Toon past volgens monteur niet op zonnepanelen | Eneco Community

Toon past volgens monteur niet op zonnepanelen

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

51 Reacties

De aardelekautomaten vervangen door gewonen automaten is een grote onzin. Die zijn namelijk al normale automaten, met de aardlek functie voordeel erbij ingebouwd. Wel wordt geadviseerd voor zonnepanelen installaties aardelekautomaten van 300mA i.p.v. 30mA.

Ombouwen naar 3 fase is ook onzin, zoals @T.Penning al melde.

"Voor veel TransformatorLoze omvormers geldt, dat ze beter niet achter een aardlekbeveiliging van 30 mA (milli-Ampère) kunnen worden gezet, omdat die te snel gaat springen, zeker bij vochtig weer, omdat vocht op panelen de capaciteit vergroot."

Bron: https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/omvormers-en-aardlekbeveiliging-hoe-zit-het-toch/
Badge
Hallo Enecogebruiker, heb je inmiddels al een oplossing? Heb een soorgelijke situatie, 1 groep met eigen omvormer, (9 x 300Wp paneel op zuid) welke nu door de pro1-s worden geregistreerd. Ik ga 21 x 175wp panelen (op west) toevoegen en wil die via dezelfde pro1-s laten registreren. Via webportalen kan ik de afzonderlijke situaties volgen.

Mijn vader is gepensioneerd electromonteur en dacht dat het mogelijk zou moeten zijn beide installaties op een eigen almanat en dan door de pro1-s. Hij raadde mij aan hiervoor een aansluitschema, dit na te vragen bij Inepro metering, de nederlandse fabrikant. Vandaag gemailed, zodra ik wat meer weet zal ik het posten.
De bekende pro1-s mag maximaal 45 amp hebben dus dat zou moeten gaan.

https://www.koopman.nu/nl/catalog/kwh-meters-en-urentellers-eg000045/elektriciteitsmeter-ec001506/kwh1078pro/g+c+nr
Reputatie 1
Badge
21x175 op een groep en 9x300 op een groep en samen met een kam doorverbinden en dan aansluiten op de kwh meter en het werkt 100%
Badge
T. Penning wrote:

21x175 op een groep en 9x300 op een groep en samen met een kam doorverbinden en dan aansluiten op de kwh meter en het werkt 100%

dan zit de kwh meter neem ik aan na de alemats? Dus:
Omvormer 1 => Alamat 1\
........................................> kam => kwh meter
Omvormer 2 => alamat 2 /
Reputatie 1
Badge
Idd de voeding gaat de kwh meter in dan naar de 2 alamats d.m.v kam of apart bedraad wat je wil en dan de omvormers
Badge
@penning, hartelijkdank. Las nog ergens dat Toon max 18 panelen aansluit op een 1 fase kwh meter, wat is hiervan de achtergrond? Zolang je niet boven de toegstane aantal amperes komt van de automaten of kwh meter moet het toch prima kunnen?
Reputatie 5
Badge +3
Zoals zovelen al hebben aangeven kan het gewoon dmv de kwh meter op de kabel naar de hoofdschakelaar te plaatsen.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat boven de 5000W het lampje van de meter zo snel gaat knipperen dat de lezer van Toon het niet meer kan bijhouden. Dit ding knippert namelijk 10.000 keer per kWh en dat is heel snel (dus nauwkeuriger).
Als je kijkt naar de specificaties, zie eerdere link, dan kan deze kWh-verbruiksmeter 45 amp aan.
Dus zal de knipperfrewentie geen enkel probleem zijn.
Met deze 2 PV's blijft hij hier nog flink onder.
Reputatie 5
Badge +3
Brandje, beter lezen. Ik heb het over de Toon lezer (de meteradapter) die dus op de verbruiksmeter wordt geplakt. Daar zit een ontvanger in die het ledje moet tellen. Afhankelijk van de interne kloksnelheid van gebruikte meteradapter kan het zomaar zijn dat bij een bepaalde frequentie de teller het verschil niet meer ziet tussen twee pulsen.

