Toon in combinatie met een beveilingssysteem | Eneco Community
vraag

Toon in combinatie met een beveilingssysteem

• 22 oktober 2013
  • 8 reacties
  • 2435 Bekeken

Heb sinds enkele maanden Toon, dacht handig... Maar in theorie werkt het dus niet. Verschillende keren een monteur over de vloer gehad. Heb zelfs een compleet nieuwe Toon gekregen.
Er zit tussen meterkast en Toon hooguit 4 meter.. en heb nu zelfs 2 repeaters.Maar het werkt nog niet.
Nu mijn vraag, is het mogelijk dat het beveilingssysteem die wij hebben stoort op Toon?Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
En zo ja, zijn hier eventuele oplossingen voor?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

8 Reacties

Ja zeker want de draadloze koppeling gaat via de 868 Ghz via het zWave protocol
Maar ook slimme meteers kunnen storing geven; geldt ook voor weerstations
Voor een afstand van 4 meter 2 repeaters is echt belachelijk!
Heb je al ge stoeid met de adapter; ik bedoel een ander stand geven, zodat het signaal naar Toon sterker wordt?
Ja ook al geprobeerd. Gisteren weer monteur geweest. De heledag heeft hij het gedaan en sinds vanochtend weer niet... word er moedeloos van. Zit er nu toch aan te denken om Toon terug te geven,
En wat is de frequentie van je beveiligingsysteem?
dat ga ik na vragen bij het het bedrijf waar het vandaan komt.
Prima, maar je hebt toch ook een gebruiksaanwijzing?
Daar staat bij de technische specificaties echt wel op welke frequentie hij werkt.
Die situatie wordt er niet makkelijker op voor Toon. Bij een onbelemmerde afstand van 4 meter moet Toon gewoon het signaal van de meteradapter kunnen opvangen.
Als daartussen ook nog eens twee repeaters worden geplaatst, weet Toon niet meer welke van de 3 signalen hij nou moet kiezen. Hij staat dan maar wat te pendelen.
Ik zou maar beginnen om die twee repeaters er tussenuit te halen.
Plaats de meteradapter zo hoog mogelijk en niet tussen netadapters en/of -laders van andere apparaten in een stekkerblok. Plaats hem vrij met een verlengsnoertje.
Als dat niet werkt, dan één repeater plaatsen, maar niet te dicht bij de meteradapter, bijv. voorbij de helft van de afstand op ongeveer driekwart.
Plaats je de repeater te dicht bij de meteradapter dan zal Toon blijven zoeken omdat dan het signaal van de meteradapter en de repeater niet veel in sterkte verschillen.
Reputatie 6
Badge +1
Wat ook nog een mogelijkheid zou zijn, maar dan moet je de beschikking hebben over een slimme meter, is om de kabel van de slimme meter totaan de energieadapte dusdanig te verlenegen dat hij bijna bij Toon zit.

En ja het is theoretisch mogelijk. Dat het alarmsysteem stoort. Het systeem zend met enige regelmaat controle signalen uit om te kijken ofdat alle componenenten aanwezig zijn. Dit is een heel sterk signaal, wat veel signalen (waaronder Toon) kan wegdrukken. Ook de componenten, zoals pirs en deurcontacten zenden zodra ze geactiveerd worden.

practisch  gebeurd het zeer weinig dat het alarmsysteem stoort met andere signalen. Een goed gekeurd systeem zend op een andere frequntie uit, speciaal voor alarmsystemen. Toon werkt via het z-wave protocol. Ik ken geen een professioneel systeem die met dit zelfde protocol werkt. Maar ik ben ook geen lopende encyclopedie.
Het zWave protocol zendt uit op 868 Ghz
Vele alrmsystemen zenden ook uit op 868 Ghz
Weerstations zenden soms ook uit op 868 Ghz
Alleen zit er wel een onderscheid; uit m'n hoofd is het zWave toegelaten op 868,34
Het is net als bij WiFi de frequenties kunnen elkaar overlappen en dat ontstaat de storing waar we het hier over hebben.!