Toon opnieuw ingesteld: temperatuur cv water | Eneco Community

Toon opnieuw ingesteld: temperatuur cv water

• 21 september 2015
  • 40 reacties
  • 2794 Bekeken

Badge
Ik heb een week of twee terug de toon opnieuw ingesteld omdat ik wat problemen had (grafieken werkten vaag). Nu werkt de hele toon prima.

Bij het opnieuw instellen vroeg de toon wat zaken waarover ik toch twijfel.

Ik heb tapwater temperatuur van de CV op 60 graden staan. Maar is die 60 graden wel de juiste keuze?

Naast de tapwater temperatuur is de verwarmingsinstallatie mij niet duidelijk. Ik heb nu gekozen voor radiatoren (tja, die heb ik nu eenmaal) en dan 90 graden max. 3 graden per uur.

Iemand hier die kan uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van het aanpassen van deze twee opties?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

40 Reacties

Tapwater temperatuur kan je op Toon instellen, maar de meeste CV's reageren daar niet op en kan je beter op je CV zelf instellen. 55 a 60 grd is een veilige grens inzake legionella.

Radiatoren heb in ook en dat is vrij normaal.
Ik regel de aanvoer temperatuur op de CV handmatig om een temperatuurboost te voorkomen.
Nu in het voor stookseizoen staat de aanvoer bv op 50 grd. Geeft ook nog een gasbesparing.
Badge
Interessant.

Je gebruikt dus in het voor- en najaar 50 graden. Welke instelling gebruik je in de zomer en in de winter?
In de zomer blijft de aanvoer temperatuur op 50 grd staan; de CV wordt immers niet gebruikt.......

In de winter stel ik als volgt in:

zakt de buitentemperatuur naar 5 grd; dan verhoog ik naar 60 grd
zakt de buitentemperatuur onder het vriespunt; dan verhoog ik naar 70 grd.

Dat alles uiteaard niet rigide toegepast, anders blijf ik naar zolder lopen.
Dus zodra de wijziging in buitentemperatuur zich langere tijd voor doet dan wijzig ik op de CV de aanvoertemperatuur.
Zo is afgelopen (slappe) winter de aanvoertemperuur niet boven de 50 grd uitgekomen.

Zoals je in de voetnoot kan lezen zie je wat m'n gasverbruik is voor een (goed geïsoleerde) tussenwoning en 2 personen!
Overdag schakel ik de temperatuur in stappen omhoog om een aangename temperatuur te bereiken rond de comfort-tijd.
Dus:

09:30 18,5 grd temperatuur keuze "Weg"
11:00 19,5 grd temperatuurkeuze "Thuis"
18:30 20,0 grd temperatuurkeuze "Comfort"

Bij gebrek aan voldoende temperatuurinstellingen (Chronoterm had er altijd 6!!) misbruik ik de keuze "Weg"!
Badge
Dank je, ik print het even uit en ga er thuis ook mee aan de slag, even zien hoe ik dat goed in mijn programma krijg, het is even wat puzzelen, maar ik denk dat ik er mooi mee kan besparen.

Hoeveel temperatuurverschil heb jij maximaal tussen de laagste en hoogste temperatuur in de winter? Is dat 1,5 graden of meer? Ik meen dat een monteur een keer tegen mij vertelde dat het verschil maximaal 5 graden mocht zijn omdat anders de kosten hoger opliepen om het verschil in te lopen.
Dank je, ik print het even uit en ga er thuis ook mee aan de slag, even zien hoe ik dat goed in mijn programma krijg, het is even wat puzzelen, maar ik denk dat ik er mooi mee kan besparen.

Hoeveel temperatuurverschil heb jij maximaal tussen de laagste en hoogste temperatuur in de winter? Is dat 1,5 graden of meer? Ik meen dat een monteur een keer tegen mij vertelde dat het verschil maximaal 5 graden mocht zijn omdat anders de kosten hoger opliepen om het verschil in te lopen.

Welk temperatuurverschil?
In de aanvoer van de CV naar de radiatoren
In de huiskamer overdag?
Badge
In de huiskamer bedoel ik.

Verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur als het vriest.
In de huiskamer bedoel ik.

Verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur als het vriest.

Oké, duidelijk.
Dat hangt er mede van af hoe goed je huis geïsoleerd is.
Hier alles dubbel glas, muren en vloeren geïsoleerd

In de zomer en in de stand Slapen staat Toon op 15 grd.
In de winter Comfort stand is dat 20 grd.
Ook als het vriest, want de aanvoertemperatuur gaat gewoon naar de 70 grd.

In de afgelopen 10 jaar is de CV s'nachts nog nooit aangeslagen.
Badge
Mooi, dat kan ik redelijk 1 op 1 overnemen. Laagste temerpatuur de afgelopen 8 jaar was 1 nacht op 14,5 graden , komt zelden onder de 16 graden. Ik had 15 al als bodemtemperatuur.

