Toon kan toch modulerend werken met een Bosch ketel 30 HRC? | Eneco Community
beantwoord

Toon kan toch modulerend werken met een Bosch ketel 30 HRC?

Toon eerste bericht

84 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
OK, @mAiden. Is geen expert op het gebied van 't OpenTherm protocol en aanverwante artikelen. Maar goed, da's mijn mening. Dit bericht is in elk geval kletskoek. De thermostaat bepaalt de ketelwatertemperatuur, en de ketel mag daar een limiet aan stellen. De thermostaat kan zichzelf een limiet opleggen door niet hoger dan die zelf opgelegde limiet te gaan in zijn warmtevraag.

Geen enkele ketel is verplicht data uit de thermostaat over te nemen, behalve de ketelwatertemperatuur (da's de enige parameter die de thermostaat volgens het OT protocol mag/moet schrijven, de rest is meestal read-only).

Sorry @Berny, dat ik je onterecht aanhaalde.
Badge +1
Heb nu zowel Ketel als Toon op 60°C. ingesteld !
@schabaro, aangezien je een Bosch 42 hebt dan ga ik vanuit dat je een grote installatie hebt. Als je op 50 graden instelt heb je kans dat de ketel eerder de aanvoertemperatuur bereikt, dan de thermostaat zijn gevraagde temperatuur bereikt heeft. Dat kan pendelen van de ketel veroorzaken en daardoor zelfs meer gas gaan verbruiken door te veel start/ stoppen en de tragere opwarming zoals jij beschrijft.
Ik heb een zelfde soort ketel als die van jouw, en bij mij staat ie op 65 graden juist om pendelen te voorkomen, als de retour 15 of 20 graden koeler terug komt in de ketel, dan valt de retourtemperatuur volledig binnen de condens grens.
Omdat het nu nog niet zo koud is, is de kamerthermostaat eerder klaar dan de ketel zijn ingestelde temperatuur heeft bereikt. Nog net in de ketel geken en de aanvoer wordt 45 en de retour 30, naar maat het kouder wordt en de stookopdrachten langer worden dan zal de aanvoertemperatuur ook oplopen maar nooit boven de condens grens.
Antipendel programma heb ik op minimaal tijd (1min), dus elke stookopdracht brandt in een keer door op minimaal vermogen totdat de kamerthermostaat genoeg van heeft. Antipendelprogramma wordt alsnog nooit aangesproken.
Pompsnelheid verlagen help ook om een grotere temperatuur verschil tussen aanvoer en retour te behalen, en kan de ketel zelfs meer warmwater bereiden met minder vermogen.
Badge +1
Ik heb met deze Bosch 42 eigenlijk nogal wat overcapaciiteit. Vermogen is ooit door de installateur ingesteld op 75%.
Weet niet niet of dat iets uitmaakt mbt jou verhaal?
Dat is ook mijn probleem. Mijne is een 32Kw en heb ik ook overcapaciteit. De mijne staat begrensd op zijn minimaal vermogen, 25% en het is nogsteeds te veel.
Aangezien je hebt nou Opentherm en je kan met de vermogen spelen via Toon, ik zou het zo laten. Meer dan 75% kan jouw ketel zo niet leveren. Je kan het zelfs op 50% proberen.
En 65 graden, 3gr/uur, het zal morgen wel sneller warmer worden.
Berny wrote:

De brander van de ketel werkt gewoon moduleren met Aan/uit op basis van deltaT. Met OT bepaalt de thermostaat zelf hoeveel de brander moet moduleren.
En nee, zonder de Toon module (het kastje) werkt de ketel niet, heb ik ook al geprobeerd. ☺

Sorry, het is het klepje links van die.
Ik zie de module wel staan hoor. Het groene blokje met de letters OTFA. De draden van Toon sluit je op OT, en de weerstand kan je de twee uiteinden samen op klem 7 parkeren. De witte stekker van de OTM1 module klik je gewoon onderin op de printplaat, hij hangt al heel dichtbij. Kijk in de handleiding waar hij los gekoppeld wordt, maar omgekeerd doen.
OT is voor de thermostaat, FA is voor een buitenvoeler voor weersafhankelijk regeling.

Ik heb een gelijke aansluiting, maar heb het idee dat de modulatie niet goed is aangesloten door de installateur. Ik snap niet goed wat er wordt bedoeld met "en de weerstand kan je de twee uiteinden samen op klem 7 parkeren"? Bij mij zit rood in O, blauw in T, geel nergens in en in de stekken 1-2-3-4-5-6-7-8-9 zit 8 en 9 gekoppeld, voor de rest is deze leeg. De ketel pendelt erg vaak, vandaag dat ik twijfel of hij wel modulerend werkt, dan zou het mnder moeten zijn toch?
Hoi @rpjansen, de klemmen 1 t/m 7 moeten leeg zijn indien je de OT module in de ketel gebruikt. 8 en 9 moeten doorverbonden blijven.
Dat de gele draad nergens aangesloten is klopt het ook, Toon gebruikt alleen maar 2 draden voor Opentherm of Aan/Uit.
De weerstand wordt gebruik voor de Aan/Uit aansluiting, een draad op 1, andere op 2 en de weerstand op 2 en 4, klem 3 bestaat niet (vraag mij niet waarom). Als de weerstand niet nodig is kan je hem met beide uiteinden op klem 7 aansluiten, dat is een klem zonder functie en zo wordt het uit de fabriek in de ketel geleverd, om je hem niet kwijt te raken, daarom bedoel ik als parkeren.

Wat doet je denken dat de ketel pendelt? Heeft Toon een Opentherm verbinding? Is de installatie waterzijd ingeregeld?
Bedankt voor de reactie! Fijn dat dit goed is aangesloten. Ik snap alleen niet wat je met onderstaande tekst bedoeld, sorry niet technisch.. 🙂

Berny wrote:

De weerstand wordt gebruik voor de Aan/Uit aansluiting, een draad op 1, andere op 2 en de weerstand op 2 en 4, klem 3 bestaat niet (vraag mij niet waarom). Als de weerstand niet nodig is kan je hem met beide uiteinden op klem 7 aansluiten, dat is een klem zonder functie en zo wordt het uit de fabriek in de ketel geleverd, om je hem niet kwijt te raken, daarom bedoel ik als parkeren.

Hier heb je het dus niet op de aansluing met 1-2-4-7-8-9?
1-2-4 is bedoeld voor Aan/Uit aansturing (dat gebruik je niet), 7 leeg, 8 en 9 doorverbonden. Als de Toon niet op die klemmenstrook zit maar wel op de O en T dan is het goed.
Vergeet die klemmenstrook en geef verder informatie over de gestelde vragen... ook om welke ketel precies het over gaat.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen