beantwoord

Toon icm zonnepanelen

Badge
Hoi

Ik heb sinds vrijdag zonnepanelen, Nu zie ik in Toon dat ik 0kw verbruik en op mijn slimme meter zie ik dat ik stroom lever aan het net.
Is het mogelijk om Toon ook het percentage van terugleveren te laten zien.
De mogelijkheid om de tegel zon toe te voegen heb ik niet op mijn Toon
Ik hoor graag
icon

Beste antwoord door mpleizr 29 oktober 2018, 11:25

De slimme meter registreert alleen het verbruik wat je werkelijk afneemt. Niet wat je totaalverbruikt en terugleverd.

Bv.

Je bruto totaalverbruik is 1750kWh
Je bruto opbrengst pv 1620kWh
Verbruik tijdens zon uren 970kWh
Teruglevering in het net is 650kWh

Bovenstaand kunt je dmv zonoptoon zichtbaar

In de foto’s hieronder kun je zien hoe dat eruit ziet en deze data heeft eneco ook. Met je jaarnota saldeert eneco het totaal en blijft je totaalverbruik over op 130kWh

Bekijk origineel

9 Reacties

Hoi @jwnotorious welkom op het forum.

Het is zeker mogelijk om je opbrengst/teruglevering van je pv systeem zichtbaar te krijgen op toon.

Je kunt kiezen voor zonoptoon. De kosten zijn hiervoor €99,00 voor 1fase en €199,00 voor een 3fase aansluiting

Voor dit geld komt een monteur een kWhmeter plaatsen en krijg je extra sw op toon en je app

Van belang is een directe aansluiting inverter / meterkast

Zo ziet het er dan uit op de app en toon

Op de site van Eneco kun je deze uitbreiding aanvragen
Badge
Is dit nodig bij een slimme meter
Jazeker zowel analoog/digitaal als ook slimme meters

De slimme meter registreert alleen wat je afneemt en terugleverd. Je eigenverbruik, eigenverbruik minus zonnepanelen en totaalopbrengst pv, energie enz.

Zonder zonoptoon kan toon niet meer correct je verbruik weergeven waardoor er een onjuiste verbruik laat zien.

Badge
Dank voor je info, ben hierin dus nog echt een newbie.
Nu je toch ervaringsdeskundige bent heb ik nog een vraag.
De slimme meter meet wat ik teruglever. Hoe kan ik zien wat dit mij oplevert, loopt de meter terug of zie ik dit in een eindafrekening.
Het stukje van terugleveren naar Eneco is mij een beetje onduidelijk
De slimme meter registreert alleen het verbruik wat je werkelijk afneemt. Niet wat je totaalverbruikt en terugleverd.

Bv.

Je bruto totaalverbruik is 1750kWh
Je bruto opbrengst pv 1620kWh
Verbruik tijdens zon uren 970kWh
Teruglevering in het net is 650kWh

Bovenstaand kunt je dmv zonoptoon zichtbaar

In de foto’s hieronder kun je zien hoe dat eruit ziet en deze data heeft eneco ook. Met je jaarnota saldeert eneco het totaal en blijft je totaalverbruik over op 130kWh

Reputatie 4
Badge
als je je slimme meter heb kan je een paar keer op de knopje drukken dan zie je ook wat je teruggeleverd heb. je kan het ook in de eneco app zien wat je dagelijks verbruik is en wat de teruglevering is. per uur / dag /maand en jaar
m_jong wrote:

als je je slimme meter heb kan je een paar keer op de knopje drukken dan zie je ook wat je teruggeleverd heb. je kan het ook in de eneco app zien wat je dagelijks verbruik is en wat de teruglevering is. per uur / dag /maand en jaar

Deze teruglevering op de slimme meter is alleen wat je niet gebruikt en dus teruggaat het net in. Dit is niet je totale bruto opbrengst van je pv systeem dus jou relaas @m_jong is onjuist
Reputatie 4
Badge
"Dank voor je info, ben hierin dus nog echt een newbie.
Nu je toch ervaringsdeskundige bent heb ik nog een vraag.
De slimme meter meet wat ik teruglever. Hoe kan ik zien wat dit mij oplevert, loopt de meter terug of zie ik dit in een eindafrekening.
Het stukje van terugleveren naar Eneco is mij een beetje onduidelijk

@mplezier , nou nou relaas, er staat toch "bij teruglevering van de meter bij !! " ,(zie zijn vraagstelling hierboven).

Maar zo kan je terugzien wat er teruggeleverd wordt, en je krijg om de zoveel tijd een mail van je verbruik en opbrengst van je energie van wat het kost en oplevert.en op je eindafrekening staat alles bij elkaar opgeteld wat je teruggeleverd heb.

En ja als je inderdaad de opbrengst van het gehele systeem wilt moet je een kw meter ertussen plaatsen of zon op toon instaleren.
Badge
Dank voor jullie uitleg. Ik ga echt geen 199 euro betalen aan Eneco om dit zichtbaar te krijgen in Toon
Ik heb inmiddels Home Assistant geinstalleerd op mijn NAS welke de P1 van mijn slimme meter kan uitlezen.
Ik ga Toon opzeggen. Ik heb stadsverwarming icm vloerverwaming. Ik ga kijken of ik via een Nest op afstand de vloerverwarming kan bedienen en dan heb ik geen Toon meer nodig

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen