Toon installeren door een monteur of zelf | Eneco Community

Toon installeren door een monteur of zelf

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
@moderator en @eneco,

Diverse meldingen op dit forum geven aan dat de instalaties van Toon door het externe instalatiebedrijf niet altijd correct verlopen. Natuurlijk worden ook veel instalaties van Toon wel correct afgewerkt. Het is niet overal kommer en kwel ;)

Echter vraag ik me steeds meer af ofdat de instalatie van Toon door het instalatiebedrijf eigenlijk wel nodig is. Veel bedrijven maken gebruik van zelfinstalatie, en garanderen toch de product functionaliteit. Indien gewenst, kan er altijd een monteur komen op afspraak. Zo besparen we op het milieu ( de monteur heeft minder huisbezoeken, dus minder auto kilometers) en Eneco bespaard geld aan instalatiekosten, wat elders ingezet kan worden
Mijn optiek is meten is weten. Vandaar deze poll.

Ik hoop dat er massaal gestemd en gediscuseerd word zodat eneco ook iets heeft aan deze poll, om de service naar de klant m.b.t. de installatie van Toon te verbeteren.

Hoe zou u de installatie van Toon het liefst zien.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

31 Reacties

Hoi Jürgen,

Uiteraard heb ik gestemd.
Helaas is er nog weinig animo, maar misschien trekt dat nog aan.
Reputatie 6
Badge +1
Het is zo jammer dat er zo weinig stemmen. Dit instrument geeft zo veel inzicht om mogelijk producten en diensten op wensen van de klanten af te kunnen stemmen, zodat ook Eneco in staat is om de service richting de klant te verbeteren. Zeker een gemiste kans, voor iedereen die een goede of slechte ervaring heeft met de installatie van Toon en denkt dat de installatie anders zou moeten of kunnen.
Hoi Jürgen,

Ja dat is helaas zo.
Vanmiddag heb ik er nog 1 naar jouw poll verwezen; zijn naam is me verder ontschoten.
Reputatie 7
Badge +7
Inmiddels zelf ook gestemt,
voor zelf installeren natuurlijk:)
maar goed dat is niet voor iedereen van zelf sprekend.

mvg,
jan.
Badge
Ik heb ook gestemd. Ik het het met gemak zelf kunnen installeren. De monteur die het nu gedaan heeft had er zelf niet heel veel meer verstand van.
Reputatie 6
Badge +1
anconakip wrote:

Ik heb ook gestemd. Ik het het met gemak zelf kunnen installeren. De monteur die het nu gedaan heeft had er zelf niet heel veel meer verstand van.

Dank je wel voor je stem en natuurlijk welkom op dit forum! 🙂 De mening, dat je het (achteraf gezien) eigenlijk wel zelf kan, delen veel mensen. Echter is het jammer dat er maar weinig mensen hun stem uitbrengen.
Sommige van u weten dat ik Toon zelf heb verhuisd.... Dat is zeker heel makkelijk! Probleempje was de garantiebepaling.

Alles werkt nog steeds naar volle tevredenheid overigens.
Ahhh klopt dat was jij ja.
Goed om te horen dat je nog steeds tevreden bent, vandaar dat we je hier niet zoveel maar zagen.
Haha, klopt Ton. Als alles goed gaat hebben we niet veel te klagen. Nu zomaar weer eens op bezoek. Kijken of ik nog iets zinnigs kan toevoegen hier en daar. Maar daar loopt nu ook een ander topic over heb ik gelezen.
Groeten Siebe
Hoi Siebe,

Welkom weer even terug.
Ja begrijpelijk, vandaar dat ik al een discussie startte van : "klopt het dat het aantal terugloopt"
Ik vond dat het wat saai werd.
En natuurlijk is dat begrijpelijk, want steeds meer klanten hebben niets te klagen of zijn voldoende geinformeerd en dat gaat de sjeu eraf.
Maar niet voor mij, hoor, voorlopig, ik houd nog effe vol.
Haha, ik noem jou en Jurgen (JvP) al de vaste bewoners van het Eneco forum! :D Zonder gekheid: de tips die jullie geven kunnen wij als leken nog steeds wat mee. Dus ga zo door zou ik zeggen.
Groeten Siebe
Hoi Siebe,
Nou dank je voor het compliment; we keep up the good work going.............
Hoi

Heb zojuist gestemd voor zelf installeren, vind de prijs die gevraagd werd €75 aardig duur voor een paar tellen werk. werd gelokt naar Toon, U bent al zo lang klant u krijgt hem gratis bij een 1-jarig contract: helaas dan komen er wel €75 installatiekosten bij.......Dag voordeel 1-jarig contract.

Laat de keus voor installeren gewoon bij de klanten, scheelt geld en milieu.
Dat vind ik knap om Toon in een paar tellen te installeren.
Mij lukt dat niet!
hier wel alles is voorbereid en slimme meter....... plug and play. is natuurlijk niet overal, alleen bij ons wel🆒
Dan vervolgens de module plaatsen onder de CV; draad door knippen en aansluiten.
Dan aanmelden op je netwerk. Adapter aanmelden op Toon.

Dus inderdaad erg simpel, maar wel degelijk niet in een paar tellen, toch🆒
Je moet het ook weer niet te mooi voorstellen, vind ik.
Reputatie 3
Badge +1
Dit is nog steeds een interessant onderwerp.

Inderdaad is Toon met gemak zelf te installeren.
De gemiddelde internetprovider stuurt zelf-installatiepakketten die gecompliceerder zijn dan een complete installatie van Toon.
Toon heeft al een gebruikershandleiding, zorg daarbij voor een duidelijke installatiehandleiding en een goede Toon technische helpdesk en het moet goed komen.

Wel opgemerkt dat er een keuze dient te zijn in zelf-installatie of geïnstalleerd worden door Eneco, zodat de wat minder technische mensen onder ons hem gewoon kunnen laten installeren door Eneco.

Z'n beetje elke ander merk/type thermostaat is te koop voor zelf-installatie.
Uiteraard een interessant onderwerp, maar waar ik moeite mee heb ik de conclusie: "je doet het effe in een paar tellen"
Andere lezen dat ook en dat is dus beslist niet zo!
Er zou dan een verkeerde conclusie getrokken kunnen worden.

Uiteraard is het prima zelf te doen, maar nogmaals niet in een paar tellen.
Reputatie 6
Badge +1
Brandje wrote:

Uiteraard een interessant onderwerp, maar waar ik moeite mee heb ik de conclusie: "je doet het effe in een paar tellen"

Maar echt moeilijk is het ook niet, want het is de thermostaat eraf,mde draadjes verbinden met toon en bij de ketel de ketelmodule tussen de thermostaatdraad en ketel te zetten. Wederom met 2 draadjes per kant.
Heb je een slimme meter dan is ook de energieadapter plug en play. Voor de domme meters is het een ander verhaal, omdat je dan met de sensoren moet werken, die precies goed zitten en moeten de omwentelingsnelheid van de energiemeter nog in Toon verwerkt worden. Maar als je een beetje verstand van zaken hebt en logische inzicht dan duurt de gehele instalatie ongeveer 20-30 minuten.

Maar het instaleren van een internet pakket, waaronder ook de contactdoos in de muur (Tras100) vervangen moet worden, heeft ongeveer dezelfde tijd en vereist ook deselfde handigheid.

Ik ben en blijf voor, zelf instalatie met een telefonische helpdesk onder een Normaal nummer en geen 0900 nummer :)
Dit is goedkoper voor Eneco en minder tijd rovend voor de klanten.
jvp wrote:

Brandje wrote:

Maar echt moeilijk is het ook niet, want het is de thermostaat eraf,mde draadjes verbinden met toon en bij de ketel de ketelmodule tussen de thermostaatdraad en ketel te zetten. Wederom met 2 draadjes per kant.
Heb je een slimme meter dan is ook de energieadapter plug en play. Voor de domme meters is het een ander verhaal, omdat je dan met de sensoren moet werken, die precies goed zitten en moeten de omwentelingsnelheid van de energiemeter nog in Toon verwerkt worden. Maar als je een beetje verstand van zaken hebt en logische inzicht dan duurt de gehele instalatie ongeveer 20-30 minuten.

Maar het instaleren van een internet pakket, waaronder ook de contactdoos in de muur (Tras100) vervangen moet worden, heeft ongeveer dezelfde tijd en vereist ook deselfde handigheid.

Ik ben en blijf voor, zelf instalatie met een telefonische helpdesk onder een Normaal nummer en geen 0900 nummer :)
Dit is goedkoper voor Eneco en minder tijd rovend voor de klanten.

Dat het niet moeilijk is heb ik ook reeds aangegeven, maar ik heb moeite met enkele tellen........
Ook voor iemand die technisch goed is onderlegd is het zeker niet enkele tellen.
Dat het ongeveer 30 minuten zou kunnen kosten, daar kan ik me volledig in vinden.
Op deze wijze wordt voor de toekomstige zelfdoener een verkeerd beeld geschetst.

En wij weten inmiddels drommels goed dat het maar even ergens kan tegenzitten en je zit met een niet of onvoldoende werkende Toon.
Reputatie 6
Badge +1
Maar dat "even doen" is altijd een gegeven dat het altijd langer duurt dan je inschat, omdat je altijd dingen tegen komt, die niet voorzien waren.
jvp wrote:

Maar dat "even doen" is altijd een gegeven dat het altijd langer duurt dan je inschat, omdat je altijd dingen tegen komt, die niet voorzien waren.

Precies, daarom is het goed om hier aandacht aan te geven dat het niet "een paar tellen" of "even doen" is.......
Dat geeft een totaal verkeerd beeld van de tijd die nodig is om Toon zelf aan te sluiten.
Je moet voor eventuele toekomstige zelfdoeners wel een juist en reëel beeld schetsen.
Nadat de monteur langs was geweest voor de installatie, baalde ik ervan dat ik het niet zelf mocht doen.
De monteur heeft Toon nooit goed ingesteld, Als hij goed gekeken had, dan had hij gezien dat ik de keteltemperatuur op 65 graden heb staan, de instelling op toon had dan ook niet op radiatoren, maar op handmatig gezet moeten worden.
(Watertemperatuur stand radiatoren staat op 90 graden, het resultaat was dat hij de ketel constant aanstuurde om het water te verwarmen, ketel sprong aan, en omdat het water op zijn ingestelde temperatuur was, meteen weer uit.) Ook had hij de plakkers op de domme meters verkeerd geplakt, waardoor mijn meting constant wegviel. Eigenlijk heb ik op het monteren van Toon zelf alles opnieuw kunnen doen. (en dat monteren stelt al helemaal niks voor, zeker niet als je zelf je keuken en badkamer gerenoveerd hebt).
Al met al, 75 euro weggegooid.
peer79 wrote:

Nadat de monteur langs was geweest voor de installatie, baalde ik ervan dat ik het niet zelf mocht doen.
De monteur heeft Toon nooit goed ingesteld, Als hij goed gekeken had, dan had hij gezien dat ik de keteltemperatuur op 65 graden heb staan, de instelling op toon had dan ook niet op radiatoren, maar op handmatig gezet moeten worden.
(Watertemperatuur stand radiatoren staat op 90 graden, het resultaat was dat hij de ketel constant aanstuurde om het water te verwarmen, ketel sprong aan, en omdat het water op zijn ingestelde temperatuur was, meteen weer uit.) Ook had hij de plakkers op de domme meters verkeerd geplakt, waardoor mijn meting constant wegviel. Eigenlijk heb ik op het monteren van Toon zelf alles opnieuw kunnen doen. (en dat monteren stelt al helemaal niks voor, zeker niet als je zelf je keuken en badkamer gerenoveerd hebt).
Al met al, 75 euro weggegooid.

Jammer dat je dat niet vooruit op het forum had vernomen/gelezen.
Je kon Toon ook zonder de installatie van de monteur kopen.
Op het forum hebben we daar veel aandacht aan gegeven, dat dat goed te doen is.

Ik begrijp dat je dus bewust niet voor OpenTherm hebt gekozen?
Ik had inderdaad het forum niet zo doorgenomen voordat toon geïnstalleerd werd, de enige opties die ik zag bij het afsluiten van een contract bij Eneco waren, 1 jaar met 75 euro en 4 jaar zonder installatiekosten.

Verder heb ik wel opentherm, maar na het handmatig instellen van Toon sprong de ketel minder vaak aan en zag ik veel minder gaspieken op Toon.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen