Toon installeren door een monteur of zelf | Eneco Community

Toon installeren door een monteur of zelf

  • 7 september 2013
  • 31 reacties
  • 4884 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
@moderator en @eneco,

Diverse meldingen op dit forum geven aan dat de instalaties van Toon door het externe instalatiebedrijf niet altijd correct verlopen. Natuurlijk worden ook veel instalaties van Toon wel correct afgewerkt. Het is niet overal kommer en kwel ;)

Echter vraag ik me steeds meer af ofdat de instalatie van Toon door het instalatiebedrijf eigenlijk wel nodig is. Veel bedrijven maken gebruik van zelfinstalatie, en garanderen toch de product functionaliteit. Indien gewenst, kan er altijd een monteur komen op afspraak. Zo besparen we op het milieu ( de monteur heeft minder huisbezoeken, dus minder auto kilometers) en Eneco bespaard geld aan instalatiekosten, wat elders ingezet kan worden
Mijn optiek is meten is weten. Vandaar deze poll.

Ik hoop dat er massaal gestemd en gediscuseerd word zodat eneco ook iets heeft aan deze poll, om de service naar de klant m.b.t. de installatie van Toon te verbeteren.

Hoe zou u de installatie van Toon het liefst zien.


Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

31 Reacties

Bedankt
Suc6
Het plaatsen wat gratis gebeurd wordt deze week al uitgevoerd, maar zal ik vragen om de Toon gewoon af te geven. Ga de Toon toch gebruiken om een regelklep te bedienen aangezien de Cv installatie weersafhankelijk werkt.
Zie inderdaad dat regelmatig de Toon slordig en verkeerd wordt geplaatst. Zal afhankelijk zijn van de monteur die dit uitvoert.
Zelf wil ik de Toon zelf monteren ondanks dat het gratis wordt uitgevoerd.
Hoop dat Eneco deze keuze kan uitvoeren.


Ik denk dan dat je beter maandag even kan bellen, want wie weet is de installatie al doorgezet naar Utrecht (Eneco Installatie bedrijven) dan kan je dat melden en de procedure stil laten zetten.
Of Eneco dan de Toon zo per post gaat versturen dat betwijfel ik; dus vandaar even bellen.

Wil je dat niet dan moet je even afwachten of een moderator volgende week je reactie leest!
Zie inderdaad dat regelmatig de Toon slordig en verkeerd wordt geplaatst. Zal afhankelijk zijn van de monteur die dit uitvoert.
Zelf wil ik de Toon zelf monteren ondanks dat het gratis wordt uitgevoerd.
Hoop dat Eneco deze keuze kan uitvoeren.
Ik had inderdaad het forum niet zo doorgenomen voordat toon geïnstalleerd werd, de enige opties die ik zag bij het afsluiten van een contract bij Eneco waren, 1 jaar met 75 euro en 4 jaar zonder installatiekosten.

Verder heb ik wel opentherm, maar na het handmatig instellen van Toon sprong de ketel minder vaak aan en zag ik veel minder gaspieken op Toon.


Hoi Peer,

Oké dat is jammer. Er zijn er hier die Toon gewoon vrij op de markt kopen en dan zich bij Eneco aanmelden en eventueel een abo nemen. Alles is mogelijk en je verdient dan zeker de €75 euries.

De enige andere methode is een langdurig contract met een gratis monteur. Het is een keuze; er zijn natuurlijk zat aankomende klanten die simpel weg het zelf niet willen installeren en anderen beschouwen het weer als een sigaar uit eigen doos, tja.....

Die gas-pieken zijn normaal. Ivm met het moduleren zorgt de CV in jouw geval dat er bij controle van de retour-temperatuur (gemiddeld 20 grd lager) weer even wordt bij verwarmd naar 65 grd en daarna wordt er gemoduleerd tot Toon afvalt.

Nu met deze slappe winter zak ik met m'n aanvoer temperatuur zelfs naar 55 grd en in samenhang met ± 40 grd op de retour behaal je het hoogste rendement.

Nu met Toon zou ik de proef (met instelling OpenTherm dus) maar eens op de som nemen. Gelukkig heb je nu nog domme meters (die ik vroeger had) en zie je je realtime gasverbruik.
Mocht je overgaan naar slimme meters dan ben je dat kwijt ivm de melding achteraf van blokken van 1 uur.

Veel plezier met je Toon!!
Ik had inderdaad het forum niet zo doorgenomen voordat toon geïnstalleerd werd, de enige opties die ik zag bij het afsluiten van een contract bij Eneco waren, 1 jaar met 75 euro en 4 jaar zonder installatiekosten.

Verder heb ik wel opentherm, maar na het handmatig instellen van Toon sprong de ketel minder vaak aan en zag ik veel minder gaspieken op Toon.
Nadat de monteur langs was geweest voor de installatie, baalde ik ervan dat ik het niet zelf mocht doen.
De monteur heeft Toon nooit goed ingesteld, Als hij goed gekeken had, dan had hij gezien dat ik de keteltemperatuur op 65 graden heb staan, de instelling op toon had dan ook niet op radiatoren, maar op handmatig gezet moeten worden.
(Watertemperatuur stand radiatoren staat op 90 graden, het resultaat was dat hij de ketel constant aanstuurde om het water te verwarmen, ketel sprong aan, en omdat het water op zijn ingestelde temperatuur was, meteen weer uit.) Ook had hij de plakkers op de domme meters verkeerd geplakt, waardoor mijn meting constant wegviel. Eigenlijk heb ik op het monteren van Toon zelf alles opnieuw kunnen doen. (en dat monteren stelt al helemaal niks voor, zeker niet als je zelf je keuken en badkamer gerenoveerd hebt).
Al met al, 75 euro weggegooid.


Jammer dat je dat niet vooruit op het forum had vernomen/gelezen.
Je kon Toon ook zonder de installatie van de monteur kopen.
Op het forum hebben we daar veel aandacht aan gegeven, dat dat goed te doen is.

Ik begrijp dat je dus bewust niet voor OpenTherm hebt gekozen?
Nadat de monteur langs was geweest voor de installatie, baalde ik ervan dat ik het niet zelf mocht doen.
De monteur heeft Toon nooit goed ingesteld, Als hij goed gekeken had, dan had hij gezien dat ik de keteltemperatuur op 65 graden heb staan, de instelling op toon had dan ook niet op radiatoren, maar op handmatig gezet moeten worden.
(Watertemperatuur stand radiatoren staat op 90 graden, het resultaat was dat hij de ketel constant aanstuurde om het water te verwarmen, ketel sprong aan, en omdat het water op zijn ingestelde temperatuur was, meteen weer uit.) Ook had hij de plakkers op de domme meters verkeerd geplakt, waardoor mijn meting constant wegviel. Eigenlijk heb ik op het monteren van Toon zelf alles opnieuw kunnen doen. (en dat monteren stelt al helemaal niks voor, zeker niet als je zelf je keuken en badkamer gerenoveerd hebt).
Al met al, 75 euro weggegooid.
Maar dat "even doen" is altijd een gegeven dat het altijd langer duurt dan je inschat, omdat je altijd dingen tegen komt, die niet voorzien waren.

Precies, daarom is het goed om hier aandacht aan te geven dat het niet "een paar tellen" of "even doen" is.......
Dat geeft een totaal verkeerd beeld van de tijd die nodig is om Toon zelf aan te sluiten.
Je moet voor eventuele toekomstige zelfdoeners wel een juist en reëel beeld schetsen.
Reputatie 6
Badge +1
Maar dat "even doen" is altijd een gegeven dat het altijd langer duurt dan je inschat, omdat je altijd dingen tegen komt, die niet voorzien waren.
Uiteraard een interessant onderwerp, maar waar ik moeite mee heb ik de conclusie: "je doet het effe in een paar tellen"
Andere lezen dat ook en dat is dus beslist niet zo!
Er zou dan een verkeerde conclusie getrokken kunnen worden.

Uiteraard is het prima zelf te doen, maar nogmaals niet in een paar tellen.


Maar echt moeilijk is het ook niet, want het is de thermostaat eraf,mde draadjes verbinden met toon en bij de ketel de ketelmodule tussen de thermostaatdraad en ketel te zetten. Wederom met 2 draadjes per kant.
Heb je een slimme meter dan is ook de energieadapter plug en play. Voor de domme meters is het een ander verhaal, omdat je dan met de sensoren moet werken, die precies goed zitten en moeten de omwentelingsnelheid van de energiemeter nog in Toon verwerkt worden. Maar als je een beetje verstand van zaken hebt en logische inzicht dan duurt de gehele instalatie ongeveer 20-30 minuten.

Maar het instaleren van een internet pakket, waaronder ook de contactdoos in de muur (Tras100) vervangen moet worden, heeft ongeveer dezelfde tijd en vereist ook deselfde handigheid.

Ik ben en blijf voor, zelf instalatie met een telefonische helpdesk onder een Normaal nummer en geen 0900 nummer :)
Dit is goedkoper voor Eneco en minder tijd rovend voor de klanten.


Dat het niet moeilijk is heb ik ook reeds aangegeven, maar ik heb moeite met enkele tellen........
Ook voor iemand die technisch goed is onderlegd is het zeker niet enkele tellen.
Dat het ongeveer 30 minuten zou kunnen kosten, daar kan ik me volledig in vinden.
Op deze wijze wordt voor de toekomstige zelfdoener een verkeerd beeld geschetst.

En wij weten inmiddels drommels goed dat het maar even ergens kan tegenzitten en je zit met een niet of onvoldoende werkende Toon.
Reputatie 6
Badge +1
Uiteraard een interessant onderwerp, maar waar ik moeite mee heb ik de conclusie: "je doet het effe in een paar tellen"
Andere lezen dat ook en dat is dus beslist niet zo!
Er zou dan een verkeerde conclusie getrokken kunnen worden.

Uiteraard is het prima zelf te doen, maar nogmaals niet in een paar tellen.


Maar echt moeilijk is het ook niet, want het is de thermostaat eraf,mde draadjes verbinden met toon en bij de ketel de ketelmodule tussen de thermostaatdraad en ketel te zetten. Wederom met 2 draadjes per kant.
Heb je een slimme meter dan is ook de energieadapter plug en play. Voor de domme meters is het een ander verhaal, omdat je dan met de sensoren moet werken, die precies goed zitten en moeten de omwentelingsnelheid van de energiemeter nog in Toon verwerkt worden. Maar als je een beetje verstand van zaken hebt en logische inzicht dan duurt de gehele instalatie ongeveer 20-30 minuten.

Maar het instaleren van een internet pakket, waaronder ook de contactdoos in de muur (Tras100) vervangen moet worden, heeft ongeveer dezelfde tijd en vereist ook deselfde handigheid.

Ik ben en blijf voor, zelf instalatie met een telefonische helpdesk onder een Normaal nummer en geen 0900 nummer :)
Dit is goedkoper voor Eneco en minder tijd rovend voor de klanten.
Uiteraard een interessant onderwerp, maar waar ik moeite mee heb ik de conclusie: "je doet het effe in een paar tellen"
Andere lezen dat ook en dat is dus beslist niet zo!
Er zou dan een verkeerde conclusie getrokken kunnen worden.

Uiteraard is het prima zelf te doen, maar nogmaals niet in een paar tellen.
Reputatie 3
Badge +1
Dit is nog steeds een interessant onderwerp.

Inderdaad is Toon met gemak zelf te installeren.
De gemiddelde internetprovider stuurt zelf-installatiepakketten die gecompliceerder zijn dan een complete installatie van Toon.
Toon heeft al een gebruikershandleiding, zorg daarbij voor een duidelijke installatiehandleiding en een goede Toon technische helpdesk en het moet goed komen.

Wel opgemerkt dat er een keuze dient te zijn in zelf-installatie of geïnstalleerd worden door Eneco, zodat de wat minder technische mensen onder ons hem gewoon kunnen laten installeren door Eneco.

Z'n beetje elke ander merk/type thermostaat is te koop voor zelf-installatie.
Dan vervolgens de module plaatsen onder de CV; draad door knippen en aansluiten.
Dan aanmelden op je netwerk. Adapter aanmelden op Toon.

Dus inderdaad erg simpel, maar wel degelijk niet in een paar tellen, toch🆒
Je moet het ook weer niet te mooi voorstellen, vind ik.
hier wel alles is voorbereid en slimme meter....... plug and play. is natuurlijk niet overal, alleen bij ons wel🆒
Dat vind ik knap om Toon in een paar tellen te installeren.
Mij lukt dat niet!
Hoi

Heb zojuist gestemd voor zelf installeren, vind de prijs die gevraagd werd €75 aardig duur voor een paar tellen werk. werd gelokt naar Toon, U bent al zo lang klant u krijgt hem gratis bij een 1-jarig contract: helaas dan komen er wel €75 installatiekosten bij.......Dag voordeel 1-jarig contract.

Laat de keus voor installeren gewoon bij de klanten, scheelt geld en milieu.
Hoi Siebe,
Nou dank je voor het compliment; we keep up the good work going.............
Haha, ik noem jou en Jurgen (JvP) al de vaste bewoners van het Eneco forum! :D Zonder gekheid: de tips die jullie geven kunnen wij als leken nog steeds wat mee. Dus ga zo door zou ik zeggen.
Groeten Siebe
Hoi Siebe,

Welkom weer even terug.
Ja begrijpelijk, vandaar dat ik al een discussie startte van : "klopt het dat het aantal terugloopt"
Ik vond dat het wat saai werd.
En natuurlijk is dat begrijpelijk, want steeds meer klanten hebben niets te klagen of zijn voldoende geinformeerd en dat gaat de sjeu eraf.
Maar niet voor mij, hoor, voorlopig, ik houd nog effe vol.
Haha, klopt Ton. Als alles goed gaat hebben we niet veel te klagen. Nu zomaar weer eens op bezoek. Kijken of ik nog iets zinnigs kan toevoegen hier en daar. Maar daar loopt nu ook een ander topic over heb ik gelezen.
Groeten Siebe
Ahhh klopt dat was jij ja.
Goed om te horen dat je nog steeds tevreden bent, vandaar dat we je hier niet zoveel maar zagen.
Sommige van u weten dat ik Toon zelf heb verhuisd.... Dat is zeker heel makkelijk! Probleempje was de garantiebepaling.

Alles werkt nog steeds naar volle tevredenheid overigens.