Toon in combinatie met Elga warmtepomp | Eneco Community

Toon in combinatie met Elga warmtepomp

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
In augustus wordt er bij ons een warmtepomp geïnstalleerd en deze willen we graag combineren met de Toon.

In dit bericht: http://techneco.nl/alle-berichten/elga-werkt-samen-met-toon-thermostaat/
zie ik dat dit inmiddels kan. Heeft iemand hier al ervaringen mee? Kan iemand vanuit Eneco/Toon dit bevestigen?

Groet, Paula

22 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Paula

Leuk dat je je bericht op onze community hebt geplaatst. De Elga warmtepomp werkt prima in combinatie met Toon. Mocht je nog vragen hebben dan zien we deze graag op de community verschijnen.

Groet,

Folkert
Reputatie 5
Badge +4
Hier werkt de ELGA sinds een paar weken probleemloos met TOON.
Zelfs Open Therm werkt goed.
Goed te horen dat de Elga warmtepomp werkt in combi met Toon. Techneco heeft slechts 1 versie van Toon getest en garandeert dit niet voor andere product/serie-nummers.
Welk product-serie-nummer van Toon hebben jullie? Is te vinden op Toon onder instellingen.

Werd voor de "open therm" de Toon module gebruikt of een nieuwe?
Mvg,
Reputatie 5
Badge +4
Dag Cor, wanneer de Toon module het PN 6500-1200-4801 SN 14-25-025-776 of nieuwer heeft moet Toon met ELGA samen kunnen werken.
Bij mij heeft de module het zelfde PN nummer en het SN is hier 15-15-011-674, dus nieuwer.

Ik ben nu nog wat aan het experimenteren met de dipswitsch instellingen op ELGA.
Dipswitch A5 kan ik in ieder geval niet op ON zetten, dan krijg ik een foutmelding wanneer na lange tijd de buitenunit is uitgeschakeld, ELGA weer aangeschakeld wordt. Maar dat is niet zo erg.
Wel is de pompinstelling (snelheid) behoorlijk kritisch, lager dan stand 3 kan hier niet want dan krijg ik een flow storing. Hier zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld, dat speelt hier een rol.
Verder moeten we natuurlijk eerst het stookseizoen nog afwachten voor verder onderzoek en instelling.
De ELGA die hier geleverd en geïnstalleerd is heeft nog geen buitenkap, deze wordt nog nageleverd. Er waren leveringsproblemen bij de leverancier. Er is een behoorlijke run op dit moment op warmtepompen, mede door de subsidie. Ik val nog in de verhoogde subsidie van € 2300,-- Na 1 juli 2017 is de subsidie verlaagd naar € 1800,--

Heb jij ook belangstelling voor de ELGA?
Hi HvM,
Bedankt voor deze info dat geeft vertrouwen dat mijn versie Toon het moet doen in combi met de Elga. Maak jij ook gebruik van de losse "open therm" module van Toon of zit die in de cv-ketel?
Ik heb voor 1-7-2017 opdracht gegeven voor de Elga dus kom ook nog in aanmerking voor de 2300 subsidie.
Mvg, Cor
Reputatie 5
Badge +4
Jazeker, de ketelmodule is en blijft nodig, voor het functioneren van Toon.
Toon regelt de ELGA en ELGA regelt de cv-ketel.
In de nieuwe situatie komt ELGA dus a.h.w. tussen Toon en de cv-ketel.

Heb je al enig idee wanneer de ELGA bij je geplaatst wordt?
De Open Therm functie functioneerd dan alleen voor de Elga of ook voor de CV-ketel?
Reputatie 7
Badge +8
Baanhoek wrote:

De Open Therm functie functioneerd dan alleen voor de Elga of ook voor de CV-ketel?

Opentherm is gewoon een communicatie-middel van Toon naar ELGA / CV ketel toe..
Ik heb nog geen datum voor de installatie. Moet eerst zelf een dakdoorvoer regelen maar ik hoop zo snel mogelijk.
Reputatie 5
Badge +4
Toon stuurt ELGA Open Therm aan en ELGA de ketel Open Therm.
HvM wrote:

Toon stuurt ELGA Open Therm aan en ELGA de ketel Open Therm.

Bedankt, naar dit antwoord was ik opzoek.
Op dit moment is de Elga en de CV ketel nog niet gekoppeld met elkaar.
Om het extra stroomverbruik van de Elga warmtepomp te compenseren wil ik zonnepanelen installeren. Ik hoor echter veel verschillende verhalen over het verbruik variërend tussen 1500 en 3600kWh per jaar. Dat is wel een heel brede range.
Heeft iemand uit het forum de Elga warmtepomp al wat langer en eigen ervaringscijfers over het te verwachte extra verbruik.
Mvg, Cor
Ligt aan je stookgedrag/ warmte behoefte.

Hier naar aanleiding van de Elga afgelopen voojaar 2450W erbij gelegd.
Bedankt voor de info. Mijn warmte-opbrengst voor de Elga is 59,5 GJ. Is dat vergelijkbaar met u situatie?
Mvg, Cor
Badge +1
Hallo Paula, mijn Elga kon alleen op open therm toen ik de module met nummer PN 6500-1200-4801 installeerde. Techneco heeft een module getest en dat was deze met dit nummer. Omdat Eneco niet thuis geeft en nog steeds volhoud dat ze maar een en dezelfde module hebben heb ik een aantal dagen moeten zoeken voordat ik boven water had wat het probleem was en nog is. Want Eneco heeft niets met warmtepompen en wil dus ook niet hulp bieden als zaken niet lukken. Mijn installateur heft via Techneco deze module aan mij bezorgd.
Het koppelen ligt dus heel gevoelig. Je kunt geluk hebben of zoals ik pech. Als Eneco nu een data base aanlegde met de gegevens dan zouden ze ons heel snel van dienst kunnen zijn maar zoals al eerder gezegd ze geven niet thuis.
veel succes.
Gisteren is de Elga zonder problemen aangesloten op de Toon. Helaas gaven ze aan dat de koelfunctie niet werkt zonder de Honeywell die ze er standaard bijleveren maar ze lijken goed met elkaar te communiceren.

Bedankt voor de reacties!
Reputatie 5
Badge +4
Paula wrote:

Gisteren is de Elga zonder problemen aangesloten op de Toon. Helaas gaven ze aan dat de koelfunctie niet werkt zonder de Honeywell die ze er standaard bijleveren maar ze lijken goed met elkaar te communiceren.

Bedankt voor de reacties!

Dag Paula,

Mooi dat de installatie zonder problemen is verlopen.
De koelfunctie is ook rechtstreeks te activeren op de Elga, maar dat is dan zonder thermostaat regeling. En nog bedankt voor de terugkoppeling.
Heb nu een ELGA warmtepomp en een intergas HR ketel hoe de toon hiertussen aan te sluiten dat ik op mijn toon kan zien wat de warmtepomg/ELGA doet.
situatie nu: draadje van toon naar module, van module naar Intergas HR22
Hoe dan aan te sluiten. Ook graag op welke nr's
Zie foto voor huidige aansluiting
Zoek even op Elga; er zijn zat topic over.
Bv deze:

https://forum.toon.nl/algemene-vragen-opmerkingen-24/toon-en-elga-warmtepomp-2058/index1.html#post31668

Stuur bv @mpleizr een pbtje.
Reputatie 5
Badge +4
De Toon blijft gewoon aangesloten op de module (thermostaat)
De draden uit de module naar ELGA. Punt 5 en 6. De draden van klem 3 en 4 gaan naar de ketel. ( OpenTherm) Dipswitch B 8 op ON.
Bij ketel aan/uit niet op 3 en 4 maar op klem 1 en 2. Dipswitch B 8 dan op OFF.

Succes!
Top Harro. ??
Jou was ik vergeten!??
Was het bepaalde typenr van de ketelmodule niet van belang meer?
Reputatie 5
Badge +4
Dag Ton en @LouwerseHJ

Type ketelmodule is wel van belang, maar in de meeste gevallen werkt het wel
zonder problemen heb ik begrepen.
Bij problemen, dan is het aan te bevelen de voorgeschreven module te gebruiken (bridge-versie PN: 6500-1200)
En wanneer @LouwerseHJ het verbruik van ELGA wil monitoren, dan deze aansluiten op een slimme stekker.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen