Toon ketelmodule | Eneco Community
beantwoord

Toon ketelmodule

• 11 februari 2019
  • 35 reacties
  • 630 Bekeken

Ha!

Van de week een tweedehands toon op de kop getikt. Hij moet een goed huwelijk gaan vormen met een Intergas HR 36/30 ketel.

Alhoewel in twee linker handen heb, ben ik even de meterkast ingedoken.

De CV ketel heb ik open kunnen krijgen en ziet dat de kabeltjes op 5 en 6 staan. Aan en uit dus. Die kabeltjes moeten naar 11 en 12. Dat zou moeten lukken.

Waar ik nu mee stoei is het plaatsen van de ketelmodule.

Onder de CV lijkt nu ook een ketelmodule te hangen. Kan iemand van jullie dat bevestigen? Zie bijgaand plaatje. Let wel; ik heb het kapje er al af gehaald. Je kijkt dus gelijk naar binnen. In deze module (?) gaat een Sjoerd rechtstreeks uit de ketel en een snoer rechtstreeks uit de muur. Lijkt mij dus de module, maar iemand die er verstand van zegt te hebben, betwijfelt dit. Toon zou min of meer de enige thermostaat zijn die met zo’n module werkt. Overigens, nu is een Chronotherm IV aangesloten op de ketel.

Ik hoor het graag even!

icon

Beste antwoord door ThehogNL 11 februari 2019, 21:59

Het is al duidelijk. Ik zal het even opsommen.

Je vloerwarming is als een gesloten verdeler aangesloten. Dwz, zonder extra pompen bij je vloerverdelers. Dit heeft als enorm voordeel dat je geen stroom kwijt bent aan die extra pompen. Als nadeel is dat je CV aanvoertemperatuur NOOIT te hoog mag worden. 80 graden door je vloer wil je niet 🙂 (namelijk, een open vloerverdeler met eigen pomp mengt de retourwater met de aanvoer zodat er nooit warmer water door je vloer kan komen).

En dat is PRECIES wat die schakelaar doet. Hij staat op max. 50 graden en schakelt de thermostaat van de ketel af zodra de aanvoer toch boven die 50 graden komt. Je ketel staat op 48 graden en dus zou het al volgens de ketel niet mogen voorkomen. Maar de ketel is soms niet erg precies, een paar graden extra kan zomaar gebeuren. Deze schakelaar is dus een failsafe om te zorgen dat nooit te warm water door je vloer gaat.

Dan je Toon. Via opentherm kan je hem nogmaals instellen dat ie nooit boven 48 graden gaat vragen. Maar ook dat is maar net aan de ketel of hem dat lukt. 99% van de tijd gaat dat gewoon goed maar tja.. het is een failsafe dus.

Als je perse opentherm wilt, dan zal je deze schakelaar er tussen uit moeten halen. Anders krijg je opentherm storingen elke keer als deze schakelaar er in schiet. En dan hopen dat je ketel de temperatuur netjes onder de 50 graden houdt.

Je kan ook prima de toon op aan/uit laten (en dus de schakelaar er tussen laten). Je aanvoer temperatuur is toch al erg laag (48 graden) ingesteld. De voordeel van opentherm dat ie laag temperatuur kan vragen zal bij jou niet van toepassing zijn. Nadeel is dat je geen ketelmonitoring hebt (dat je op je Toon kan zien of je ketel een storing heeft). Wil je dit? Sluit dan je ketelmodule van de Toon zo aan dat ie na de schakelaar komt (dus NIET tussen de ketel en de schakelaar, maar er na dus tussen schakelaar en waar de kabel de muur in gaat).
Bekijk origineel

35 Reacties

Dat kastje zit op een CV leiding zo te zien.
En regelt dus kennelijk de toevoer warm water; de vraag is waar naar toe?
Wil je een andere foto?
Ik zou willen weten waar die leiding naar toegaat waar dat kastje opzit.
Dan is het wellicht duidelijker waarvoor het dient.
als ik vanmiddag thuis ben zal ik nog wat foto’s posten. Dank iig
Ben ik weer. Zie foto’s voor een hopelijk wat duidelijker beeld

Zoals ik vetmoede zit deze besturing op toevoer leidingen (2 stuks) van je verwarming.
Heb je soms vloerverwarming?
Dat is juist..

Lekker vanaf blijven dus? Vraag is nu dus waar ik die module van Toon moet plaatsen?
Hangt er vanaf hoe de thermostaat leiding van de huiskamer op je huidige thermostaat is aangesloten en hoe die naar je CV gaat.
Toon®️ heeft genoeg aan een 2 aderige kabel waar de ketelmodule van Toon vlakbij de CV ook op aangesloten wordt.
Vervelend is dat ik die werking van die besturing niet ken en jij niet weet wat die daar doet.
Dat maakt het lastig uiteraard.
Nou goed, er komt dus 1 draad uit een gat uit de muur. Dat lijkt mij de kabel van de thermostaat. Die gaat vervolgens rechtstreeks in dat module’je..

update:

nog even wat foto’s van het geheel:

Reputatie 6
Badge +3
Ik ken dat ding ook niet. Kan je niet een typenummer/naam ofzo achterhalen op dat kastje?
Dit is het klepje wat er op hoort:

op het dingetje zelf staat weinig:

Ik zit ook aan een timerachtige wisselschakelaar te denken. Kennelijk wordt 1 draad doorgelust.
Geen handleiding?
Dan zou ik toch contact met de installateur opnemen.
Reputatie 6
Badge +3
Nee temperatuur wisselschakelaar (zie binnenzijde klepje) maar doel ontgaat me nog even.
Even los van het doel van dat hele kastje, maar hoe sluit ik nu die module van toon aan?
Oke, ik zie idd een grd range staan.
Heren, natuurlijk veel dank voor jullie meedenken!
Reputatie 6
Badge +3
Ik denk dat het kastje ooit bedoeld is dat als de aanvoerleiding nog op temperatuur is de (aan/uit) thermostaat niet de ketel kan aansturen (de schakelaar zet hem zelf op uit, Aanvoer warm=schakelaar uit).