Eneco zegt 5000w, daar zal nog wat marge op zitten. Maar het zou mij niet verbazen dat boven de 5500w de Toon het niet meer kan tellen. Oplossing is andere kwh-meter met minder snelle pulsjes (2000 per kwh of zelfs 1000). Alleen dat gaat weer ten koste van de nauwkeurigheid (vooral op lage wattages).
Ik heb het ook over de knipper frequentie!
Dat die wordt gelezen door de sensor dat snap ik.
Toon Zon op Toon uitkwam ben ik inzake de nauwkeurigheid van de hele frequentie knippering en opname een test gaan houden.
Uit niets blijkt dat dat problemen zou opleveren.

Als Eneco dit in eerste aanleg zou aanleggen zou er gekozen worden voor een 3 fase kWh meter.
Omdat er duidelijk gekozen wordt voor veiligheid.

Dat is een ander uitgangspunt dan het niet kunnen lezen cq niet accuraat zijn van de knipperfrequentie.

Overigens is de sensor feilloos te gebruiken bij domme digitale meters waarbij max 25 amp door kan vloeien.
Hoewel daar uiteraard apart voor in het menu een optie gekozen kan worden. Dat is bij Zon op Toon niet mogelijk.
Reputatie 5
Badge +3
Lees je bericht nog een keer en bedenk eens of je zelf snapt wat je schrijf. Ik volg het niet meer.

Feit is dat het technisch (tot de kwh-meter) prima zal werken. Of de Toon het vervolgens ook zo snel kan tellen is de vraag. Ik zou het gewoon proberen. Maar gezien Eneco een maximum aangeeft zou het me niks verbazen als het boven die 5000w gewoon niet goed meer geteld wordt.

3 fase kwh meter gaat echt niet werken. De TS heeft een 1-fase kast (zie zijn foto, of hij heeft een verkeerde hoofdschakelaar). Twee groepen met dezelfde fase door een 3-fase kwh meter op de hoop dat hij beide groepen gaat optellen gaat echt niet werken. Deze kwh-meters verwachten een fase verschil tussen die drie fases en als dat er niet is (je werkt met 1-fase) zal hij niet tellen cq verkeerd tellen.
Ik zeg niet dat hier gekozen zou moeten worden voor 3fase!!!
Ik heb het over hoe Eneco kiest bij eerste aanleg!!
De enkele pro1-s is immers al aanwezig; dus Eneco heeft hij nu niet meer nodig.

Daarbij stel ik dat veiligheid op de 1e plaats staat.
Dus de knipperfreqentie is geen issue; in ieder geval heb ik het nergens hier gelezen en zoals gemeld heb ik zelf de knipperfrquentie en sensor getest op accuratesse.

Dat de @Schoorlemmer kiest voor koppeling via 1 kWh-gebruiksmeter begrijp ik best. En dat het technisch zal werken is ook duidelijk.
Maakt het voor hem zeer simpel.
De sensor zal het mi dus perfect doen op die ene pro1-s.
Reputatie 5
Badge +3
Ik gaf alleen aan dat ik zou kunnen voorstellen dat die sensor niet snel genoeg de pulsen zou kunnen tellen. Jij hebt het getest dat het wel werkt. Dus dan gaat die oplossing inderdaad werken. Dank je Brandje voor het testen.

Heb je ook getest tot welke verbruik de Toon kan tellen? Of lukt dat tot de max. 45A van de kwh-meter?
Ik snap jouw stelling uiteraard.
Ik gaf alleen maar aan waar Eneco voor kiest; veiligheid dus ivm de hoge stromen.
Jij zit op de toer dat Eneco er voor zou kiezen dat de hoge frequentie van de knippering een probleem zou zijn. Dat is jouw aanname.
Zoals ik al meldde heb ik in de 3 jaar dat er nu Zon op Toon is nog niet gelezen.
Het specificatie blad is dan ook zeer duidelijk.
Reputatie 5
Badge +3
Ik doe geen aanname. Ik zeg alleen dat het zou kunnen dat dat de reden is dat Eneco die 5000w grens stelt. Veiligheid kan ook een reden zijn ja.
Het specificatie blad is alleen voor de kWh meter. Niks is beschreven over de toon sensor. Dus tot nu toe kunnen we alleen uitgaan van jouw test. Tot hoe hoog wattage heb je nou getest dan?
Die reden heb ik nergens nog gelezen.
Wel de reden inzake veiligheid en dan in het bijzonder de brandveiligheid.
Ik heb zoals ik al eerder heb gemeld een test gedaan; het wattage staat in m'n voetnoot.
Heb je vast wel gelezen. Het issue hier komt niet eens in de buurt van de 45 kWh en dus het maximale frequentie van het ledje.
De sensor loopt dan echt niet op z'n teentjes.

Al 3 jaar volg ik het hele Zon op Toon gebeuren met name de zwaardere uitvoeringen nog nimmer heb ik daar de eventuele sensor problemen gelezen.
Dus beschouw ik jouw stelling als een aanname.
Ik schreef ook niet voor niets dat deze zelfde sensor ook bij de ledjes van domme digitale meters wordt gebruikt.
Minimaal 25 Amp en er zijn uiteraard zwaardere.
Ook daar geen lees problemen.
Wat hier speelt is een max van 27 Amp; dus is mijn stelling: geen enkel sensor probleem. Wel een veiligheid probleem vindt Eneco en dat is dus een ander uitgangspunt.
De kWh verbruiksmeter werkt in de hier geschetste situatie dan op iets meer dan de helft van z'n capaciteit.
Reputatie 5
Badge +3
Niemand heeft ooit eerder meer dan 5kw over de door Eneco geleverde meter gedaan, anders zouden ze immers wel de 3-fase meter geplaatst hebben. Eneco adviseerd het niet voor niks. Dus dat je hier niet over leest in de afgelopen 3 jaar is logisch. En daarom wordt nu die vraag ook gesteld.

En nogmaals, de meter kan piek 45A aan en dus inderdaad ruim voldoende voor de gevraagde opstelling. Dat betwijfel ik ook zeker niet. De enkele kWh meter zal netjes op z'n display de geleverde kWh's tonen.

En ik blijf herhalen. Ik stel alleen de vraag of de Toon sensor de snelheid van de knipperen van de led op kwh meter wel aankan. Met de genoemde kwh meter knippert de led bij 27A ongeveer elke 57 ms. En dat is voor een photo diode en de logica er achter die deze pulsen moet tellen best snel. Niet onmogelijk, maar wel lastig. Helemaal afhankelijk hoe Eneco de sensor heeft laten ontwerpen.

Ik zeg niet dat het niet werkt. Ik zeg alleen dat het mij niet zou verbazen dat de grens die Eneco aangeeft (5000w) hiermee te maken kan hebben. Jij claimed eerder uitgebreid de sensor getest te hebben. Nu kom je er deels op terug. Dus ik betwijfel nog steeds of het boven die 5000w zo nauwkeurig als onder die 5000w gemeten kan worden door de Toon.
In herhalingen vallen ga ik niet doen.
Ik begrijp jou en ik heb mijn test en aanname uitgelegd.

Ik vond het leuk even met je van gedachten te wisselen.
En ik wacht de samenvoeging van deze 2 PV's op 1 pro1-s wel even af.

Fijn weekend!
Reputatie 5
Badge +3
Ik realiseer me nu pas dat jij misschien niet weet dat de kwh-meter en de Toon sensor twee lossen dingen zijn die los van elkaar werken. De kWh meter kan prima de gevraagde wattage aan. Maar de Toon sensor, die de led pulses van de kwh meter moet tellen om zo de wattage door te geven aan de Toon is de grote onbekende. Daar kunnen we alleen maar naar gissen en op basis van testen beoordelen of het boven 5000w kan tellen.
Uiteraard, zou ik bijna zeggen, weet ik exact hoe de verschillende onderdelen werken en waarom ook bv Eneco hiervoor heeft gekozen.
Daar ben ik inmiddels te goed voor ingelezen.
Heb zelf Zon op Toon; heb uitvoerig met de Zon op Toon monteur thuis gesprekken gevoerd, enz

Fijn weekend nogmaals!
Reputatie 5
Badge +3
Je zegt al uiteraard. Dus niet bijna 🆒

Ik bedoel het niet kwaad, maar al je reacties wijzen er op dat je niet precies begrijpt wat ik bedoel. Ik kon het alleen verklaren als jij het verschil tussen de Toon adapter (sensor) en de kWh-meter niet snapt. Maar als je dat wel weet moet er een andere verklaring voor zijn.

Je geeft aan dat je zelf de nauwkeurigheid van de sensor hebt getest. Maar je verteld ook dat je maar 1920Wattpiek hebt staan. Daarmee is al duidelijk dat jij nooit heb kunnen testen of de sensor werkelijk boven de 5000W nog nauwkeurig meet. Immers hoe meer wattage, hoe sneller het ledje gaat knipperen en dus hoe gevoeliger de meting is.

Ik waardeer je ervaring en de tijd die je in dit forum stopt om anderen te helpen. Maar klakkeloos melden dat de oplossing wel werkt vind ik niet netjes.

Dus voor iedereen die een genoemde opstelling wil bouwen:
- ja technisch kan het, de enkele kwh meter (aan het eind, of moet ik zeggen begin) zal gewoon netjes de kWh oplevering meten
- ja het is veilig, mits natuurlijk geinstalleerd door een ervaren installateur. Het is flauwekul dat een kWh-meter niet voor (of moet ik na zeggen?) een aardlekautomaat mag. En je mag ook gewoon meerdere kWh-meters na elkaar hangen.
- nee het is (nog) niet gegarandeerd dat de Toon ook werkelijk alle opgeleverde Watts telt (garantie zal je nooit krijgen, maar we weten ook nog niet of de Toon werkelijk boven de door Eneco genoemde 5000W nog goed telt)

Iemand die wel boven de 5000W op de genoemde 1-fase kWh-meter met de juiste waarde op Toon heeft draaien of gezien? Zo ja, tot welke wattage?
Reputatie 5
Badge +3
Ik ben er maar even de officiele Eneco informatie op nagelezen. Daar komt nergens die 5000W naar boven die eerder in het topic 3 maanden geleden werd genoemd en die ik overgenomen had als waarheid.

Eneco heeft het over 18 panelen met max. 45A, precies die 45A die in de specs van de kWh-meter staat. Dan moet het wel zo zijn dat de 45A ook getelt moet kunnen worden door de sensor.

Waar dan die 5000W vandaan komt? 18 panelen x 280Wp is ongeveer 5000W, maar nog lang geen 45A. Dus wellicht komt het daar vandaan.

Waarom Eneco dan 18 panelen roept en niet 34 panelen (34x 300wp kom je op 45A)? Dat heeft denk ik te maken met de standaard omslagpunt aan hoeveel panelen waarbij de meeste installateurs een 3-fase omvormer adviseren en de klant dus ook de 3-fase kWh-meter nodig heeft.
Badge
Ok, Branje en Ybena dank voor jullie reactie en discussie. Mijn conclusie: beide gropen laten lopen via 1 kwh meter, veiligheid is gegarandeerd mits alles correct wordt aangesloten. Betrouwbaarheid van uitlezen gaat in ieder geval goed tot 5000wp daarboven kan de kwh meter het aan tot 45A, heel misschien dat de diode hiermee niet kan omgaan. Voor mij voldoende om het te gaan doen, maar dat zal een klusje voor na de vakantie gaan worden. Mocht ik van de fabrikant van de pro1-s een reactie krijgen dan post ik deze hier evenals ea geinstalleerd is
JP Schoorlemmer wrote:

Ok, Branje en Ybena dank voor jullie reactie en discussie. Mijn conclusie: beide gropen laten lopen via 1 kwh meter, veiligheid is gegarandeerd mits alles correct wordt aangesloten. Betrouwbaarheid van uitlezen gaat in ieder geval goed tot 5000wp daarboven kan de kwh meter het aan tot 45A, heel misschien dat de diode hiermee niet kan omgaan. Voor mij voldoende om het te gaan doen, maar dat zal een klusje voor na de vakantie gaan worden. Mocht ik van de fabrikant van de pro1-s een reactie krijgen dan post ik deze hier evenals ea geinstalleerd is

Hoi Schoorlemmer,

Suc6 met de klus!
En laat de afloop zeker even weten.
Daar kunnen anderen weer hun voordeel mee doen.

Ik stel het zeer op prijs als je de info van de leverancier ook integraal plaatst.

Fijn weekend en straks fijne vakantie!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen