beantwoord

Toon op Intergas Extreme 36

Reputatie 1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 7 reacties
Ik heb het forum redelijk doorgespit, maar ik kom niet echt een antwoord tegen op mijn vraag? Ik ben een redelijke leek, maar ga het toch proberen:

Ik heb een intergas extreme 36 ketel met 2 thermostaten.
1 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping.
De woonkamer is voorzien van een vloerverwarming zonder eigen pomp.

We willen graag TOON, maar bij het telefonisch aanmelden bleek dit niet te mogelijk volgens de medewerker aan de telefoon. Uiteraard ben ik gaan spitten op het internet. Er zijn wel mogelijkheden, maar dan moet je met kleppen werken? En hier gaat het mis, dat gaat mijn kennis te boven.
De installateur kan me ook niet helpen. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen,
Zodat ik de installateur kan vertellen wat hij moet aanleggen.

Oh ja, ik zag wel een honywell klep (grijs kastje op de leiding?) onder mijn cv ketel hangen. En ik las in de installatiehandleiding dat er 2 aparte ingangen voor thermostaten zijn. en zone instellingen of groepen te maken zijn (met kleppen)

Beetje warrig verhaal misschien, maar ik hoop dat iemand dit op wil pakken, zodat ook wij weer TOON in huis kunnen halen. We waren echt super tevreden gebruikers (in ons oude huis hadden we ook TOON).

gr. Demeck
icon

Beste antwoord door Berny 23 juli 2018, 22:30

Ik ben mee eens dat de aanvoer al gesplitst is in 2 zones met de klep na de eerste Tstuk. Ik zou dan verder niks veranderen, Toon erbij plaatsen en kijken als de klep bediend wordt bij de juiste thermostaat T1 of T2. Waarschijnlijk moet je nog iets in de parameters van de ketel veranderen voor 2 thermostaten.
Aanvoer op 50, warmwater op 55 en warmhoudfunctie Off.
Wat @Commandeur zegt is wel waar, dit is niet echt een zoneregeling systeem waar je per vertrek kan regelen. Hij verwarmt alles of alleen wat achter de klep zit. Toch beter dan steeds het hele cv systeem onnodig op te warmen.

Wel een nette installatie moet erbij gezegd worden.👌🏼

Bekijk origineel

17 Reacties

Als je nu ook al 2 thermostaten hebt zal het kastje met de kleppen ongetwijfeld de 1e etage met de aparte thermostaat bedienen.
De woonkamerthermostaat zal een OT thermostaat zijn, die dus prima is te vervangen door een Toon.
Voor zo ver ik weet is jouw Intergas geschikt voor 2 gescheiden thermostaten.
In jouw geval zelfs beide geschikt voor OT.

Wellicht dat het forumlid @Berny je zo verder kan helpen.

Hier de link nog even van jouw CV:
https://www.intergas-verwarming.nl/wp-content/uploads/2018/01/Installatievoorschrift-Intergas-Xtreme-84004402-1.pdf

Jouw ketel is inderdaad geschikt voor 2 OT thermostaten, je moet een klep toepassen waar je de 2 groepen wil scheiden. De Honeywell klep onder de ketel is vrijwel zinloos omdat jouw vloerverdeler geen pomp heeft, die kan dus geen ongewenste stromingen door de ketel oorzaken. Ik zou die klep vervangen door een terugslagklep (ook van Intergas) en de grijze Honeywell klep verplaatsen naar de aanvoer verderop de leiding waar de CV circuit in 2 gesplitst kan worden.
Zoiets... Stel voor dat Z2 jouw woonkamer of vloerverdeler is.

Super snelle reactie Pedro!??
Als je dit aan een installateur moet uit gaan leggen, dan heb ik al mijn twijfels...🤔
Berny wrote:

Als je dit aan een installateur moet uit gaan leggen, dan heb ik al mijn twijfels...🤔

Dat wilde ik al niet zeggen..........
Als je over de werking van kleppen niet eens met die installateur kan praten.....
Of had die geen zin in het klusje?
Reputatie 1
Beide bedankt voor de supersnelle reactie.

Ik zal vanavond is een foto maken van de honywell onder de ketel.
Maar wat me ook opviel is dat er bij de verdeler van de vloerverwarming nog een loze leiding zit die naast de ketel uit komt. Als ik het goed begrijp moet er een extra klep net na die verdeler geplaatst worden en met een draad door de loze leiding naar de ketel? Pagina 18 van de installatiehandleiding heeft het over die klep, toch? Wat staat er nou uitgelegd op pagina 17 (zie foto)

En als ik dat dan heb laten doen, kan ik beneden in de woonkamer toon installeren? We hebben in het nieuwe huis ook zonnepanelen (zonder monitoring) die we graag inzichtelijk willen hebben. Dus TOON zou wel prettig zijn.

Ik ben al een heel stuk verder in ieder geval, bedankt.
En ik ben het met jullie eens, als ik dat een installateur uit moet leggen...........
Er moeten zelfs ook nog parameters omgezet worden toch?

Wish me luck!!!
Ik zeg JA op alle laatste vragen. Met de installatiehandleiding kom je een heel end om aan de monteur te kunnen uitleggen hoe het moet.
Vergeet de bypass ventiel niet in HT zone indien voorzien van thermostaatkranen.
Reputatie 1
Hier een foto van de aansluitingen onder de ketel.

Nog steeds een extra klep aanbrengen bij de vloerverwarming verder ?
Reputatie 5
Badge
Als ik het goed zie is het allemaal al aangesloten zoals het moet. De klep zit op de tweede (rode) aanvoer leiding, waarschijnlijk naar de rest van je woning. De eerste rode aanvoer naar je vloerverwarming.

En er zat/zit al een thermostaat. Beiden kunnen opentherm. Dus 1 vervangen door een Toon is dus geen probleem.

Wel zit je met lt/ht (laag/hoog temperatuur) maar dat is niet anders dan wat je nu al hebt. Wellicht staat je ketel gewoon op een lage temperatuur en zijn je radiatoren op de eerste verdieping van voldoende formaat om hier mee overweg te kunnen. Maar nogmaals, veranderd er niks aan de situatie nu.
Reputatie 5
Badge
Het is overigens geen echte zoneregeling. De tweede zone (die met de klep) wordt verwarmd afhankelijk van de thermostaat, maar zone 1 zal altijd mee verwarmen als alleen zone 2 voor warmte vraagt.
In de praktijk prima,.. vaak is het de woonkamer (zone 1) waar de meeste warmtevraag is en is het dus geen probleem dat die ook verwarmd wordt als op dat moment alleen de andere zone warmte nodig heeft.
Ik ben mee eens dat de aanvoer al gesplitst is in 2 zones met de klep na de eerste Tstuk. Ik zou dan verder niks veranderen, Toon erbij plaatsen en kijken als de klep bediend wordt bij de juiste thermostaat T1 of T2. Waarschijnlijk moet je nog iets in de parameters van de ketel veranderen voor 2 thermostaten.
Aanvoer op 50, warmwater op 55 en warmhoudfunctie Off.
Wat @Commandeur zegt is wel waar, dit is niet echt een zoneregeling systeem waar je per vertrek kan regelen. Hij verwarmt alles of alleen wat achter de klep zit. Toch beter dan steeds het hele cv systeem onnodig op te warmen.

Wel een nette installatie moet erbij gezegd worden.👌🏼
Reputatie 1
Het begint me steeds duidelijker te worden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me alleen af of de klep nou op de begane grond (vloerverwarming) of op de 2e verdieping zit. Ik zou denken op de vloerverwarming. Als je beide verwarmt en de woonkame ris op temperatuur, dan warmt de 1e verdieping toch nog op. (waarschijnlijk zeg ik weer iets doms).

Maar anyway, ik heb op de 1e verdieping convector radiatoren (zie bijlage). Die kunnen toch ook op laag temperatuur?

Wat is trouwens die censor onder de klep. Waar dient die voor??

Vergeef me mannen ik probeer het te begrijpen
Reputatie 5
Badge
Demeck wrote:

Het begint me steeds duidelijker te worden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me alleen af of de klep nou op de begane grond (vloerverwarming) of op de 2e verdieping zit. Ik zou denken op de vloerverwarming. Als je beide verwarmt en de woonkame ris op temperatuur, dan warmt de 1e verdieping toch nog op. (waarschijnlijk zeg ik weer iets doms).

Beiden kan. Normaal gesproken is het de woonkamer waar de meeste warmtevraag is, en dan is het dus niet vervelend als die ook verwarmd wordt terwijl alleen de 1e verdieping eigenlijk warmte nodig heeft. Het kan ook andersom. Hoe het precies zit, .. tja daar moet je achterkomen door te testen.

Demeck wrote:

Maar anyway, ik heb op de 1e verdieping convector radiatoren (zie bijlage). Die kunnen toch ook op laag temperatuur?

Jazeker. En daardoor hoef je dus niet druk te maken over lt/ht. Alles kan lekker op lage temperatuur. Je CV ketel zal dan waarschijnlijk ook de max. temperatuurvraag beperken (instelling P059) tot max 45 graden of wellicht zelfs iets lager nog.

Demeck wrote:

Wat is trouwens die censor onder de klep. Waar dient die voor??

Die had ik nog niet gezien. Ik denk dat het de sensor is voor het tweede circuit. Normaal is het de externe boilersensor maar die wordt in deze ketel gebruikt voor het tweede circuit.
Reputatie 7
Badge +6
@Demeck

Ik heb het voor je geïnformeerd en wanneer beide thermostaten rechtstreeks naar de ketel lopen is het mogelijk om Toon bij je te installeren. Kun je in je profiel je klantnummer toevoegen? Dan kan ik dit als notitie bij je klantnummer zetten, zodat je een Toon kan aanvragen.
Reputatie 1
Folkert wrote:

@Demeck

Ik heb het voor je geïnformeerd en wanneer beide thermostaten rechtstreeks naar de ketel lopen is het mogelijk om Toon bij je te installeren. Kun je in je profiel je klantnummer toevoegen? Dan kan ik dit als notitie bij je klantnummer zetten, zodat je een Toon kan aanvragen.

geregeld!!!
Reputatie 1
Mannen allemaal bedankt!

Ik ga TOON wederom aanvragen en laat alles even voor wat het is.
Als ik jullie goed begrijp gaat het gewoon werken.😀

Nu nog maar hopen dat ik gelijk een TOON2 krijg.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen