Toon icm vloerverwarming en CV | Eneco Community
vraag

Toon icm vloerverwarming en CV

In de woonkamer heb ik vloerverwarming en 2 radiatoren. De vloerverwarming is de hoofdverwarming. Als ik de radiatoren open zet dan functioneert de vloerverwarming niet. Sluit ik de radiatoren dan wordt de vloer wel verwarmt. Wie kan mij de juiste instellingen geven voor Toon.
De overige radiatoren in huis doen het wel icm met de vloerverwarming.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

51 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste Joke P.,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Werkt het nu anders dan voorheen met de vloerverwarming in combinatie met de radiatoren? Ik hoor graag van je.

Groet,

Folkert
Hallo Folkert,
Ja, het werkt zeker anders want heb dit probleem nooit eerder gehad met een andere thermostaat.
Misschien ligt het aan de instellingen. Je kunt kiezen voor radiateur, vloerverwarming of handmatig.
Hoop dat je een oplossing hebt.

Gr. Joke
Hallo Folkert,
Ja, het werkt zeker anders want heb dit probleem nooit eerder gehad met een andere thermostaat.
Misschien ligt het aan de instellingen. Je kunt kiezen voor radiateur, vloerverwarming of handmatig.
Hoop dat je een oplossing hebt.

Gr. Joke

Je kan toch de instelling wijzigen en dan kijken hoe je vloerverwarming daarop acteert?
Hallo Brandje,
Dit heb ik al uitgeprobeerd, maar het functioneert niet. Als ik de juiste instellingen voor deze combinatie weet dan kan ik op zoek naar een andere oplossing. Stap voor stap lijkt mij het beste om dit op te lossen.

Gr. Joke
Hallo Brandje,
Dit heb ik al uitgeprobeerd, maar het functioneert niet. Als ik de juiste instellingen voor deze combinatie weet dan kan ik op zoek naar een andere oplossing. Stap voor stap lijkt mij het beste om dit op te lossen.

Gr. Joke

Als je die instellingen hebt geprobeerd, dan houdt het op.
Meer instellingen op Toon zijn er niet.
Is Toon dan wel de beste optie voor je?
Tsja, hoop toch dat er een oplossing is. Vind Toon een geweldige uitvinding !!
Reputatie 2
Badge +1
Bij mij staat enkel de vloerverwarming aan (ook in Toon) en staat de radiator in de woonkamer uit en in de keuken heb ik geen radiator meer. De vloerverwarming is dus de hoofdverwarming en heeft een aparte pomp, daarom heb ik tussen de radiator aan en afvoer een bypass gemaakt zodat a-de ketelpomp gewoon zijn werk doet en b-de vloerverwarmingspomp draait via een pompschakelaar. Bij deze situatie zal er dus geen stuwing ontstaan in het systeem. De overige ruimten worden niet verwarmd of we moeten echt winter krijgen.
Tsja, hoop toch dat er een oplossing is. Vind Toon een geweldige uitvinding !!

Zoals hiervoor al wordt aangegeven zal je het buiten Toon moeten zoeken.
Reputatie 7
Badge +7
In de woonkamer heb ik vloerverwarming en 2 radiatoren. De vloerverwarming is de hoofdverwarming. Als ik de radiatoren open zet dan functioneert de vloerverwarming niet. Sluit ik de radiatoren dan wordt de vloer wel verwarmt. Wie kan mij de juiste instellingen geven voor Toon.
De overige radiatoren in huis doen het wel icm met de vloerverwarming.

dan klopt er ergens in de aansluitingen van je radiatoren/vloerverwarming niet.
of te weinig pomp capaciteit
of pomp vloerverwarming stuk ?
werkte dit met een vorige thermostaat wel goed ?
Pomp is niet kapot want de vloerverwarming doet het gewoon. Als ik de radiatoren in de woonkamer aan zet dan doet de vloerverwarming het niet. En het heeft met een andere thermostaat altijd goed gewerkt.
De radiatoren in de rest van het huis functioneren ook prima icm de vloerverwarming. Het is gewoon vreemd !!!!
Weet iemand wat de juiste instelling is voor deze combinatie, dan kan ik vanaf daar verder zoeken naar een oplossing.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @ Joke P,
vreemd dat het met je oude thermostaat wel goed werkte.
wat was dit voor merk/type
als Toon op modulerend staat zet hem dan eens op aan/uit
ook op je ketel aan / uit aansluitingen selecteren dan zou het in principe het zelfde moeten werken als je oude thermostaat.

heb je al op / aan je vloer verwarming,s pomp geluisterd of deze werkt ??
schroevendraaier op de pomp en tegen je oor.
het kan wel zijn dat alleen de pomp van je cv het water door laat stromen.

als je de radiatoren in je woonkamer open zet is er geen doorstroming in je vloerverwarming
zet je deze radiatoren dicht dan heb je wel doorstroming in je vloerverwarming !
het zou vreemd zijn als dit ineens door Toon komt.
iets klopt er niet in het systeem

je kan ook nog proberen om de radiatoren kranen half dicht te draaien
of te wel een beetje spelen met de doorstroming
wat gebeurd er dan , werkt dan het systeem wel naar behoren

hoe hoog staat de thermostaat knop op je vloerverwarming,s verdeler ?
en zit er een pompschakelaar op die mss defect kan zijn

mvg,
jan
Reputatie 4
Badge +1
Als alleen Toon is geplaatst in plaat van je oude Thermostaat zou ik alleen naar die instellingen kijken.

Binnen toon kun je instellen of je Radiatoren, Vloerverwarming of Anders verwarmt.
Dit zal als gevolg hebben dat de maximale water temperatuur in je CV anders wordt, bij Radiatoren iets van 90 graden, bij vloerverwarming iets van 35 graden.

Zelf heb ik ook vloerverwarming als hoofdverwarming en radiatoren om bij te verwarmen.
Met de vloerverwarming instelling werden mijn radiatoren niet echt meer warm waardoor deze niet echt goed functioneerde, ik heb derhalve nu voor anders gekozen en de temperatuur op iets van 80 graden gezet. Ook wordt op deze manier de vloer een stuk sneller warm, omdat er meer warmte bijgemengd wordt.
Reputatie 2
Badge +1
@Robin 80 graden is in mijn ogen niet handig, op je vloerverwarmingsinstallatie zit een maximaal thermostaat en ik neem aan dat die tot 40 max 50 graden staat. Ketelthermostaat zou dus rond 60 graden voldoende moeten zijn. Zou je die wel hoog hebben staan wordt de vloer ook dermate warm dat je zit te zweten of met opgezwollen voeten zit. Heb je wel een pompschakelaar of draait de vv pomp 24 uur per dag? Draait je vv pomp 24 uur per dag dan koelt deze ook sneller je vloer af omdat afgekoeld water gaat circuleren. Met een pompschakelaar houdt je de temperatuur (relatief) langer vast, mits je deze bijtijds laat afschakelen. Heb je een vv die ook gebruik maakt van de ketelpomp is het uiteraard een ander verhaal maar die situatie zal niet veel voorkomen.
Reputatie 4
Badge +1
De vloer is inderdaad met een thermostaatkraan gelimiteerd, ook heb ik een pompschakelaar.

Als ik de temperatuur van het water laag zet dan warmt a) de vloer langzamer op en b) de radiatoren die in huis hanger geven dan te weinig warmte af.

Voor onze situatie lijkt dit dus de meeste comfor te geven
Reputatie 7
Badge +6
@Joke

Over het algemeen stellen de monteurs dit in Toon in op radiatoren wanneer je over vloerverwarming beschikt met als reden dat de aanvoertemperatuur voor de radiatoren dan hoger is, wanneer je hier vloerverwarming hebt staan, dan kan het zijn dat de radiatoren niet of te langzaam opwarmen, in de vloerverwarming zelf zit doorgaans een regeling waardoor deze niet te snel warm wordt. Dit is wel per situatie verschillend.
Pomptoerental van de vloerunit verhogen (meestal zit er een draaiknop op welke je met een platte schroevendraaier kunt verstellen. I = minimaal toerental III = maximaal toerental). Op Toon Instellingen - Verwarming - Verwamingsinstallatie: op Handmatig zetten. Temperatuur instellen op 65/70 graden met een verhoging van 2 graden per uur.
Badge
Voor het pomptoerental ligt het eraan hoeveel loops (slangen) er op het blok zijn aangesloten. Ik heb er hier 4 en de pomp op standje II. Voor de rest heb ik in TOON dezelfde instellingen als hierboven, dus handmatig op 70 graden en 2 graden per uur verhoging. Vaak komt de cv niet eens aan die 70 graden, maar tot een graad of 45. De radiatoren voelen dan wel warm aan maar niet heet natuurlijk.

TOON staat ook op OpenTherm bij de weg.
Reputatie 7
Badge +7
inmiddels 3 dagen verder en geen terugkoppeling van de Topic starter
het zou leuk zijn als we op de hoogte worden gehouden betreffende het probleem.
Sorry !! ben een paar dagen weg geweest dus eerder niet kunnen reageren. Ga alle berichten doorlezen en laat weten wat er uit komt.
Sorry !! ben een paar dagen weg geweest dus eerder niet kunnen reageren. Ga alle berichten doorlezen en laat weten wat er uit komt.

Goeddat je het even meldt.
We wachten af!
Heb eerst alles gereset. De thermostaat van de vloerverwarming staat op 50 graden. De ketel op 75. Toon nu ingesteld op handmatig 70 graden en 2 graden per uur.
Vloer is op temperatuur, alle slangen zijn goed warm.
Heb de radiatoren half open gezet en deze worden goed warm, dus nu is het afwachten of de vloerverwarming het ook blijft doen.
Heb eerst alles gereset. De thermostaat van de vloerverwarming staat op 50 graden. De ketel op 75. Toon nu ingesteld op handmatig 70 graden en 2 graden per uur.
Vloer is op temperatuur, alle slangen zijn goed warm.
Heb de radiatoren half open gezet en deze worden goed warm, dus nu is het afwachten of de vloerverwarming het ook blijft doen.

Mooi dat ziet er dus goed uit!
Afwachten hoe je dit bevalt; anders horen we het wel weer.
De radiatoren doen het prima maar de vloerverwarming is al 9 graden afgekoeld en een deel van de slangen voelt al koud aan.
Wellicht helpt het nog om de pomptoerental te verhogen maar geen idee hoe die dan moet staan.
Zie foto.
Verkeerde foto meegestuurd. Volgens mij staat hij al op de hoogste stand
Reputatie 7
Badge +7
waar staat de pomp schakelaar nu op I/II/III (1-2-3)
er zit een zwartkastje op je pomp met een schakelaar als het goed is .

aanvulling klopt staat op 3 dus de hoogste stand

laat de verwarming eerst maar eens een poosje draaien.
als je ketel niet stookt om dat de temperatuur hoog genoeg is
zal ook je vloer verwarmings temperatuur dalen

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen