Toon is geinstalleerd! / vragen | Eneco Community

Toon is geinstalleerd! / vragen

• Komt hier vaker (level 8)
  • 77 reacties
het was even wachten,...maar Toon is geinstalleerd! installatie is vlot en probleemloos verlopen en keurig uitgevoerd door Eneco. Ook complimenten voor de medewerker die het heeft geinstalleerd.

Mijn eerste ervaringen zijn erg positief, mooi scherm, leuk om inzicht te krijgen in je verbruik  en de file/weer informatie zijn een leuke extra...maar eerljik gezegd heb ik daar een iPhone voor. Hij reageert snel en ook prettig dat je het week programma uit kan zetten en snel een andere temperatuur of onderdeel van een programma kan selecteren.

Heb wel wat vragen: 
Het meten van het verbruik, hoe snel en accuraat zou hij dat moeten uitlezen? en klopt het dat de rapportage over het gasverbruik nog niet is op te vragen? hij geeft soms, ook niet altijd, wel gasverbruik weer maar in de rapportage laat hij niets zien.
Ik had ook begrepen dat hij zelf leert en zich aanpast om ervoor te zorgen dat hij op tijd begint met verwarmen, in de handleiding staat dat hij dit de eerste twee weken doet...maar hoe is dat nu  hij nu niets hoeft te doen en geen verwarming hoeft aan te sturen?

Mag ik er overigens vanuit gaan dat de nauwkeurigheid toeneemt met een slimme meter? (aanvraag ligt al bij Stedin)

tot zover een tevreden Toon gebruiker, hoop wel dat de App snel beschikbaar komt..of in iedergeval voor het stookseizoen!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

66 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Hal
Goed om te horen dat de installatie van Toon vlekkeloos is gelopen. Ik vind het ook leuk om te lezen dat je eerste ervaringen positief zijn. Je stelt een aantal vragen waar ik graag op reageer.

Het meten van het verbruik is erg accuraat. De sensoren meten namelijk de omwentelingen van je meter. Wat je meter meet, geeft Toon weer. Je verbruik wordt na ongeveer 10 seconden weergegeven. . Met een slimme meter zal de nauwkeurigheid iets toenemen, maar dit zal niet heel veel schelen. Het gasverbruik wordt in plaats van na 10 seconden, na een uur weergegeven. Dit heeft te maken met de werking van de slimme meter. De slimme gasmeter communiceert namelijk maar 1 keer per uur het verbruik.

Wat bedoel je precies met de rapportage? Het verbruik dat wordt gemeten wordt weergegeven in de overzichten (uur,dag, week etc.). Het kan zijn dat je gasverbruik nog dusdanig laag is geweest dat het daardoor nog niet terug te zien is in de overzichten.

De inleerperiode van Toon duurt ongeveer 2 weken als er gestookt wordt. In een periode waarin niet gestookt wordt, zoals nu in de zomer, gebeurt dit niet.

We werken op dit moment aan verschillende applicaties voor Toon. Wanneer deze precies beschikbaar zijn is nog onbekend. We streven naar dit najaar!

Als je hier nog vragen over hebt, dan hoor ik het graag.

Joep
bedankt voor de antwoorden, als jullie nog testers zoeken voor de app dan hoor ik het wel 😉 zag een leuk veelbelovend screenshot bij Quby..

Met rapportage bedoel ik bijvoorbeeld in het hoofdscherm klikken op het Gas verbruik venster..inmiddels laat hij wel wat meer zien en kan ik op dag klikken en zie ik dan het verbruik. Als ik vervolgens op uur klik en dan een dag selecteer blijft alles leeg...Bij stroom werkt alles wel goed en kan ik per uur, dag, week, etc.. selecteren.
Reputatie 2
Badge +1
@hal

Bij het overzicht van gas geeft hij dus niet op uurbasis het verbruik weer?
Ik ga onderzoeken waar dit aan ligt. Als ik meer weet koppel ik dit aan je terug.
Reputatie 3
Badge
Ik zou ook wel tester willen zijn voor de app.
Reputatie 3
Badge +4
Ik hoop dat ze ook een App maken voor de BlackBerry , is vaak een vergeten smarthphone. Tevens biedt ik mij ook aan als tester (Blackberry, IPad, )
Reputatie 3
Badge
Ze zouden ons beide tester moeten maken @pietermary maar nu nog reden verzinnen waarom. Omdat het leuk is? 🙂
Reputatie 3
Badge +4
Had me toen ook al opgeven om de toon te testen via Tweakers maar helaas :(
Reputatie 3
Badge
Zie dat je uit Soest komt. Ik heb je een prikbordbericht gestuurd.
Reputatie 2
Badge +1

Yes eindelijk na langetijd hier is hij dan mijn mooie Toon. Nu kan ik eindelijk realtime zien wat ik aan energie verbuik. SUPER......
De Service monteur was gewoon goed als alle monteurs zo zijn dan hoor je nooit meer klachten. Hij legde alles netjes uit ook dat het gasverbuik pas na een uur zichtbaar is en dat het in de zomer ook wel is 0 kan zijn omdat je gewoon weg te weinig gas vebruikt. Ook de uitleg dat het overzicht pas na ongeveer 2 maanden goed zichtbaar wordt. Er moet eerst wat data verzameld zijn.

Ik kan niet wachten op de APP voor de Iphone zodat ik mijn apparaatje ook op afstand kan bedienen @ Joep heb je enig zicht wanneer deze app gaat komen ?

1 klein minpuntje misschien dat dit in de volgende firmware mee genomen kan worden. Ik kan mijn display niet op dim zetten als ik hem in de slaapstand of de wegstand heb staan. In de zomer heb ik nooit de kachel aan dus staat hij standaard op mijn oude thermosstaat op weg. Bij Toon wordt dan de display zwart en zie ik niks meer. Kan dit ook aangepast worden dat hij alleen bij slapen op uit gaat ??

Verder geen klachten gewoon super ben er heel erg blij mee........ :)

@ Webmaster..... Ik heb geprobeerd de foto te verkleinen echter lukt dit niet. Jullie forum past ook niet automatisch de te grote plaatjes aan. Hier is een standaard scriptje voor. 😉
Reputatie 3
Badge
Ik maak zelf geen gebruik van youtube, maar mogelijk is er iemand die een klein filmpje kan maken en online kan zetten. Toch leuke om te zien hoe het werkt bij de mensen thuis. Ik heb gevraagd of het toegestaan is een flmpje van een website te linken die toon echt uitgebreid laat zien.
Reputatie 3
Badge
Is het nu ook mogelijk om bijvoorbeeld 7 dagen in de week in te stellen dat hij altijd om 22 uur naar 18 graden moet? Ik heb het boekje gelezen maar twijfel even.

Klopt het volgende...

Ik stel in dat hij elke avond om 22.00 uur naar 18 graden moet gaan. Als ik dan om half 10 een de temp verhoog  vanwege visite dan gaat hij toch om 22.00 uur weer omlaag. Kan je dan bijvoorbeeld om 23.59 nog een 2e programma profaneren.

Ik vergeet nog wel is de verwarming uit te doen en als bovenstaande kan dan ga ik wel flink besparen.
Volgens mij is het wel mogelijk...je bouwt een programma op basis van de vier standen (weg, thuis slapen, comfort)

In het 2e geval zal het programma vanaf 22:00 uur weer gevolgd worden en gaat de temperatuur weer naar 18 graden. Een 2e programma instellen is niet mogelijk volgens mij..je zou wel kunnen spelen met de verschillende standen..thuis en comfort bijvoorbeeld...alleen pas je de temperatuur dan gelijk voor het hele programma aan voor de dagen waar thuis en comfort gebruikt worden.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je reactie. Ik heb het boekje nog eens doorgelezen en er is best veel mogelijk. Vrijdag kan ik hem zelf testen,
In de start van dit topic heb ik aangegeven dat de Toon het gasverbruik per uur niet goed laat zien. Innmiddels heb ik de Toon omgezet naar een slimme meter en het probleem blijft aanwezig. Als ik het verbruik per uur opvraag geeft de Toon niets weer.
Reputatie 3
Badge
Mogelijk werkt je sensor niet helemaal correct? Stroom geeft geen problemen begrijp ik?
Heb geen sensoren meer....de meteradapter zit met de kabel rechtstreeks op de slimme meter. Heb al wel de meteradapter diverse malen gereset maar voor het gasverbruik heeft dit nog geen nut. Alle andere zaken werken wel gewoon probleemloos.
Reputatie 3
Badge
Vreemd. Durf je het aan om de meter adapter zelf te verwijderen vanuit toon en hem zelf te gaan koppelen? Ik heb gezien hoe de monteur dit doet en was niet zo heel moeilijk. Weet niet of dit toegestaand is mbt. garantie?
durf van alles aan...maar wacht even op Eneco voordat ik ga hobbyen..

Inmiddels is de Toonzelf ook al 2 keer zelf gereset (stroom storing/ slimme meter installatie)
Reputatie 3
Badge
er is wel verschil tussen reset en fabrieksinstellingen he?! Ik had namelijk 3 kastjes al door een monteur aan de wand hangen toen nr 4 uit de doos moest. ik had zelf idee (en kan eigenlijk niet) dat de adapter boven bij de cv ketel ook toch info bewaard waardoor ik kastje nr 4 ook 2x moest resetten (fabrieksinstellingen) voor hij optimaal ging werken.
Reputatie 2
Badge +1
@hal
Jammer dat het probleem zich nog steeds voordoet, ook met de slimme meters.
Je kan inderdaad de Toon op de fabrieksinstellingen zetten. Graag bel ik je hier over, om nog het een en ander telefonisch door te nemen. Kan je via een PM laten weten wanneer je vanaf morgen te bereiken bent?
met het resetten van de fabrieksinstellingen, verlies ik hiermee ook de reeds opgebouwde gegevens?

ik stuur je een berichtje.
Reputatie 3
Badge
Dat wel, maar je bent pas net bezig. Dat is dan je enige positieve aan dat. Maar laat je anders eerst even bellen morgen door Eneco.
Reputatie 3
Badge
De adapter uit toon verwijderen en toevoegen heb je wel zelf al gedaan? Officieel doe je dat in het menu puur voor de monteur.
Dan is het maar te hopen dat een fabrieksreset niet nodig is na bijvoorbeeld een half jaar of langer...dat zou toch wel jammer zijn

featurerequest: backupen van verzamelde data
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat ze hier achter de schermen wel mee bezig zijn maar dan krijg je het verhaal over privacy en dergelijke.