Pas als de aanvoer afgekoeld is kan de thermostaat de ketel weer aanzetten.

Kan nuttig zijn om pendelen te voorkomen. Maar persoonlijk zou ik dat gewoon aan de ketel over laten.

Wat je kan doen is beide kabel naar het kastje er af halen. En dan gewoon de ketelmodule van de Toon er tussen. Kastje gaat namelijk sowieso opentherm in de weg zitten.
Kortom, je zegt eigenlijk dat het geen kwaad zou kunnen om het kastje er maar gewoon tussen uit te halen en ervoor in de plaats de toon module te plaatsen?
Reputatie 6
Badge +3
Klopt helemaal. Maar maak het wel zo dat het altijd nog terug gezet kan worden dus laat het kastje gewoon op de leiding zitten en alleen de kabels los maken (en in de ketelmodule van de toon aansluiten).
Denk dat het allemaal prima werkt.
Reputatie 6
Badge +3
Wil je overigens nog eens een foto maken van je vloerverwarmingsverdeler? En heb je vloerverwarming over je hele huis (dus geen radiatoren nergens)? Zo ja, heb je meer verdelers, maak daar ook even een foto van.

Er is nog een kleine kans dat deze schakeling is gebruiker om de temperatuur voor de vloer te beperken. Maar wel een hele bijzonder manier. Het witte rondje aan de onderkant van de schakelaar geeft een ingestelde temperatuur aan maar op de foto zie ik geen pijltje ofzo wat aanduidt hoe hoog die staat. Kan jij dat wel zien?
Reputatie 6
Badge +3
En zou je op je ketel eens willen kijken waar de service instellingen afwijken van de standaard in de handleiding? https://www.intergas-verwarming.nl/wp-content/uploads/2018/01/Installatiehandleiding-Kombi-kompakt-HR-88147804.pdf (pagina 42 en 43)

En waar de max CV aanvoer temperatuur op staat (onderaan pagina 41)?
Ok, gaan we!

ik heb twee verdelers. Eentje boven bij de kerel een eentje beneden in de voorraadkast. In het hele huis ligt vloerverwarming; geen radiatoren.

Foto’s van de verdelers (1e is van op zolder)

aanvoertemperatuur CV is 48 graden. Tapwater staat op 60 graden.

Foto’s van het apparaatje:

Overigens, iemand met wie ik ook overleg heeft, heeft het over een temperatuurmeter:

Voor wat betreft je verzoek om te checken of alle instellingen conform de handleiding zijn; daar durf ik mijn vingers niet aan de te branden 🙂 Bang dat ik allerlei instelling verne*k.
Reputatie 6
Badge +3
Het is al duidelijk. Ik zal het even opsommen.

Je vloerwarming is als een gesloten verdeler aangesloten. Dwz, zonder extra pompen bij je vloerverdelers. Dit heeft als enorm voordeel dat je geen stroom kwijt bent aan die extra pompen. Als nadeel is dat je CV aanvoertemperatuur NOOIT te hoog mag worden. 80 graden door je vloer wil je niet 🙂 (namelijk, een open vloerverdeler met eigen pomp mengt de retourwater met de aanvoer zodat er nooit warmer water door je vloer kan komen).

En dat is PRECIES wat die schakelaar doet. Hij staat op max. 50 graden en schakelt de thermostaat van de ketel af zodra de aanvoer toch boven die 50 graden komt. Je ketel staat op 48 graden en dus zou het al volgens de ketel niet mogen voorkomen. Maar de ketel is soms niet erg precies, een paar graden extra kan zomaar gebeuren. Deze schakelaar is dus een failsafe om te zorgen dat nooit te warm water door je vloer gaat.

Dan je Toon. Via opentherm kan je hem nogmaals instellen dat ie nooit boven 48 graden gaat vragen. Maar ook dat is maar net aan de ketel of hem dat lukt. 99% van de tijd gaat dat gewoon goed maar tja.. het is een failsafe dus.

Als je perse opentherm wilt, dan zal je deze schakelaar er tussen uit moeten halen. Anders krijg je opentherm storingen elke keer als deze schakelaar er in schiet. En dan hopen dat je ketel de temperatuur netjes onder de 50 graden houdt.

Je kan ook prima de toon op aan/uit laten (en dus de schakelaar er tussen laten). Je aanvoer temperatuur is toch al erg laag (48 graden) ingesteld. De voordeel van opentherm dat ie laag temperatuur kan vragen zal bij jou niet van toepassing zijn. Nadeel is dat je geen ketelmonitoring hebt (dat je op je Toon kan zien of je ketel een storing heeft). Wil je dit? Sluit dan je ketelmodule van de Toon zo aan dat ie na de schakelaar komt (dus NIET tussen de ketel en de schakelaar, maar er na dus tussen schakelaar en waar de kabel de muur in gaat).
Reputatie 6
Badge +3
Nog een opmerking, 48 graden max. is nog best hoog voor een vloer. Plafuizen kunnen dat nog wel aan maar een parketvloer droogt dan erg snel op. Maar de intergas zal ook wel niet erg veel lager kunnen. Je hebt eigenlijk een ideale systeem voor een warmtepomp 🙂

Reageer