Toon na drie maanden gebruik | Eneco Community

Toon na drie maanden gebruik

• 14 oktober 2012
  • 1 reactie
  • 1023 Bekeken

Badge
Ik ben sinds eind juli in het bezit van een Toon van Eneco. Na wat opstart problemen werkt het ding redelijk. Ik heb alles enkele maanden aangekeken en moet nu tot de conclusie komen dat de Toon nog niet stabiel werkt. De volgende  zaken ben ik tegen gekomen:

- Af en toe is er geen verbinding meer met de stroomverbruik sensor in de meterkast (lampjes). Na de meterkast module uit het stopcontact gehaald te hebben gaat het weer werken. Het ligt niet aan de verbinding want als ik zachtjes tik tegen de sensor (lampje) gaat er gelijk een pulse naar de meterkast module toe (lampje brand even) en zie ik weer verbruik op het scherm van de Toon. Echter om het weer goed werkend te krijgen moet ik de meterkast module toch uit het stopcontact halen. Het lijkt dus dat de sensor met de lampjes niet meer goed het verbruik kan meten. De gassensor heeft dit probleem niet.

- Ik heb dagelijks meldingen dat de communicatie met de CV ketel is verbroken. Het betreft hier een Agpo Econpact ketel. Na een melding hiervan aan Eneco blijkt het aan de ketel te liggen? Helaas blijven hierdoor de indicatoren van de CV of het tapwater op het scherm staan terwijl de CV of het tapwater niet wordt (ver) gebruikt. Overigens maak ik gebruik van het Opentherm protocol want de CV Ketel is hiervoor geschikt volgens de handleiding van de ketel.

- Ook heb ik op gezette tijden last van een ketelstoring (nr 😎. Hierdoor krijg ik een watertemperatuur van 75 graden uit de kraan in plaats van de ingestelde 60 graden. Ik heb hier een monteur van de CV voor op bezoek gehad en hij gaf direct aan bij het zien van de Toon dat deze dingen zorgen voor veel problemen bij CV ketels.  Na het van de muur halen van de Toon en weer terug plaatsen ging de ketel gelijk weer goed werken. Echter komt de melding regelmatig terug. De monteur van de CV heeft inmiddels voor de zekerheid de hoofdprint van de ketel vervangen maar een week later kwam de melding weer terug. Voor als nog ga ik er vanuit dat de Toon hier de schuldige aan is.

- Maandelijks komt er een bericht binnen over je verbruik van energie. Echter om dit zichtbaar te krijgen moet je eerst weer de Toon van de muur halen en terug plaatsen (of wellicht de reset knop indrukken, maar lees dat sommigen dan hun gegevens kwijt zijn geraakt) om die gegevens zichtbaar te krijgen (duimpje).

- Ik vind het bijzonder jammer dat er geen enkele mogelijkheid aanwezig is om mijn verzamelde gegevens uit de Toon te krijgen en ergens anders voor te kunnen gebruiken. Ook het ontbreken van een mogelijkheid tot het maken van een backup voor de Toon vind ik echt een gemiste kans. Het zou toch echt heel zonde zijn om straks na jaren gebruik door een probleem alles kwijt te raken.

Zijn dit zaken die Eneco gaat oplossen?

Met vriendelijke groet,

Thierry

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

1 Reactie

Reputatie 3
Badge
Eneco zal vast en zeker in toekomstige updates probleemoplossingen toevoegen. Bedenk wel dat ik de klachten die je hier leest mee vind vallen in vergelijking met alle toons die zijn geinstalleerd. er zal altijd een handje vol mensen zijn die ergens tegen aan lopen.

Ik vraag me alleen af wat er nu mis kan zijn met verschillende soorten ketels? het gaat toch om het puntje open therm of aan/uit en meer niet. wat is het dat ketels soms voor foutmeldingen zorgen?