Ik ga vanavond even knutselen en instellen. Dank je, mooie besparing zo weer vermoed ik.
Badge
Nou, het zit nog niet mee. Ik heb het programma helemaal op orde nu. Als laatste wilde ik de temperatuur van het cv gedeelte op mijn econpact 225c verlagen. Handleiding gevolgd, maar ik krijg van het apparaat geen mogelijkheid om de temperatuur van de cv of het tapwater aan te passen (wat wel zou moeten kunnen).

Het zou eenvoudig moeten zijn: ga naar menu optie 1 (cv temperatuur), druk op het + of - teken en je ziet de ingestelde temperatuur (80 graden). Nu zou de menu optie 1 moeten knipperen en zou ik met het + of - teken aanpassingen moeten kunnen maken en opslaan, maar er gaat niks knipperen en ik mag niks aanpassen van dat apparaat.

Vreemd, andere aanpassingen zoals eco of comfort stand en zomer- en winterstand kan ik wel aanpassen, maar juist niet de optie die ik wil instellen naar aanleiding van de tips hier.

Morgen maar weer een nieuwe dag...
Reputatie 7
Badge +7
Moet er voor dat je die instelling kan veranderen , niet eerst een code ingevoerd worden ???

zie pagina 48
van onderstaand manual

http://www.heluto.nl/uploaded_files/attachments/AGPO_servicehandleiding_econpact_.pdf

waarschijnlijk kun je gebruiken .

6 6 Instelling maximum capaciteit voor cv-bedrijf 100% 30 –100%
deze kan meestal een stuk lager dan 100 procent.

11 1. Maximum cv-setpoint 90oC (zie blz. 50) 20 – 90oC
afhankelijk van buiten temperatuur tussen de 50 en 70 instellen
op pagina 49

voordat je iets wijzigt alles noteren aub hoe het nu staat
en als je niet weet wat je doet Afblijven:)
alle risico,s zijn voor jezelf.

mvg,
jan
Badge
Fantastisch zeg, die handleiding is veel uitgebreider dan die ik vond. Hij stond op 90 graden en ik heb er nu 50 van gemaakt.

Cv temperatuur is nu 58 , dat zou dan niet meer boven de 50 moeten komen als ik de kachel morgen aan doe als test?

Dit is toch de juiste manier om het te testen?

Bedankt voor de hulp.
Reputatie 7
Badge +7
geen dank duimpje mss :)
ik heb het een en ander nog ff aangevuld.
en let op in /met deze handleiding kun je alles instellen :)
sla hem wel ff op voordat hij van google is je vriend verdwijnd :)
succes en laat weten hoe het testen verloopt
ook kun je je radiatoren nog waterzijdig inregelen zie/zoek op google voor nog wat meer besparing .

wat betreft je cv water temperatuur dit zou dan rond de 50 graden moeten komen maar dit kan wel wat afwijken.
en let op als we een strenge winter krijgen niet vergeten de waarde omhoog te zetten.

ik las zelfs in de handleiding dat de delta t waarde gemeten werd door je cv ketel dus lees de handleiding goed .
je kunt die ketel uitstekend tweaken ,
maar weet wat je doet.

en dan Toon weer een poosje aan je nieuwe c.v. ketel instellingen laten wennen
dat is erg belangrijk.!

oja er staat ook iets in je ketel menu van opwarm waarde 2 graden per ....
toon rekent met 3 graden per .....
dus kun je de ketel ook met 3 graden per ....
laten rekenen.

mvg,
jan
ook kun je je radiatoren nog waterzijdig inregelen zie/zoek op google voor nog wat meer besparing .

mvg,
jan

Hoi Jan,

Zoals ik verwachtte kwam jij weer met de juiste handleiding.
Chapeau!

Niet iedereen begrijpt helaas het duimpje geven; van mij heb je 'm gehad Jan!!
Reputatie 7
Badge +7

mvg,
jan

Hoi Jan,

Zoals ik verwachtte kwam jij weer met de juiste handleiding.
Chapeau!

Niet iedereen begrijpt helaas het duimpje geven; van mij heb je 'm gehad Jan!!

dankje Ton :)
mss dat nu m,n accu of de madge de badge eens gevuld/veranderd word

groet
jan
Badge
Bedankjes zijn mij nu duidelijk, met terugwerkende kracht uitgedeeld.

Voor nu heb ik de cv weer standaard ingesteld. Ik loop namelijk vast op pagina 50 van de handleiding bij punt 2:

Uitleg parameter 11
1. Zet de waarde van parameter 11 op de gewenste maximum cv-aanvoertemperatuur.
2. Zet het cv-setpoint in het gebruikersmenu lager dan de ingestelde waarde van parameter 11. Nu is de begrenzing actief.

Ik mag van mijn cv punt 2 niet veranderen. Die blijft op 80 graden staan.

Kan ik de aanvoertemperatuur op 50 zetten en de begrenzer op 80 laten staan? Ik twijfel.
Ik twijfel niet.
De begrenzing is een veiligheid.
Dus dat maximum gewoon laten staan.
De aanvoertemperatuur zal dus nu maximaal 50 grd zijn.

Gewoon deze instelling de komende tijd even uitproberen en Toon daarop laten inleren.
Immers bij verwarming na de nacht moet Toon nu iets eerder de CV opstarten om op de ingestelde tijd de temperatuur te behalen.
Badge
Mooi. Ga ik nog even uitzoeken hoe ik de opwarmwaarde van 2 naar 3 zet en dan ga ik het de komende maanden bekijken.
Suc6 en ik hoor wel hoe het bevalt.
Badge

laten rekenen.

mvg,
jan

Bedoel je de Cv-stijgingslijn (aanvoertemperatuur)?
Reputatie 7
Badge +7

laten rekenen.

mvg,
jan

Bedoel je de Cv-stijgingslijn (aanvoertemperatuur)?

ja die bedoel ik In Toon staat deze vast op 3 graden per uur
maar nu lees ik net op Toon dat dit bij 90 graden is kan ook nog op 80 graden bij handmatig onderaan het lijstje.
ik weet niet of het een en ander dan werkt bij 50 graden cv water temperatuur.
proberen kan geen kwaad.
maar
AGPO Ferroli adviseert deze waarde niet aan te passen
om instabiliteit van de ruimtetemperatuurregeling te
voorkomen.

Uitleg parameter 11
1. Zet de waarde van parameter 11 op de gewenste
maximum cv-aanvoertemperatuur.

2. Zet het cv-setpoint in het gebruikersmenu lager
-----------------------------------------------------

dan de ingestelde waarde van parameter 11.
Nu is de begrenzing actief.

ik neem aan dat je voor instellen van parameter 11
UIT het installateurs menu bent gegaan .
en dit IN HET Gebruikers menu wijzigt zoals hierboven staat weergegeven .
Ik heb een week of twee terug de toon opnieuw ingesteld omdat ik wat problemen had (grafieken werkten vaag). Nu werkt de hele toon prima.

Bij het opnieuw instellen vroeg de toon wat zaken waarover ik toch twijfel.

Ik heb tapwater temperatuur van de CV op 60 graden staan. Maar is die 60 graden wel de juiste keuze?

Naast de tapwater temperatuur is de verwarmingsinstallatie mij niet duidelijk. Ik heb nu gekozen voor radiatoren (tja, die heb ik nu eenmaal) en dan 90 graden max. 3 graden per uur.

Iemand hier die kan uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van het aanpassen van deze twee opties?

Bij mij staat Toon bij soort verwarming op handmatig meteen aanvoer temperatuur van 50 grd en max 2 grd per uur!
Op deze wijze is Toon in overeenstemming met de waarde op de CV.
Badge

Ja, ik ga naar het installateursmenu en pas het aan naar 50. Daarna ga ik daaruit en wil stap 2 uitvoeren, maar dat lukt niet. Hij blijft op 80 staan en gaat niet knipperen, ik mag hem dus niet aanpassen.

Dit was ook de reden dat ik dit topic startte, ik was toen nog niet op de hoogte van het installateursmenu.

Wat adviseer jij hierover aan mij?

Wat betreft die andere waarde:
Die laat ik maar op 3 staan, had zelf ook gelezen dat de fabriek aanraad het niet aan te passen. Wellicht geeft dat iets meer gasverbruik, maar dat is beter dan een ketel die niet goed werkt.
Reputatie 7
Badge +7
ik zal morgen het een en ander nog eens na lezen in het manual.
maar denk dat je het zo moet houden en gewoon eens kijken wat de c.v. doet

mvg,
jan
Reputatie 7
Badge +7

Ja, ik ga naar het installateursmenu en pas het aan naar 50. Daarna ga ik daaruit en wil stap 2 uitvoeren, maar dat lukt niet. Hij blijft op 80 staan en gaat niet knipperen, ik mag hem dus niet aanpassen.

Dit was ook de reden dat ik dit topic startte, ik was toen nog niet op de hoogte van het installateursmenu.

Wat adviseer jij hierover aan mij?

Wat betreft die andere waarde:
Die laat ik maar op 3 staan, had zelf ook gelezen dat de fabriek aanraad het niet aan te passen. Wellicht geeft dat iets meer gasverbruik, maar dat is beter dan een ketel die niet goed werkt.

beste @ R. Snoek,

ik heb nog eens het manual zitten lezen en als ik het goed lees.

moet je het zo in kunnen stellen.

in het installateurs menu
parameter 11 1. Maximum cv-setpoint op bvb 60 gr zetten

en dan in het gebruikers menu , deze altijd lager zetten dan in het installateurs menu
parameter 11 1. Maximum cv-setpoint op bvb 50 gr zetten

ben benieuwd of dat werkt.
mvg,
jan
Badge
De optie in het gebruikersmenu kan ik niet aanpassen in mijn cv ketel, ondanks dat in de handleiding staat dat het moet kunnen.

Ik kan dus alleen in het installateursmenu het aanpassen (maximim cv setpoint). Die kan ik op bijv. 60 zetten. Maar die in het gebruikersmenu blijft 80.

User Brandje ziet hierin geen probleem, hoe denk jij erover?