosten - op mijn vraag of er eerst eens iemand kon langs komen om te kijken hoe het zat was het antwoord: ach meneer, ze hebben al zoveel gezien, ze weten overal oplosinggen voor ! Maar ja als het niet standaard is maar meer als 1% afwijkt gaat de monteur bellen, appen, zitten, krabben op ze hoofd, foto´s nemen, doorsturen en zuchten en.... dat alles zonder dat zijn gereedschapskoffer uit de auto komt. Zonder dat de installatiekasten open worden gemaakt. Kortom alleen een visuele blik is genoeg om al te melden dat het nooit zo kan werken. Zo langzamerhand ziet het er naar uit dat Toon het niet gaat worden - of toch wel ? Ik wacht op antwoord van Guidion installatie bedrijf !!!
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Dus 14 x 250 = 3500 Wp.

Het is mij een raadsel waarom er dan een 3 fase KWh-verbruiksmeter zou moeten worden geplaatst.
Ook is mij een raadsel waarom de aardlek verwijderd zou moeten worden; vreemd genoeg wordt daar dus kennelijk geen reden voor gegeven.

Gied dat je in ieder geval vol houdt!
T. Penning
Badge
Wat een onzin verhaal zeg,gewoon aansluiten op die 1 fase meter en het werkt absoluut,als je het met een 3 fase meter wilt gaan doen,dan zitten 8 panelen op L1,en 6 panelen op L2 en L3 is onbelast,het zal ongetwijfeld werken maar je krijg wel een scheve belasting en ten 2e moet je ook je groepenkast op 3 fase uitbedraden
Brandje
Reputatie 4
Badge+7
Het is mij totaal een raadsel! Kennelijk willen ze perse beide PV's gescheiden houden tot de 3 fase KWh-verbruiksmeter aan toe.
Maar wat is de voorwaarde hierachter?
NEN-voorschriften? Eigen interpretatie van Guidion?