Toon kan toch modulerend werken met een Bosch ketel 30 HRC? | Eneco Community
beantwoord

Toon kan toch modulerend werken met een Bosch ketel 30 HRC?

Toon eerste bericht

84 Reacties

In de klemstrook waar is Toon en de buitenvoeler op aangesloten? De foto is niet helemaal duidelijk waar wat op aangesloten is.
En je hebt niet een Bosch HRC42, maar een Bosch HRC II 42, er zit nogal heel veel verschil in.
Reputatie 3
Badge +1
In de klemstrook waar is Toon en de buitenvoeler op aangesloten? De foto is niet helemaal duidelijk waar wat op aangesloten is.
En je hebt niet een Bosch HRC42, maar een Bosch HRC II 42, er zit nogal heel veel verschil in.

Zie foto handleiding die ik erbij heb ontvangen van installateur.
Ja ok, eigenlijk is het de tweede generatie van de HRC.
Ik kan het ook niet zien als Toon en buitenvoeler op de OTM4 aangesloten zijn.
Reputatie 3
Badge +1
Zie geel en rood komen van Toon af.
Blauw en bruin van buitentemperatuur voeler.

Wanneer kabel van buitenvoeler doorgeknipt (Monteur Eneco) dan foutmeldingen op zowel Toon als Ketel.
In principe is het zo goed aangesloten.
Trek de stekker van de ketel en Toon uit. Even wachten... en doe je eerst de ketel aan, pas als de ketel opgestart is doe je de Toon aan. Kijken als hij zo een OT verbinding maakt.
Reputatie 3
Badge +1
Volgens mij werkt het nu !
Zit nog n tussen menu in Toon/verwarming/verwarmingsinstallatie/handmatig.....

nu Aanvoertemperatuur op 50gr. en max opwarmsnelheid p/uur op 2gr. ingesteld.
Was dus alles oke met de OpenTherm aansluitingen dus .
Zie foto's, is dat goed ingesteld nu met mijn Bosch 42 HRC ???
Kijk zo simpel kan het zijn!
Goed hè die hulp van @Berny
Reputatie 3
Badge +1
Ja jongens hartstikke bedankt.
Yep, helemaal goed. Eigenlijk hoef je niet zo veel in te stellen kwa aanvoer temperatuur, omdat jij een buitenvoeler hebt (weersafhankelijke regeling) en dat bepaalt de stook lijn, oftewel hoe kouder het buiten wordt, hoe warmer de aanvoer temperatuur wordt.
Maar zo kan je het ook uitproberen, dan wordt het niet warmer dan 50.
Goed dat het gelukt is om op OT te verbinden.✌🏼

Heb je het al geprobeerd als de ketel op warmtevraag reageert? Voor de checklist. ☑ 😉
Reputatie 3
Badge +1
Ja reageert.
Nou, op mijn vorige thermostaat had ik de buitenvoeler functie uitgeschakeld omdat de ketel dan niet modulerend kon werken.
Vraag me nu af hoe dat nu zit met de Toon thermostaat op de Boschketel ?
Reputatie 7
Badge +9

Hartstikke leuk dat je nu Opentherm heb, verstandige keuze. Alleen, Bosch/Nefit ketels nemen geen instellingen van Toon over. Wat betekent als Toon op 50gr aanvoer staat, de CV ketel daar hoogstwaarschijnlijk dikke neus naar heeft. Beste kan je dit even instellen op de ketel zelf.
Reputatie 3
Badge +1
Oke.....en die 2gr. Per uur......heeft de Bosch daar ook n dikke neus aan ?
Reputatie 7
Badge +9

2gr per uur gaat wel goed komen. Dat regelt Toon voor je.

Nefit en Bosch ketels zijn eigenwijze ketels, die het beste kan instellen op de ketel zelf. Zelfde principe met het voorverwarmen van Warm Water. Deze kan je het beste op de ketel aanpassen als je dat wil op ECO of Uit zetten.. Duurt 10secde langer, maar wel kleine gasbesparing.
Reputatie 6
Badge +3
Oke.....en die 2gr. Per uur......heeft de Bosch daar ook n dikke neus aan ?Nee, dat is onderdeel van het regelalgoritme van de thermostaat.
Ben je bekend met de servicefunctie menu? Bij servicefunctie 9.C kan je de Actuele CV-vermogen uitlezen. Met deze servicefunctie wordt het actuele verwarmingsvermogen van het toestel getoond (in procenten).
Als het 99% aangeeft bij warmtevraag bij een koude installatie, dan heeft de Bosch daar een dikke neus aan.😂
Reputatie 3
Badge +1
Oke, heb net in het Service van de Bosch de Anvoertemperatuur op 50gr.C ingesteld.
Stond op 88gr.C !
Ben benieuwd of het morgenvroeg gewoon op ingesteld tijdstip warm is als voorheen.
Reputatie 6
Badge +3

Als het 99% aangeeft bij warmtevraag bij een koude installatie, dan heeft de Bosch daar een dikke neus aan.😂

Ben ik niet met je eens, @Berny. De opwarmsnelheidsinstelling op toon geeft een maximum waarde voor de proportionele actie (P-actie) in de regelaar. Toon is gewoon een PID-regelaar voor je ketel. Als de warmtevraag in een stap van niks naar heel veel verandert, typisch 's morgens vroeg, dan kan ook bij een beperkte P-actie het gevraagde vermogen van de ketel maximaal zijn, simpelweg omdat het verschil tussen de actuele temperatuur en het temperatuursetpoint erg groot is.

Bij een tammere P-actie (tragere opwarmsnelheid per uur) wordt de gevraagde keteltemperatuur sneller teruggeregeld naar lagere waarden, zodat de opwarming van je huis wat langzamer gaat (en je minder gas verstookt bij het opwarmen). Maar het zegt niks over het instantane ketelvermogen.

Oh, en ik zie net dat dit de 10.000e reactie op het forum is 🎂 🍻 🍷 ?!
Mee eens @FireChief, en als je in Toon de opwarmsnelheidinstelling verandert van 3gr/uur naar 2 of 1, dan zal de P-actie ook proportioneel gedempt worden. Daarom zei ik om dat te controleren in de ketel naar de gevraagd vermogen met een koude installatie, en verschillende opwarmsnelheidinstellingen.
Waarschijnlijk met een 1gr/uur dan zal je bijna nooit 100% gevraagd vermogen (behalve bij ontsteking) zien in de ketel indien dat waargenomen wordt door de ketel. Dan weet @schabaro als die instellingen beïnvloed hebben in de vermogen van de ketel en als zijn Bosch wel luister naar de OT instellingen van de Toon.

Gefeliciteerd met je 10.000! 🎉 🎆 🍻
Reputatie 3
Badge +1
Goede koude morgen,
Ik heb de opwarmsnelheid op "Handmatig" max. 2gr.C. p/uur ingesteld. Bij gebruik van enkel radiatoren is de standaard instelling van de Toon 3.
Na deze koude nacht was het om 8.00 uur in mijn Woonkamer 16gr.C..
Wil dit nu heten dat de CV installatie gestuurd door de Toon er nu 2 uur over gaat doen om de door mij gewenste temperatuur van 20gr.C. te bereiken ?
Of hoe moet ik dit zien?
Best wel lang he ?
Reputatie 6
Badge +3
Is inderdaad best lang. Het maximum staat in de software afgesteld op 3 uur, dus 't kan nog erger.
Maar goed, zo'n antwoord, daar heb je natuurlijk niks aan.

Als ik de thread even teruglees heb je ook de aanvoertemperatuur een behoorlijk eind teruggeschroefd. Ik weet niet hou oud je huis is (M.a.w. hoe goed e.e.a. geisoleerd is), maar als ik in mijn huis de aanvoertemperatuur op 50 graden zet, kan ik twee winterjassen aantrekken, want dan wordt 't bij mij niet warm.

Die 50 graden kan, als je een modern goed geisoleerd huis hebt. en dan nog als je alleen radiatorverwarming hebt en bijvoorbeeld geen convectoren. Die laatsten hebben een hoge watertemperatuur nodig om ueberhaupt te werken, of geforceerde convectie (met ventilatoren erop en zo).

Kortom: ik zou eerst m'n watertemperatuur weer wat hoger zetten. Zolang de retourtemperatuur beneden de 55 graden blijft (aanvoertemperatuur -15 a 20 graden) blijft je ketel condenseren en krijg je die restwarmte terug, dus tot een aanvoertemperatuur van zo'n 70 graden, ongeveer.
Dat condenseren verhoogt het ketelrendement, om dat te bereiken moet de aanvoertemperatuur niet te hoog staan (< 70 graden).
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt, hier heb ik wat aan.
Heb idd n oud huis maar wel.met dubbele beglazing.
Had rond het middaguur de max. aanvoertemp. v.d. Ketel (in het Ketelmenu) al verhoogd naar 60.
En de max. Gr.p/uur in de Toon weer terug gezet naar 3.
Ik zal morgenvroeg eens kijken.
Als het dan 16 gr.is en de gewenste temp is 20 gr. dan zou dat nu geen probleem mogen zijn met die 3 gr. per uur.
Toch?
Reputatie 6
Badge +3
De maximum temperatuur op de ketel kun je gerust hoog laten staan, zolang je de maximum temperatuur op toon maar goed hebt. Bij OpenTherm sturing is de thermostaat leidend voor de maximum ketelwatertemperatuur, zolang de ketel die niet via een eigen instelling aftopt.

Zolang je op toon niet boven de 70 graden uitkomt zou je ketel condenserend moeten zijn, met maximaal rendement.

De stijgtijd van de temperatuur (graden per uur instelling) bepaalt met name het maximum vermogen dat de ketel hanteert bij niet al te grote verschillen tussen gewenste en actuele kamertemperatuur. Lagere stijgsnelheid betekent langer stoken om de gewenste temperatuur te krijgen, maar tegen een lager vermogen en dus lager gasverbruik per uur. Wat daar optimaal is hangt van veel factoren af, en is dus niet zo 1-2-3 te zeggen.

Tenzij je huis helemaal niet geisoleerd is (komt nog steeds voor) verwacht ik dat de keteltemperatuur de belangrijkste factor is. Maar goed, dat ben je nu proefondervindelijk aan het uitzoeken. Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.
Reputatie 3
Badge +1
Weet je dat zeker ?
En paar reacties terug word dat juist stellig afgeraden ?
Er werd mij verteld dat de Bosch ketel zich niks aantrekt van de max. temp. instellig in de Toon !
Reputatie 6
Badge +3
Onzin, de thermostaat is de baas voor wat betreft de ketelwatertemperatuur. Wat @Berny volgens mij bedoelde is dat het ketelvermogen niet altijd bepaald wordt door de watertemperatuur en de opgelegde stijgsnelheid van de kamertemperatuur. Een koude ketel (die na een nacht zonder noemenswaardig stoken plotseling aanslaat omdat de kamertemperatuur van 15 naar 20 graden moet), stookt plankgas. Evengoed zal bij een aftopping van de ketelwatertemperatuur dat vermogen geknepen worden als het water te warm wordt. Dat zal bij een koud huis niet snel gebeuren, omdat er koud water uit de radiatoren terug de ketel in stroomt, dat in de ketel 15-20 graden opgewarmd wordt. Tegen de tijd dat alle radiatoren warm zijn, is de kamertemperatuur meestal zover opgelopen dat het ketelvermogen zowiezo teruggeregeld wordt, en de maximum keteltemperatuur niet gehaald wordt.
Reputatie 3
Badge +1

Hartstikke leuk dat je nu Opentherm heb, verstandige keuze. Alleen, Bosch/Nefit ketels nemen geen instellingen van Toon over. Wat betekent als Toon op 50gr aanvoer staat, de CV ketel daar hoogstwaarschijnlijk dikke neus naar heeft. Beste kan je dit even instellen op de ketel zelf.

Reageer