Toon ketelmodule | Eneco Community
beantwoord

Toon ketelmodule

• 11 februari 2019
  • 35 reacties
  • 836 Bekeken

Toon eerste bericht

35 Reacties

Ehh. Oke, vooropgesteld dat ik echt een leek ben op dit gebied, heb ik dus twee opties:

• gaan voor open therm (kabeltjes moeten dan van 5 en 6 naar 11 en 12) en het apparaatje er tussen uit halen en de kabeltjes die in dit apparaatje gingen, simpelweg in de module stoppen. Toon aansluiten en klaar is kees? Misschien veiligheidshalve (we hebben op de 1e verdieping en op zolder een lamelparketvloer liggen) de aanvoertemperatuur nog iets verlagen naar 45 graden?
  • gaan voor aan uit. Ik dien de module dan te installeren tussen de schakelaar en het gat in de muur. Alleen, hoe doe ik dat dan is mijn vervolgvraag. Er moet toch ook nog een kabeltje in vanuit de ketel? Maar die gaat juist het apparaatje in?!
Hoe dan ook, de eerste optie lijkt me toch de beste? Eens?
Reputatie 6
Badge +3
Klopt allebei. Begin inderdaad eerst met opentherm. Dan hoef je ook het kabeltje niet te knippen (want de ketelmodule komt ipv de huidige schakelaar). Blijkt dan dat je vloer toch steeds te warm wordt, dan toch aan/uit en het kastje er weer tussen.
Heren, tenminste, daar ga ik vanuit, maar ik heb mezelf verbaasd vandaag! Het werkte in één keer! Aanvoertemperatuur ook nog even naar 45 graden bijgesteld.

Dank voor jullie feedback en hulp! Zonder jullie... Enfin! Nogmaals dank!
Dag! Toch nog een vraagje. Beetje off-topic, maar volgens mij kan dat wel even 🙂

We hebben het er al over gehad dat wij in ons gehele huis vloerverwarming hebben liggen. Nu vroeg ik mij af of je risicoloos de vloerverwarming in bepaalde ruimtes kunnen uitzetten? Ik zag bij de verdeler op zolder dat er als het ware allemaal kranen opzitten en op die kranen zitten dan stickers waarop de verschillende ruimtes staan geschreven. Kan ik die kranen dus gewoon dicht draaien of zitten daar nadelen aan?
Reputatie 6
Badge +3
Ja die kan je prima dichtdraaien zodat die ruimte niet verwarmd wordt. Of maar een beetje open voor een beetje verwarming. Net als een radiator dus.
Thx! Kan me namelijk nog herinneren dat de verkoopmakelaar zei; “afblijven!”
Reputatie 6
Badge +3
Wat raar dat hij dat zo zegt. Wellicht ook door gebrek aan kennis.

De witte knoppen (bovenkant) die er ook uitzien als radiatorknoppen kan je gewoon bedienen. Daar zijn ze voor bedoeld.

De zwarte omhulsen aan de onderkant bevatten flowbegrensers. Dit kan je het beste laten voor wat het is omdat je daarmee de flow tussen de verschillende groepen kan beinvloedden. Die wil je alleen instellen als je klachten hebt als een bepaalde groep niet warm wordt terwijl de witte knop helemaal open staat. (of eigenlijk wil je alle groepen precies even veel flow door laten lopen en dus waterzijdig inregelen, maar dat wordt een te lang verhaal nu).
Helder! Afblijven van die onderste zwarte knoppen! Misschien dat de makelaar dat bedoelde 😉
Reputatie 6
Badge +3
Nog wel even een tip (had het al eerder aangestipt). Door je volledige vloerverwarming overal is je huis ideaal voor een warmtepomp. Dus een all-electric, hybride (bijv. een Elga) of ventilatiewarmtepomp zoals de warmtewinner van Eneco (in volgorde van duur naar goedkoop). Mocht je nog wat bouwbudget over hebben zou het niet verkeerd zijn om daar in te investeren.
Thx! Zal me eens gaan inlezen!

Reageer